abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105874950
Zojuist heb ik de 6-delige documentaire 'Vietnam in HD' gekeken. Een documentaire met veel 'mooie' en unieke beelden over deze oorlog. Helaas was de documentaire wel wat politiek gekleurd en pro-Amerikaans en gaf deze een te eenzijdig beeld over de oorlog. Daarnaast ging het ook veel over specifieke operaties en persoonlijke verhalen van Amerikaanse soldaten.

Weten jullie historie liefhebbers nog goede en volledige documentaires over de Vietnam oorlog? Die de oorlog vooral in het algemeen doorneemt en ook de krankzinnigheid ervan benadrukt, dus iets kritischer? Of documentaires waar deze oorlog enigszins uitvoerig aan bod komt?

Alle tips zijn welkom

Ninja edit, foto's of ander materiaal is uiteraard ook meer dan welkom.
pi_105875392
Ja ik weet het, ik was echter wel nieuwsgierig naar wat mensen hier aanraden er is natuurlijk heel veel te vinden maar niet alles is goed. Een advies van Google het maar is dan ook niet echt het idee van dit topic. In het vervolg zal ik er wel bij vermelden dat ik bekend ben met Google om trollen en bijdehandjes te weren.
pi_105875480
Deze heb ik eergisteren gekeken. Erg Amerikaans gepresenteerd (voice over).

Er zijn volgens mij wel betere / objectievere documentaires over Vietnam.
  woensdag 21 december 2011 @ 18:17:56 #5
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_105875591
quote:
Tijdens de Vietnamoorlog, van 1961 tot 1972, hebben de Verenigde Staten tonnen Agent Orange over het land uitgestrooid. Agent Orange is een mix van chemicaliën die ernstige ziektes kunnen veroorzaken, waaronder diverse vormen van kanker.

Door het gebruik van Agent Orange werden er in Vietnam duizenden kinderen met spina bifida (open rug) en andere misvormingen aan de ruggengraat geboren. Inmiddels blijkt dat de afwijkingen van generatie op generatie worden overgedragen. In tegenstelling tot de Amerikaanse oorlogsslachtoffers van Agent Orange, wordt aan de Vietnamese slachtoffers geen herstelbetaling gegeven. De Franse documentairemaakster en voormalig anti-oorlogactiviste Leslie Wiener volgt de juridische strijd die al jarenlang gaande is om de producenten van Agent Orange alsnog aansprakelijk te stellen voor de schade die de Vietnamezen er tot op vandaag van ondervinden. Regie: Jane Weiner en Leslie Wiener.
http://player.omroep.nl/?aflID=7901437&
O)))
pi_105878106
Dit is echt ongelofelijk ik wilde hier net een topic over maken.
Ik had zelfs al een OP maar goed blijkbaar niet nodig.
Haha
pi_105878123
quote:
Vietnam in HD is een 6-delige Amerikaanse documentaire series die begin november 2011 werd uitgezonden op de History Channel in Amerika. Vietnam in HD is van dezelfde producent als de documentaire serie WWII in HD. De serie richt zich op de ervaringen van een dertiental Amerikanen tijdens de Vietnam oorlog. De dertien Amerikanen vertellen hun verhalen over wat ze mee gemaakt hebben in Vietnam gecombineerd met vele nieuwe gevonden videobeelden. Het verhaal wordt verteld door Michael C. Hall die sommige waarschijnlijk wel herkennen als Dexter.

Door de jaren heen zijn er net zoals over de Tweede Wereldoorlog tal van documentaires verschenen, en anders dan bij WW2 documentaires waren deze vanaf het begin af aan al in kleur en in goeie kwaliteit. Maar duidelijk is te zien dat de makers van deze documentaire ruim de tijd hebben genomen om nieuwe bijzondere videobeelden te vinden. En net zoals we bij WW2 Apocalypse zijn dit in veel gevallen bloederiger en meer intense beelden dan we gewend zijn.

De eerste vier delen zijn te bekijken in 720p kwaliteit, de laatste twee helaas niet.
Deel 1 -- The Beginning

Deel 2 -- Search & Destroy

Deel 3 -- The Tet Offensive

Deel 4 -- An Endless War

Deel 5 -- A Changing War

Deel 6 -- Peace With Honor

Zeer indrukwekkend.
Dit was mijn OP maar goed bij deze dus een aanrader.
Haha
pi_105883544
Ik ben de serie ook aan het bekijken, ik zit bij aflevering 5.

Erg mooie beelden, al hebben ze meest de tijd niets van doen met hetgeen wat men verteld, dat is die Amerikaanse manier van documentaires maken, dat men beeld erbij laat zien wat mooi er bij past, maar niets van doen heeft met het originele verhaal wat men verteld.
pi_105977880
Four hours in My Lai

Over 100 jaar weet niemand het meer
pi_105982377
Als je bereid bent om ook boeken te lezen, zou ik "De derde Indochinese oorlog, De konflikten tussen China, Vietnam, Laos en Cambodja" van Jaap van Ginneken aanbevelen.
Ik ga graag een beetje tegen de stroom in :D en ipv DE Vietnam-oorlog (de Tweede Indochinese Oorlog) wordt hier de Derde Indochinese Oorlog (1979) behandeld.
De auteur schetst duidelijk de situatie voor, tijdens en net na "de" Vietnamoorlog, waarbij duidelijkt wordt dat de Sovjetunie en China van meet af aan rivalen waren, en elk via hun communistische bondgenoten in respectievelijk (Noord)-Vietnam en Cambodja hun invloed uitbreidden.
Als iemand daarover goeie documentaires kent, laat maar horen...
pi_105987370
Vietnamese onafhankelijkheidsstrijd is dan ook interessant, is ook met steun van Japanners begonnen.
pi_106253063
Wat ik helemaal apart vond was wel dat Ho Chi Min ooit de Amerikanen benaderde? om hem te helpen een onafhankelijkheidsoorlog tegen de Fransen te beginnen omdat hijzelf een groot bewonderaar was van Amerika en hoe die als voormalige kolonie zichzelf hadden bevrijd van UK. :)
Zoals iedereen weet kreeg hij 0 op het rekest. :(
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_106254608
Documentaire is erg eenzijdig maar danzij de vele beelden van de strijd toch wel interessant.
  maandag 2 januari 2012 @ 09:04:11 #14
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_106302231
quote:
3s.gif Op vrijdag 23 december 2011 22:22 schreef zuiderbuur het volgende:
Als je bereid bent om ook boeken te lezen, zou ik "De derde Indochinese oorlog, De konflikten tussen China, Vietnam, Laos en Cambodja" van Jaap van Ginneken aanbevelen.
Ik ga graag een beetje tegen de stroom in :D en ipv DE Vietnam-oorlog (de Tweede Indochinese Oorlog) wordt hier de Derde Indochinese Oorlog (1979) behandeld.
De auteur schetst duidelijk de situatie voor, tijdens en net na "de" Vietnamoorlog, waarbij duidelijkt wordt dat de Sovjetunie en China van meet af aan rivalen waren, en elk via hun communistische bondgenoten in respectievelijk (Noord)-Vietnam en Cambodja hun invloed uitbreidden.
Als iemand daarover goeie documentaires kent, laat maar horen...
geen docu maar dit boek over het leven van Pol Pot geeft een ingrijpend beeld van wat er in Zuid-Oost Azie gebeurde na het einde van de Vietnam oorlog.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  maandag 2 januari 2012 @ 09:08:29 #15
354147 SunTzu
The Art of War allesssssss
pi_106302281
Interessant topic
  maandag 2 januari 2012 @ 19:03:26 #16
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_106321820
heb een mooie docu op dvd over de NZ'se troepen in Vietman, iemand per PM/DM tipd over hoe dit toch naar jullie toe te krijgen?
pi_106322108
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:03 schreef rechtsedirecte het volgende:
heb een mooie docu op dvd over de NZ'se troepen in Vietman, iemand per PM/DM tipd over hoe dit toch naar jullie toe te krijgen?
Knippen met Windows moviemaker (of een soortgelijke van MAC) en op YouTube zetten ;)
  maandag 2 januari 2012 @ 19:21:12 #18
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_106322729
oke, ga ik proberen Clan... docu is een verslag van de veteranen zelf., ik hou je op de hoogte
pi_106324194
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:21 schreef rechtsedirecte het volgende:
oke, ga ik proberen Clan... docu is een verslag van de veteranen zelf., ik hou je op de hoogte
Als je het niet openbaar maar privé op yT zet en de link door stuurt, dan zou het kunnen zijn dat je video's niet vanwege auteursrecht verwijderd worden.
  dinsdag 3 januari 2012 @ 17:51:00 #20
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_106363389
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 19:03 schreef rechtsedirecte het volgende:
Ik ben hier ondertussen mee bezig, eerste half uurtje is omgezet op YT.
Ik zet hem hier niet neer i.v.m rechten etc. maar voor degene die geintresseerd zijn, stuur maar even een PM/DM voor de linkjes.

Clan heeft al een sneak preview gehad ;)
pi_106537503
Die kleuropnamen van Vietnam waren echt mooi, alsof die oorlog helemaal nooit in zwart wit op tv verscheen.
pi_106712359
Battleground Vietnam 2007, via de bekende Torrent te downloaden.
  donderdag 12 januari 2012 @ 04:50:00 #23
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_106712805
voor degene die mijn linkje gehad hebben, ik heb wat problemen met moviemaker dus ben nog bezig met de laatste delen
pi_106810936
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2012 04:50 schreef rechtsedirecte het volgende:
voor degene die mijn linkje gehad hebben, ik heb wat problemen met moviemaker dus ben nog bezig met de laatste delen
Zou ik ook een link mogen, ik wil dat wel zien? :)
  donderdag 19 januari 2012 @ 08:08:04 #25
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_106978969
Coehoorn, sorry ik zag je post pas laat.
Ik zal zo gauw ik tijd heb de links even doorsturen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')