abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105812164

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

[info]
4.gifGedragsregels voor de Huizenmarktreeks4.gif
Kan ik beter een huis kopen of huren? Wat gaat er gebeuren met de huizenmarkt? En waarom vinden er op dit moment zo weinig huizentransacties plaats? Voor velen zijn dit belangrijke vragen, al was het maar omdat een mens in zijn leven een aanzienlijk deel van zijn inkomen aan huisvesting besteedt. Het zijn ook vragen waarvan het vaak moeilijk is om deze eenduidig te beantwoorden. Aan die discussie wordt in deze topicreeks de ruimte gegeven.

Om tot een voor iedereen nuttige en plezierige discussie te komen is het belangrijk dat iedereen de volgende gedragsregels in acht neemt:

Reageer ontopic - Lees goed en reageer ontopic. Behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wil worden.

Respecteer meningsverschillen - Respecteer elkaars meningsverschillen. De kracht van internet zit hem niet in het feit dat je anderen van je eigen gelijk kunt overtuigen, maar juist dat je vanuit meningsverschillen nieuwe inzichten op kunt doen. Als je er achter kunt komen waarom je met iemand van mening verschilt kan je daar veel van leren.

Verdraai geen woorden - Wellicht ten overvloede; verdraai geen woorden van een ander.

Internetmemes - Post geen internetmemes. Internetmemes zijn vaak 'grappige' plaatjes met dito onderschriften van bijvoorbeeld de Iraakse Minister van Informatie, Ger Hukker of katten in allerlei standen. Deze internetmemes dragen nauwelijk bij aan de discussie en zijn door hun veelvuldige gebruik ook niet meer grappig.

Volledige artikelen en bronvermelding - Plaats enkel volledige artikelen, met bronvermelding. Als je een specifieke passage wil benadrukken kan dat door het bijvoorbeeld vetgedrukt te maken.
[/info]

42 - Ten slotte, bij twijfel, besef dat het antwoord '42' is (42 jaar thuiswonen, 42 jaar huursubsidie, 42 jaar geen majeure verplichtingen maar vrijheid, 42% aflossingvrij, 42 jaar kromliggen voor bakstenen en zandkorrels, 42% belastingvoordeel, 42 jaar wachtlijst, 42% huurverhoging, 42% onder vraagprijs cq. 42% overwaarde, met je 42ste pensioen), en zorg dat je altijd een handdoek bij je hebt om de Vogons (of Bankiers) te slim af te zijn.

Met andere woorden: alles is relatief en zen, nirvana of iets anders. Relax, gun de ander het licht in de ogen, dewelke je jezelf ook gunt, en alles komt goed of je nou gehuurd of gekocht zit.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  dinsdag 20 december 2011 @ 11:22:28 #2
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105812430
En we zakken lekker door, en we zakken lekker door
pi_105856773
quote:
Woningbezitters sparen meer

AMSTERDAM - Steeds meer woningbezitters zetten extra geld opzij om hun hypotheek te kunnen aflossen. Ze reageren hiermee op de dalende huizenprijzen, waardoor een waardestijging van hun huis minder voor de hand ligt.

Foto: Thinkstock Dit blijkt uit het ING Woonbericht over het vierde kwartaal, dat woensdag werd gepubliceerd.

Inmiddels bouwt 61 procent van de huizenbezitters actief meer vermogen op om hun hypotheek aan het einde van de looptijd te kunnen aflossen. Een half jaar eerder was dit nog 50 procent.

''Dit is een goede ontwikkeling, want het helpt mensen hun netto hypotheekschuld omlaag te brengen'', aldus Dennis Noordervliet, directeur Marketing Hypotheken bij ING. Als gevolg van de ruimhartige hypotheekrenteaftrek is de Nederlandse hypotheekschuld relatief de hoogste van Europa.

Woonindex

De ING woonindex, die het consumentenvertrouwen in de woningmarkt aangeeft, daalde in het vierde kwartaal met 10 punten naar 89. Dit is de laagste stand in 3 jaar tijd.

Met het dalende vertrouwen nam ook het aantal woningbezitters en starters dat verwacht dat het aantal verkochte huizen zal dalen sterk toe, van 24 naar 60 procent. ING verwacht dat het aantal woningverkopen in 2011 ondanks de verlaging van de overdrachtsbelasting met bijna 5 procent daalt in vergelijking met een jaar eerder.

