Het probleem met Marokkaanse jongeren in Nederland zou zijn dat schaamte als correctiemechanisme hier niet goed functioneert. De sociale controle die eigen is aan het leven in een hechte gemeenschap, is wel aanwezig in Marokko, maar weggevallen in Nederland. Hierdoor zou niet alleen schuldgevoel, maar ook schaamte uitblijven.
Psychologen als Trees Pels en Hedy Stegge menen dat het ontwikkelen van schuldgevoel ook afhankelijk is van de manier waarop kinderen worden grootgebracht. Als je kinderen straft, zonder ze bij te brengen waaróm bepaald gedrag afkeurenswaardig is, ontstaat bij hen minder empathie en schuldbesef. De strenge opvoeding die gebruikelijk is in traditionele Marokkaanse gezinnen, zou daarom geen goede basis vormen voor het eigen maken van normen en waarden.
Ook antropoloog Frank van Gemert koppelt het probleemgedrag van Marokkaanse jongeren aan de opvoeding. Door het streng straffen zouden de jongeren meer bezig zijn met het ontlopen van straf dan met hun eigen gedrag. Meer dan autochtone Nederlanders, kijken Marokkaanse jongeren waar ze nog mee weg kunnen komen. Volgens van Gemert vinden zij een overtreding alleen erg als ze betrapt worden en daarmee schande brengen over de familie.
Geert Hofstede, emeritus hoogleraar interculturele communicatie meent dat schuldgevoel geheel overbodig is in een echte schaamtecultuur. In zeer individualistische culturen, zoals in Nederland, zou schuldgevoel een veel grotere rol spelen dan in de Marokkaanse collectivistische cultuur, waar schaamte belangrijker is. Volgens Hofstede leven Marokkaanse jongeren in Nederland gevangen tussen schaamte en schuld, "between the devil and the deap blue sea".
Wasif Shadid, eveneens hoogleraar interculturele communicatie, is het oneens met alle eerdergenoemde sprekers. Volgens hem bestaat er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van schuld- of schaamteculturen. De begrippen zouden overblijfselen zijn uit het koloniale tijdperk, toen antropologen nog dachten dat de niet-Westerse mens geen geweten had. Shadid vindt het onzin dat Marokkanen minder schuldbesef zouden hebben en ziet evenmin bewijs dat zij minder vaak schuld zouden bekennen. Ook de Marokkaanse opvoeding zou niet veel verschillen van de opvoeding in autochtone Nederlandse gezinnen: er zouden evenveel soorten Marokkaanse als Nederlandse opvoedingsstijlen bestaan.
In het tweede onderwerp van Noorderlicht Radio besteden wij aandacht aan netwerken in het water. Op en onder het zoete oppervlaktewater leven organismen die eten en communiceren via netwerken. Watervlooien, vissen en algen kunnen bijvoorbeeld door chemische communicatie hun lot om opgegeten te worden ontvluchten. Limnologie is de wetenschap die zich bezighoudt met de bestudering van deze zaken.
Ellen van Donk, hield afgelopen donderdag haar oratie als bijzonder hoogleraar Limnologie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen.
Bron: http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+3300397+4746273+5410360
--------
Herkansing.
Ik zou wel eens willen weten hoe we die kloof tussen de culturen willen gaan dichten. Hoe kun je weer een gevoel voor schaamte bijbrengen als ze zulke dingen doen?
In de VS is eens een project geweest waarbij ze jongeren die dreigden te ontsporen in een gevangenis lieten verblijven tussen echt zware criminelen, waarbij die (geselecteerde) criminelen hen het leven flink zuur maakten en ze eens flink de waarheid vertelden. Allemaal van die 'moedige' knullen, allemaal voor de morgen voorbij was aan het janken... en het hielp.
Misschien een idee om dat hier ook in te voeren?
quote:uh nee, da noemen ze gewoon CRIMINEEL..
Op maandag 15 juli 2002 00:31 schreef Vampier het volgende:
Iemand die geen schaamte en schuldgevoel kent is volgends de boekjes psychotisch. (dit is dus een aanvulling dat meer marocanen shitzofreen zijn?
quote:Neuh, want dan gaan ze gewoon proberen die straf te ontlopen.
Op maandag 15 juli 2002 00:19 schreef Lithion het volgende:
V.
quote:Hoe bedoel je? En wat stel je dan voor om die cultuurkloof te dichten?
Op maandag 15 juli 2002 00:49 schreef Verbal het volgende:
Neuh, want dan gaan ze gewoon proberen die straf te ontlopen.
quote:Ook antropoloog Frank van Gemert koppelt het probleemgedrag van Marokkaanse jongeren aan de opvoeding. Door het streng straffen zouden de jongeren meer bezig zijn met het ontlopen van straf dan met hun eigen gedrag. Meer dan autochtone Nederlanders, kijken Marokkaanse jongeren waar ze nog mee weg kunnen komen.[/quote]Dat gaan ze hiermee dus ook doen.
Op maandag 15 juli 2002 00:58 schreef Lithion het volgende:[..]
Hoe bedoel je?
quote:Ja, da's dus een probleem. De pakkans moet sowieso groter worden (voor alle misdrijven en alle kleurtjes). Als dat gebeurt, dan kan de schaamte weer een rol gaan spelen. Maar goed, ons land is mede in handen van de LPF, dus dat zit wel goed
En wat stel je dan voor om die cultuurkloof te dichten?
Verder denk ik dus dat de verharding en het voorstaan van een monokul de zaken eerder zal bemoeilijken dan oplossen.
Maar ja...
V.
quote:Hoe bedoel je?
Op maandag 15 juli 2002 00:46 schreef c0ne het volgende:[..]
uh nee, da noemen ze gewoon CRIMINEEL..
Leg eens uit dan?
V.
quote:Ik vind jouw idee te drastisch. Zo'n project als de Glen Mills school werkt wel goed, maar daarmee dicht je geen cultuurkloof, en met jouw project ook niet - al kan het voor incidentele gevallen heel goed zijn, misschien.
Op maandag 15 juli 2002 00:58 schreef Lithion het volgende:[..]
Hoe bedoel je? En wat stel je dan voor om die cultuurkloof te dichten?
Imho zou je gewoon keihard je kritiek op de 'schaamtecultuur' en de opvoedingsmethouden van de ouders moeten uiten (en dat vind ik voor bijna alle problemen die met integratie en negatieve cultuurverschillen te maken hebben). Gooi ze dood met boeken van Dr. Spock. Daarbij zou ontkrachten van de collectivistische cultuur waarbij eergevoel enz. een grote rol speelt sowieso plaats vinden wanneer wijken waarin etnische minderheden dominant zijn uit elkaar getrokken worden - de zegeningen van een spreidingsbeleid. Imho is dit weer iets wat door een gericht integratie- en spreidingsbeleid in een paar generaties opgelost kan zijn.
quote:En het gelijk op het Westen schuiven... "Volgens hem bestaat er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor het bestaan van schuld- of schaamteculturen. De begrippen zouden overblijfselen zijn uit het koloniale tijdperk, toen antropologen nog dachten dat de niet-Westerse mens geen geweten had."
Op maandag 15 juli 2002 01:06 schreef HiZ het volgende:
Opvallend wel dat die Marokkaanse deskundige dit meteen gaat zitten ontkennen. Het komt namelijk wel volledig overeen met mijn ervaringen.
quote:Dus de pakkans vergroten zoals Verbal zei zou helpen. En dat de politie ze dan flink te kijk zet voor de familie.
In bepaalde landen is betrapt worden de enige en meteen de grootste zonde.
quote:Ik weet niet of je die twee wel zo kunt vergelijken, het is wat makkelijker om bij je ouders de straf te ontlopen dan bij de Staat, kwestie van weglopen (en weer de problemen tegemoetlopen).
Op maandag 15 juli 2002 01:02 schreef Verbal het volgende:
Ook antropoloog Frank van Gemert koppelt het probleemgedrag van Marokkaanse jongeren aan de opvoeding. Door het streng straffen zouden de jongeren meer bezig zijn met het ontlopen van straf dan met hun eigen gedrag. Meer dan autochtone Nederlanders, kijken Marokkaanse jongeren waar ze nog mee weg kunnen komen. Dat gaan ze hiermee dus ook doen.
quote:Is dat wel zo? Volgens mij wordt de meeste van die criminaliteit gepleegd (en kennen die jongens geen schaamte) omdat het in die groepen 'cool' is en dat 'coole' imago verander je niet door sneller op te treden volgens mij. Je moet veel explicieter overbrengen dat het totaal niet statusverhogend is om crimineel gedrag te vertonen.
Ja, da's dus een probleem. De pakkans moet sowieso groter worden (voor alle misdrijven en alle kleurtjes). Als dat gebeurt, dan kan de schaamte weer een rol gaan spelen.
Dat lijkt me veel zinniger dan al dit 'hit-or-miss' gezwets in de ruimte. 't Is zomaar een gokje van mij hoor (MNH...).
quote:Maar hoe wil je dat concreet doen? Ze verplichten tot het lezen van die boeken? Je kunt ze natuurlijk de voogdij over hun kinderen ontnemen om je eis van goede opvoeding kracht bij te zetten, maar daar is die jongere ook niet bij gebaat.
Op maandag 15 juli 2002 01:04 schreef Meneer_Aart het volgende:
Imho zou je gewoon keihard je kritiek op de 'schaamtecultuur' en de opvoedingsmethouden van de ouders moeten uiten (en dat vind ik voor bijna alle problemen die met integratie en negatieve cultuurverschillen te maken hebben). Gooi ze dood met boeken van Dr. Spock.
quote:Mee eens.
Daarbij zou ontkrachten van de collectivistische cultuur waarbij eergevoel enz. een grote rol speelt sowieso plaats vinden wanneer wijken waarin etnische minderheden dominant zijn uit elkaar getrokken worden - de zegeningen van een spreidingsbeleid.
quote:Waarom zouden daarin dan verschillen zitten?
Op maandag 15 juli 2002 01:09 schreef Nuoro het volgende:
Ze zouden eens 'n diepgaand onderzoek moeten doen naar het verschil in gedrag tussen Marokkaanse jongens die opgegroeiden in gezinnen waar meisjes de eerstgeborenen zijn versus die uit gezinnen komen waarbij de jongens de oudste(n) zijn.
quote:Ja, dat is lastig. Je kunt wel weer avonden gaan organiseren, maar dan komt niemand opdagen en wordt het vanzelf weer een pappen en nathouden-beleid. Kom ik weer bij de voordelen die bijv. contacten tussen Marokkaanse en Nederlandse moeders zouden hebben.
Op maandag 15 juli 2002 01:11 schreef Lithion het volgende:[..]
Maar hoe wil je dat concreet doen? Ze verplichten tot het lezen van die boeken? Je kunt ze natuurlijk de voogdij over hun kinderen ontnemen om je eis van goede opvoeding kracht bij te zetten, maar daar is die jongere ook niet bij gebaat.
Nog iets anders wat nog niet genoemd is: imho speelt de uit Amerika overgewaaide ghettocultuur... eigenlijk veramerikanisering dus... een belangrijke rol. In zo'n beetje elk rap/hip hop nummer wordt geweld en criminaliteit verheerlijkt. Zeker weten dat dat meespeelt in de levenswijze van veel autochtone en van nog meer allochtone (Marokkaanse) jongeren, die van verveling en uit welvaart, of uit de starre situatie thuis, op straat rondhangen en hier de gangsta uithangen... Eigenlijk is het gewoon ghettovorming, en zijn we hard op weg om in Nederland wijken als de Bronx te creëren. No go-areas. En dat is heel gewoon want je hoort het dagelijks op TMF.
quote:
Herkansing.
quote:
Ik zou wel eens willen weten hoe we die kloof tussen de culturen willen gaan dichten. Hoe kun je weer een gevoel voor schaamte bijbrengen als ze zulke dingen doen?
quote:
In de VS is eens een project geweest waarbij ze jongeren die dreigden te ontsporen in een gevangenis lieten verblijven tussen echt zware criminelen, waarbij die (geselecteerde) criminelen hen het leven flink zuur maakten en ze eens flink de waarheid vertelden. Allemaal van die 'moedige' knullen, allemaal voor de morgen voorbij was aan het janken... en het hielp.
quote:
...
quote:Banshee levert het bewijs............... zoals zovaak.
Op maandag 15 juli 2002 06:25 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
knip (veel anti USA praat etc etc bla bla bla)
...
quote:Laat ik nu altijd gedacht hebben dat de VS ons van oorlogsmisdaden hebben verlost. Zo leer ik nog eens wat!
Op maandag 15 juli 2002 06:25 zoog de inmiddels beruchte kleuter het volgende uit zijn duim:
Er komt niks goeds uit de VS, dus dit voorbeeld gaat voor mij als een roofvogeld door de lucht, ofschoon het weinig waarde heeft. Ik denk niet dat de VS het beste voorbeeld is met hoogste percentage drugsverslaafden en oorlogsmisdaden...
[..]
quote:In ons geval waren dat meer de Engelsen en Canadezen. Canadezen zijn lief.
Op maandag 15 juli 2002 11:30 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat de VS ons van oorlogsmisdaden hebben verlost. Zo leer ik nog eens wat!
quote:Lend-Lease
Op maandag 15 juli 2002 12:06 schreef Witchfynder het volgende:[..]
In ons geval waren dat meer de Engelsen en Canadezen. Canadezen zijn lief.
![]()
PS: Witchfyner, gelieve dit icoontje een tijd te behouden.
Ik heb hem gejat en gebruik hem op een andere site .
quote:Je weet duidelijk niet waar dit over gaat. Dit ging over een project waarbij ontspoorde jongeren weer op het rechte pad werden gebracht door ze ongeloofelijk bang te maken,met behulp van zeer zware criminelen die al jaren vast zaten. 80% van de jongeren die hier aan mee deden, kwamen voor goed op het rechte pad. Terwijl dit normaal hoogstens 20% was geweest.
Op maandag 15 juli 2002 06:25 schreef BansheeBoy het volgende:
Er komt niks goeds uit de VS, dus dit voorbeeld gaat voor mij als een roofvogeld door de lucht, ofschoon het weinig waarde heeft. Ik denk niet dat de VS het beste voorbeeld is met hoogste percentage drugsverslaafden en oorlogsmisdaden...
quote:Ik neem(en vele andere)jouw 'meningen' niet serious ,ik vind ze zelfs ongegrond en pure verspilling van server ruimte.Jij kijkt de dingen ABSOLUUT niet objectief,puur blind vanuit je geloof.Tja wat wil al ben je totaal in je eentje en 24 uur per dag achter je pc zit.Ik wil jouw wel eens zien al ben je oud.Ben je dan pas verstandig / volwassen?Kan je dan vanuit verschillende standpunten kijken?Ik vind het sneu dat jij zo leeft..bijna zielig.Ik heb medelijden dat jij je leven zo triest loopt.Ik hoop voor jouw dat je op een dag anders gaat kijken tegen de wereld.Damn...ik zou bijna zelfmoord plegen als was ik zo iemand zoals jouw...gelukkig ben ik dat niet....gelukkig.
Op maandag 15 juli 2002 06:25 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
quote:Dit is nogal logisch, zo werkt het bij kleine kinderen ook namelijk.
Psychologen als Trees Pels en Hedy Stegge menen dat het ontwikkelen van schuldgevoel ook afhankelijk is van de manier waarop kinderen worden grootgebracht. Als je kinderen straft, zonder ze bij te brengen waaróm bepaald gedrag afkeurenswaardig is, ontstaat bij hen minder empathie en schuldbesef. De strenge opvoeding die gebruikelijk is in traditionele Marokkaanse gezinnen, zou daarom geen goede basis vormen voor het eigen maken van normen en waarden.
quote:Een keertje proberen kan geen kwaad lijkt me.
In de VS is eens een project geweest waarbij ze jongeren die dreigden te ontsporen in een gevangenis lieten verblijven tussen echt zware criminelen, waarbij die (geselecteerde) criminelen hen het leven flink zuur maakten en ze eens flink de waarheid vertelden. Allemaal van die 'moedige' knullen, allemaal voor de morgen voorbij was aan het janken... en het hielp.Misschien een idee om dat hier ook in te voeren?
Een dagje bij V van der G. misschien?
[Dit bericht is gewijzigd door extremeknul op 16-07-2002 02:59]
quote:inderdaad. altijd maar weer de schuld bij anderen neerleggen.
Op maandag 15 juli 2002 08:36 schreef Vampier het volgende:Banshee levert het bewijs............... zoals zovaak.
zo dat scheeld weer een hoop wetenschappelijk geleuter...
(en daarom ben ik van elk geloof dat ik had afgestapt... leef je leven zoals je die wil leven, laat je niet controleren door allerlei dingen)
(ik bedoel dit in geen opzicht kwaad, of negatief of wat dan ook wat je kan opwinden...dit was gewoon even mijn toevoeging tot deze discussie..als je dat niet wou...tja ga dan andere dingen doen)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |