abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_106140848
Ik heb een maisonette waarin het leefgedeelte boven zit en twee slaapkamers beneden. De radiatoren beneden heb ik dichtgedraaid. Scheelt het qua kosten als ik deze dicht heb? Mijn thermostaat zit namelijk in de woonkamer.
pi_106141066
Ik zou het eerder andersom doen aangezien warme lucht opstijgt...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_106141089
Ja.
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
pi_106141178
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 21:33 schreef bas-beest het volgende:
Ik zou het eerder andersom doen aangezien warme lucht opstijgt...
Dan moet je het in de slaapkamer veel te warm stoken, zodat het in de woonkamer net te fris is..

Als je alleen de woonkamer verwarmt, moet je de deur van de woonkamer dicht doen natuurlijk :)
'En het is ook geen muggezifterij, het is muggeNzifterij.'
pi_106141394
Ik voel wel de kou als ik de woonkamerdeur openzet. Maar om nou alle kamers in het huis te verwarmen, terwijl ik de helft niet gebruikt vind ik ook zonde van de kosten. (mits het scheelt in de kosten natuurlijk) Zo niet, dan is het hele huis verwarmen natuurlijk veel aangenamer. :)
pi_106141511
Je kan de radiatoren in de kamers iets open draaien. Hierdoor is het temperatuur verschil kleiner met de woonkamer en zal de woonkamer ook minder snel afkoelen en is het comfortabeler in huis.

Als je een HR ketel heb zal je ketel tevens zuiniger stoken als de radiatoren in de kamer op een "kier" staan. De retourtermperatuur uit de radiator zal lager zijn waardoor de HR ketel een hoger rendement behaalt.
  woensdag 28 december 2011 @ 21:50:06 #7
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_106141909
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 21:42 schreef Revolution-NL het volgende:

Als je een HR ketel heb zal je ketel tevens zuiniger stoken als de radiatoren in de kamer op een "kier" staan. De retourtermperatuur uit de radiator zal lager zijn waardoor de HR ketel een hoger rendement behaalt.
Leuk hoor, een hoger rendement met een lagere watertemperatuur, maar dat betekent natuurlijk niet dat je minder gas verbruikt als het water meer opgewarmd moet worden.
pi_106142060
quote:
10s.gif Op woensdag 28 december 2011 21:35 schreef tuxepux het volgende:

[..]

Dan moet je het in de slaapkamer veel te warm stoken, zodat het in de woonkamer net te fris is..

Als je alleen de woonkamer verwarmt, moet je de deur van de woonkamer dicht doen natuurlijk :)
Dat is wel waar inderdaad... met mij methode moet je allebei op een nomrale temperatuur stoken. Als je dat alleen beneden doet, moet je het daar wel erg warm stoken. :)
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_106142063
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2011 21:50 schreef Nobu het volgende:

[..]

Leuk hoor, een hoger rendement met een lagere watertemperatuur, maar dat betekent natuurlijk niet dat je minder gas verbruikt als het water meer opgewarmd moet worden.
Dan snap je de werking van een HR ketel niet ;).

Het retourwater gaat door de schoorsteen mantel, hierdoor treed condens op waardoor energie uit de rookgassen teruggewonnen wordt.

Een HR ketel begint te condenseren bij een retourtemperatuur van 55c. Het optimale rendement van een HR ketel word bereikt bij een retourtemperatuur van 30c

Staat je aanvoer temperatuur van je HR ketel op 80c dan kom je retour nooit op die 55c en heb je dus niks aan een HR ketel gezien het rendement gewoon door de schoorsteen weggeblazen word.Je kan dan net zo goed een VR ketel nemen.
pi_106142112
je kunt overwegen de kranen in de slaapkamers te vervangen door thermostaatkranen

als je die dan op de stand "vorstbeveiliging"zet, zal het nooit gaan vriezen in die kamers -je kunt ze uiteraard ook wat hoger zetten,- en bespaar je toch op je stookkosten
pi_106142206
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 21:53 schreef sijs het volgende:
je kunt overwegen de kranen in de slaapkamers te vervangen door thermostaatkranen

als je die dan op de stand "vorstbeveiliging"zet, zal het nooit gaan vriezen in die kamers -je kunt ze uiteraard ook wat hoger zetten,- en bespaar je toch op je stookkosten
Goede tip inderdaad. Hebben wij thuis ook op de slaapkamers.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_106142422
Uiteraard is het goedkoper om niet te stoken dan wel stoken. Wanneer jij geen bezwaar hebt tegen koude slaapkamers, is dat dus zeker een goede optie.

Als je niet steeds de knoppen bij wil draaien, maar ook niet wilt dat het té koud wordt in de slaapkamers, dan zijn thermostaatknoppen op de radiatoren inderdaad een optie. Dan wordt er alleen gestookt tot een bepaalde temperatuur zoals die is ingesteld op de betreffende radiator, ongeacht hoe lang/warm je in de woonkamer stookt.
  woensdag 28 december 2011 @ 22:01:39 #13
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_106142473
maar als de thermostaat in de woonkamer zit, en daar is het koud, en hij staat op bv. 20 graden, stookt je cv de hele dag om maar de woonkamer op 20 graden te krijgen (wat niet lukt want de radiator zit dichtgedraaid)

Maar als je de thermostaat op bv. 10 graden zet, slaat ie niet aan en wordt het boven dus niet warm
pi_106142508
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 21:56 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Goede tip inderdaad. Hebben wij thuis ook op de slaapkamers.
je moet alleen wel altijd een van de "gewone" radiatoren een beetje open laten staan, want stel je hebt alle gewone knoppen dicht, en alle thermostaatknoppen staan dicht dan zou de ketel geen circulatie meer hebben -de meeste huisinstallaties hebben geen kortsluitleiding- daarom staat bij mij altijd de radiator in de douche een beetje open..dat kan geen kwaad...
  woensdag 28 december 2011 @ 22:10:41 #15
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_106142851
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 21:52 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dan snap je de werking van een HR ketel niet ;).

Het retourwater gaat door de schoorsteen mantel, hierdoor treed condens op waardoor energie uit de rookgassen teruggewonnen wordt.

Een HR ketel begint te condenseren bij een retourtemperatuur van 55c. Het optimale rendement van een HR ketel word bereikt bij een retourtemperatuur van 30c

Staat je aanvoer temperatuur van je HR ketel op 80c dan kom je retour nooit op die 55c en heb je dus niks aan een HR ketel gezien het rendement gewoon door de schoorsteen weggeblazen word.Je kan dan net zo goed een VR ketel nemen.
Die ketel is bij mijn weten niet in staat om op magische wijze energie te produceren, dus hoe het dumpen van energie tot een lager energieverbruik zou leiden ontgaat mij inderdaad. Ook al betekent dat dat er vervolgens minder energie verloren gaat bij het verwarmen.
pi_106143439
Dan snap je de werking van een HR ketel niet .

mmm dit is een geval van klok horen luiden maar niet precies weten waar de ketel hangt....

omdat de ketel een economizer heeft, waar idd de rookgassen het water voorverwarmen, daalt de rookgastemperatuur, waardoor er condens uit de rookgassen neerslaat..daarom mag je een dergelijke ketel ook nooit op een oude schoorsteen aansluiten -tenzij je die van een kunststof binnenwerk en een condensafvoer voorziet
pi_106144888
quote:
7s.gif Op woensdag 28 december 2011 21:50 schreef Nobu het volgende:

[..]

Deze beredenering klopt, echter je zegt het niet helemaal correct. Je bedoelt: met de slaapkamerradiatoren op een kier, wordt het ketelrendement verhoogd (klopt!), maar er moet ook extra veel water opgewarmd worden (nl. het extra water door de slaapkamerradiatoren).

Dus is het gunstiger (afgezien van de opwarming vanuit de slaapkamer -> woonkamer) om die radiatoren dicht te zetten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106162031
Ik heb een keer een experiment gedaan om mijn hele huis te verwarmen (dus alle kamers) en om alleen de kamers te verwarmen waar ik ben (=woonkamer). Ik heb een huis waarbij mijn slaapkamers boven de woonkamer liggen.

Bij het verwarmen van mijn hele huis gebruikte ik minder gas dan bij het verwarmen van alleen de woonkamer. Ik heb mijn verbruik gecorrigeerd dmv gewogen graaddagen om voor de de buitentemperatuur te corrigeren.

De reden dat het minder kost om je gehele huis te verwarmen komt omdat warme lucht opstijgt en hoe groter de temperatuur verschil is tussen 2 ruimtes hoe meer warmte er verdwijnt (=uit de woonkamer gaat). Bij het verwarmen van mijn slaapkamers is het temperatuur verschil tussen de woonkamer en slaapkamer lager, waardoor de woonkamer minder afkoelt.
Dit werkt trouwens alleen bij een goed geisoleerd huis (=alle kamers isoleren, met alleen de wanden naar buiten toe geisoleerd).
Daarnaast daalt je retour temperatuur van je cv installatie, waardoor je het maximale rendement uit je HR-ketel haalt, maar dit was al gezegd.

In jouw geval, waarbij het precies andersom is, zou ik de slaapkamers ook verwarmen, omdat warmte lucht opstijgt. Als je het zeker wilt weten, doe je net zoals ik een experiment.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_106163947
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2011 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
1. De reden dat het minder kost om je gehele huis te verwarmen komt omdat warme lucht opstijgt en hoe groter de temperatuur verschil is tussen 2 ruimtes hoe meer warmte er verdwijnt (=uit de woonkamer gaat). Bij het verwarmen van mijn slaapkamers is het temperatuur verschil tussen de woonkamer en slaapkamer lager, waardoor de woonkamer minder afkoelt.
Dit werkt trouwens alleen bij een goed geisoleerd huis (=alle kamers isoleren, met alleen de wanden naar buiten toe geisoleerd).
2. Daarnaast daalt je retour temperatuur van je cv installatie, waardoor je het maximale rendement uit je HR-ketel haalt, maar dit was al gezegd.
1. Ook bedacht dat het temperatuursverschil tussen slaapkamer(s) en buiten, toeneemt? Waardoor ook het energieverlies toeneemt. Onverwarmde slaapkamers werken als een isolatieschil tussen woonkamer en buiten. Ga je die slaapkamers verwarmen, dan is dat zo iets als je isolatie verwarmen -> energieverlies.

2. Het stijgende rendement klopt, echter de hoeveelheid CV-water die verwarmd moet worden, stijgt omdat er meer radiatoren open staan. Netto lijd je dus energieverlies.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_106170323
Sjorsie1982: Hoe lang heb je dat experiment vol gehouden? Een dag, een week? Een jaar? Rekening gehouden met allerlei factoren die mee spelen zoals buitentemperatuur, windkracht, windrichting, stookgedrag van de buren, neerslag, stand van ventilatieroosters, openen van deuren en ramen....

Natuurkundig gezien is het gewoon niet mogelijk dat het zuiniger is om meer ruimtes warm te stoken dan alleen de kamer die gebruikt wordt, of de CV-ketel moet wel erg overbemeten zijn voor alleen het verwarmen van die ene kamer waardoor er een zeer laag rendement over blijft.
pi_106203512
Ik zou eigenlijk (voornamelijk gebaseerd op eigen ervaring) niet alles dicht draaien. Niet zo zeer om het rendement verhaal (hoewel een beetje warmte in een kamer altijd beter is dan steenkoud, in huis zelf zij de onderlinge verdiepingen/kamers niet geisoleerd, en uiteindelijk ontrek je de warmte aan het warmste vertrek toch. En aangezien in de woonkamer de thermostaat staat, is da nie handig nie), maar meer vanuit een technisch HR-ketel oogpunt. Want bij stilstand loop je de kans dat je een opbouw van residu krijgt. Zet de kraan open en dat goedje stroomt in 1 keer naar je ketel, met een eventuele verstopping als gevolg.

Hoe kom ik hierop? Voor een periode van bijna een jaar (een volle zomer en een volle winter, in verband met een beetje verbouwing) heb ik alle verwarmingen uit gehad in mijn toenmalige koophuis. Toen ik alles openzetten was het bingo. Eerst ging het goed, later bleek ALLES van voor tot achter verstopt te zitten met meuk. Bruine smurrie uit de stilstand.
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_106206343
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 14:18 schreef Ordos20 het volgende:
Ik zou eigenlijk (voornamelijk gebaseerd op eigen ervaring) niet alles dicht draaien. Niet zo zeer om het rendement verhaal (hoewel een beetje warmte in een kamer altijd beter is dan steenkoud, in huis zelf zij de onderlinge verdiepingen/kamers niet geisoleerd, en uiteindelijk ontrek je de warmte aan het warmste vertrek toch. En aangezien in de woonkamer de thermostaat staat, is da nie handig nie), maar meer vanuit een technisch HR-ketel oogpunt. Want bij stilstand loop je de kans dat je een opbouw van residu krijgt. Zet de kraan open en dat goedje stroomt in 1 keer naar je ketel, met een eventuele verstopping als gevolg.

Hoe kom ik hierop? Voor een periode van bijna een jaar (een volle zomer en een volle winter, in verband met een beetje verbouwing) heb ik alle verwarmingen uit gehad in mijn toenmalige koophuis. Toen ik alles openzetten was het bingo. Eerst ging het goed, later bleek ALLES van voor tot achter verstopt te zitten met meuk. Bruine smurrie uit de stilstand.
Ik heb sinds een jaar of anderhalf de badkamerradiator een keertje opengezet en ik hoorde het gruis inderdaad door de leidingen ratelen. Maar alles doet het nog wel :P.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')