FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Eigen financiën bijhouden: online / excel / programma?
PiRANiAdinsdag 3 januari 2012 @ 10:03
Hoe houden jullie je eigen financiën bij?

Ik probeer een sheet te maken maar het lukt mij niet echt hem overzichtelijk te maken. Online doe ik liever niet.

Wie heeft tips? :s).
draaijerdinsdag 3 januari 2012 @ 10:04
Wij doen het in Excel en ik exporteer de bank gegevens naar excel waar ik die in een categorie heb geschoven

Ook zijn er verschillende online alternatieven, maar ik wil budget houden en bewaken.
Its-Jojo-4youdinsdag 3 januari 2012 @ 10:06
als je even binnen FOK zoekt zul je meerdere topics hierover vinden :)
SeLangdinsdag 3 januari 2012 @ 10:06
Ik doe alles in excel. Werkt perfect.
Inmiddels een record opgebouwd van al mijn uitgaven van de afgelopen 3,5 jaar, netjes opgesplitst in catagorieen :)
PiRANiAdinsdag 3 januari 2012 @ 10:08
Kunnen jullie een sheet online zetten (zonder gegevens uiteraard)?
SeLangdinsdag 3 januari 2012 @ 10:09
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:08 schreef PiRANiA het volgende:
Kunnen jullie een sheet online zetten (zonder gegevens uiteraard)?
Heb ik vroeger weleens gedaan, maar het is helemaal customized op mijn eigen situatie en voor je snapt hoe het werkt.... kun je beter zelf even iets in elkaar flansen ;)
PiRANiAdinsdag 3 januari 2012 @ 10:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
Heb ik vroeger weleens gedaan, maar het is helemaal customized op mijn eigen situatie en voor je snapt hoe het werkt.... kun je beter zelf even iets in elkaar flansen ;)
Ik raak in de knoop met terugkerende betalingen. Ik wil graag zien op welke datum er wat uitgaat en dergelijken. Doe jij het per dag of per maand?
banapplesdinsdag 3 januari 2012 @ 10:11
Ik heb ook ooit eens zo'n sheet opgesteld. Het is het makkelijkst om eerst even te kijken wat je precies wilt weten
Ik heb nu een simpele waarin ik gewoon op de tiende van de maand naar het totaalsaldo kijk en als mijn lijn omhoog gaat vind ik het best.
Karinadinsdag 3 januari 2012 @ 10:12
Op de MS site staan wat Excel Templates, misschien zit daar iets tussen?

En ze zijn er ook voor Access

Ik gebruik zelf een heel simpel excelsheet, met maar een paar categorieën .
Hi_flyerdinsdag 3 januari 2012 @ 10:14
Heb je ING? Gebruik dan TIM, dat werkt vrij goed.
#ANONIEMdinsdag 3 januari 2012 @ 10:18
Ik gebruik sinds kort AFAS Personal, werkt prima. :Y

Edit: Ah, is wel online, dan zou ik persoonlijk kiezen voor een Excel-sheet, gebruik ik er nog steeds naast.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2012 12:45:35 ]
SeLangdinsdag 3 januari 2012 @ 10:19
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:11 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Ik raak in de knoop met terugkerende betalingen. Ik wil graag zien op welke datum er wat uitgaat en dergelijken. Doe jij het per dag of per maand?
Daar kijk ik niet naar. Het enige wat me interesseert is het totaal van elke maand (opgesplitst in 10 catagorieen) en het rollende 12-maand totaal (ook opgesplitst in 10 categorieën). Zo kan ik trends spotten en het budget in de gaten houden.
BertVdinsdag 3 januari 2012 @ 10:19
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:14 schreef Hi_flyer het volgende:
Heb je ING? Gebruik dan TIM, dat werkt vrij goed.
Mensen zonder overzicht hebben TIM nodig.
Veel raken na korte tijd weer hun discipline kwijt.
TIM gaat het tweede jaar geld kosten.
ING houdt van TIM.

images?q=tbn:ANd9GcQxxV957d_cJn-Y8zAW3dF6p74J9rx36_BwS_tGYBHAi8KNioUah2bSP9Kycg

NOFI ;)


Ik heb een simpele exell-sheet met de kosten per maand onder elkaar.
draaijerdinsdag 3 januari 2012 @ 10:59
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:11 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Ik raak in de knoop met terugkerende betalingen. Ik wil graag zien op welke datum er wat uitgaat en dergelijken. Doe jij het per dag of per maand?
Ik heb een aantal categorieën gemaakt om trends te spotten. Op basis van de categorieën heb ik grafieken gemaakt, Ik rol het meestal 1x per maand
davo1979dinsdag 3 januari 2012 @ 11:08
Ik gebruik zelf het gratis programma winbank. Je kan potjes maken enz.
draaijerdinsdag 3 januari 2012 @ 11:11
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:08 schreef davo1979 het volgende:
Ik gebruik zelf het gratis programma winbank. Je kan potjes maken enz.
Een programma van zomaar een gebruiker zou ik niet zo snel vertrouwen. Hoe weet jij of er geen gegevens overdracht plaats zal vinden?
Govermandinsdag 3 januari 2012 @ 11:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:19 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar kijk ik niet naar. Het enige wat me interesseert is het totaal van elke maand (opgesplitst in 10 catagorieen) en het rollende 12-maand totaal (ook opgesplitst in 10 categorieën). Zo kan ik trends spotten en het budget in de gaten houden.
Welke tien categorieën gebruik jij dan eigenlijk?

Ik heb er zes:
- wonen (hypotheeklasten)
- leningen (aflossing van de studieschuld en wellicht hypotheekaflossing)
- lasten (energie, zorg, gem. belasting, internet e.d.)
- huishouden (eten, drinken, schoonmaakzooi)
- vervoer (alles m.b.t. de auto, OV, fiets e.d.)
- overige (gadgets, boeken, contributies, gepind contant geld m.n. voor uitgaan e.d.)

Uiteraard gebruik ik Excel. Daarin houd ik vanalles bij:
- uitgaven, uitgesplitst in 6 categorieën en per maand beschouwd (1 tabblad per jaar, inclusief verwachte uitgaven. 2013 heb ik ook al toegevoegd)
- inkomsten (in dezelfde sheet als de uitgaven)
- energiestanden (maandelijks op de 1e van de maand)
- hypotheek spaardeel/aflosvrije deel (incl. prognoses m.b.t. aflossing)
- IBG-schuld (studieschuld) (met aflosprognoses e.d.)
- spaarrekeningen (incl. verwachte inkomsten en uitgaven)
- verwachte opbouw van inkomen

Op basis hiervan heb ik:
- een overzicht per maand (van 2008 t/m 2013, elk jaar in een apart tabblad). Voor de variabele bedragen gebruik ik een reëel gemiddelde. Uiteraard voorzien van grafieken
- een overzichtssheet met alle gegevens van 2008 t/m 2013 (incl. grafieken)

Ook kan ik met deze gegevens een balans maken (niet dat ik dat doe, maar het kán wel... :')).

[ Bericht 32% gewijzigd door Goverman op 03-01-2012 11:22:55 ]
Hi_flyerdinsdag 3 januari 2012 @ 11:28
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 10:19 schreef BertV het volgende:

[..]

Mensen zonder overzicht hebben TIM nodig.
Veel raken na korte tijd weer hun discipline kwijt.
TIM gaat het tweede jaar geld kosten.
ING houdt van TIM.

[ afbeelding ]

NOFI ;)

Ik heb een simpele exell-sheet met de kosten per maand onder elkaar.
Wat is er mis met TIM? Ja, het is simpel, maar het is goed gecategoriseerd, je kan snel kijken wat het verschil is met een andere periode en je kan vergelijken met huishoudens met dezelfde samenstelling.
Meer heb ik niet nodig, ik weet wat mijn financiële situatie is. (beroerd :P )
SeLangdinsdag 3 januari 2012 @ 11:29
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:15 schreef Goverman het volgende:

[..]

Welke tien categorieën gebruik jij dan eigenlijk?

Ik heb er zes:
- wonen (hypotheeklasten)
- leningen (aflossing van de studieschuld en wellicht hypotheekaflossing)
- lasten (energie, zorg, gem. belasting, internet e.d.)
- huishouden (eten, drinken, schoonmaakzooi)
- vervoer (alles m.b.t. de auto, OV, fiets e.d.)
- overige (gadgets, boeken, contributies, gepind contant geld m.n. voor uitgaan e.d.)
In volgorde van aflopende grootte:

• Wonen (huur + gemeentelijke belastingen)
• Vakanties
• Hobbies
• Auto Vast (Afschrijving, wegenbelasting, verzekering)
• Utilities (water, electriciteit, telefoon, internet)
• Eten (en dingetjes als toilet artikelen, schoonmaakmiddelen,.. m.a.w. de dagelijkse boodschappen)
• Auto Variabel (benzine + onderhoud)
• Kleding
• Premies
• Duurzaam (duurzame aankopen zoals meubilair, pannen, magnetron, etc)
• Gezondheid (bril, contactlenzen etc)
• Overig (alles wat ik cash betaal zoals ijsjes, parkeermeter, etc)

Het zijn trouwens 12 catagorieen zie ik :P
Maar de eerste 3 zijn 78% van mijn uitgaven.
cricketdinsdag 3 januari 2012 @ 11:30
Ik gebruik zelf een Excel-sheet, maar GNUcash kan handig zijn als je het op exacte datum wilt weten ipv per maand.
draaijerdinsdag 3 januari 2012 @ 11:32
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

In volgorde van aflopende grootte:

• Wonen (huur + gemeentelijke belastingen)
• Vakanties
• Hobbies
• Auto Vast (Afschrijving, wegenbelasting, verzekering)
• Utilities (water, electriciteit, telefoon, internet)
• Eten (en dingetjes als toilet artikelen, schoonmaakmiddelen,.. m.a.w. de dagelijkse boodschappen)
• Auto Variabel (benzine + onderhoud)
• Kleding
• Premies
• Duurzaam (duurzame aankopen zoals meubilair, pannen, magnetron, etc)
• Gezondheid (bril, contactlenzen etc)
• Overig (alles wat ik cash betaal zoals ijsjes, parkeermeter, etc)

Het zijn trouwens 12 catagorieen zie ik :P
Maar de eerste 3 zijn 78% van mijn uitgaven.
bij mijn is mijn auto mijn hobby (niet om te klussen ;) ) Auto staat wellicht nog boven ons huis wat betreft kosten
Bajskorvdinsdag 3 januari 2012 @ 11:32
Ik heb een tijd excel gebruikt, maar na een jaar heb ik het laten versloffen. Goed voornemen voor 2012; weer terug gaan naar mijn excel. Ik geef echt veel te veel uit momenteel.
BertVdinsdag 3 januari 2012 @ 11:35
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:28 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Wat is er mis met TIM? Ja, het is simpel, maar het is goed gecategoriseerd, je kan snel kijken wat het verschil is met een andere periode en je kan vergelijken met huishoudens met dezelfde samenstelling.
Meer heb ik niet nodig, ik weet wat mijn financiële situatie is. (beroerd :P )
Er is vast niks mis met TIM.
Ik ben gewoon enorm opstandig als het aankomt op diensten van banken.
Die 9 euro per jaar doneer ik liever aan een willekeurige voorbijganger.
davo1979dinsdag 3 januari 2012 @ 12:37
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:11 schreef draaijer het volgende:

[..]

Een programma van zomaar een gebruiker zou ik niet zo snel vertrouwen. Hoe weet jij of er geen gegevens overdracht plaats zal vinden?
Is offline. Maar je moet natuurlijk zelf weten, geef alleen maar aan wat ik prettig vind.
PiRANiAdinsdag 3 januari 2012 @ 13:41
Bedankt voor de input. Ik zit nu te kijken naar GNUcash: www.gnucash.org .

Deze gozer legt het eenvoudig uit:

Ik laat het weten hoe het bevalt :s).
Rewimodinsdag 3 januari 2012 @ 15:29
Orov (offline rekeningoverzicht) heb je ook nog, best handig :)

http://www.orov.nl/
PiRANiAdinsdag 3 januari 2012 @ 15:38
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 15:29 schreef Rewimo het volgende:
Orov (offline rekeningoverzicht) heb je ook nog, best handig :)

http://www.orov.nl/
Windowssoftware, dat gaat voor mij niet werken. Verder is de broncode niet open, dan gebruik ik het liever niet.
knepdinsdag 3 januari 2012 @ 19:33
Ik heb een tijdje winbank gebruikt, dat werkte eigenlijk best goed.
Nu doe ik niets maar moest dat eigenlijk wel weer gaan doen.
Wellicht een standaard moment per week voor gaan zoeken.
SeLangdinsdag 3 januari 2012 @ 19:42
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:33 schreef knep het volgende:
Wellicht een standaard moment per week voor gaan zoeken.
Zoals ik het doe (in excel) kost het amper tijd.
Eén keer per maand de mutaties van de bank downloaden , aanvinken welke catagorie alles is en klaar. Lang leve internet bankieren! Kost misschien 5 minuten per maand en ik weet van elke cent waar het naartoe gaat.
knepdinsdag 3 januari 2012 @ 19:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zoals ik het doe (in excel) kost het amper tijd.
Eén keer per maand de mutaties van de bank downloaden , aanvinken welke catagorie alles is en klaar. Lang leve internet bankieren! Kost misschien 5 minuten per maand en ik weet van elke cent waar het naartoe gaat.
Bedankt voor de inspiratie! :)
PiRANiAdinsdag 3 januari 2012 @ 19:44
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:42 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zoals ik het doe (in excel) kost het amper tijd.
Eén keer per maand de mutaties van de bank downloaden , aanvinken welke catagorie alles is en klaar. Lang leve internet bankieren! Kost misschien 5 minuten per maand en ik weet van elke cent waar het naartoe gaat.
Automatisch importeren moet ik inderdaad nog naar kijken. Zou wel handiger zijn denk ik, maar eerst probeer ik het zonder :s).
SeLangdinsdag 3 januari 2012 @ 19:46
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:44 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Automatisch importeren moet ik inderdaad nog naar kijken. Zou wel handiger zijn denk ik, maar eerst probeer ik het zonder :s).
Ik doe het ook niet automatisch. Gewoon download als .csv file en paste. Mijn excelsheet weet hoe hij de gepaste data moet interpreteren.
PiRANiAdinsdag 3 januari 2012 @ 19:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik doe het ook niet automatisch. Gewoon download als .csv file en paste. Mijn excelsheet weet hoe hij de gepaste data moet interpreteren.
Klinkt goed. Je zet de categoriën er achter en doet dan een SUMIF of iets dergelijks?

En heb je import-'regels' voor verschillende banken? Of alleen voor één betaalrekening?
SeLangdinsdag 3 januari 2012 @ 19:58
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:48 schreef PiRANiA het volgende:

[..]

Klinkt goed. Je zet de categoriën er achter en doet dan een SUMIF of iets dergelijks?

En heb je import-'regels' voor verschillende banken? Of alleen voor één betaalrekening?
Ik zet er de catagorie achter en gebruik SUMPRODUCT en SUMIF om te checken op catagorie en op de juiste maand (bijv dec 2011). Zo krijg ik netjes voor elke maand het totaal voor elke catagorie. Hier kun je dan mooie grafiekjes mee maken om te zien hoe dat in de tijd verloopt en tevens een rollend 12-maands gemiddelde maken om te checken hoe je zit binnen je jaar budget.

Ik gebruik twee betaalrekeningen (£ en ¤). Maar de ¤ rekening hoef ik niet maandelijks te updaten omdat ik die alleen voor vakanties gebruik. Import regels zijn verschillend (want fileformat is verschillend) maar dat zoekt die sheet zelf uit natuurlijk. Ik hoef alleen maar het hele ding te pasten op de juiste plek.
HeetBovendinsdag 3 januari 2012 @ 22:14
PM maar even, ik heb zelf een Excel sheet gemaakt die op maandbasis werkt. vaste lasten, inkomsten en uitgaven onder elkaar. Rekent automatisch een uit te geven bedrag uit per maand en per week en de laatste week van de maand switcht hij naar een bedrag per dag :+ . Per maand zie je ook wat je volgende "target" wordt qua saldo rekening houdend met het bedrag wat jij hebt ingesteld als spaar bedrag. Wel consequent blijven met het invoeren van alle uitgaven op dag basis (bonnetjes bewaren en ook gewoon verwerken, al is het maar 1 euro, PIN bedragen kun je zo overnemen vanuit internetbankieren) alleen dan werkt het ook echt. Vroeger had ik moeite met rondkomen ondanks een aardig salaris, maar deze sheet heeft het pas echt inzichtelijk gemaakt voor me.
ManAtWorkdinsdag 3 januari 2012 @ 22:22
Werkt bij mij al jaren zonder problemen: http://www.bankingtools.nl/
Mutaties importeren, (automatisch) laten toekennen aan een groep, saldi, groepen voor de aangifte IB specificeren, enz.
FFdinsdag 3 januari 2012 @ 22:46
Grisbi (http://www.grisbi.org/).

Voor diverse soorten besturingssysteem:
Linux (div. smaken)
Windows
Mac OS X
Nokia 770 ( :? )
DRiddervrijdag 6 januari 2012 @ 13:10
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 19:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Mijn excelsheet weet hoe hij de gepaste data moet interpreteren.
Hoe krijg je dat voor elkaar :o
CafeRokervrijdag 6 januari 2012 @ 13:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:35 schreef BertV het volgende:

[..]

Er is vast niks mis met TIM.
Ik ben gewoon enorm opstandig als het aankomt op diensten van banken.
Die 9 euro per jaar doneer ik liever aan een willekeurige voorbijganger.
mwoah, er zitten toch wel twee nadelen aan. Ten eerste kun je zelf geen categorieen aanmaken. Dit is waarschijnlijk om de mogelijkheid tot vergelijken met anderen niet te verstoren. En daarnaast zit er geen mogelijkheid in om jaarlijkse uitgaven glad te strijken naar een reservering per maand. Hoewel hier wel iets mee te doen is door die jaarlijkse uitgave uit te sluiten.
muhahahavrijdag 6 januari 2012 @ 13:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:10 schreef DRidder het volgende:

[..]

Hoe krijg je dat voor elkaar :o
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, is mij iig niet gelukt en ik klop nu alles handmatig in (lees, per maand 10 tot 20 minuten werk :)
CafeRokervrijdag 6 januari 2012 @ 13:37
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:31 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, is mij iig niet gelukt en ik klop nu alles handmatig in (lees, per maand 10 tot 20 minuten werk :)
met macro's kun je het klembord uitlezen en het resultaat verwerken. Daarmee kun je dit soort dingen voor elkaar krijgen.
SeLangvrijdag 6 januari 2012 @ 17:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:10 schreef DRidder het volgende:

[..]

Hoe krijg je dat voor elkaar :o
Dat klinkt ingewikkeld maar ik bedoel gewoon dat ik de data van mijn 2 gebruikte betaalrekeningen paste in veschillende tabs (zeg maar de HSBC tab en de ING tab). Ik heb een derde tab waarin het resultaat wordt uitgerekend. Daarin staan de formules die de data op de juiste manier interpreteren, dus conversie van datum e.d. die dus refereren naar die HSBC en ING tab (dat zijn verschillende file formaten). Het gevolg is dat ik alleen maar de data hoef te pasten en de catagorie in te vulen en in de resultaat tab verschijnen dan vanzelf de juiste opgetelde bedragen voor elke catagorie en elke maand, plus alle grafieken die daarbij horen. Komen geen macros aan te pas. Ik doe alles met SUMIF en SUMPRODUCT. Kost maar een paar minuten werk om maandelijks bij te werken.
muhahahavrijdag 6 januari 2012 @ 18:16
Selang, klinkt alsof wij even veel tijd kwijt zijn echter heb ik 1 rekening en pin ik bewust geen kleine bedragen :P
SeLangvrijdag 6 januari 2012 @ 19:23
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 18:16 schreef muhahaha het volgende:
Selang, klinkt alsof wij even veel tijd kwijt zijn echter heb ik 1 rekening en pin ik bewust geen kleine bedragen :P
Ik pin alles (ook bedragen <£1 als de winkel dat toestaat) en ben echt geen 10-20 minuten kwijt. Wat klop jij dan allemaal in dan?
Het meeste werk is inloggen op de bank sites en de files downloaden van de bank website. Pasten en categorieën selecteren in mijn excel sheet kost niet meer dan 1-2 minuten.
BertVzaterdag 7 januari 2012 @ 07:56
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 januari 2012 13:31 schreef muhahaha het volgende:

[..]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, is mij iig niet gelukt en ik klop nu alles handmatig in (lees, per maand 10 tot 20 minuten werk :)
Ik heb in een excel-sheet de vaste lasten nauwkeurig tegenover de inkomsten staan.
Iedere maand laat ik net genoeg staan voor de vaste lasten, de rest haal ik van mijn rekening.

Daarna doe ik de rest, benzine, boodschappen, extra's etc contant.
Neem van mij aan, de drempel om voortdurend briefgeld uit te geven is groot genoeg om zuinig te blijven. :D
GForceT1zaterdag 7 januari 2012 @ 09:25
nanaab finance; gratis (incl. grafiekversie kost éénmalig 25 euro).
Importeert van de meeste banken automatisch. 1x categoriseren en vanaf dan 'kent' ie dat.
Werkt als een trein! (en offline)

http://www.naanab.nl/finance/index.php