abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_39612726
Wil je nu naar Polen of naar Tsjechië?
  vrijdag 7 juli 2006 @ 17:56:59 #202
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_39612756
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 17:55 schreef DJJoris het volgende:
Wil je nu naar Polen of naar Tsjechië?
Een van de twee.

Nou ja het liefst beide, maar de ander komt nog wel eens
pi_39620048
quote:
Op vrijdag 7 juli 2006 17:35 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik wil 23 juli of 1 van de dagen er na naar Tsjechië, voor tussen de 7 en 14 dagen of zo

waar kan ik een goedkope, doch goede last minute vakantie naar Tsjechië vinden? Voor 2 personen
Even Googlen doet wonderen

www.bookings.com
www.zinger-travel.nl
www.happyhome.nl
www.holiday-home.nl
www.tsjechoreizen.nl
www.interhome.nl
www.novasol.nl

En gewoon ff verder zoeken.. keuze genoeg Succes met zoeken
  vrijdag 7 juli 2006 @ 22:33:45 #204
14827 Kogando
Modelprutser
pi_39620072
Tsjechië is leuk.. Maargoed, ben er nou wat te vaak geweest inmiddels.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  vrijdag 7 juli 2006 @ 22:58:23 #205
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_39620712
Hm, we zien bij Peter Langhout iets leuks, 10 dagen reuzengebergte in augustus dik kans dat we dat gaan doen
  maandag 10 juli 2006 @ 22:33:44 #206
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_39705815
We zijn er uit!
Vanaf 25 augustus 10 dagen naar het Beskydygebergte in Tsjechië
pi_39772653
Zijn van die kaartjes voor fototoestellen in Tsjechië algemeen verkrijgbaar, en goedkoper dan hier, of moet ik in Nederland voor de tijd een extra fotokaartje kopen?
pi_39772912
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:42 schreef Alexxxxx het volgende:
Zijn van die kaartjes voor fototoestellen in Tsjechië algemeen verkrijgbaar, en goedkoper dan hier, of moet ik in Nederland voor de tijd een extra fotokaartje kopen?
Die kaartjes zijn bijna nergens ter wereld goedkoper als hier. Misschien in Duitsland nog wel iets, maar niet veel. In de Oosteuropese landen is het ook goed zoeken naar de klein computerwinkels en daar heb je op reis normaal gesproken niet zo veel tijd voor. Je komt dan vrijwel alleen maar de Mediamarkt etc. tegen en die zijn veel te duur met dit soort dingen.

Even op tweakers kijken dus
pi_39772967
quote:
Op woensdag 12 juli 2006 23:49 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Die kaartjes zijn bijna nergens ter wereld goedkoper als hier. Misschien in Duitsland nog wel iets, maar niet veel. In de Oosteuropese landen is het ook goed zoeken naar de klein computerwinkels en daar heb je op reis normaal gesproken niet zo veel tijd voor. Je komt dan vrijwel alleen maar de Mediamarkt etc. tegen en die zijn veel te duur met dit soort dingen.

Even op tweakers kijken dus
Ieks, tweakers

Ik koop voor de tijd wel een kaartje dan. Kan ik ook in het Nederlands vertelen wat ik wil

ik heb er zin an
pi_39775398
Hoop dat je de foto's met ons zal delen, zo een prachtig land Tsjechië
pi_39787269
quote:
Op donderdag 13 juli 2006 01:10 schreef DJJoris het volgende:
Hoop dat je de foto's met ons zal delen, zo een prachtig land Tsjechië
Ik poep hier wel wat linkjes neer Om hier nu 1000 foto's van Skoda, Liaz en Tatra te posten word niemand blij van
  Moderator dinsdag 18 juli 2006 @ 16:34:52 #212
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_39943731
Iemand dit jaar nog via die grensovergang bij Zittau naar Tsjechië gereisd?
Hoe stond het met de wachttijden?
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_40049580
Ik ben op het moment mijn tassen aan het pakken voor mijn vierde vakantie naar Tjechie. Onze tactiek is ieder jaar ongeveer hetzelfde: we gaan met tien jongens (mannen!) en huren dan ook een flinke villa ergens op het Tjechische platteland. Dit is geen probleem, want we reizen met twee gehuurde busjes, die niet alleen sjofel en gedeukt zijn, maar bovendien spotgoedkoop. Je moet trouwens wel heel erg je best doen wil je op de Tjechische wegen opvallen met een brakke auto.
De busjes, het huisje en de benzine zijn eigenlijk de drie grootste kostenposten. Het komt meestal neer op 200 euro per persoon, ongeveer, misschien 250. Dit betalen we al door het jaar heen, zodat wanneer het eindelijk zo ver is het enige wat je in Tjechie betalen hoeft de kosten voor eten, drinken en activiteiten zijn. Zoals je vast wel weet is Tjechie bepaald geen duur land, zeker niet wanneer het deze zaken betreft, en dus geef je in een week op vakantie ongeveer even veel geld uit als wanneer je een week in Nederland zit en twee of drie keer flink gaat stappen. Ik zal proberen om hier wat ervaringen te delen en misschien toekomstige Tjechie-gangers wat bruikbare informatie te geven.

Over de prijzen gesproken. In Tjechie zijn bepaalde dingen spotgoedkoop terwijl andere dingen even duur of net iets duurder zijn dan hier. Een goede vuistregel hiervoor is als volgt: als de lokale Tjechen gebruik maken van dezelfde diensten als jij, of het betreft een product dat niet geimporteerd is, dan is het goedkoop. Zodra je op plekken komt die echt specifiek voor toeristen bedoelt zijn of dingen gaat kopen die geimporteerd zijn (zoals bv. electronica), dan ben je ongeveer even duur uit als in Nederland.

Taal. De gemiddelde Tjech spreekt zijn talen ronduit slecht. Aangezien het Tjechisch onmogelijk te leren valt (verder dan "leuk skipak!" zijn we nooit gekomen) is dit een probleem. Als er een taal is die mensen nog wel redelijk spreken is het Duits - maar hier moet je goed bij opletten. Wanneer je met Tjechen gaat praten, probeer het altijd eerst in het Engels. Doe er alles aan om duidelijk te maken dat je geen Duitser bent. Het lijkt misschien sterk, maar in het Oostblok hebben ze een nog veel grotere hekel aan Duitsers dan hier - de Duitsers hebben daar in de oorlog dan ook vreselijk huisgehouden. Ik ken veel verhalen van Polen en Tjechen, die glimlachend vertellen dat ze Duitsers altijd dubbel laten betalen en veel langer laten wachten.

Tips? In Pilsen is er een fantastisch keldercafetje alias cocktail bar, die het "Jazz Rock Cafe" heet. Het licht vrijwel in het centrum en het is een van onze favoriete plekken in Tjechie. Een gezellige rokerige kelder met prima muziek in combinatie met drankjes die je in Nederland boven de tien euro zouden kosten levert altijd een prima avond op.
Dan is er nog een tweede grote aanrader. Een stukje buiten het centrum van Praag ligt het cafe 'U Fleku', wat 'de klok' schijnt te betekenen. Dit is een traditioneel cafe, dat heerlijk zelfgebrouwen bier schenkt. Verder is de regel dat zolang je drinkt zolang je daar zit. Je hoeft dus niets te bestellen, maar er komt gewoon met grote regelmaat een serveerster langs die je een grote pot schuimend gerstenat voorzet. Bovendien zwalkt er een accordeon speler door de tent, die als je hem een biertje geeft best over te halen valt om "Tulpen uit Amsterdam" (of andere klassiekers) te spelen. Absoluut een aanrader.

Maargoed, nu ga ik verder met inpakken - en hopen dat ik niets vergeet. Ik vertrek vanavond rond 23:00.
Bijgeloof brengt ongeluk.
pi_40049749
quote:
Op dinsdag 18 juli 2006 16:34 schreef Gert het volgende:
Iemand dit jaar nog via die grensovergang bij Zittau naar Tsjechië gereisd?
Hoe stond het met de wachttijden?
Ik geloof dat wij in vier jaar naar Tjechie gaan geen enkele keer echt lang hebben moeten wachten (langer dan een kwartiertje). Wij worden er trouwens ook ieder jaar steevast uitgepikt voor controle. Blijkbaar hebben we ontzettende boeventronies.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 16:30:01 #215
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_40051464
Tsjechië, niet Tjechie.

Veel Tsjechen spreken vaak juist Duits als ze geen Engels kunnen. Ze snappen heus wel als ze je horen met je gebrekkige Duits dat je geen Duitser bent. En Tsjechisch is echt niet onmogelijk om te leren.

Juist als je geen Tsjechisch praat, dan pakken ze je want dan weten ze dat je een toerist bent.
pi_40051569
Ik geloof niet dat het mogelijk is om te verbergen dat wij toeristen zijn, dus alles wat we kunnen doen is de schade beperken door in ieder geval duidelijk te maken dat we geen Duitsers zijn. Gezien het gebrekkig niveau van het Duits van de gemiddelde Tsjech (dat van mij is trouwens ook tenenkrommend) zal hij niet goed in kunnen schatten of iemand die wel een goed woordje Duits spreek (zoals sommigen in onze groep) al dan niet een Duitser is. De Nederlandse taal lijkt trouwens ook, voor het ongeoefend oor, veel als Duits.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 16:37:22 #217
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_40051665
U Fleků betekend trouwens niet 'de klok'. Flek is vlek ( ) en U Fleků betekent iets als: bij de vlek.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 16:37:24 #218
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_40051667
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 16:34 schreef Mas het volgende:
Ik geloof niet dat het mogelijk is om te verbergen dat wij toeristen zijn, dus alles wat we kunnen doen is de schade beperken door in ieder geval duidelijk te maken dat we geen Duitsers zijn. Gezien het gebrekkig niveau van het Duits van de gemiddelde Tsjech (dat van mij is trouwens ook tenenkrommend) zal hij niet goed in kunnen schatten of iemand die wel een goed woordje Duits spreek (zoals sommigen in onze groep) al dan niet een Duitser is. De Nederlandse taal lijkt trouwens ook, voor het ongeoefend oor, veel als Duits.
Pf, ik ga gewoon Frysk praten daar hoor.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 16:37:49 #219
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_40051679
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 16:37 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

ze snappen heus wel dat je bier wilt.
pi_40051695
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 16:37 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Limburgs dialect doet het ook goed, trouwens.
pi_40051707
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 16:37 schreef -Wolf- het volgende:

[..]

ze snappen heus wel dat je bier wilt.
Dat is dus zo'n woord dat ik wel weer weet: pivo!
  vrijdag 21 juli 2006 @ 16:41:15 #222
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_40051762
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 16:38 schreef Mas het volgende:

[..]

Dat is dus zo'n woord dat ik wel weer weet: pivo!
1 bier = pivo
2 bier = dva piva
5 bier = pět piv
10 bier = deset piv (jullie waren toch met 10 man? )
pi_40051939
Kijk, daar hebben we nou wat aan! Nog iets over Tsjechie, trouwens, is het jullie ooit opgevallen dat Tsjechisch barpersoneel ontzettend langzaam tapt? Niet zoals hier in Nederland, waar men in een kroeg de tap open gooien en er gewoon glaasjes onderdoor halen (en nog steeds prima biertjes aflevert), in Tsjechie doen ze het haast allemaal glas voor glas: tap open, glas vol, tap dicht, even wachten om te kijken of het er goed uit ziet, volgend glas, etcetera.
  vrijdag 21 juli 2006 @ 16:52:13 #224
124197 -Wolf-
Got milk?
pi_40052048
quote:
Op vrijdag 21 juli 2006 16:48 schreef Mas het volgende:
Kijk, daar hebben we nou wat aan! Nog iets over Tsjechie, trouwens, is het jullie ooit opgevallen dat Tsjechisch barpersoneel ontzettend langzaam tapt? Niet zoals hier in Nederland, waar men in een kroeg de tap open gooien en er gewoon glaasjes onderdoor halen (en nog steeds prima biertjes aflevert), in Tsjechie doen ze het haast allemaal glas voor glas: tap open, glas vol, tap dicht, even wachten om te kijken of het er goed uit ziet, volgend glas, etcetera.
Nooit op gelet. Tsjechen drinken het meeste bier per hoofd van de bevolking ter wereld (2 keer zoveel als wij Nederlanders), dus zo langzaam kan het ook niet zijn!
  zondag 30 juli 2006 @ 20:58:20 #225
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_40332679
Heeft er iemand toevallig nog foto's van gewoon op straat in Tsjechië? Ik wil graag weten wat voor auto's/trucks/bussen en dergelijke ik er kan verwachten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')