De verlaging van de overdrachtsbelasting van 6 naar 2 procent in juni was bedoeld om de huizenverkoop aan te zwengelen en de trend van dalende huizenprijzen te keren. ''Maar we zien nu inderdaad dat die verlaging niet het gewenste effect heeft gesorteerd'', constateert Noordervliet. Volgens ING is een structurele hervorming, die alle aspecten van de woningmarkt op de schop neemt, nodig om deze weer uit het slop te trekken.

http://www.nu.nl/economie(...)ers-sparen-meer.html
  woensdag 21 december 2011 @ 09:30:51 #4
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105856836
quote:
gewoon aflossingsvrije hypotheken verbieden
pi_105856894
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 09:27 schreef Scorpie het volgende:
De verlaging van de overdrachtsbelasting van 6 naar 2 procent in juni was bedoeld om de huizenverkoop aan te zwengelen en de trend van dalende huizenprijzen te keren. ''Maar we zien nu inderdaad dat die verlaging niet het gewenste effect heeft gesorteerd'', constateert Noordervliet.
Kwam dat nou echt als een verrassing?

quote:
Volgens ING is een structurele hervorming, die alle aspecten van de woningmarkt op de schop neemt, nodig om deze weer uit het slop te trekken.
Ik ben heel benieuwd waar ING aan denkt.
censuur :O
  woensdag 21 december 2011 @ 09:45:59 #6
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_105857132
Verkochte bestaande koopwoningen waren in november gemiddeld 3,3 procent goedkoper dan in november 2010. De prijsdaling was beduidend groter dan die in oktober, toen de verkoopprijzen 2,8 procent lager waren dan een jaar eerder. Dit blijkt uit de cijfers van het CBS en het Kadaster.

Alle woningtypen waren in november goedkoper dan een jaar eerder. Vrijstaande woningen namen met 3,9 procent het meest af in prijs, tussenwoningen met 2,9 procent het minst.

In nagenoeg alle provincies daalden de prijzen. De sterkste prijsdaling was in Friesland (met 7 procent). In Gelderland, Overijssel en Groningen waren de prijzen ook fors lager (meer dan 4 procent). Zeeland was de enige provincie waar de prijzen gelijk waren aan een jaar eerder.

Ten opzichte van oktober 2011 daalden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,8 procent. Deze afname was tweemaal zo groot als die in oktober.

Geheel volgens verwachting (Kadastercijfers december) dalen de woningen in de provincies in noord Nederland het hardst, vervolgens het oosten en het zuiden. Het westen blijft redelijk stabiel, een stad als Den Haag doet het zelfs goed.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  woensdag 21 december 2011 @ 09:48:43 #7
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105857174
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 09:33 schreef RemcoDelft het volgende:

Ik ben heel benieuwd waar ING aan denkt.
De huren verhogen en verdere woningbouw verbieden denk ik
  woensdag 21 december 2011 @ 09:51:23 #8
43642 Bayswater
pi_105857226
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 11:22 schreef Goofjansen het volgende:
En we zakken lekker door, en we zakken lekker door
Op het boerenland wel dus.
Life lies a slow suicide
pi_105859757
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 09:51 schreef Bayswater het volgende:

[..]

Op het boerenland wel dus.
Dus Zeeland is de nieuwe randstad?

quote:
Prijsdaling koopwoningen stuk groter

Verkochte bestaande koopwoningen waren in november gemiddeld 3,3 procent goedkoper dan in november 2010. De prijsdaling was beduidend groter dan die in oktober, toen de verkoopprijzen 2,8 procent lager waren dan een jaar eerder. Dit blijkt uit de cijfers van het CBS en het Kadaster.

Alle woningtypen waren in november goedkoper dan een jaar eerder. Vrijstaande woningen namen met 3,9 procent het meest af in prijs, tussenwoningen met 2,9 procent het minst.

In nagenoeg alle provincies daalden de prijzen. De sterkste prijsdaling was in Friesland (met 7 procent). In Gelderland, Overijssel en Groningen waren de prijzen ook fors lager (meer dan 4 procent). Zeeland was de enige provincie waar de prijzen gelijk waren aan een jaar eerder.

Ten opzichte van oktober 2011 daalden de verkoopprijzen van bestaande koopwoningen met 0,8 procent. Deze afname was tweemaal zo groot als die in oktober.

In november wisselden bijna 9,5 duizend bestaande koopwoningen van eigenaar. Daarmee was het aantal verkopen 6 procent lager dan een jaar eerder. In de eerste elf maanden van 2011 zijn er bijna 108 duizend woningen verkocht. Dit is bijna 4 procent minder dan in dezelfde periode in 2010.

bron: CBS
Aangezien Nederland weer in een recessie zit verwacht ik een hele mooie en scherpe dip voor 2012.

2012 mag dan wel niet het einde van de wereld inluiden maar het gaat wel het einde van de huizenmarkt-zeepbel betekenen :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_105859861
De verlaging van de OB heeft een zeer gunstige uitwerking op de woningmarkt, ik stel voor dat vriendje Rutte het nog eens probeert en ze verlaagd naar 0%.
pi_105860383
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 11:24 schreef ComplexConjugate het volgende:

2012 mag dan wel niet het einde van de wereld inluiden maar het gaat wel het einde van de huizenmarkt-zeepbel betekenen :)
Dat roep je nu al 6 jaar wordt je er niet een beetje moe van. :')

Hoeveel gaat er in 2012 af, de al jaren door jou voorspelde 30% _O-
  woensdag 21 december 2011 @ 11:45:29 #12
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105860494
De overheid wil dat men de megawinsten gaat realiseren en dan de 25% winstbelasting snel opstrijken
Het gaat hier om 75% van 2.500.000 woningen :W
dat is dus 2.000.000 x 150.000 x 25% = 300 miljard maal 25% is een leuke opsteker
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)plicht-te-koop.dhtml
quote:
Woningcorporaties gaan verplicht worden om 75 procent van hun huizenvoorraad te koop aan te bieden aan huurders.
Een lager percentage kan wel, maar alleen met toestemming van de minister van Binnenlandse Zaken.
Dit voorstel wordt vrijdag besproken in de ministerraad, aldus het Financieele Dagblad.

De corporaties zijn in alle staten, reageert branchevereniging Aedes. Corporaties zijn niet tegen verkoop, maar willen zelf kunnen bepalen welk deel van hun woningvoorraad ze aanbieden. De regering wil op deze manier de sociale huursector wat verkleinen.
  woensdag 21 december 2011 @ 11:47:17 #13
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_105860542
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 11:41 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Gemiddeld 30 procent eraf in 6 jaar, als we rekenen vanaf 2007/2008 hebben we nog een tijdje te gaan. Als die recessie erin klapt denk ik zeker dat er nog een boel afgaat, en 20% vind ik ook al behoorlijk wat, zeker voor de jongeren die met een flinke hypotheek zitten!
pi_105860598
In tegenstelling tot wat de einde-der-woningmarkt roepers speculeren, namelijk dat er al jaren achtereen 30 tot 40% van de huizenprijs af zal gaan in een jaar tijd, zien we dat de 'luchtbel' rustig leegloopt. Degene die dan ook speculeerden op een prijsdrop van 50% of meer voor een rijtjeshuis zullen dan voorlopig nog even moeten wachten is mijn voorspelling.
  woensdag 21 december 2011 @ 11:49:16 #15
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_105860613
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 11:45 schreef Goofjansen het volgende:
De overheid wil dat men de megawinsten gaat realiseren en dan de 25% winstbelasting snel opstrijken
Het gaat hier om 75% van 2.500.000 woningen :W
dat is dus 2.000.000 x 150.000 x 25% = 300 miljard maal 25% is een leuke opsteker
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)plicht-te-koop.dhtml

[..]

Als je nu een sociale huurwoning hebt er er niet uit gekicked wordt ivm inkomensgrens kan je toch blijven huren? Ik zou zeker niet dat huis overkopen , behalve als je een hele goede deal kan maken.
  woensdag 21 december 2011 @ 11:52:26 #16
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105860709
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 11:49 schreef Sound.Cloud het volgende:

[..]

Als je nu een sociale huurwoning hebt er er niet uit gekicked wordt ivm inkomensgrens kan je toch blijven huren? Ik zou zeker niet dat huis overkopen , behalve als je een hele goede deal kan maken.
Zal best wel schappelijk gaan anders gaat het niet lukken, de huurder moet wel een baan hebben, en er zal ook wel een terugkoopgarantie bij zitten
met een korting van 20% op de taxatie is het wel leuk
  woensdag 21 december 2011 @ 11:55:53 #17
362234 Sound.Cloud
Beginnend Amateur
pi_105860823
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 11:52 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

Zal best wel schappelijk gaan anders gaat het niet lukken, de huurder moet wel een baan hebben, en er zal ook wel een terugkoopgarantie bij zitten
met een korting van 20% op de taxatie is het wel leuk
Alright, zit niet zo in de cijfers qua woningcorporaties maar heb wel het gevoel dat zij in tegenstelling tot particuliere verkopers veel speelruimte hebben. Vaak gekocht voor de bubbel en niet ingesteld op met winst verkopen. Ik snap trouwens niet dat, zoals in de bron hierboven, dat de overheid (dit kabinet?) wil dat er meer woningen op de markt komen, vraag moet toch juist hoger zijn dan het aanbod?? Dat is toch het hele credo....
pi_105861023
quote:

[..]

Ik zie dit voor me...

Een ComplexC, jaren terug:"je raakt 30% van je arm kwijt kan door met de zaagmachine te spelen"...

Een Basp1 die, met al z'n vingers eraf en z'n hand een bloederig stompje: "hahaha, nee hoor, maar 11% kwijt en zo hard gaat het niet! Waar blijf je nou met je 30%? _O-"
pi_105861050
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 11:49 schreef Sound.Cloud het volgende:

[..]

Veel van die woningen worden met koopgarant verkocht, dan past de wbv 50% van de prijsdaling bij.

Ik zit er aan te denken wanneer mijn woning echt zoveel gedaald zou zijn hem terug te verkopen aan de WBV en vervolgens weer van hun terug te kopen. :Y) Maar het moet wel meer dan zat gedaald zijn anders haal je je KK en ander geneuzel die bij overdracht horen er niet uit.
  woensdag 21 december 2011 @ 12:21:43 #20
43642 Bayswater
pi_105861601
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 11:24 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dus Zeeland is de nieuwe randstad?

[..]

Aangezien Nederland weer in een recessie zit verwacht ik een hele mooie en scherpe dip voor 2012.

Zeeland is het westen van het land en dichtbij de randstad inderdaad.

De rest van je post kan je weghalen want dat was een paar posts boven je al gemeld. Misschien moet je eens inhoudelijk naar de cijfertjes kijken voordat je de woningmarkt in Nederland generaliseert.
Life lies a slow suicide
  woensdag 21 december 2011 @ 12:27:30 #21
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_105861773
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 12:03 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Veel van die woningen worden met koopgarant verkocht, dan past de wbv 50% van de prijsdaling bij.

Ik zit er aan te denken wanneer mijn woning echt zoveel gedaald zou zijn hem terug te verkopen aan de WBV en vervolgens weer van hun terug te kopen. :Y) Maar het moet wel meer dan zat gedaald zijn anders haal je je KK en ander geneuzel die bij overdracht horen er niet uit.
Die koopgarant is alleen voor de aankoopprijs denk ik, niet voor de kostenkoper
pi_105862228
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 11:48 schreef Scorpie het volgende:
In tegenstelling tot wat de einde-der-woningmarkt roepers speculeren, namelijk dat er al jaren achtereen 30 tot 40% van de huizenprijs af zal gaan in een jaar tijd, zien we dat de 'luchtbel' rustig leegloopt. Degene die dan ook speculeerden op een prijsdrop van 50% of meer voor een rijtjeshuis zullen dan voorlopig nog even moeten wachten is mijn voorspelling.
De zeepbel loopt rustig leeg? De verkochte aantallen zijn bijna gehalveerd en de nieuwbouw ligt stil. Ik noem dat vrij drastische gevolgen.
De financiering gaat in 2012 nog verder afnemen, dus na het gedaalde volume gaan we nu ook een forse afname van de prijs waarnemen. We spreken elkaar in december 2012 weer :)
pi_105862280
quote:

[..]

xeno voorspelde altijd rond de 50%, ik zie dat nog steeds als een reële optie :)
pi_105863107
Prijsdaling van 50% bij een hoeveelheid van verkochte huizen van maar 10% t.o.v. 2007, dat noem ik niet meer relevant en representatief.
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_105863258
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2011 12:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

xeno voorspelde altijd rond de 50%, ik zie dat nog steeds als een reële optie :)
Wow, we zijn kennelijk weer 20 topics terug in de tijd gegaan. Ik dacht dat we serieuze discussies zouden hebben hier :')
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')