abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 december 2011 @ 13:26:13 #226
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_106123317
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:09 schreef Leandra het volgende:
-knip-
Hopelijk wordt zijn vriendin daardoor wel verstandiger, maar gezien zij toch niet "the one and only" is, zie ik Nouvelles over een paar jaar met een andere vriendin weer hetzelfde probleem hebben als zijn huidige vriendin nu abortus laat plegen.
Dat zie ik ook nog wel gebeuren als zij geen abortus laat plegen.
pi_106123486
quote:
15s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:26 schreef Marrije het volgende:
och ja, die optie is er ook nog... puinhoop-scenario :X
  woensdag 28 december 2011 @ 13:33:17 #228
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106123577
quote:
15s.gif Op woensdag 28 december 2011 13:26 schreef Marrije het volgende:

[..]

Omdat hij geen geld heeft voor condooms omdat de alimentatie voor kind 1 zo hoog is....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_106124843
:'( Ik ben niet anti-abortus maar ook niet echt voor.

In bepaalde gevallen ben ik blij dat de mogelijkheid er is. Bij misbruik, ernstige afwijkingen of in situaties dat je je kindje echt niet kan geven want hij/zij nodig heeft.

Van deze situaties krijg gaan mijn nekharen recht overeind staan. En ik snap niet dat je er zo mee om kunt gaan. Je wéét dat je er niet echt je best voor doet om niet zwanger te raken. De kans zwanger te raken is echt niet zo klein!

Maargoed, het is zo ver. Maar wat is nu het beste voor het kind?
Als je vriendin besluit te houden kunnen jullie beter uit elkaar gaan nu ze nog zwanger is. (Want het gaat zo te lezen vroeg of laat toch gebeuren) en een regeling treffen.
OF misschien adoptie

Daarnaast: abortus overwegen en er samen goed over praten tot daar aan toe. Maar er min of meer om smeken omdat je bier en je vrienden zo belangrijk zijn. :|W walgelijk.
pi_106125527
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 12:51 schreef Leandra het volgende:

[..]

Die echo heb ik vaker over gehoord, dat vind ik trouwens nogal wat; als je voor jezelf besloten hebt dat je een abortus wilt, dat je dan nog even die echo moet zien, waarop dat garnaaltje beweegt enzo.

Ik weet van iig een iemand die toen niet meer hoefde.
Nou deze persoon kreeg de echo niet te zien als ze dat niet wilde..
Het was gewoon om te kijken hoe ver ze was, en op welke methode//

Het was echt:
Zo dus jij wilt een abortus
ga maar liggen

zo je kan een abortus pil nemen, je bent ruim op tijd
wil je dat? Nee
oke je hebt 6 dagen bedenkttijd maar omdat je binnen 7weken bent
kan het ook over 2 dagen. wil je dat?

ok.

Klaar..
  woensdag 28 december 2011 @ 14:43:51 #231
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_106126056
Zo ging het bij mij idd ook Pindasoepje. Er wordt niet echt geluisterd of en waarom je het kind niet wil.
Prrrrr
pi_106126124
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2011 14:43 schreef mrspoeZ het volgende:
Zo ging het bij mij idd ook Pindasoepje. Er wordt niet echt geluisterd of en waarom je het kind niet wil.
Ik was echt in shock, dacht echt dat je hele lijst aan vragen kreeg.. en psychologisch onderzoek maar niet dus
  woensdag 28 december 2011 @ 14:46:37 #233
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_106126173
Een vrouw voelt zich denk ik over het algemeen, door o.a. hormonen gelijk zwanger, haar agenda verandert gelijk en ze krijgt dromen over hoe en wat als ze moeder is, ook al is die weg er naar toe niet makkelijk. Een man heeft dat allemaal niet dus die zal in mijn optiek veel eerder kiezen voor een abortus als het aan hem lag.
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_106127218
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 11:36 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Jij bent niet degene die dat bepaalt, klaar. Je mening over dat het 'niet nodig' zou zijn is dan ook irrelevant.
Wat vind ik ´niet nodig´?

Overigens wordt het een beetje lastig discussieren als een mening niet gegeven mag worden omdat dat ´irrelevant´ zou zijn. Kunnen we Fok wel opdoeken.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  woensdag 28 december 2011 @ 15:29:24 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106127670
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:16 schreef Argento het volgende:

[..]

Wat vind ik niet nodig?

Overigens wordt het een beetje lastig discussieren als een mening niet gegeven mag worden omdat dat irrelevant zou zijn. Kunnen we Fok wel opdoeken.
Klopt, maar dat wat voor de een wel onder "noodzaak" valt, vindt een ander wellicht geen noodzaak.
De wetgever mag dus wel een eis als "nood" hebben gebruikt bij het opstellen van de abortuswet, maar de een kan niet voor de ander bepalen wanneer de ander in geestelijke nood komt.

Waar sommige mensen in geestelijke nood komen door de gedachte een kind alleen te moeten opvoeden, komen anderen in geestelijke nood door de gedachte een gezonde zwangerschap moedwillig te beëindigen.

En hele tere zieltjes claimen zelfs in geestelijke nood te komen als een ander ervoor kiest haar zwangerschap te beëindigen.

Ik vind abortus ook geen alternatief voor anti-conceptie, maar ik vind wel dat vrouwen de keuze moeten hebben een abortus te ondergaan als zij menen dat ze daar beter mee kunnen leven dan met een ongepland ouderschap.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_106128677
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:29 schreef Leandra het volgende:
De wetgever mag dus wel een eis als "nood" hebben gebruikt bij het opstellen van de abortuswet, maar de een kan niet voor de ander bepalen wanneer de ander in geestelijke nood komt.
Daar hebben we rechters voor.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_106128707
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:58 schreef Argento het volgende:

[..]

Hoe zie jij dat dan? Want je blijft daar maar op hameren. Denk je dat iedere arts voor hij/zij een abortus uitvoert naar de rechter stapt om een uitspraak te krijgen over het al dan niet zijn van een noodsituatie?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 28 december 2011 @ 16:14:53 #238
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106129226
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:58 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat lijkt me nogal overdreven, voor iedere abortus een psychologisch onderzoek en een uitspraak van een rechter...
Moet het PBC nog ruimte vrijmaken voor de onderzoeken?

Ik denk dat de meeste vrouwen uitstekend zelf kunnen beslissen of een abortus voor hen een betere keuze is dan de zwangerschap voortzetten.

Ik erger me er overigens wel aan dat anderen menen dat ze iemand (ongevraagd) moeten "adviseren" een abortus wel of niet te ondergaan.
Ik vind het dan ook niet gepast als mensen daarover druk uitoefenen op de zwangere.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_106134825
-edit-
pi_106134863
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 15:59 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Hoe zie jij dat dan? Want je blijft daar maar op hameren. Denk je dat iedere arts voor hij/zij een abortus uitvoert naar de rechter stapt om een uitspraak te krijgen over het al dan niet zijn van een noodsituatie?
Nee, natuurlijk niet, maar uiteindelijk is het de rechter die het laatste woord heeft over de vraag of in een concreet geval sprake is geweest van een noodsituatie in de zin van de Wet afbreking zwangerschap.

De vraag zal overigens alleen beantwoord kunnen worden indien hij daadwerkelijk aan de rechter wordt voorgelegd en dat kan in principe alleen maar door aangifte tegen de behandelend arts te doen. Of en in hoeverre de ouders strafbaar zijn als in strijd met de Waz een abortus wordt uitgevoerd, weet ik niet.
pi_106134977
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2011 16:14 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat de meeste vrouwen uitstekend zelf kunnen beslissen of een abortus voor hen een betere keuze is dan de zwangerschap voortzetten.
Dat zal best, maar het is niet aan de vrouw om te toetsen of haar verzoek om abortus voldoet aan de eisen die de Waz daar aan stelt. Het is primair aan de arts om aan de hand van de redenen die de vrouw opgeeft te beoordelen of die redenen een noodsituatie opleveren. Zo niet, dan kan de arts (of beter gezegd: moet de arts) behandeling weigeren. Komt de arts ten onrechte tot de conclusie dat de Wet niet aan abortus in de weg staat, dan stelt hij zich bloot aan strafrechtelijke vervolging, mits iemand zo snugger is om aangifte te doen.
  woensdag 28 december 2011 @ 19:11:34 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106134978
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:08 schreef Argento het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk niet, maar uiteindelijk is het de rechter die het laatste woord heeft over de vraag of in een concreet geval sprake is geweest van een noodsituatie in de zin van de Wet afbreking zwangerschap.

De vraag zal overigens alleen beantwoord kunnen worden indien hij daadwerkelijk aan de rechter wordt voorgelegd en dat kan in principe alleen maar door aangifte tegen de behandelend arts te doen. Of en in hoeverre de ouders strafbaar zijn als in strijd met de Wvg een abortus wordt uitgevoerd, weet ik niet.
Hoezo kan een rechter dat beoordelen? De rechter is geen arts of psycholoog of psychiater, ik denk dat je in een hoop gevallen het oordeel over de geestelijke nood moet overlaten aan iemand die dat ook werkelijk kan beoordelen, en daar heb je een vrij uitgebreid onderzoek voor nodig.

Het kan niet zo zijn dat de rechter bij Marietje oordeelt dat het idd geestelijke nood geweest is, en bij Truus niet, omdat de rechter zich beter kan verplaatsen in de gedachtengang van Marietje dan in die van Truus.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 28 december 2011 @ 19:14:27 #243
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_106135081
Ik ben van mening dat als je in staat bent een kind op te voeden je het ook moet doen.
En als je van mening bent dat niet te kunnen om een psychologisch, geestelijk of lichamelijke beperking, je dan bij een evt. volgende zwangerschap ook intensief begeleid dient te worden.
Nu is het allemaal zo vrijblijvend en ik denk dat veel meisjes een vrucht laten weghalen al dan niet onder dwang van de a.s. vader en/of ouders, alleen al om niet alleen achter te blijven.

(en ja ik ken dus echt 2 personen die wel 4-5 x een abortus hebben gehad. Heel verknipte mensen...)
I'm so glamourous I piss glitter!
  woensdag 28 december 2011 @ 19:14:46 #244
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106135093
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:11 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat zal best, maar het is niet aan de vrouw om te toetsen of haar verzoek om abortus voldoet aan de eisen die de Waz daar aan stelt. Het is primair aan de arts om aan de hand van de redenen die de vrouw opgeeft te beoordelen of die redenen een noodsituatie opleveren. Zo niet, dan kan de arts (of beter gezegd: moet de arts) behandeling weigeren. Komt de arts ten onrechte tot de conclusie dat de Wet niet aan abortus in de weg staat, dan stelt hij zich bloot aan strafrechtelijke vervolging, mits iemand zo snugger is om aangifte te doen.
Ik denk dat je er veel te veel vanuitgaat dat mensen een ingreep als een abortus "zomaar even" ondergaan. Ik denk dat het voor een hoop vrouwen helemaal niet iets is dat ze "zomaar even" ondergaan, en dat ze er heel goed over nadenken wat de consequenties zijn of kunnen zijn, en ik zie er absoluut geen heil in dat dit recht van vrouwen keer op keer ter discussie gesteld wordt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_106135181
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:11 schreef Leandra het volgende:
Hoezo kan een rechter dat beoordelen? De rechter is geen arts of psycholoog of psychiater, ik denk dat je in een hoop gevallen het oordeel over de geestelijke nood moet overlaten aan iemand die dat ook werkelijk kan beoordelen, en daar heb je een vrij uitgebreid onderzoek voor nodig.
De rechter is belast met het interpreteren van de begrippen die de wet hanteert, zeker voorzover de wet zelf geen definitiebepaling bevat. Zo ook het begrip 'noodsituatie' in de zin van de Waz. De rechter zal aan de hand van de concrete feiten en omstandigheden een oordeel moeten vellen of aan het vereiste van een noodsituatie wordt voldaan. Geen eenvoudige taak, maar dat is nou eenmaal de taak van de rechter.

Het staat de rechter overigens vrij om daartoe de hulp van een deskundige in te schakelen, maar dat zal uiteraard niet de arts zijn die de abortus heeft uitgevoerd. Die staat daar dan immers als verdachte.

quote:
Het kan niet zo zijn dat de rechter bij Marietje oordeelt dat het idd geestelijke nood geweest is, en bij Truus niet, omdat de rechter zich beter kan verplaatsen in de gedachtengang van Marietje dan in die van Truus.
Het gaat dan ook niet om de gedachtengang van de vrouw in kwestie maar om de feiten en omstandigheden van het geval. Dat de vrouw zelf van mening is dat sprake is van een noodsituatie doet in die toets niet terzake, want dan zou al aan dit wettelijk vereiste worden voldaan omdat de vrouw zegt dat aan dat vereiste wordt voldaan. Zo werkt dat niet.
  woensdag 28 december 2011 @ 19:18:13 #246
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106135231
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:14 schreef RockabeIIa het volgende:
Ik ben van mening dat als je in staat bent een kind op te voeden je het ook moet doen.
En als je van mening bent dat niet te kunnen om een psychologisch, geestelijk of lichamelijke beperking, je dan bij een evt. volgende zwangerschap ook intensief begeleid dient te worden.
Nu is het allemaal zo vrijblijvend en ik denk dat veel meisjes een vrucht laten weghalen al dan niet onder dwang van de a.s. vader en/of ouders, alleen al om niet alleen achter te blijven.

(en ja ik ken dus echt 2 personen die wel 4-5 x een abortus hebben gehad. Heel verknipte mensen...)
En ik ken maar 1 iemand die een abortus heeft gehad.... en dat is ook al 22 jaar geleden, en dat was zeker niet "zomaar even".
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 28 december 2011 @ 19:22:37 #247
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106135410
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:17 schreef Argento het volgende:

[..]

De rechter is belast met het interpreteren van de begrippen die de wet hanteert, zeker voorzover de wet zelf geen definitiebepaling bevat. Zo ook het begrip 'noodsituatie' in de zin van de Waz. De rechter zal aan de hand van de concrete feiten en omstandigheden een oordeel moeten vellen of aan het vereiste van een noodsituatie wordt voldaan. Geen eenvoudige taak, maar dat is nou eenmaal de taak van de rechter.

Het staat de rechter overigens vrij om daartoe de hulp van een deskundige in te schakelen, maar dat zal uiteraard niet de arts zijn die de abortus heeft uitgevoerd. Die staat daar dan immers als verdachte.

[..]

Het gaat dan ook niet om de gedachtengang van de vrouw in kwestie maar om de feiten en omstandigheden van het geval. Dat de vrouw zelf van mening is dat sprake is van een noodsituatie doet in die toets niet terzake, want dan zou al aan dit wettelijk vereiste worden voldaan omdat de vrouw zegt dat aan dat vereiste wordt voldaan. Zo werkt dat niet.
Geestelijke nood is geestelijke nood, en de mening van de vrouw in kwestie doet zeker wel ter zake.

De een kan zelfs een kind opvoeden dat het gevolg is van een verkrachting, en de ander kan een zwangerschap zelfs niet voortzetten als vader haar bedrogen en verlaten heeft.

Je kunt daar geen concrete eisen voor neerleggen, de kracht die iemand heeft is nou eenmaal van een hoop factoren afhankelijk. En wellicht is die vrouw die verkracht is en haar kind wilde houden wel helemaal niet zo sterk, maar heeft ze met die zwangerschap eindelijk iets/iemand die onvoorwaardelijk van haar zal houden (denkt ze).
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_106135419
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:14 schreef Leandra het volgende:
en ik zie er absoluut geen heil in dat dit recht van vrouwen keer op keer ter discussie gesteld wordt.
De gewetensnood van de vrouw is geen toets.

Ik zou ook zeker niet willen spreken van een recht. Er bestaat niet zoiets als een recht op abortus. Abortus is niet strafbaar binnen de grenzen die de Wet afbreking zwangerschap daar aan stelt, maar dat maakt het nog geen recht.

Artikel 5 eerste lid Waz verwoordt het aldus:

quote:
Bij algemene maatregel van bestuur worden eisen gesteld met betrekking tot hulpverlening en besluitvorming, welke erop zijn gericht te verzekeren dat iedere beslissing tot het afbreken van zwangerschap met zorgvuldigheid wordt genomen en alleen dan uitgevoerd, indien de noodsituatie van de vrouw deze onontkoombaar maakt.
We moeten niet te licht denken over de dikgedrukt zinsnede. Eigenlijk staat hier dat abortus alleen mag worden uitgevoerd indien (A) sprake is van een noodsituatie en (B) abortus de enige manier is om daarvoor een oplossing te bieden. Als adoptie een mogelijkheid is, is abortus al out of the question. Als je de wet goed toepast tenminste.
  woensdag 28 december 2011 @ 19:26:09 #249
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106135537
Overigens vind ik de bereidheid van een vrouw een zwangerschap te voldragen wel een hele belangrijke, je kunt een vrouw wel een abortus weigeren omdat ze niet aan de eis van "nood" voldoet, maar hoe ga je haar verplichten haar zwangerschap zo te doorstaan dat haar kind de beste kansen heeft.

Iemand die een kind echt niet wil en echt geen bal interesse heeft in het welzijn van het kind zal ook niet haar best doen om het gezond ter wereld te brengen....
Wat is het volgende? Na het afschaffen van het recht op abortus ook gelijk aanklagen als het kind niet gezond geboren wordt? Iedere mogelijke geboorteafwijking gebruiken om de moeder in het cachot te krijgen?
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 28 december 2011 @ 19:27:38 #250
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_106135587
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2011 19:22 schreef Argento het volgende:

[..]

De gewetensnood van de vrouw is geen toets.

Ik zou ook zeker niet willen spreken van een recht. Er bestaat niet zoiets als een recht op abortus. Abortus is niet strafbaar binnen de grenzen die de Wet afbreking zwangerschap daar aan stelt, maar dat maakt het nog geen recht.

Artikel 5 eerste lid Waz verwoordt het aldus:

[..]

We moeten niet te licht denken over de dikgedrukt zinsnede. Eigenlijk staat hier dat abortus alleen mag worden uitgevoerd indien (A) sprake is van een noodsituatie en (B) abortus de enige manier is om daarvoor een oplossing te bieden. Als adoptie een mogelijkheid is, is abortus al out of the question. Als je de wet goed toepast tenminste.
Gewetensnood is ook nood.

Ik vind het misdadig om iemand een zwangerschap te laten uitdragen (verplicht) en het kind maar ter adoptie te moeten afstaan als ze denkt dat ze het zelf niet de opvoeding kan geven die het kind hoort te hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')