abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106278959

Dit topic is bedoeld voor gitaarspelend FOK!
Elke gitarist is welkom! Het maakt niet uit of je akoestisch of elektrisch speelt, jazz of metal, snel of langzaam. Samples zijn erg welkom, het is leuk om elkaar te beluisteren. Respecteer elkaars smaak en mening!

Rock on!

De vaste klanten?
drib.gifFok!%20%5B%5D.jpgHolland60.jpg21n3woz.gifrsz_cheshire_cat.jpgth_pluis.jpgAresbewerkt.JPG
5zmfxc.gifJuck.gif29fcpr4.jpg.pngimgs50.jpgmetalfreak.jpg2cygxsw.gif--H-I-M--.jpg
miya.jpgbartpower.giftn_P10100271.JPGJorikjet.gifgitaar.jpgsquier.jpggSXpR.gif
9Btog.giffokicon.gificon.JPGguitarjjsept2010.gifmosss.jpg1.jpgmoosestil.jpg
ui.jpg2e167hx.gif

Mascotte?
MustachoNijn.gif

Gitaarmerken?
BC Rich | Bo~El | Dean Guitars | Epiphone | ESP | Fender | Gibson | Gretsch | Hofner | Ibanez | Jackson | Line 6 | Martin & Co | Music Man | Parker | PRS | Squier | Taylor

Versterkers?
Fender | Laney | Line6 | Marshall | Mesa Boogie | Peavey | Randall | Vox

Effecten?
Boss | Dunlop | Electro-Harmonix | Digitech | Line 6 | Zoom

Tabs?
Mxtabs | OLGA | Guitar Tabs | Tabsrus | Ultimate Guitar | All Guitar Tabs | My Songbook | Powertabs | Guitar Tab Universe | Songsterr

Winkels?
Gitaarwinkel.nl | Feedback | Groove Factory | Dirk Witte | Haar Guitars | Kees Dee | Musik Produktiv | Lord of the Strings | Guitar Center in Wierden | Thomann | Guitarbox

Overige?
Gitaar.net | Gitaarnet.nl | Harmony Central | Cyberfret | Maak je eigen gitaar | Het afstellen van je gitaar | Gear Acquisition Syndrome (GAS) | Nog wat linkjes naar video's

De OP staat hier
Sometimes the journey is the goal
I don't care about my soul
Sometimes life is just pure rock 'n roll!!
  zondag 1 januari 2012 @ 16:45:00 #2
213010 haakon
Bier moet. Bier doet je goed.
pi_106279028
Beste wensen iedereen :)
The Outside Agency
  zondag 1 januari 2012 @ 16:58:04 #3
302898 RockNijntje
Je dagelijkse dosis Zillennial
pi_106279446
Plectraë.
Als je mij ziet posten ben ik verdwaald in het verleden of mis ik jullie
pi_106279615
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 16:45 schreef haakon het volgende:
Beste wensen iedereen :)
Beste wensen *O*
  zondag 1 januari 2012 @ 18:23:12 #5
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_106282000
Ik ben van plan einde van de maand een nieuwe elektrische gitaar te kopen.

Zit alleen te twijfelen tussen:
http://www.feedback.nl/sh(...)-mn/100005482/104239

http://www.feedback.nl/sh(...)-wc/100005486/117249
  zondag 1 januari 2012 @ 18:26:59 #6
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_106282108
Kan je alleen vertellen dat dat Gibson ding zwaar overpriced is voor wat je krijgt.
pi_106282187
Die SG is wel vet! Maar ik denk dat je met een hogere lijn Epiphone ook daar wel in de buurt komt, en wellicht bespaar je nog een paar euro.

Maar aan de andere kant, een Gibson voor 700 euro is niet eens zo heel gek.
  zondag 1 januari 2012 @ 18:34:37 #8
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_106282300
Ik vind die kwaliteit van die Gibsons in die goedkopere prijsklasses tegenwoordig helemaal niks :{

Maarja gewoon testen en kijken wat je het fijnst vind spelen klinken en uitzien
  zondag 1 januari 2012 @ 18:35:43 #9
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_106282342
Klopt.

Je hebt inderdaad van Epiphone: http://www.feedback.nl/sh(...)/100005486/FBR100865

En van Gibson ook deze SG: http://www.feedback.nl/sh(...)-wc/100005486/104036

Die Epiphone speelt en klinkt echt heel veel minder dan de Gibsons. Die Gibson SG 60 tribute speelt dan weer net iets fijner dan de SG van 600 :P
pi_106282401
Heeft KaMo ook niet zo'n ding?
  zondag 1 januari 2012 @ 18:42:52 #11
20720 brother52
Dus..........
pi_106282568
Die SG special 60's heeft dan wel weer p90's.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  zondag 1 januari 2012 @ 21:26:48 #12
293852 Lexis
That's what she said.
pi_106289467
Ik wil dit jaar beginnen met gitaar leren spelen (jaja, goed voornemen hè). Ik heb dus een paar noob vragen:

- Kan je het best akoestisch beginnen? Ik ambieer niet echt om uiteindelijk akoestisch te kunnen spelen, maar het lijkt me wel dat dit aan de basis van alle skills ligt. Maar is het de beste optie?

- Uiteindelijk wil ik elektrisch gitaar gaan spelen. Bass lijkt me ook wel vet. Had het altijd wat ondergewaardeerd, maar kwam er recent toch achter dat de hele flow van een nummer met een goede bass staat of valt. Maar de eigenlijke vraag: Elektrisch of akoestisch, wat is een chille betaalbare beginnersgitaar? Ik ben overigens wel van plan om gewoon lessen te nemen. Met alleen internet dingen (lessen, youtube, etc) leer je het alleen met heel veel doorzettingsvermogen volgens mij...

Alvast bedankt :)
  zondag 1 januari 2012 @ 21:34:24 #13
20720 brother52
Dus..........
pi_106289806
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 21:26 schreef Lexis het volgende:
Ik wil dit jaar beginnen met gitaar leren spelen (jaja, goed voornemen hè). Ik heb dus een paar noob vragen:

- Kan je het best akoestisch beginnen? Ik ambieer niet echt om uiteindelijk akoestisch te kunnen spelen, maar het lijkt me wel dat dit aan de basis van alle skills ligt. Maar is het de beste optie?

- Uiteindelijk wil ik elektrisch gitaar gaan spelen. Bass lijkt me ook wel vet. Had het altijd wat ondergewaardeerd, maar kwam er recent toch achter dat de hele flow van een nummer met een goede bass staat of valt. Maar de eigenlijke vraag: Elektrisch of akoestisch, wat is een chille betaalbare beginnersgitaar? Ik ben overigens wel van plan om gewoon lessen te nemen. Met alleen internet dingen (lessen, youtube, etc) leer je het alleen met heel veel doorzettingsvermogen volgens mij...

Alvast bedankt :)
Waarom zou je akoestisch gaan beginnen als je elektrisch wilt spelen?

Wat voor stijl wil je spelen, wat is je budget?
Kitty at my foot and I want to touch it
  zondag 1 januari 2012 @ 21:39:33 #14
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_106290001
Neem anders eerst een proefles of spreek af met iemand die een elektrische gitaar heeft en waar je op kan spelen.

Zo kan je denk ik het beste zien of je gitaar spelen leuk vindt.

Overigens zou ik gewoon gelijk elektrisch beginnen als dat je voorkeur heeft.
pi_106290942
Die fout heb ik ook gemaakt, met akoestisch beginnen, na een paar maanden had ik al een elektrische. Alhoewel akoestisch ook wel leuk is om te spelen.
  zondag 1 januari 2012 @ 22:06:15 #16
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_106291094
Ik speel eigenlijk wel evenveel akoestisch als elektrisch. Les heb ik op de elektrische gitaar. Op de akoestische is het meer voor in gezelschap met akkoorden nummers spelen zodat er kan worden meegezongen.
pi_106291144
Anderhalf jaar geleden zat ik in hetzelfde schuitje als jou, Lexis. Ik wilde uiteindelijk rocken in plaats van kampvuurliedjes spelen dus heb ik uiteindelijk gekozen om meteen op een elektrische gitaar te spelen. Ik had in het begin dan ook een echte low budget-gitaar, een simpele Yamaha om te zien of gitaarspelen iets voor mij is. Daarnaast voor een paar tientjes een versterkertje op de kop getikt.

Beginnen met elektrische gitaar is juist ideaal. Je hebt een lage actie (afstand tussen snaren en fretboard) waardoor je de snaren makkelijker indrukt en daarnaast hebben je armen meer ruimte door het ontbreken van de klankkast.

Nu heb ik in een paar weken een aantal makkelijke akoestische liedjes geleerd op mijn gitaar zonder deze aan te sluiten op je versterker. Zolang je goede snaren er op hebt liggen maakt dat ook genoeg volume.
  zondag 1 januari 2012 @ 22:10:19 #18
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_106291257
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 22:07 schreef Oidipous het volgende:
Anderhalf jaar geleden zat ik in hetzelfde schuitje als jou, Lexis. Ik wilde uiteindelijk rocken in plaats van kampvuurliedjes spelen dus heb ik uiteindelijk gekozen om meteen op een elektrische gitaar te spelen. Ik had in het begin dan ook een echte low budget-gitaar, een simpele Yamaha om te zien of gitaarspelen iets voor mij is. Daarnaast voor een paar tientjes een versterkertje op de kop getikt.

Beginnen met elektrische gitaar is juist ideaal. Je hebt een lage actie (afstand tussen snaren en fretboard) waardoor je de snaren makkelijker indrukt en daarnaast hebben je armen meer ruimte door het ontbreken van de klankkast.

Nu heb ik in een paar weken een aantal makkelijke akoestische liedjes geleerd op mijn gitaar zonder deze aan te sluiten op je versterker. Zolang je goede snaren er op hebt liggen maakt dat ook genoeg volume.
Bedoel je nu te zeggen dat een elektrische gitaar mits goede snaren zonder versterker genoeg volume produceert om een akoestische gitaar te evenaren?

No way :P
pi_106291283
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 22:10 schreef mr-green het volgende:

[..]

Bedoel je nu te zeggen dat een elektrische gitaar mits goede snaren zonder versterker genoeg volume produceert om een akoestische gitaar te evenaren?

No way :P
Haha klopt, voor mij is het nu even voldoende. :P
  zondag 1 januari 2012 @ 22:16:19 #20
258349 mr-green
gewoonomdathetkan
pi_106291515
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 22:11 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Haha klopt, voor mij is het nu even voldoende. :P
Een akoestische gitaar is wel een wereld van verschil ten opzichte van een elektrische gitaar zonder versterker. Zoveel meer volume en betere klank door de kast (kan je zien als versterker).

Je kan eigenlijk het beste een keuze maken door:
-Wil je akkoorden leren spelen om bijv bij het kampvuur nummers te begeleiden kies dan een akoestische gitaar. Of als je klassiek wil gaan een spaanse.
-Wil je bijv meer voor de rock gaan en solo's (al kan dat ook op een akoestische) ga dan voor een elektrische.

Al met al:
als je het gitaar spelen echt leuk vindt heb je op een begeven moment toch wel een akoestische als een elektrische gitaar :)
pi_106291585
Ik wilde alleen maar zeggen dat je als beginner je niet naast een elektrische gitaar een akoestische gitaar hoeft te kopen. Niet uitversterkt maakt hij nog een degelijk geluid vind ik. Ik zie die noodzaak niet echt om dan ook nog een akoestische gitaar te hebben. :)

Daarnaast, als beginner word je toch wat meer all-round opgeleid. Een elektrische gitaar past nou eenmaal daar beter bij.

Wat betreft mijn situatie: een akoestische gitaar komt er ook wel aan de komende tijd maar dan moet ik er eerst geld voor hebben. (Arme student.) :7
pi_106291943
Ik heb zo een leuke functie op mijn versterker die akoestisch kan simuleren. Klinkt wel mooi, maar niecht akoestisch :P
pi_106292171
Zo´n Piezo pick up bedoel je? Die zijn inderdaad gaaf. ^O^

Ik zoek overigens nog een paar pentatonic scales (Nederlands = toonladder?). Ik kan de Blues toonladder nu onderhand wel dromen op de vijfde fret. Ik heb hem als volgt geleerd:

E 5-8
A 5-6-7
D 5-7
G 5-7-8
B 5-8
e 5-8

Ik zou veel meer toonladders willen leren, bijvoorbeeld eentje die over de gehele gitaar gaat. Welke zou ik nog kunnen leren en waar kan ik die vinden op het internet? :)
pi_106292573
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 22:33 schreef Oidipous het volgende:
Zo´n Piezo pick up bedoel je? Die zijn inderdaad gaaf.
Nee, gewoon een effect op mijn versterker :P
pi_106292592
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2012 22:16 schreef mr-green het volgende:

[..]

-Wil je bijv meer voor de rock gaan en solo's (al kan dat ook op een akoestische) ga dan voor een elektrische.
Solo's *O*
net voor een nummer een solo er in geschreven, vetste die ik tot nu toe heb geschreven denk ik. Is in een B major lader :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')