abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_322617
Ik vraag me af: hoe gaat dat tegenwoordig met boeken lezen op de middelbare school? Vroeger * kucht toen ik nog op het vwo zat moesten we geloof ik iets van 15 boeken lezen uit verschillende tijdvakken. Er was maar één boek verplicht voor iedereen en dat was "Van de koele meren des doods". Hoe zit dat nu eigenlijk?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_322620
quote:
Er was maar één boek verplicht voor iedereen en dat was "Van de koele meren des doods"
Nu zijn een boel boeken verplicht en die je al hebt kan je gewoon aanvinken dan komt die niet...
pi_322628
Geef eens voorbeelden dan wat er zoal verplicht is? Alleen verstofte literatuur van voor de jaren 60 of ook boeken van schrijvers van nu? En hoeveel boeken moet je lezen dan?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 1 september 2000 @ 21:39:12 #4
4688 Zzzzoem
Live from Newcastle, UK
pi_322860
Ik ga dit jaar naar 6V, ik weet nog niet of er iets verplicht zal zijn..is even spannend (Tweede Fase, eerste eindexamenlichting)
Voor Engels is er in ieder geval niet een verplicht boek, je moet er 3 lezen, dat weet ik wel. Dat valt nogal mee vergeleken met vroeger toch?

Over een paar weken weet ik het vast wel, dan haal ik dit topic wel weer naar boven

pi_323177
uhm, vier jaar geleden toen ik mijn examenjaar inging moesten we 21 boeken voor Nederlands lezen, waarbij er geen een verplicht was, alleen dat van die tijdvakken gold wel een beetje, al was dat ook niet zo strict. Voor Duits (12 bkn) was er ook iets vergelijkbaars, Engels (ook 12 bkn) moesten er twee voor 1900 zijn en voor de rest maakte het niet uit).
Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
pi_323308
Ja boeken lezen op de middelbare school was altijd een feest
De paar die ik gelezen heb waren nog wel leuk ook:
dubbelspel,het gouden ei,isabelle,ten little niggers,en wat boeken
van franz kafka
Geen een boek was verplicht om te lezen
En die leraren altijd maar zeggen dat je met alleen uitreksels er niet komt,en als ze door hadden dat je alleen het uitreksel had gelezen meteen een 1 kreeg
Nouw als ik mijn boekenlijst inleverde had ik meestal 20% echt gelezen de rest uitreksels en altijd hoge cijfers
Ik heb zelfs een keer een boek op mijn lijst gezet die niet bestond,hebben ze het gelukkig nooit overgehad
bad to tha bone
pi_323328
Vorig jaar (lees: paar maanden geleden) eindexamen gedaan.

Voor Nederlands moesten we 12 oude boeken, 3 uit elk tijdperk (middeleeuwen, en die drie periodes die daarna komen, geen flauw idee wat dat ook alweer waren ). Moderne lijst moest er twee van voor WOII bevatten, en geen dubbele schrijvers. Tenminste, je mocht twee schrijvers twee keer hebben en meer niet. Verder dan nog 12 boeken van na WOII. Geen verplichtingen over welke ofzo.

Voor Engels werkten ze vroeger met een puntensysteem, waarbij je een minimaal aantal boeken en een minimaal aantal punten moest hebben. Maar dat werd afgeschaft en toen snapte niemand meer helemaal wat de bedoeling was Onze leraar had toen bedacht dat we 10 boeken moesten hebben (tijdperk maakte niet uit) en 5 "items" (toneelstukken, songteksten, gedichten, whatever). En uit die 15 dingen moest je er dan 3 hebben die bij elkaar pasten en een "special" vormden waar je dan iets meer over moet weten.

Voor Duits hebben we tijdens de lessen een hoop oude literatuur gelezen en uit die stencils moesten we ook 5 "items" hebben. Dat kwam voor mij dus uit op een stuk of 10 korte verhalen Dan moest je nog een "Spezialautor" hebben waar je minstens 3 boeken van gelezen moest hebben en wiens hele biografie je moest kennen. En dan nog 7 boeken van andere schrijvers, waar je "slecht" de beknopte biografie van moest kennen. Duits was dus echt idioot veel

En ik heb geen Frans gehad, maar daarbij moest je voor zover ik weet 10 boeken en 5 artikelen hebben.

"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
pi_323714
pfff....als je al die regelingen snapt, heb je je VWO-papiertje al meer dan verdiend, lijkt me
pi_324931
3 jaar geleden havo examen.

Nederlands:
10 boeken, waar we flinke leesverslagen van moesten maken. 1 was er verplicht: 'ik ook van jou' van Ronald Giphart, verder werd De Avonden sterk afgeraden
* YPPY had een keigave leraar

Engels:
8 boeken waarvan 2 van lang geleden en 1 toneelstuk. Het viel met op de de toneelstukken dunner waren dan de andere boeken, dus die heb ik meerdere gelezen

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_324941
quote:
Op 01 september 2000 17:50 schreef Isabeau het volgende:
Vroeger * kucht toen ik nog op het vwo zat moesten we geloof ik iets van 15 boeken lezen uit verschillende tijdvakken.
Nog "vroegerder" * kucht nog harder moesten we voor Nederlands 30 boeken lezen en voor Engels 20. Dat heeft mijn plezier in lezen een behoorlijk lange tijd grondig verpest
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  maandag 4 september 2000 @ 15:31:59 #11
2934 Carin aka Trijntje
Voor wie ik liefheb....
pi_325330
Ik heb vorig jaar zelf staatexamen havo gedaan en moest toen 20 boeken lezen die volgens de examinator te licht waren, ben wel geslaagd trouwens. Mijn zoon gaat nu naar 5 havo en hoeft niet één boek te lezen!!!! Het ligt dus schijnbaar aan de school en de leerkracht wat die belangrijk vindt, zoonlief moet wel boekverslagen maken maar die haalt ie gewoon van internet af. Zo is hij ook geslaagd voor mavo. Alle boekverslagen gekopieerd en een dag van te voren doorlezen. Geslaagd.

Overigens hij houdt dus wel van lezen alleen niet van Nederlandse literatuur!

Prijs en zegen de betovering, Want april is mijn verovering...............
pi_330153
Trauma's heb ik aan de NL boekenlijst overgehouden. Leuke boeken mochten kennelijk niet, das zat je vast aan Multatuli, Kees de Jongen, Op hoop van zegen, en meer dan die zooi. Leraar: "Ok, waarom heet dat boek 'Op hoop van zegen'?" Ik: "Ze gingen 'op hoop van zegen', tegen beter weten in, toch met een wrakke tobbe de zee op" (Ik bedoel, ik had het gelezen, en er zowaar over nagedacht) Leraar: "Die boot heette zo".
(*&(^%&%#@$^&*!!!

Het enige NL boek dat ik voor m'n lijst met plezier gelezen heb is Blokken, Knorrende Beesten, Bint van Bordewijk.
Eindresultaat na 7 jaar VWO was dan ook een 6je

Engels was radicaal anders. "Meester, mag Lord of the Rings?" "Ja hoor, maar die 3 pillen telt maar als 1 boek" "... en dat is een probleem, want ...?"

Ik geloof dat mijn boekenlijst dikker was dan die van de rest van de klas samen
Resultaat 9.

Nu ik er zo op terugkijk was die schooltijd best wel leuk

Politics -> Poly = many; Tics = bloodsucking creatures
  donderdag 7 september 2000 @ 20:04:10 #13
1669 jolanda
Zo blauw als roet!
pi_330710
Ik zit nu in 5vwo (2de fase) en moet 8 boeken lezen, waarvan 7 nederlandse boeken (waaronder eentje van voor 1800) en 1 engels boek. De boekverslagen zijn niet meer zo van internet af te halen omdat wij voor de verwerkingsoprdrachten echt wel wat meer informatie moeten hebben .
Wat voor boeken ik mag lezen? Ik heb geen idee, meestal vraag ik aan mijn literatuurbegeleider welk boek hij mij aanraadt en dan komt er meestal wel een leuk boek uit , een boekenlijst ofzo hebben we dus niet. Maar ach, als je een beetje nadenkt weet je wel wat je leraar wel goed rekent en wat wat ie niet goed ekent...kwestie van "in de ogen van de leraar kijken".
pi_331855
quote:
Op 04 september 2000 11:40 schreef YPPY het volgende:

Nederlands:
verder werd De Avonden sterk afgeraden

Dat hoor ik erg vaak.....

Ben ik dan een echt buitenstaander omdat ik De Avonden een prachtboek vind....????

“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 8 september 2000 @ 15:15:23 #15
862 Arcee
Look closer
pi_331963
quote:
Op 01 september 2000 17:50 schreef Isabeau het volgende:
Ik vraag me af: hoe gaat dat tegenwoordig met boeken lezen op de middelbare school? Vroeger * kucht toen ik nog op het vwo zat moesten we geloof ik iets van 15 boeken lezen uit verschillende tijdvakken.
* Arcee kucht even mee 't Is voor mij al weer 10 jaar geleden! Wij moesten 20 boeken voor Nederlands lezen (kan ook 25 zijn trouwens) en 15 voor Engels. Ik haat lezen, dus ik heb zo weinig mogelijk echt gelezen. Van Engels zelfs maar 1 Catcher in the Rye. Voor Nederlands heb ik er 6 echt gelezen. Ik koos ook altijd van die buitengewoon saaie boeken De Honden Jagen Niet Meer, Dagboek van een Libelle (weet ik veel! ), en meer van dat soort shit. Ik had wel alle samenvattingen gelezen, maar ik was wel RETEblij dat ik op beide mondelingen een 7 had Haha, wat een sukkels ook dat ze dat niet doorhadden!
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_332175
quote:
Op 08 september 2000 14:37 schreef David Letterman het volgende:

Ben ik dan een echt buitenstaander omdat ik De Avonden een prachtboek vind....????

Eén van de bekendste Nederlandstalige werken en wat vond ik het saai. Ik heb het boek zelfs voor m'n lol na het vwo gelezen. Ik geloof dat het boek het nietsdoen van de generatie na de Tweede Wereldoorlog moest vertellen, kan er naast zitten hoor...maar dát is in ieder geval duidelijk over gekomen.
pi_333253
Isabeau, ik ben het volledig met je eens. Wat een vervelend boek. Alsof de schrijver de saaiheid van de jaren na de oorlog wil doorgeven aan de volgende generaties, door ze te vervelen met zijn eigen verhaal.
  zaterdag 9 september 2000 @ 21:56:36 #18
1669 jolanda
Zo blauw als roet!
pi_333426
quote:
Op 08 september 2000 14:37 schreef David Letterman het volgende:

ja, die heb ik dus in 4vwo gelezen. En nee, dat is geen leuk boek wanneer je normaal gesproken boeken leest die een echt verhaal hebben. Tjsa, de Avonden heeft natuurlijk wel een verhaal, maar in 4vwo kon ik dat verhaal nog niet echt zien en dat zal ik over 1 jaar nog niet kunnen zien . Misschien wanneer ik een jaar of 30 ben ofzo Nog laaaaaaaang niet
  woensdag 13 september 2000 @ 17:42:34 #19
4688 Zzzzoem
Live from Newcastle, UK
pi_339576
12 boeken waarvan 3 'oude' (voor 1880 geloof ik)
Verder is er niets verplicht, al moet je wel 4 boeken in een thema lezen.

[Dit bericht is gewijzigd door Zzzzoem op 13-09-2000 17:43]

woensdag 13 september 2000 @ 17:50:06 #20
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_339587
Wij moeten 40 punten lezen waarvan 6 boeken verplicht zijn voor het 2de so. Daar zit onder andere de kroongetuige bij. Dan mag ik zelf nog zo'n 8 boeken lezen. Voor engels is het 15 punten stuk of 4 boeken dus. Maar er is een engels toneelstuk vanavond op school en wie er heen gaat krijgt 3 punten cadeau. Worden ook geen vragen meer over gesteld dus das lekker makkelijk.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 17 september 2000 @ 20:38:45 #21
862 Arcee
Look closer
pi_346192
quote:
Op 09 september 2000 21:56 schreef jolanda het volgende:
Misschien wanneer ik een jaar of 30 ben ofzo Nog laaaaaaaang niet
Gaat sneller dan je denkt hoor

Nog maar 6 weken voor mij...

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')