http://player.omroep.nl/?aflID=7901437"e:Tijdens de Vietnamoorlog, van 1961 tot 1972, hebben de Verenigde Staten tonnen Agent Orange over het land uitgestrooid. Agent Orange is een mix van chemicaliën die ernstige ziektes kunnen veroorzaken, waaronder diverse vormen van kanker.
Door het gebruik van Agent Orange werden er in Vietnam duizenden kinderen met spina bifida (open rug) en andere misvormingen aan de ruggengraat geboren. Inmiddels blijkt dat de afwijkingen van generatie op generatie worden overgedragen. In tegenstelling tot de Amerikaanse oorlogsslachtoffers van Agent Orange, wordt aan de Vietnamese slachtoffers geen herstelbetaling gegeven. De Franse documentairemaakster en voormalig anti-oorlogactiviste Leslie Wiener volgt de juridische strijd die al jarenlang gaande is om de producenten van Agent Orange alsnog aansprakelijk te stellen voor de schade die de Vietnamezen er tot op vandaag van ondervinden. Regie: Jane Weiner en Leslie Wiener.
Deel 1 -- The Beginningquote:Vietnam in HD is een 6-delige Amerikaanse documentaire series die begin november 2011 werd uitgezonden op de History Channel in Amerika. Vietnam in HD is van dezelfde producent als de documentaire serie WWII in HD. De serie richt zich op de ervaringen van een dertiental Amerikanen tijdens de Vietnam oorlog. De dertien Amerikanen vertellen hun verhalen over wat ze mee gemaakt hebben in Vietnam gecombineerd met vele nieuwe gevonden videobeelden. Het verhaal wordt verteld door Michael C. Hall die sommige waarschijnlijk wel herkennen als Dexter.
Door de jaren heen zijn er net zoals over de Tweede Wereldoorlog tal van documentaires verschenen, en anders dan bij WW2 documentaires waren deze vanaf het begin af aan al in kleur en in goeie kwaliteit. Maar duidelijk is te zien dat de makers van deze documentaire ruim de tijd hebben genomen om nieuwe bijzondere videobeelden te vinden. En net zoals we bij WW2 Apocalypse zijn dit in veel gevallen bloederiger en meer intense beelden dan we gewend zijn.
De eerste vier delen zijn te bekijken in 720p kwaliteit, de laatste twee helaas niet.
geen docu maar dit boek over het leven van Pol Pot geeft een ingrijpend beeld van wat er in Zuid-Oost Azie gebeurde na het einde van de Vietnam oorlog.quote:Op vrijdag 23 december 2011 22:22 schreef zuiderbuur het volgende:
Als je bereid bent om ook boeken te lezen, zou ik "De derde Indochinese oorlog, De konflikten tussen China, Vietnam, Laos en Cambodja" van Jaap van Ginneken aanbevelen.
Ik ga graag een beetje tegen de stroom inen ipv DE Vietnam-oorlog (de Tweede Indochinese Oorlog) wordt hier de Derde Indochinese Oorlog (1979) behandeld.
De auteur schetst duidelijk de situatie voor, tijdens en net na "de" Vietnamoorlog, waarbij duidelijkt wordt dat de Sovjetunie en China van meet af aan rivalen waren, en elk via hun communistische bondgenoten in respectievelijk (Noord)-Vietnam en Cambodja hun invloed uitbreidden.
Als iemand daarover goeie documentaires kent, laat maar horen...
Knippen met Windows moviemaker (of een soortgelijke van MAC) en op YouTube zettenquote:Op maandag 2 januari 2012 19:03 schreef rechtsedirecte het volgende:
heb een mooie docu op dvd over de NZ'se troepen in Vietman, iemand per PM/DM tipd over hoe dit toch naar jullie toe te krijgen?
Als je het niet openbaar maar privé op yT zet en de link door stuurt, dan zou het kunnen zijn dat je video's niet vanwege auteursrecht verwijderd worden.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:21 schreef rechtsedirecte het volgende:
oke, ga ik proberen Clan... docu is een verslag van de veteranen zelf., ik hou je op de hoogte
Ik ben hier ondertussen mee bezig, eerste half uurtje is omgezet op YT.quote:Op maandag 2 januari 2012 19:03 schreef rechtsedirecte het volgende:
heb een mooie docu op dvd over de NZ'se troepen in Vietman, iemand per PM/DM tipd over hoe dit toch naar jullie toe te krijgen?
Zou ik ook een link mogen, ik wil dat wel zien?quote:Op donderdag 12 januari 2012 04:50 schreef rechtsedirecte het volgende:
voor degene die mijn linkje gehad hebben, ik heb wat problemen met moviemaker dus ben nog bezig met de laatste delen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |