Geluid komt van de decoder en de home cinema pikt dat op. Is geen ARC voor nodig.quote:Op woensdag 21 december 2011 11:16 schreef Saekerhett het volgende:
Je wil neem ik aan ook het geluid van je tv over je home cinema laten lopen? Dat kan alleen analoog dan... want je tv ondersteunt geen ARC en heeft geen optische uitgang.
Geluid van tv-programma's via HDMI gaat dus niet werken.
Ja tuurlijk, je hebt gelijk, ik had de decoder niet in het achterhoofdquote:Op woensdag 21 december 2011 11:18 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Geluid komt van de decoder en de home cinema pikt dat op. Is geen ARC voor nodig.
Ik betwijfel of ik het helemaal begrijp, maar tv kijken zonder de decoder kan (uiteraard met het geluid van de tv zelf) en ook via de home cinema set, daarvoor zit een kabeltje met rood/wiite tulpstekkers tussen tv (audio out) en home cinema (audio in).quote:Op woensdag 21 december 2011 11:20 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat zou dus alleen gelden als je via je tv zou kijken zonder decoder, maar dat is hier niet het geval.
Dat is analoog ja, maar je kunt ook gewoon de decoder via HDMI aansluiten op de home cinema en zo digitaal geluid krijgen. Niet dat je het verschil gaat horen anders...quote:Op woensdag 21 december 2011 11:25 schreef Sometimes het volgende:
via de home cinema set, daarvoor zit een kabeltje met rood/wiite tulpstekkers tussen tv (audio out) en home cinema (audio in).
Ja OK, dan had ik het goed begrepen. Met de oude tv gebruikte ik de decoder lang niet altijd, maar nu denk ik wel.quote:Op woensdag 21 december 2011 11:39 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Dat is analoog ja, maar je kunt ook gewoon de decoder via HDMI aansluiten op de home cinema en zo digitaal geluid krijgen. Niet dat je het verschil gaat horen anders...
Action heeft HDMI kabels liggen, 3 meter voor 2 euro 50.quote:Op woensdag 21 december 2011 11:06 schreef Sometimes het volgende:
Het klinkt zo simpel, probeer te bedenken of er nog nadelen aan zitten.
Dat worden vanmiddag dan 2 hdmi kabeltjes. Ik zie voornamelijk kabels van Icidu (website Mycom), is dat kwalitatief acceptabel (kabeltje kost 10 - 15 euro per stuk)?
Klopt, vorige week nog twee van gehaald. Zijn prima dingen, lekker stevig en goedkoopquote:Op woensdag 21 december 2011 11:42 schreef Wiebelkont het volgende:
[..]
Action heeft HDMI kabels liggen, 3 meter voor 2 euro 50.
Juist niet. Je bent juist een dief van je eigen portemonnee als je HDMI-kabels van meer dan een tientje koopt. Sommige kabels zijn meer dan 100 euroquote:Op woensdag 21 december 2011 11:53 schreef Sometimes het volgende:
Ik dacht dat er zoveel weerstand was tegen goedkope kabels. Zeker hier op FOK!
quote:Op woensdag 21 december 2011 11:58 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Juist niet. Je bent juist een dief van je eigen portemonnee als je HDMI-kabels van meer dan een tientje koopt. Sommige kabels zijn meer dan 100 euro
Lees dit maar: http://www.trosradar.nl/artikel_detail/bericht/hdmi-test/
OK, ga het proberen.quote:Op woensdag 21 december 2011 12:00 schreef S1gnum het volgende:
Oh en dat gelul over die dure kabels slaat inderdaad nergens op. Het signaal is digitaal en niet analoog, dus het maakt niet uit of je een 14 karaats gouden kabel gebruikt of zo een ding van 3 euro.
Ik weet het niet, om eerlijk te zijn. Maar buiten dat het (hdmi deel) voor mij niet mogelijk is, wat zou het toevoegen om de decoder zo op de cinema set aan te sluiten?quote:Op woensdag 21 december 2011 12:00 schreef S1gnum het volgende:
Vreemd.. zit er niet een composiet aansluiting op die Cisco? Zou wel het geval moeten zijn. Normaal gesproken sluit je je decoder via HDMI aan op je TV en de decoder via composiet op je cinema set.
Klopt, maar hier wordt toch ook niet anders beweerd?quote:Overigens is HD ready 720p en niet 1080p.
Nog gekker: Ik bladerde pas door marktplaats voor een wat langere HDMI kabel, vond er eentje van 3 meter (voordat ik bij de action terecht kwam dus) en die man adverteerde met 'van 1950, voor 1150' kabels.quote:Op woensdag 21 december 2011 11:58 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Juist niet. Je bent juist een dief van je eigen portemonnee als je HDMI-kabels van meer dan een tientje koopt. Sommige kabels zijn meer dan 100 euro
Lees dit maar: http://www.trosradar.nl/artikel_detail/bericht/hdmi-test/
Ah, ik ben door de war met een optische kabel. Composiet is inderdaad een slechte kwaliteit. Ik bedoelde dus een optische aansluiting. Heb je die niet op je cinema set en decoder zitten? Het voordeel van het aansluiten op deze manier is dat je het signaal ongecodeerd naar je cinema set stuurt. Je cinema set kan dan zien wat voor 'soort' geluid het is (5.1, stereo e.d.).quote:Op woensdag 21 december 2011 12:10 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik weet het niet, om eerlijk te zijn. Maar buiten dat het (hdmi deel) voor mij niet mogelijk is, wat zou het toevoegen om de decoder zo op de cinema set aan te sluiten?
Composiet is zo'n beetje kwalitatief de minste aansluitvorm, als ik het goed begrepen heb.
[..]
Klopt, maar hier wordt toch ook niet anders beweerd?
Ah, op die manier.quote:Op woensdag 21 december 2011 12:33 schreef S1gnum het volgende:
[..]
Ah, ik ben door de war met een optische kabel. Composiet is inderdaad een slechte kwaliteit. Ik bedoelde dus een optische aansluiting. Heb je die niet op je cinema set en decoder zitten? Het voordeel van het aansluiten op deze manier is dat je het signaal ongecodeerd naar je cinema set stuurt. Je cinema set kan dan zien wat voor 'soort' geluid het is (5.1, stereo e.d.).
Het heeft geen toegevoegde waarde. Je bespaart alleen op een HDMI kabel tussen je cinema set en je decoder. Als je het beeld van je decoder via je cinema set doet dan moet die dus altijd aan staan wil je TV kijken. Het is maar net hoe je het zelf wilt hebben.quote:Op woensdag 21 december 2011 13:10 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ah, op die manier.
Op dit moment zit er inderdaad een optische kabel tussen deze 2 apparaten. Die wilde ik weghalen als de hdmi kabel tussen dezelfde apparaten erbij komt.
Het home cinema setje is een 2.1 set. Heeft de optische kabel dan nog toegevoegde waarde boven de hdmi kabel?
Nee. Optische kabels zijn alweer ouderwets en bij jouw setup ook overbodig tenzij je persé het geluid van de TV bij analoge ontvangst via de tuner van de TV zelf op je cinema set wil kunnen horen. Bij een moderne setup gebruik je HDMI kabels die je doorlust via je cinema set. Je hebt dan slechts twee HDMI kabels nodig, namelijk één van de Cisco naar een HDMI ingang van je cinema set annex Blu-ray speler, en één vanaf de HDMI uitgang van de cinema set naar je TV. Dan heb je op de cinema set nog één HDMI ingang over waar je in de toekomst nog een ander HDMI apparaat op aan kunt sluiten, bijvoorbeeld een mediaspeler. Dat is alles. Vergeet dat composiet verhaal, dat zit er eigenlijk alleen maar op voor diagnostische doeleinden, niet voor normaal gebruik.quote:Op woensdag 21 december 2011 13:10 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ah, op die manier.
Op dit moment zit er inderdaad een optische kabel tussen deze 2 apparaten. Die wilde ik weghalen als de hdmi kabel tussen dezelfde apparaten erbij komt.
Het home cinema setje is een 2.1 set. Heeft de optische kabel dan nog toegevoegde waarde boven de hdmi kabel?
Neequote:Op woensdag 21 december 2011 12:18 schreef Wiebelkont het volgende:
[..]
Nog gekker: Ik bladerde pas door marktplaats voor een wat langere HDMI kabel, vond er eentje van 3 meter (voordat ik bij de action terecht kwam dus) en die man adverteerde met 'van 1950, voor 1150' kabels.
Ik belde op en vroeg naar de kabel en en passant merkte ik op dat hij een typfoutje had gemaakt in zijn advertentie. Hij wist níet waar ik het over had. Ik refereerde aan de kabel met een prijs van elf-vijftig... hij wist mij zonder blikken of blozen te melden dat dit geen typfout was. Elf-HONDERD-en-vijftig euro voor een HDMI kabel. Ik vroeg of hij niet helemaal lekker in zijn bovenkamer was?
Nee, deze kabels zijn van puur zilver voor een perfecte signaaloverdracht...
Ik zou het liefste de hdmi kabel rechtstreeks van de decoder naar de tv doen, maar de constructie is juist zo omdat de tv maar 1 hdmi ingang heeft.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:37 schreef S1gnum het volgende:
[..]
Het heeft geen toegevoegde waarde. Je bespaart alleen op een HDMI kabel tussen je cinema set en je decoder. Als je het beeld van je decoder via je cinema set doet dan moet die dus altijd aan staan wil je TV kijken. Het is maar net hoe je het zelf wilt hebben.
De tv heeft juist weer geen optische aansluiting. Voor dat doeleinde (bij films is het wel prettig om het geluid door de cinema set te laten lopen) ligt er een gewoon tulpkabeltje.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:42 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee. Optische kabels zijn alweer ouderwets en bij jouw setup ook overbodig tenzij je persé het geluid van de TV bij analoge ontvangst via de tuner van de TV zelf op je cinema set wil kunnen horen. Bij een moderne setup gebruik je HDMI kabels die je doorlust via je cinema set. Je hebt dan slechts twee HDMI kabels nodig, namelijk één van de Cisco naar een HDMI ingang van je cinema set annex Blu-ray speler, en één vanaf de HDMI uitgang van de cinema set naar je TV. Dan heb je op de cinema set nog één HDMI ingang over waar je in de toekomst nog een ander HDMI apparaat op aan kunt sluiten, bijvoorbeeld een mediaspeler. Dat is alles. Vergeet dat composiet verhaal, dat zit er eigenlijk alleen maar op voor diagnostische doeleinden, niet voor normaal gebruik.
Klopt, is inderdaad het enige puntje.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:49 schreef Catch22- het volgende:
Via je receiver is het beste; alleen kan je dan geen digitale tv kijken zonder je HCS aan te hebben. Is ook een mogelijk nadeel.
Tja, wensen qua tv had ik genoeg. Full HD, minstens 42" en minimaal 3 hdmi poorten.quote:Op woensdag 21 december 2011 14:57 schreef Catch22- het volgende:
Ik had mijn HCS eigenlijk nooit aan met TV kijken, dusja...
Een beetje tv heeft dan ook meer dan 2 HDMI ingangen en een optical-out.. Ik had mijn tv ook via optical out aan mijn receiver (die ook geen HDMI had).
Nee, dat klopt niet. TV's kregen vroeger (!) het predicaat 'HD ready' als ze over tenminste één HDMI of DVI ingang beschikten die 720p én 1080i signalen accepteerde. Het zegt niets over de resolutie van het gebruikte paneel, die was trouwens meestal 1366x768, en dan is de verticale resolutie van het paneel noch 720 noch 1080. Go figure ... Maar dit is ouwe meuk, elke moderne HDTV heeft een paneel met een resolutie van 1920x1080 pixels zodanig dat 1:1 pixelmapping mogelijk is bij 1080i of 1080p input.quote:Op woensdag 21 december 2011 12:00 schreef S1gnum het volgende:
Vreemd.. zit er niet een composiet aansluiting op die Cisco? Zou wel het geval moeten zijn. Normaal gesproken sluit je je decoder via HDMI aan op je TV en de decoder via composiet op je cinema set. Overigens is HD ready 720p en niet 1080p.
Zo simpel ligt dat niet. Er zijn verschillende categorieën HDMI kabels. Sinds HDMI 1.3 wordt onderscheid gemaakt tussen categorie I en categorie II, waarbij categorie I gecertificerd is voor 74,5 MHz (wat niet voldoende is voor 1080p) terwijl categorie II gecertificeerd is tot 340 MHz. Goedkope HDMI kabels zijn gewoonlijk niet of niet goed afgeschermd, waardoor onder bepaalde omstandigheden storingen kunnen optreden. Dat kunnen storingen zijn door elektromagnetische velden van buitenaf (in de buurt lopende lichtnetkabels of sterke RF velden van naburige zendmasten e.d.) of storingen die door overspraak tussen de niet-afgeschermde aderparen binnen in de kabel zelf ontstaan. Er zijn wel degelijk objectieve meetmethoden om de transmissiekwaliteit van een HDMI kabel te meten, bijvoorbeeld de eye-pattern test. Bij de certificatie wordt overigens ook van die meetmethoden gebruik gemaakt. Het is inderdaad waanzin veel geld uit te geven aan een HDMI kabel, maar een beetje fatsoenlijke (dubbel afgeschermde) HDMI kabel met goed passende connectors die er niet zomaar uitglijden is toch wel sterk aan te bevelen. Onder bepaalde omstandigheden (sterke RF velden van naburige zendmasten e.d.) kan het gebruik van HDMI kabels met ferrietkernen (die tot doel hebben RF mantelstromen in aardlussen tegen te gaan) ook nuttig zijn.quote:Oh en dat gelul over die dure kabels slaat inderdaad nergens op. Het signaal is digitaal en niet analoog, dus het maakt niet uit of je een 14 karaats gouden kabel gebruikt of zo een ding van 3 euro.
Zeker wel.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:04 schreef Catch22- het volgende:
Dat is mooi.
Je moet er maar niet aan denken dat je er ook een Panasonic P42S30 voor had kunnen kopen, of is een grote tv geen pré?
OK. Je begrijpt (mede uit mijn verhaal hierboven) dat je TV inmiddelds toch wel vrij hopeloos verouderd is?quote:Op woensdag 21 december 2011 14:51 schreef Sometimes het volgende:
[..]
De tv heeft juist weer geen optische aansluiting. Voor dat doeleinde (bij films is het wel prettig om het geluid door de cinema set te laten lopen) ligt er een gewoon tulpkabeltje.
Lijkt me niet, deze zal prima voldoen.quote:Ik haal de huidige optische verbinding tussen de decoder en de home cinema set in ieder geval weg.
De tweede hdmi ingang wil ik graag koppelen aan de hdmi out van de pc. Maar dat zal het volgende project worden denk ik, vermoed dat ik daar een wat betere grafische kaart voor nodig heb dan mijn huidige 8500GT.
ik klikte op je link en daar staat 499, die s30 is 450 oid.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:08 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Zeker wel.
Hoe kom je bij die vergelijking? Die is wel een paar stapjes duurder lijkt me.
Ja, maar dat besefte ik al toen ik er een bod op deed. Niettemin is het een stap vooruit ten opzichte van wat ik had.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:10 schreef Riparius het volgende:
[..]
OK. Je begrijpt (mede uit mijn verhaal hierboven) dat je TV inmiddelds toch wel vrij hopeloos verouderd is?
OK, dat scheelt dan weer.quote:Lijkt me niet, deze zal prima voldoen.
Klopt, die link heb ik gebruikt omdat daar wat fatsoenlijke specs staan.quote:Op woensdag 21 december 2011 15:11 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ik klikte op je link en daar staat 499, die s30 is 450 oid.
o wacht, zie nu pas dat hij al 4 jaar oud is, minimaal
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |