http://www.nu.nl/binnenla(...)012-al-begonnen.htmlquote:Aangezien de temperaturen voorlopig veel hoger lijken te blijven dan normaal het geval is, zullen meer vroege voorjaarsbloeiers gaan uitlopen.
Dat meldt Arnold van Vliet van het waarnemersnetwerk De Natuurkalender. In 2011 begon de zogenoemde voorlente 20 dagen eerder dan normaal.
De zomer was op één na de vroegste ooit en de herfst begon juist pas bijna twee weken later dan gewoonlijk.
Weerextremen
Volgens De Natuurkalender is er nu al een jaar sprake van weerextremen met opvallend droge en juist bijzonder natte perioden. Dieren en planten vertonen daardoor afwijkend en zelfs uniek gedrag.
Voor hooikoortspatiënten is de zeer vroege voorlente slecht nieuws, want pollen van hazelaar en els kunnen veel allergieklachten geven. Het afgelopen jaar boften de hooikoortspatiënten juist, want door de combinatie van een extreem droog voorjaar en een buitengewoon natte zomer lag het aantal graspollen in de zomer 60 procent lager dan andere jaren.
moderne mens? bedoel je dat er weer een ijstijd komt? (wat hilarisch zou wezen eigenlijkquote:Op maandag 2 januari 2012 12:51 schreef schommelstoel het volgende:
Er is eigenlijk helemaal niets in de hand.
Dit is gewoon de eerste keer dat de moderne mens deze cyclus mee maakt.
Dus komt er op neer dat het gewoon het proces van de aarde zelf is, niet meer niet minder.
Moet ik het in Jip en janneke taal uitleggen?quote:Op maandag 2 januari 2012 12:54 schreef YbKg7 het volgende:
[..]
moderne mens? bedoel je dat er weer een ijstijd komt? (wat hilarisch zou wezen eigenlijk)
aah. juist ok.quote:Op maandag 2 januari 2012 13:03 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Moet ik het in Jip en janneke taal uitleggen?
Ik doel op de mens van nu, en dat de aarde niet ineens raar aan het veranderen is, altijd al zo geweest, alleen maakt de mens het nu ook een beetje mee.
De aarde is één keer veranderd, dat was 65 miljoen jaar geleden toen er een komeet op de aarde terecht kwam.
Sinds die tijd is de aarde gewoon zijn gang gegaan.
had ik ook alquote:Op maandag 2 januari 2012 12:54 schreef Revolution-NL het volgende:
Vannochtend werd ik wakker van fluitende vogels, sommige planten in de tuin staan gewoon in bloei
Terneuzen (Zeeland) 14,3 gemeten.quote:Op maandag 2 januari 2012 14:04 schreef Narasan het volgende:
Gister een maximumtemperatuur van 14,0 gemeten hier in Limburg.
Ik dacht nog, is de lente al bezig?.
hier ook in ZH bloeien ze ook maar dat is een hele vroege soort die vorig jaar eind januari ook al bloeide, de soort in mijn tuin laat nog maar net groene puntjes zienquote:Op dinsdag 3 januari 2012 15:55 schreef Perrin het volgende:
Ik zag vandaag een veldje vol bloeiende narcissen hier in Zuid Holland. Die zijn toch echt een maand of 2-3 te vroeg!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |