quote:Op donderdag 29 december 2011 09:52 schreef jpjedi het volgende:
Gentlemen we have got him!Geld is zojuist terug gestort nadat ik gisteravond een mail ontving dat hij 365 euro ging terugstorten.
Ik heb even radiostilte gehouden om mezelf niet teveel prijs te geven in afwachting van de effectieve storting van het bedrag.
Zoals jullie weten bleef ik in contact met de oplichter en ben de rollen langzaam gaan omdraaien. Om geen risico te lopen heb ik ook hier gemeld dat ik naar een advocaat zou stappen etc. maar in werkelijkheid heb ik enkel electronisch aangifte gedaan en heb verder zijn eigen tactiek gebruikt.. Namelijk een mooie facade opwerpen die weergeeft hoe aktief ik bezig was de zaak uit te zoeken. Het verhaal van Conflict en het verhaal van MisterJ heb ik verweven in mijn mails en net gedaan alsof dit van een advocaat kwam en van PostNL. Hierbij gaf ik hem ook minutieus een verslag van mijn bezoek aan het advocatenkantoor met de melding dat ik voor ingebrekestelling ga en dat ik de strafzaak aan justitie over laat. Hierbij liet ik doorschemeren dat de zaak alsnog vervalt als hij terugstort.
Via het PostNL verslag liet ik hem blijken dat er een tweede aanklacht kan volgen als ik in het gelijk gesteld wordt aangezien PostNL erg gevoelig is voor aantasting van de goede naam.
Gisteravond dus de volgende mail inclusief dreigement dat geen kant of wal raakt:
quote:Om verdere onregelmatigheden te voorkomen, waar ik absoluut geen zin in heb, en ook helemaal geen tijd voor heb ( vind het al frappant dat je voor 350 euro zoveel moeite doet ) heb ik ondertussen het volledige aankoopbedrag teruggestort. Begrijp goed, dit doe ik niet uit angst, en ook niet omdat ik zelf fout zit, maar omdat ik simpelweg de eer aan mezelf wil houden ( mijn naam niet wil schaden ) en soortgelijk. De iPhone is gewoon netjes verzonden zoals ik vanaf de eerste dag al gemeld heb. Wat er zich heeft voor gedaan weet ik niet, maar ik hoop dat Post-NL daar achter kan komen. Zo niet, is dit een les voor mij geweest en is Post-NL definitief van de baan als ik wat moet versturen, dit is niet de eerste keer dat ze zo te werk gaan, en dat hun naam beschadigd is ligt niet aan mij maar aan alle consumenten die Post-NL gebruiken voor verzending van pakketten / aangetekende zendingen. Hun argument neem ik dan ook met een hele grote korrel zout.
Ik verwacht van jou dat wanneer je bericht krijgt van Post-NL over de iPhone dat je mij contacteert. Vroeg of laat kom ik er toch ook wel achter of jij die iPhone ontvangen hebt of niet, ik hou je in de gaten, laat dat duidelijk zijn. Als je mij probeert te bedoezelen ( al krijg ik die indruk niet ), want dan had ik het aankoopbedrag niet teruggestort, heb je in ieder geval wel een verkeerde voor je, maar dat laten we voor nu rechts liggen.
Zoals je beloofd hebt, verwacht ik op zijn minst een medewerking van jou kant, dat je contact opneemt met tweakers en hun bevestigd dat ik het geld heb teruggeboekt, sterker nog, ik verwacht van je dat je de IP/Naam ban teruggedraaid wordt, die heb ik immers door jou gekregen ( terwijl ik zelf de dupe ben van dit alles ). Tevens verwacht ik van jou dat je contact opneemt met de politie en dit tevens meld, hetzelfde geld voor andere personen die ingelicht zijn.
Ik verwacht spoedig reactie van jou.
quote:Speciaal dank aan alle fokkers die mij achter de schermen en in dit topic hebben geholpen met het analyseren van de gegevens en het advies tav de te ondernemen stappen. Laat dit een waarschuwing zijn voor eenieder om vooral niet naïef te zijn en dat oplichters uitermate geraffineerd kunnen zijn. Voorzorgmaatregelen als een imeinr vragen zijn simpel en afhalen is de enige veilige manier van transactie. Ik heb veel geleerd in ieder geval en hopelijk heb ik deze oplichter het wat moeilijker gemaakt om meer slachtoffers te maken. De aangifte loopt natuurlijk gewoon door.
Nogmaals dank aan iedereen.
quote:Op dinsdag 27 december 2011 10:56 schreef jpjedi het volgende:
Ik zal het kort en bondig uiteen zetten en dan zou ik graag wat feedback willen over mijn gevormde mening.
Al jaren doe ik zonder problemen wat koop en verkoop van spullen via tweakers v&a. Denk dan niet aan handel maar meer aan pc onderdelen kopen en verkopen om mijn eigen pc up to date te houden of om goedkoop aan goede apparatuur te komen zoals een macbook pro of een imac. Laatst een iphone 4 gekocht via v&a nadat ik mijn normale routine uitvoerde van het controleren van de feedback van de verkoper en kijken wat zijn verdere geschiedenis is op internet. Geen schokkende zaken gevonden en de verkoper uit Venlo heeft een historie van een jaar met 11 goede feedback verslagen. Normaal haal ik af maar net voor kerst en het gaat al zo lang goed, laat ik het hem maar opsturen naar mijn ouders in Nederland na dat ik vooruit betaald heb. Ik krijg netjes de track en trace code en het pakketje komt na een dag ook netjes binnen. Ook geeft hij een adres bij zijn bankrekeningnr.
Echter je voelt hem al aankomen. Er zat dus geen iphone in maar een euroshopper energy drink blikje, een leeg iphone doosje en een krant uit Veendam. Pakket is onbeschadigd maar heeft wel 2 lagen plakband maar het is dan ook een gebruikt doosje. De zending was ook niet aangetekend verzonden zoals afgesproken.
Na mijn eerste teleurstelling te hebben verwerkt ga ik toch een diplomatiek mailtje naar de verkoper sturen met een beschrijving van mijn bevindingen waarna hij direct terug reageert dat hij net zo verbaasd is en geeft ook zijn gsm nummer. Eerste indruk van mij op dit moment is dan ook dat dit geen oplichter kan zijn aangezien ik niet verwacht dat die zo netjes reageren met contact gegevens. Ik bel hem op en kort gezegd legt hij mij uit dat zijn vriendin het pakket heeft verzonden en is vergeten dit aangetekend te doen. Hij zal contant opnemen met postNL en de zaak aanhangig maken. Ik krijg kort daarop een screenshot van zijn gsm met de gespreksduur en een beschrijving van zijn gesprek met postNL. Zijn reeds uitgesproken vermoedens klopten, veel tijdelijke krachten en minder controle op de sorteercentra en dus waarschijnlijk daar de inhoud verwisseld. Ze maken een zaak aan bij PostNL en over een paar weken krijgen we antwoord. De heer S.V. zoals hij heet, snapt mijn vragen en zegt toe mij te helpen deze zaak op te lossen.
Ondertussen had ik al direct een advertentie rapport gemaakt op Tweakers waar direct bericht van terug kwam via een medewerker met de volgende passage:
[..]
Daar ga je toch wel even twijfelen,... het zal toch niet dat ik alsnog rond de tuin geleid wordt? Ik bel S.V. daar nog eens over op en hij had ook een bericht ontvangen dat hij geband was. Totaal onterecht in zijn ogen en hij zou graag willen dat ik hem zou vrijpleiten bij tweakers. Hiertoe heb ik toegezegd dit te doen als de zaak duidelijk is voor mij. Dat begreep hij vooralsnog.
Toen is Sherlock Holmes er maar bij betrokken en ben ik het pakket gaan onderzoeken. Allereerst het gewicht. De sticker van het inname punt toont 490 gram en de sorteerscan bij PostNL geeft 495 gram online. Oftewel het gewicht is nagenoeg constant gebleven. Weging van het pakket met alle inhoud zoals ontvangen komt ook exact overeen met het label en de sorteerscan. Een reconstructie met een andere iphone (4s dus 3 gram zwaarder) levert 468 gram op. Dit is een feit dat mij nog meer vraagtekens doet plaatsen.
"valse" pakket:
Gereconstrueerd "correcte" gewicht:
Ondertussen ook nog wat andere zaken overdacht en/of geconstateerd:
• Bijgesloten iphone doosje is van alle nummers gestript inclusief imei sticker op de achterzijde.
• Kans dat dit doosje in een sorteercentrum eruit wordt gepakt en men een blikje van nagenoeg hetzelfde gewicht bij de hand heeft is nagenoeg nihil.
• Verkoper werd erg snel kriebelig en was niet gecharmeerd van mijn confrontatie met mijn bevindingen. Het kwam hem over als beschuldiging en dat heb ik dan ook maar beaamd. Ik begrijp zijn reactie maar hij wordt erg fel in zijn derde mailtje en dat komt bij mij ook wel erg vreemd over. Hij draait om antwoorden heen of krijg antwoorden als: "dan heeft die PostNL medewerker vast een weegschaaltje in de auto gehad ofzo"
Dan blijft er nog 1 gegeven over en dat is zijn adres. Ik heb contact met mensen waarmee S.V. zaken heeft gedaan en die zijn overwegend positief al waren er wel wat eigenaardigheden. Een persoon heeft vorige week wat afgehaald bij hem en kwam met hetzelfde adres als ik van S.V. heb gekregen maar hij vertelde ook dat het huis leeg was waar hij hem heeft ontmoet. S.V. gaf aan dat hij aan het verhuizen was. Als ik op dit adres google kom ik op een verzorgingstehuis waar ook een invalide parkeer vergunning voor is verleend in 2010. Er komt ook een andere naam voor op dat adres met hetzelfde nummer.
S.V. geeft als verklaring: "Het is inderdaad zo dat ik ga verhuizen, zoals ik al zei woon ik in een studentenhuis en dit al middels 2/3 jaar, een keer heb je dat wel gezien. Neemt niet weg dat ik er nog steeds woon en nog geen definitieve verhuisplannen heb, die kunnen desondanks wel snel komen. Als ik verhuis in korte termijn krijg je mijn nieuwe adresgegevens ook gewoon hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn." Dit is toch vreemd als je huis al leeg staat en het als verzorgingstehuis op internet staat.
Heb ik nu te maken met een zeer gehaaide oplichter of zie ik teveel spoken en beticht ik hem onterecht?
Morgenvroeg heb ik een afspraak voor de aangifte. Ondertussen heb ik S.V. gevraagd op alle punten concreet te reageren aangezien hij veel zaken onbeantwoord laat in zijn mails.
Geen idee wat de status op dit moment is. Jdpedi zou zich gaan beraden op gerechtelijke stappen? Moet hij het wel even (zelf) vermelden, dan zet ik het in de OP.quote:Op woensdag 28 december 2011 23:34 schreef Doodloper het volgende:
TS, misschien handig om even een statusupdate in de OP te zetten?
Op open een nieuw deel gedrukt. Maar goed, anders past een mod het wel aan.quote:Op woensdag 28 december 2011 23:40 schreef Palomar het volgende:
[..]
TS zou op dat knopje 'nieuw deel reeks starten' (oid) gedrukt moeten hebben
quote:Op woensdag 28 december 2011 22:50 schreef Palomar het volgende:
Dat het pakketje niet aangetekend verstuurd was maakt volgens mij niet zoveel uit. Bij aangetekend versturen wordt er alleen gezorgd dat het pakketje met grote zekerheid aankomt en dat is ook gebeurd. TNT/PostNL gaat niet over de inhoud ervan...
Verder vind ik het allemaal een wat vreemd verhaal. Als die kerel je opgelicht heeft dan vraag ik me af waarom ie het op deze manier doet. Er zijn zoveel andere manieren om mensen op lichten. Ik zou de mogelijkheid wel openlaten dat een medewerker van het postbedrijf iets heeft gedaan.
Een dief bij TNT met een beetje verstand van zaken zou de sticker er bewust af kunnen hebben gehaald (telefoon is dan moeilijker te traceren). Doosje heeft ie er wellicht bewust in laten zitten, omdat een losse iPhone onopvallender in je binnenzak is te steken dan de complete doos. Blikje energy drink mag je op de postsorteerafdeling misschien wel bij de hand hebben en voor het gewicht heeft ie die er weer in gestopt.quote:Op woensdag 28 december 2011 23:12 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Een medewerker die uit een pakketje jat en dan ook nog eens de imei-nummers van het doosje van de iphone haalt? Ik geloof er niet zo in eigenlijk. Net even teveel toeval.
Misschien waren er toch aanwijzingen dat er een iphone in de doos zat? (ik weet niet wat er nog meer op de doos staat, of dat ie misschien beschadigd was waardoor je de inhoud kon zien). Je kunt mij niet vertellen dat er bij de post nooit gestolen wordtquote:Op donderdag 29 december 2011 00:55 schreef blup het volgende:
Ik heb bij tnt transport gewerkt. Chauffeurs en de bezorgers zijn de enige die alleen zijn met het pakje. Zou ik een blanco doos open maken om iets te pikken? Nee. Zijn er zat die spullen versturen in de orginele doos. Zag vaak zat een macbook pro of andere laptops in hun eigen doos voorbij komen.
Stelen is wat anders als een blikje energydrank in de iPhone verpakking stoppen en de iphone eruit halen.quote:Op donderdag 29 december 2011 01:12 schreef Palomar het volgende:
[..]
Misschien waren er toch aanwijzingen dat er een iphone in de doos zat? (ik weet niet wat er nog meer op de doos staat, of dat ie misschien beschadigd was waardoor je de inhoud kon zien). Je kunt mij niet vertellen dat er bij de post nooit gestolen wordt
Speciaal dank aan alle fokkers die mij achter de schermen en in dit topic hebben geholpen met het analyseren van de gegevens en het advies tav de te ondernemen stappen. Laat dit een waarschuwing zijn voor eenieder om vooral niet naïef te zijn en dat oplichters uitermate geraffineerd kunnen zijn. Voorzorgmaatregelen als een imeinr vragen zijn simpel en afhalen is de enige veilige manier van transactie. Ik heb veel geleerd in ieder geval en hopelijk heb ik deze oplichter het wat moeilijker gemaakt om meer slachtoffers te maken. De aangifte loopt natuurlijk gewoon door.quote:Om verdere onregelmatigheden te voorkomen, waar ik absoluut geen zin in heb, en ook helemaal geen tijd voor heb ( vind het al frappant dat je voor 350 euro zoveel moeite doet ) heb ik ondertussen het volledige aankoopbedrag teruggestort. Begrijp goed, dit doe ik niet uit angst, en ook niet omdat ik zelf fout zit, maar omdat ik simpelweg de eer aan mezelf wil houden ( mijn naam niet wil schaden ) en soortgelijk. De iPhone is gewoon netjes verzonden zoals ik vanaf de eerste dag al gemeld heb. Wat er zich heeft voor gedaan weet ik niet, maar ik hoop dat Post-NL daar achter kan komen. Zo niet, is dit een les voor mij geweest en is Post-NL definitief van de baan als ik wat moet versturen, dit is niet de eerste keer dat ze zo te werk gaan, en dat hun naam beschadigd is ligt niet aan mij maar aan alle consumenten die Post-NL gebruiken voor verzending van pakketten / aangetekende zendingen. Hun argument neem ik dan ook met een hele grote korrel zout.
Ik verwacht van jou dat wanneer je bericht krijgt van Post-NL over de iPhone dat je mij contacteert. Vroeg of laat kom ik er toch ook wel achter of jij die iPhone ontvangen hebt of niet, ik hou je in de gaten, laat dat duidelijk zijn. Als je mij probeert te bedoezelen ( al krijg ik die indruk niet ), want dan had ik het aankoopbedrag niet teruggestort, heb je in ieder geval wel een verkeerde voor je, maar dat laten we voor nu rechts liggen.
Zoals je beloofd hebt, verwacht ik op zijn minst een medewerking van jou kant, dat je contact opneemt met tweakers en hun bevestigd dat ik het geld heb teruggeboekt, sterker nog, ik verwacht van je dat je de IP/Naam ban teruggedraaid wordt, die heb ik immers door jou gekregen ( terwijl ik zelf de dupe ben van dit alles ). Tevens verwacht ik van jou dat je contact opneemt met de politie en dit tevens meld, hetzelfde geld voor andere personen die ingelicht zijn.
Ik verwacht spoedig reactie van jou.
Ik heb het naar de medewerker van tweakers gestuurd waar ik al contact mee had. Wat zij er mee doen moeten ze zelf weten. Helaas kun je nooit iemand compleet weren want een keer wisselen van internet provider en hij heeft al een ander IP als hij al een static heeft. In België heb je zelfs bij belgacom adsl elke 24uur een nieuw IP.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:01 schreef RonB1985 het volgende:
Hij laat het 'rechts' liggen... hahaha! Dit complete verhaal ook even op tweakers posten om ervoor te zorgen dat hij nooit meer een unban krijgt en dat al zijn nieuwe accounts direct ook en ban krijgen
En als die je blijft bedreigen, schakel dan de knokploeg in
Dat blijft een groot vraagteken. Er zat een krant uit Veendam in het pakket maar hij klonk aan de telefoon wel oost Brabants-Noord Limburgs. Het nieuwbouw adres Smaragd 47 staat op naam van een verzorgings tehuis en er is op dat adres in 2010 een invalide parkeer vergunning afgegeven waarvan Sjors beweert dat het voor de buren is. Via iemand die ook zaken met hem heeft gedaan weet ik dat het pand de week voor kerst leeg was en dat hij aangaf dat hij aan het verhuizen was terwijl hij tegen mij vertelde dat hij ooit nog wel ging verhuizen uit dat studentenhuis.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:23 schreef Strooper het volgende:
Kwam die jongen nou echt uit Venlo?
Ken namelijk iemand met exact dezelfde naam uit een andere plaats
Ik heb ook erg zin om hem te vertellen dat hij met zijn eigen methode is terug gepakt maar ik wil geen idioot bij mijn ouders aan de deur.quote:Op donderdag 29 december 2011 10:27 schreef RonB1985 het volgende:
Ook met proxies uiteraard kun je het omzeilen maar goed, hem zoveel mogelijk tegenwerken en het leven zuur maken. Ik zou dat persoonlijk heerlijk vinden om te doen bij iemand die me zou hebben opgelicht. Geld teruggestort, prima, maar dan ben je nog lang niet van me af.
Maar goed, je kon al aan zijn mails duidelijk zien dat het een oplichtertje was, ben echt blij dat hij nu in zijn broek schijt en hoop dat die alsnog gepakt word en een boete krijgt ofzo, maar dat zal wel weer niet...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |