abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106350966
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 12:26 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Nu zou dat wel een goede regel zijn, maar nu lopen er ook kinderen van <14 rond met vuurwerk. Dus de huidige leeftijdsgrens werkt ook niet.

Ik vind het zelf wel een goed idee als de gemeentes zelf vuurwerk afsteken. Ik denk dat het imposanter is dan al huidige vuurwerk bij elkaar. Ook is het goedkoper, minder gewonden, (veel) minder overlast en minder afval.
Misschien wel met behoud van tolletjes, sterretjes en meer van dat soort klein siervuurwerk.
Maar zou het ook echt goedkoper zijn? Je zult toch op minstens 20 locaties een grote vuurwerkshow moeten organiseren (en nog veel meer kleine) en zelfs dan zullen er nog veel mensen zijn die een heel eind moeten reizen om het vuurwerk te zien. Alleen voor de vuurwerkshows gaat dat al in de miljoenen lopen.

Dan moet je nog de volledige politiemacht inzetten om de mensenmassas in bedwang te houden, wat dus betekent dat er niemand meer over is om de relschoppers in de "risicowijken" te stoppen. Of dacht je dat die opeens braaf binnen blijven als vuurwerk verboden wordt?
Dus of de relschoppers kunnen nu helemaal ongestraft hun gang gaan, of je zult ergens anders die extra beveiliging vandaan moeten halen. Buitenland? Commerciele beveiliging? Dat gaat ook lekker in de cijfers lopen.

Ondertussen ben je al tientallen miljoenen verder, en wat heb je nou bereikt? Weinig denk ik.
Het vuurwerk dat de zware klappen en dodelijke slachtoffers veroorzaakt is altijd al verboden geweest, en zal dus nog steeds (vanaf oktober) afgestoken worden.
Op oudjaarsdag en nieuwjaarsnacht zal het inderdaad wel wat rustiger zijn op straat. De brave buurman zal niet meer met z'n potjes van de vuurwerkgigant op de hoek naar buiten komen dus dat scheelt wel wat knallen.
Prullenbakken, verkeersborden en bushokjes worden nog steeds opgeblazen want dat wordt (meestal) gedaan door jongeren die zich van regels niks aan trekken.
Er zullen meer mensen zichzelf (en anderen) opblazen met zelfgemaakt vuurwerk, maar het aantal slachtoffers onder toeschouwers zal heel sterk dalen, want die werden vooral veroorzaakt door omvallende legale stukken vuurwerk en vuurpijlen.
Voor huisdieren zullen de uren rond de jaarwisseling ook iets minder stressvol zijn. (daar voor zal er niet veel veranderen)

Een lichtpuntje? Ja, de overheid zal flink kunnen cashen met alcoholcontroles op de aanvoerwegen naar de grote vuurwerkshows. ;)
pi_106351837
ik zelf vind vuurwerk niet zn probleem.

Het is meer een probleem met mensen die er niet mee om kunnen gaan.
en dan bedoel ik die pubertjes die op mensen zitten te gooien en met babypijltjes op fietsers gaan schieten ( ik vind babypijltjes gevaarlijker dan illigaal vuurwerk, ze zullen maar in je oog komen )
en dan ook nog die gastjes die dingen gaan vernielen zoals bushokjes en prullenbakken. 8)7

Verder zijn er ook wel mensen die verantwoordelijk met vuurwerk omgaan.
zoals mensen in mijn buurt, die hebben altijd veel illigaal vuurwerk zoals vuurwerk batterijen ( prof. siervuurwerkpotten ) en lawinepijlen.
Maar daar is nog nooit een probleem mee geweest, ze hebben een hoge kwaliteit vuurwerk en ze steken het ver van andere mensen af.
Verder houden ze zelf ook een veilige afstand.
dus er zijn ook mensen die er wel mee kunnen omgaan. :Y
  dinsdag 3 januari 2012 @ 13:32:45 #53
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_106351872
Ik heb in mijn tienerjaren honderden kilo's (knal)vuurwerk afgestoken en dat is altijd zonder problemen gegaan, zowel voor mij als mijn omgeving. Ik weet nog dat ik als kind onder de indruk was van de 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt'-reclames en daarom nooit heb geëxperimenteerd maar gewoon altijd voorzichtig was. Er is wat mij betreft te weinig voorlichting. Voor zowel ouders als jeugd.

Het knalvuurwerk dat in Nederland te koop is is zo zwak dat je het in je hand kan laten ontploffen zonder schade. Hetzelfde geldt voor het meeste siervuurwerk. Hier ligt ook een probleem. Jongeren nemen geen genoegen met dat zwakke spul en gaan dus op zoek naar iets zwaarders. En dan komen de nitraatbommen etc.

Er is in Duitsland een grote vuurwerkindustrie dat vuurwerk maakt dat zwaarder is dan het spul dat in Nederland verkocht wordt (hardere knallen, meer lichtflitsen) maar net zo veilig. En in Duitsland volledig legaal. Ik ken nu genoeg verhalen van mensen die simpelweg over de grens gaan naar de dichtstbijzijnde Aldi en een kofferbak vol vuurwerk mee terugnemen. Allemaal een stuk mooier en beter dan wat in Nederland te krijgen is en dankzij goede kwaliteitscontrole ook net zo veilig. Ik pleit er voor om dat ook legaal in Nederland te maken zodat mensen dit soort dingen niet meer in de illegaliteit hoeven te zoeken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_106351926
Ja verboden en ook door de gemeente. Ik geef niks om dieren, maar het is natuurlijk niet echt aardig. Ook wbt het milieu kan je het eigenlijk niet maken. De overlast en rommel die het allemaal geeft, doe het maar niet
pi_106352199
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:32 schreef Fir3fly het volgende:
Ik heb in mijn tienerjaren honderden kilo's (knal)vuurwerk afgestoken en dat is altijd zonder problemen gegaan, zowel voor mij als mijn omgeving. Ik weet nog dat ik als kind onder de indruk was van de 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt'-reclames en daarom nooit heb geëxperimenteerd maar gewoon altijd voorzichtig was. Er is wat mij betreft te weinig voorlichting. Voor zowel ouders als jeugd.

Ik pleit er voor om dat ook legaal in Nederland te maken zodat mensen dit soort dingen niet meer in de illegaliteit hoeven te zoeken.
ja ik mis de voorlichting nu echt, ik denk dat dat echt wel een oplossing is.
verder loopt nederland veel geld mis. gewoon net als drugs legaal maken en controle ophouden.
Verder veel voorlichting aan de ouders geven. en het zwaardere vuurwerk 18+ maken.
pi_106352278
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:33 schreef draaijer het volgende:
Ja verboden en ook door de gemeente. Ik geef niks om dieren, maar het is natuurlijk niet echt aardig. Ook wbt het milieu kan je het eigenlijk niet maken. De overlast en rommel die het allemaal geeft, doe het maar niet
overlast is er bij ons weinig. ja het lijkt wel oorlog op oudejaarsdag. verder ruimt iedereen de meeste troep op ( zoals de potten ) en komt er op maandag of dinsdag een veegwagentje van de gemeente langs.

wel handig want dan zijn gelijk ook de bladeren van de herfst weer opgeruimt.
pi_106354613
Misschien denkt de overheid wel 'we gaan geen moeite doen voor een verbod want we weten toch al wel dat de burger aan het eind van volgend jaar nauwelijks meer geld heeft om boodschappen te doen, laat staan vuurwerk te kopen' ;(
pi_106355620
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 11:23 schreef grrrbeer het volgende:

[..]

Knulletje, ik had je vader kunnen zijn dus doe maar niet zo stoer :')

Gewoon, de politie gebruiken voor belangrijker zaken, waarvan er genoeg is op oudjaarsavond.
Het kan me geen flikker schelen hoe oud je bent. Het is gewoon zo dat de politie zag dat ze illegaal vuurwerk hadden en daarmee auto´s beschadigden. Maar ja, als je er dan niets aan doet ja dan gaat het zo door.

En jij vind zwaar illegaal vuurwerk gooien naar mensen en auto's geen belangrijke zaak? Dan zouden ze daar niet voor zijn neergezet denk ik zo. In mijn stad is het bij een andere groep zo uit de hand gelopen dat de politie molotovcocktails moest ontwijken. Nou sorry hoor, als je dit soort zaken niet belangrijk vindt spoor je niet helemaal.

Gelukkig ben je mijn vader niet, dan was ik waarschijnlijk ook zo'n softie geworden als dat jij bent.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 15:06:22 #59
97079 Jeff89
Conquer All
pi_106356251
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 14:53 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Het kan me geen flikker schelen hoe oud je bent. Het is gewoon zo dat de politie zag dat ze illegaal vuurwerk hadden en daarmee auto´s beschadigden. Maar ja, als je er dan niets aan doet ja dan gaat het zo door.
De politie krijgt op oudejaarsavond wel meer meldingen.. Dan moeten ze afwegingen maken.
quote:
En jij vind zwaar illegaal vuurwerk gooien naar mensen en auto's geen belangrijke zaak? Dan zouden ze daar niet voor zijn neergezet denk ik zo. In mijn stad is het bij een andere groep zo uit de hand gelopen dat de politie molotovcocktails moest ontwijken. Nou sorry hoor, als je dit soort zaken niet belangrijk vindt spoor je niet helemaal.
In dit blokje text leg je precies uit waarom de politie niet overal bij ingrijpt.. Als er ergens een paar strijkers worden gegooid naar autos, en in een andere wijk molotovs naar de politie worden gegooid, is het nogal duidelijk waar de mannen heen gestuurd worden, is het niet?
quote:
Gelukkig ben je mijn vader niet, dan was ik waarschijnlijk ook zo'n softie geworden als dat jij bent.
Jaman, gewoon elk knulletje die je een strijker ziet gooien een knuppel in de nek leggen, ook als je collegas versterking roepen wegens een rel waar met molotovs gegooid word :')
  dinsdag 3 januari 2012 @ 19:52:18 #60
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_106367929
quote:
2s.gif Op maandag 2 januari 2012 22:49 schreef bulbjes het volgende:
Ik hoor steeds meer geluiden om me heen in mijn omgeving dat men het een beetje gehad heeft met (het harde knal-) vuurwerk en volgens mij is er redelijk wat animo voor om vuurwerk alleen nog door de gemeente te laten doen op een centrale plek (zoals in zoveel landen en ook steden in Nederland al wordt gedaan) of om door de gemeente plekken aan te laten wijzen waar vuurwerk afsteken mag. Rond deze plekken staat dan toezicht om erop toe te zien dat er niks illegaals wordt afgestoken.

Het kabinet zegt echter dat de meeste mensen nog gewoon vuurwerk willen in deze huidige vorm en ze het daarom ook niet kunnen afschaffen. Ik vraag me af of het werkelijk zo is dat de meerderheid van de mensen er nog zo voor is zoals op de huidige manier, en heb daarom ff een poll gemaakt :)
De antwoorden kon ik niet helemaal goed invullen want daar is zo'n poll te kort voor..maar de antwoordmogelijkheden zijn dus als volgt:

-Ja, t moet verboden worden. Laat de gemeente maar op centrale plekken vuurwerk afsteken.
-Nee, t moet niet verboden worden maar laat de gemeente maar wat plekken in een gemeente aanwijzen waar onder toezicht vuurwerk mag worden afgestoken.
-Nee, t moet niet verboden worden. Gewoon lekker knallen zoals altijd.

Poll: Zelf vuurwerk afsteken moet verboden worden?
Ja, laat de gemeente maar vuurwerk afsteken
Nee, laat burgers op centrale plekken
Nee, maar verbod op illegaal knalvuurwerk
Nee, laten zoals t is: knallen!
Tussenstand:
[ afbeelding ]
Ook een poll maken? Klik hier

Redenen die ik om me heen hoor van mensen die hiervoor zijn, zijn: dat men vind dat het steeds meer wordt, steeds harder, steeds illegaler, steeds gevaarlijker, mensen die er niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan, er worden zoveel vernielingen aangericht elk jaar, elk jaar zoveel gewonden, men durft niet meer naar buiten tijdens het vuurwerk, vervelende kruitdampen, milieuvervuiling, huisdieren die tegen het plafond zitten etc.

Ik heb dit jaar voor t eerst ook zoiets van dat ik het eigenlijk helemaal niet zo erg zou vinden als het zelf vuurwerk afsteken afgeschaft zou worden en het alleen nog door de gemeente wordt gedaan op n centrale plek (alhoewel het nadeel daarvan dan is dat je er helemaal heen moet en voor sommige mensen is dat ws erg ver). Of als het alleen nog mag worden gedaan op daarvoor aangewezen veldjes met toezicht eromheen.

HAHAHA hier moest ik zo hard om lachen. De mensen willen ook niet dat de basisbeurs stufi word afgeschraft, dat de gratis ov voor studenten word afgeschraft, dat er een extra eigen risico voor psychische dingen word gevraagd, dat sigaretten duurder worden etc.
En dat kan wel door gaan, en vuurwerk verboden laten worden niet?

Van mij mag het verboden worden, ik heb toch niks met vuurwerk afsteken en ik denk dat als het vuurwerk afsteken door de gemeente word gedaan dat het alleen mooier is. Maar dat zal niet gebeuren omdat dat teveel geld kost. En dat lijkt mij de reden waarom vuurwerk niet verboden wordt.
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_106369723
Oke, Dit ter verduidelijking :
Kippenvel ! Kortom vuurwerk afschaffen voor particulier en mede hier door het aantal vernielingen terug dringen en van dat bespaarde geld een zieke show neer zetten zoals in London!!
  dinsdag 3 januari 2012 @ 20:44:55 #62
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_106370330
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 13:11 schreef Phyrexy het volgende:

[..]

Maar zou het ook echt goedkoper zijn? Je zult toch op minstens 20 locaties een grote vuurwerkshow moeten organiseren (en nog veel meer kleine) en zelfs dan zullen er nog veel mensen zijn die een heel eind moeten reizen om het vuurwerk te zien. Alleen voor de vuurwerkshows gaat dat al in de miljoenen lopen.
Ik weet niet wat een proffesionele show kost, maar ik neem aan dat die voor elke gemeente te betalen is. En ik denk dat je in heel Amsterdam kan volstaan met 2 of 3 vuurwerkshows, in alle kleinere dorpen en steden met 1, misschien 2.
quote:
Dan moet je nog de volledige politiemacht inzetten om de mensenmassas in bedwang te houden,
Waarom MOET je daar de volledige politiemacht voor gebruiken?
quote:
wat dus betekent dat er niemand meer over is om de relschoppers in de "risicowijken" te stoppen. Of dacht je dat die opeens braaf binnen blijven als vuurwerk verboden wordt?
Die zullen vast niet binnen blijven, maar zijn makkelijk op te sporen omdat het op de straten rustiger zal zijn.
quote:
Dus of de relschoppers kunnen nu helemaal ongestraft hun gang gaan, of je zult ergens anders die extra beveiliging vandaan moeten halen. Buitenland? Commerciele beveiliging? Dat gaat ook lekker in de cijfers lopen.

Ondertussen ben je al tientallen miljoenen verder, en wat heb je nou bereikt? Weinig denk ik.
Ik weet niet of je dan al tientallen miljoenen verder bent. Je zou natuurlijk private donaties kunnen acepteren als gemeente. Ik zou er persoonlijk wel 2 tot 5 euro voor over hebben voor een leuke show. Dat is minder dan ik dit jaar heb uitgegeven. Als iedereen dat doet (in mijn gemeente van 20.000 man) heb je toch al 40k tot 100k. Daar kan je aardig wat vuurwerk van kopen.
quote:
Het vuurwerk dat de zware klappen en dodelijke slachtoffers veroorzaakt is altijd al verboden geweest, en zal dus nog steeds (vanaf oktober) afgestoken worden.
Maar die zijn dan toch makkelijker op te sporen?
quote:
Op oudjaarsdag en nieuwjaarsnacht zal het inderdaad wel wat rustiger zijn op straat. De brave buurman zal niet meer met z'n potjes van de vuurwerkgigant op de hoek naar buiten komen dus dat scheelt wel wat knallen.
Prullenbakken, verkeersborden en bushokjes worden nog steeds opgeblazen want dat wordt (meestal) gedaan door jongeren die zich van regels niks aan trekken.
Er is in ieder geval minder vuurwerk voorhanden. Dus als je iemand pakt kan je hem ook meteen van illigaal vuurwerkbezit beschuldigen.
quote:
Er zullen meer mensen zichzelf (en anderen) opblazen met zelfgemaakt vuurwerk
Wat? Want?
quote:
, maar het aantal slachtoffers onder toeschouwers zal heel sterk dalen, want die werden vooral veroorzaakt door omvallende legale stukken vuurwerk en vuurpijlen.
Voor huisdieren zullen de uren rond de jaarwisseling ook iets minder stressvol zijn. (daar voor zal er niet veel veranderen)
Hoezo niet? Er wordt veeeeeeel minder vuurwerk afgestoken.
quote:
Een lichtpuntje? Ja, de overheid zal flink kunnen cashen met alcoholcontroles op de aanvoerwegen naar de grote vuurwerkshows. ;)
Mwah, zolang er voor het grootste gedeelte luchtvuurwerk wordt gebruikt (Dat is iig mijn ervaring met grote vuurwerkshows van gemeentes), kan je ook nog een kilometer verderop staan en alles zien.

Dus alles bij elkaar zullen er misschien wel hogere kosten zijn, maar dat weegt imo niet op de reductie in overlast en schade, maar ook in (onschuldige) vuurwerkslachtoffers.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  † In Memoriam † dinsdag 3 januari 2012 @ 20:50:42 #63
127870 Ratelslangetje
Lady
pi_106370598
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2012 20:31 schreef Vetgedrukt het volgende:
Oke, Dit ter verduidelijking :
Kippenvel ! Kortom vuurwerk afschaffen voor particulier en mede hier door het aantal vernielingen terug dringen en van dat bespaarde geld een zieke show neer zetten zoals in London!!
Dat ziet er prachtig uit! :)
Giftig, Fel
Agressief en
Razendsnel
pi_106370700
Ja wij hadden al plannen om naar Berlijn in onze camper alleen na het verhaal van onze andere vriendengroep over London lijkt me dat ook wel wat !
Ellende in Nederland is kudt, daar waren weinig problemen zeiden ze.
  woensdag 4 januari 2012 @ 21:55:24 #65
364685 cudless
life.exe not found
pi_106415566
laat het zoals het is en je krijgt niet nog meer last van kampers nu blazen ze tenminste zichzelf op
..|.. d-.-b ..|.. damn right {{{ love the kitty }}}
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')