Dan moet je het in de slaapkamer veel te warm stoken, zodat het in de woonkamer net te fris is..quote:Op woensdag 28 december 2011 21:33 schreef bas-beest het volgende:
Ik zou het eerder andersom doen aangezien warme lucht opstijgt...
Leuk hoor, een hoger rendement met een lagere watertemperatuur, maar dat betekent natuurlijk niet dat je minder gas verbruikt als het water meer opgewarmd moet worden.quote:Op woensdag 28 december 2011 21:42 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je een HR ketel heb zal je ketel tevens zuiniger stoken als de radiatoren in de kamer op een "kier" staan. De retourtermperatuur uit de radiator zal lager zijn waardoor de HR ketel een hoger rendement behaalt.
Dat is wel waar inderdaad... met mij methode moet je allebei op een nomrale temperatuur stoken. Als je dat alleen beneden doet, moet je het daar wel erg warm stoken.quote:Op woensdag 28 december 2011 21:35 schreef tuxepux het volgende:
[..]
Dan moet je het in de slaapkamer veel te warm stoken, zodat het in de woonkamer net te fris is..
Als je alleen de woonkamer verwarmt, moet je de deur van de woonkamer dicht doen natuurlijk
Dan snap je de werking van een HR ketel nietquote:Op woensdag 28 december 2011 21:50 schreef Nobu het volgende:
[..]
Leuk hoor, een hoger rendement met een lagere watertemperatuur, maar dat betekent natuurlijk niet dat je minder gas verbruikt als het water meer opgewarmd moet worden.
Goede tip inderdaad. Hebben wij thuis ook op de slaapkamers.quote:Op woensdag 28 december 2011 21:53 schreef sijs het volgende:
je kunt overwegen de kranen in de slaapkamers te vervangen door thermostaatkranen
als je die dan op de stand "vorstbeveiliging"zet, zal het nooit gaan vriezen in die kamers -je kunt ze uiteraard ook wat hoger zetten,- en bespaar je toch op je stookkosten
je moet alleen wel altijd een van de "gewone" radiatoren een beetje open laten staan, want stel je hebt alle gewone knoppen dicht, en alle thermostaatknoppen staan dicht dan zou de ketel geen circulatie meer hebben -de meeste huisinstallaties hebben geen kortsluitleiding- daarom staat bij mij altijd de radiator in de douche een beetje open..dat kan geen kwaad...quote:Op woensdag 28 december 2011 21:56 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Goede tip inderdaad. Hebben wij thuis ook op de slaapkamers.
Die ketel is bij mijn weten niet in staat om op magische wijze energie te produceren, dus hoe het dumpen van energie tot een lager energieverbruik zou leiden ontgaat mij inderdaad. Ook al betekent dat dat er vervolgens minder energie verloren gaat bij het verwarmen.quote:Op woensdag 28 december 2011 21:52 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dan snap je de werking van een HR ketel niet.
Het retourwater gaat door de schoorsteen mantel, hierdoor treed condens op waardoor energie uit de rookgassen teruggewonnen wordt.
Een HR ketel begint te condenseren bij een retourtemperatuur van 55c. Het optimale rendement van een HR ketel word bereikt bij een retourtemperatuur van 30c
Staat je aanvoer temperatuur van je HR ketel op 80c dan kom je retour nooit op die 55c en heb je dus niks aan een HR ketel gezien het rendement gewoon door de schoorsteen weggeblazen word.Je kan dan net zo goed een VR ketel nemen.
Deze beredenering klopt, echter je zegt het niet helemaal correct. Je bedoelt: met de slaapkamerradiatoren op een kier, wordt het ketelrendement verhoogd (klopt!), maar er moet ook extra veel water opgewarmd worden (nl. het extra water door de slaapkamerradiatoren).quote:Op woensdag 28 december 2011 21:50 schreef Nobu het volgende:
[..]
Leuk hoor, een hoger rendement met een lagere watertemperatuur, maar dat betekent natuurlijk niet dat je minder gas verbruikt als het water meer opgewarmd moet worden.
1. Ook bedacht dat het temperatuursverschil tussen slaapkamer(s) en buiten, toeneemt? Waardoor ook het energieverlies toeneemt. Onverwarmde slaapkamers werken als een isolatieschil tussen woonkamer en buiten. Ga je die slaapkamers verwarmen, dan is dat zo iets als je isolatie verwarmen -> energieverlies.quote:Op donderdag 29 december 2011 13:05 schreef sjorsie1982 het volgende:
1. De reden dat het minder kost om je gehele huis te verwarmen komt omdat warme lucht opstijgt en hoe groter de temperatuur verschil is tussen 2 ruimtes hoe meer warmte er verdwijnt (=uit de woonkamer gaat). Bij het verwarmen van mijn slaapkamers is het temperatuur verschil tussen de woonkamer en slaapkamer lager, waardoor de woonkamer minder afkoelt.
Dit werkt trouwens alleen bij een goed geisoleerd huis (=alle kamers isoleren, met alleen de wanden naar buiten toe geisoleerd).
2. Daarnaast daalt je retour temperatuur van je cv installatie, waardoor je het maximale rendement uit je HR-ketel haalt, maar dit was al gezegd.
Ik heb sinds een jaar of anderhalf de badkamerradiator een keertje opengezet en ik hoorde het gruis inderdaad door de leidingen ratelen. Maar alles doet het nog welquote:Op vrijdag 30 december 2011 14:18 schreef Ordos20 het volgende:
Ik zou eigenlijk (voornamelijk gebaseerd op eigen ervaring) niet alles dicht draaien. Niet zo zeer om het rendement verhaal (hoewel een beetje warmte in een kamer altijd beter is dan steenkoud, in huis zelf zij de onderlinge verdiepingen/kamers niet geisoleerd, en uiteindelijk ontrek je de warmte aan het warmste vertrek toch. En aangezien in de woonkamer de thermostaat staat, is da nie handig nie), maar meer vanuit een technisch HR-ketel oogpunt. Want bij stilstand loop je de kans dat je een opbouw van residu krijgt. Zet de kraan open en dat goedje stroomt in 1 keer naar je ketel, met een eventuele verstopping als gevolg.
Hoe kom ik hierop? Voor een periode van bijna een jaar (een volle zomer en een volle winter, in verband met een beetje verbouwing) heb ik alle verwarmingen uit gehad in mijn toenmalige koophuis. Toen ik alles openzetten was het bingo. Eerst ging het goed, later bleek ALLES van voor tot achter verstopt te zitten met meuk. Bruine smurrie uit de stilstand.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |