Maar zou het ook echt goedkoper zijn? Je zult toch op minstens 20 locaties een grote vuurwerkshow moeten organiseren (en nog veel meer kleine) en zelfs dan zullen er nog veel mensen zijn die een heel eind moeten reizen om het vuurwerk te zien. Alleen voor de vuurwerkshows gaat dat al in de miljoenen lopen.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 12:26 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Nu zou dat wel een goede regel zijn, maar nu lopen er ook kinderen van <14 rond met vuurwerk. Dus de huidige leeftijdsgrens werkt ook niet.
Ik vind het zelf wel een goed idee als de gemeentes zelf vuurwerk afsteken. Ik denk dat het imposanter is dan al huidige vuurwerk bij elkaar. Ook is het goedkoper, minder gewonden, (veel) minder overlast en minder afval.
Misschien wel met behoud van tolletjes, sterretjes en meer van dat soort klein siervuurwerk.
ja ik mis de voorlichting nu echt, ik denk dat dat echt wel een oplossing is.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:32 schreef Fir3fly het volgende:
Ik heb in mijn tienerjaren honderden kilo's (knal)vuurwerk afgestoken en dat is altijd zonder problemen gegaan, zowel voor mij als mijn omgeving. Ik weet nog dat ik als kind onder de indruk was van de 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt'-reclames en daarom nooit heb geëxperimenteerd maar gewoon altijd voorzichtig was. Er is wat mij betreft te weinig voorlichting. Voor zowel ouders als jeugd.
Ik pleit er voor om dat ook legaal in Nederland te maken zodat mensen dit soort dingen niet meer in de illegaliteit hoeven te zoeken.
overlast is er bij ons weinig. ja het lijkt wel oorlog op oudejaarsdag. verder ruimt iedereen de meeste troep op ( zoals de potten ) en komt er op maandag of dinsdag een veegwagentje van de gemeente langs.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:33 schreef draaijer het volgende:
Ja verboden en ook door de gemeente. Ik geef niks om dieren, maar het is natuurlijk niet echt aardig. Ook wbt het milieu kan je het eigenlijk niet maken. De overlast en rommel die het allemaal geeft, doe het maar niet
Het kan me geen flikker schelen hoe oud je bent. Het is gewoon zo dat de politie zag dat ze illegaal vuurwerk hadden en daarmee auto´s beschadigden. Maar ja, als je er dan niets aan doet ja dan gaat het zo door.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 11:23 schreef grrrbeer het volgende:
[..]
Knulletje, ik had je vader kunnen zijn dus doe maar niet zo stoer
Gewoon, de politie gebruiken voor belangrijker zaken, waarvan er genoeg is op oudjaarsavond.
De politie krijgt op oudejaarsavond wel meer meldingen.. Dan moeten ze afwegingen maken.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 14:53 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
Het kan me geen flikker schelen hoe oud je bent. Het is gewoon zo dat de politie zag dat ze illegaal vuurwerk hadden en daarmee auto´s beschadigden. Maar ja, als je er dan niets aan doet ja dan gaat het zo door.
In dit blokje text leg je precies uit waarom de politie niet overal bij ingrijpt.. Als er ergens een paar strijkers worden gegooid naar autos, en in een andere wijk molotovs naar de politie worden gegooid, is het nogal duidelijk waar de mannen heen gestuurd worden, is het niet?quote:En jij vind zwaar illegaal vuurwerk gooien naar mensen en auto's geen belangrijke zaak? Dan zouden ze daar niet voor zijn neergezet denk ik zo. In mijn stad is het bij een andere groep zo uit de hand gelopen dat de politie molotovcocktails moest ontwijken. Nou sorry hoor, als je dit soort zaken niet belangrijk vindt spoor je niet helemaal.
Jaman, gewoon elk knulletje die je een strijker ziet gooien een knuppel in de nek leggen, ook als je collegas versterking roepen wegens een rel waar met molotovs gegooid wordquote:Gelukkig ben je mijn vader niet, dan was ik waarschijnlijk ook zo'n softie geworden als dat jij bent.
HAHAHA hier moest ik zo hard om lachen. De mensen willen ook niet dat de basisbeurs stufi word afgeschraft, dat de gratis ov voor studenten word afgeschraft, dat er een extra eigen risico voor psychische dingen word gevraagd, dat sigaretten duurder worden etc.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:49 schreef bulbjes het volgende:
Ik hoor steeds meer geluiden om me heen in mijn omgeving dat men het een beetje gehad heeft met (het harde knal-) vuurwerk en volgens mij is er redelijk wat animo voor om vuurwerk alleen nog door de gemeente te laten doen op een centrale plek (zoals in zoveel landen en ook steden in Nederland al wordt gedaan) of om door de gemeente plekken aan te laten wijzen waar vuurwerk afsteken mag. Rond deze plekken staat dan toezicht om erop toe te zien dat er niks illegaals wordt afgestoken.
Het kabinet zegt echter dat de meeste mensen nog gewoon vuurwerk willen in deze huidige vorm en ze het daarom ook niet kunnen afschaffen. Ik vraag me af of het werkelijk zo is dat de meerderheid van de mensen er nog zo voor is zoals op de huidige manier, en heb daarom ff een poll gemaakt![]()
De antwoorden kon ik niet helemaal goed invullen want daar is zo'n poll te kort voor..maar de antwoordmogelijkheden zijn dus als volgt:
-Ja, t moet verboden worden. Laat de gemeente maar op centrale plekken vuurwerk afsteken.
-Nee, t moet niet verboden worden maar laat de gemeente maar wat plekken in een gemeente aanwijzen waar onder toezicht vuurwerk mag worden afgestoken.
-Nee, t moet niet verboden worden. Gewoon lekker knallen zoals altijd.
Poll: Zelf vuurwerk afsteken moet verboden worden?
• Ja, laat de gemeente maar vuurwerk afsteken
• Nee, laat burgers op centrale plekken
• Nee, maar verbod op illegaal knalvuurwerk
• Nee, laten zoals t is: knallen!
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier
Redenen die ik om me heen hoor van mensen die hiervoor zijn, zijn: dat men vind dat het steeds meer wordt, steeds harder, steeds illegaler, steeds gevaarlijker, mensen die er niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan, er worden zoveel vernielingen aangericht elk jaar, elk jaar zoveel gewonden, men durft niet meer naar buiten tijdens het vuurwerk, vervelende kruitdampen, milieuvervuiling, huisdieren die tegen het plafond zitten etc.
Ik heb dit jaar voor t eerst ook zoiets van dat ik het eigenlijk helemaal niet zo erg zou vinden als het zelf vuurwerk afsteken afgeschaft zou worden en het alleen nog door de gemeente wordt gedaan op n centrale plek (alhoewel het nadeel daarvan dan is dat je er helemaal heen moet en voor sommige mensen is dat ws erg ver). Of als het alleen nog mag worden gedaan op daarvoor aangewezen veldjes met toezicht eromheen.
Ik weet niet wat een proffesionele show kost, maar ik neem aan dat die voor elke gemeente te betalen is. En ik denk dat je in heel Amsterdam kan volstaan met 2 of 3 vuurwerkshows, in alle kleinere dorpen en steden met 1, misschien 2.quote:Op dinsdag 3 januari 2012 13:11 schreef Phyrexy het volgende:
[..]
Maar zou het ook echt goedkoper zijn? Je zult toch op minstens 20 locaties een grote vuurwerkshow moeten organiseren (en nog veel meer kleine) en zelfs dan zullen er nog veel mensen zijn die een heel eind moeten reizen om het vuurwerk te zien. Alleen voor de vuurwerkshows gaat dat al in de miljoenen lopen.
Waarom MOET je daar de volledige politiemacht voor gebruiken?quote:Dan moet je nog de volledige politiemacht inzetten om de mensenmassas in bedwang te houden,
Die zullen vast niet binnen blijven, maar zijn makkelijk op te sporen omdat het op de straten rustiger zal zijn.quote:wat dus betekent dat er niemand meer over is om de relschoppers in de "risicowijken" te stoppen. Of dacht je dat die opeens braaf binnen blijven als vuurwerk verboden wordt?
Ik weet niet of je dan al tientallen miljoenen verder bent. Je zou natuurlijk private donaties kunnen acepteren als gemeente. Ik zou er persoonlijk wel 2 tot 5 euro voor over hebben voor een leuke show. Dat is minder dan ik dit jaar heb uitgegeven. Als iedereen dat doet (in mijn gemeente van 20.000 man) heb je toch al 40k tot 100k. Daar kan je aardig wat vuurwerk van kopen.quote:Dus of de relschoppers kunnen nu helemaal ongestraft hun gang gaan, of je zult ergens anders die extra beveiliging vandaan moeten halen. Buitenland? Commerciele beveiliging? Dat gaat ook lekker in de cijfers lopen.
Ondertussen ben je al tientallen miljoenen verder, en wat heb je nou bereikt? Weinig denk ik.
Maar die zijn dan toch makkelijker op te sporen?quote:Het vuurwerk dat de zware klappen en dodelijke slachtoffers veroorzaakt is altijd al verboden geweest, en zal dus nog steeds (vanaf oktober) afgestoken worden.
Er is in ieder geval minder vuurwerk voorhanden. Dus als je iemand pakt kan je hem ook meteen van illigaal vuurwerkbezit beschuldigen.quote:Op oudjaarsdag en nieuwjaarsnacht zal het inderdaad wel wat rustiger zijn op straat. De brave buurman zal niet meer met z'n potjes van de vuurwerkgigant op de hoek naar buiten komen dus dat scheelt wel wat knallen.
Prullenbakken, verkeersborden en bushokjes worden nog steeds opgeblazen want dat wordt (meestal) gedaan door jongeren die zich van regels niks aan trekken.
Wat? Want?quote:Er zullen meer mensen zichzelf (en anderen) opblazen met zelfgemaakt vuurwerk
Hoezo niet? Er wordt veeeeeeel minder vuurwerk afgestoken.quote:, maar het aantal slachtoffers onder toeschouwers zal heel sterk dalen, want die werden vooral veroorzaakt door omvallende legale stukken vuurwerk en vuurpijlen.
Voor huisdieren zullen de uren rond de jaarwisseling ook iets minder stressvol zijn. (daar voor zal er niet veel veranderen)
Mwah, zolang er voor het grootste gedeelte luchtvuurwerk wordt gebruikt (Dat is iig mijn ervaring met grote vuurwerkshows van gemeentes), kan je ook nog een kilometer verderop staan en alles zien.quote:Een lichtpuntje? Ja, de overheid zal flink kunnen cashen met alcoholcontroles op de aanvoerwegen naar de grote vuurwerkshows.
Dat ziet er prachtig uit!quote:Op dinsdag 3 januari 2012 20:31 schreef Vetgedrukt het volgende:
Oke, Dit ter verduidelijking :
Kippenvel ! Kortom vuurwerk afschaffen voor particulier en mede hier door het aantal vernielingen terug dringen en van dat bespaarde geld een zieke show neer zetten zoals in London!!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |