quote:
Op donderdag 22 december 2011 12:56 schreef Mss het volgende:[..]
Ik had nog wel eens vriendinnen die mij duidelijk lieten merken dat ze alleen wilden afspreken als hun vriend geen zin/tijd had. Ik kreeg een mailtje van een van die meiden met de vraag of ik ergens met haar mee naartoe wilde, want haar vriend vond daar niks aan. Toen ik tegen mijn moeder zei dat ik dat niet leuk vond zei ze dat ik maar blij moest zijn dat mensen met me wilden omgaan.
Toen ik 20 was, was mijn eerste relatie net uit. Toen heeft ze meerdere malen gezegd dat ze bang was dat ik alleen overbleef. Ik moest toch maar snel op zoek naar een nieuwe. De meeste ouders willen vriendjes zo lang mogelijk uit de buurt houden van hun dochters, maar de mijne niet.
Mijn vader zei laatst tegen me dat ik toch wel een hele leuke vriend heb. Later zei hij dat mijn vriend toch wel meer heeft te bieden dan ik, met name qua uiterlijk. Ik moest er dus maar alles aan doen om hem tevreden te houden volgens mijn vader.
Zo heb ik wel meer verhalen dat ik met name met mijn moeder bespreek dat ik het niet tof vind hoe mensen met me omgaan, en dan krijg ik bijna altijd een reactie dat ik blij moet zijn dat mensen überhaupt met me om willen gaan. Ook zegt ze heel vaak dat ik zelf ook niet de makkelijkste ben, wat ervoor zorgt dat ik mijn eigen mening in vriendschappen nog vaak wegcijfer omdat ik denk dat ik onredelijk ben.
En zo faal ik dus op heel veel gebieden vanwege die extreme onzekerheid

Moppie, ik moest even zoeken, maar ik denk dat ik wel een beetje snap hoe het bij jou thuis was/is, ik herken wel wat dingen, ookal ging het bij mij iets anders. Het komt denk ik neer op.. Hoe leg ik dat uit? Jezelf altijd naar hun wensen moeten vormen in de hoop dat ze je dan eindelijk eens wel zullen accepteren zoals je bent? Zeg ik dan iets dat herkenbaar is voor je? Weet je, het is echt doodnormaal gedrag voor een kind om zich te gedragen zoals zijn/haar ouders willen, want een kind heeft de liefde van de ouders gewoon nodig om te overleven. Wanneer de ouders
voorwaarden gaan stellen aan die liefde is dat één van de ergste dingen die zij hun kind aan kunnen doen en dat draag je je leven lang met je mee.. Maar je kúnt leren de bevestiging niet meer uit je relaties met anderen te halen, maar uit jezelf. Dit boekje heeft míj daar heel heel erg mee geholpen:
http://www.bol.com/nl/p/n(...)005487582/index.htmlEn misschien heb jij er ook iets aan..

(sorry, duurde even, maar ik wist bij god niet meer hoe het boekje heette dus moest even zoeken..)
Ow, en over je ouders erop aanspreken: verspilde moeite. Zij gaan echt niet inzien dat zij zulke vreselijke dingen hebben gedaan en wat dat met jou leven heeft gedaan, mensen die dit soort dingen bij hun kinderen doen zijn niet bepaald toonbeelden van zelfreflectie.. Mijn tip: ga niet proberen een ander te veranderen, maar zoek het bij jezelf, dat klinkt heel naar, maar het heeft mij de gelukkigste persoon ter wereld gemaakt toen ik eracher kwam dat ik hen niet hóefde te pleasen (en ook anderen niet, trouwens), maar dat ik eigenlijk vooral mezélf nodig had om gelukkig te zijn
Je kunt het meissie, echt waar

En nu hoop ik niet dat ik de plank volledig missla, maar ik herkende even iets..