abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105797050
Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar de etiquette rondom het dragen van een gilet onder een pak.

Natuurlijk kun je 3-delig in 1 koop doen en in 90% van de gevallen is het dan van dezelfde kleur en dezelfde stof gemaakt.
Maar stel dat ik een gilet onder een 2-delig pak zou dragen, hoe zit het dan?

Een totaal andere kleur gilet kan leuk zijn (bijv. zwart gilet onder een wit pak en andersom), maar ik heb ook een gilet liggen dat net een tint donkerder is dan het pak. (pak donkerblauw, gilet zwart). In hoeverre zouden jullie dit aantrekken?

Ik draag dit gewoon in mijn vrije tijd, omdat ik het lekker vindt om er goed gekleed en goed verzorgt bij te lopen, maar daarbij probeer ik me toch wel zoveel mogelijk aan de etiquette te houden. Eigenlijk heb ik me in de etiquette rondom een gilet nog nauwelijks verdiept, dus ik vraag het meteen breed:
Welke kleuren gilet passen nou op welke kleur pak (volgens de etiquette, dat ik zorg dat het goed kleurt spreekt voor zich) en maakt het daarbij nog uit wat voor stof het is?

Ontzettend bedankt!

Wouter
Ik doe mijn best.
pi_105798157
Als ik het goed vind staan en me er lekker in voel zou ik het gewoon dragen. Boeiend wat de etiquette zijn.
pi_105801486
Speel je snooker?
pi_105803959
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 23:08 schreef Tja..1986 het volgende:
Als ik het goed vind staan en me er lekker in voel zou ik het gewoon dragen. Boeiend wat de etiquette zijn.
Het staat prima :)

quote:
5s.gif Op dinsdag 20 december 2011 00:11 schreef k_man het volgende:
Speel je snooker?
Nope
Ik doe mijn best.
pi_105804113
geen blauw met bruin!!
A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
~Douglas Adams~
pi_105804832
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 01:33 schreef Leonoire het volgende:
geen blauw met bruin!!
Diep donker blauw pak, zwart gilet, wit overhemd.
Ik doe mijn best.
pi_105809404
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 22:50 schreef Woutjeh het volgende:
Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar de etiquette rondom het dragen van een gilet onder een pak.

Natuurlijk kun je 3-delig in 1 koop doen en in 90% van de gevallen is het dan van dezelfde kleur en dezelfde stof gemaakt.
Maar stel dat ik een gilet onder een 2-delig pak zou dragen, hoe zit het dan?
...
Ik zou zeggen: niet. Een pak is immers óf 2-delig (zonder gilet), óf 3-delig (met gilet). Dit is een beetje als vragen welke kleur schoen je aan je rechtervoet moet doen als je links een zwarte aan hebt..
  dinsdag 20 december 2011 @ 09:35:39 #8
13250 Lod
Sapere aude!
pi_105809699
Rare vergelijking met die schoenen.

Maar als het mooi bij elkaar past zou ik het zeker doen. Het brengt wat meer leven in het geheel.
En inderdaad boeiend wat de etiquette is.
GNU Terry Pratchett
pi_105810128
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 december 2011 09:35 schreef Lod het volgende:
Rare vergelijking met die schoenen.
Niet echt. Delen van een pak passen namelijk bij elkaar. Net als schoenen.
quote:
Maar als het mooi bij elkaar past zou ik het zeker doen.
Dat doet het naar mijn bescheiden mening dus niet. Volgens de etiquetten trouwens ook niet.
quote:
Het brengt wat meer leven in het geheel.
En inderdaad boeiend wat de etiquette is.
Ik zou ook nog een bloemetje in je knoopsgat doen. Zo eentje waar water uit spuit. :')
  dinsdag 20 december 2011 @ 10:28:57 #10
13250 Lod
Sapere aude!
pi_105810980
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 09:51 schreef DonJames het volgende:

[..]

Niet echt. Delen van een pak passen namelijk bij elkaar. Net als schoenen.

Een overhemd is ook een deel van een pak, daarvan heb je dus ook per pak slechts 1 van? Ook steeds in dezelfde kleur.

quote:
Dat doet het naar mijn bescheiden mening dus niet. Volgens de etiquetten trouwens ook niet.
[..]

Ik zou ook nog een bloemetje in je knoopsgat doen. Zo eentje waar water uit spuit. :')
Tang, varken.

Waar staat het in de etiquette dat het niet mag? En waarom moet dat perse leidend zijn en niet je eigen voorkeur?
GNU Terry Pratchett
pi_105811403
Ik vermoed dat de etiquette dit als een no-go ziet. Maakt mij verder niet uit, het is meer gewoon echt spuuglelijk. Je ziet er dan echt uit als een clown, daar kan je weinig aan veranderen. Een 3-delig pak is prima, maar ga geen kleuren proberen te combineren.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_105811454
Zwart en donkerblauw kun je niet combineren. Andere kleuren (bv grijs pak, zwart gilet) zouden misschien wel kunnen, maar zou ik zelf ook niet doen. Dan liever gewoon je tweedelige pak als zodanig dragen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bigs op 20-12-2011 11:08:38 ]
pi_105811711
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 10:28 schreef Lod het volgende:
Een overhemd is ook een deel van een pak, daarvan heb je dus ook per pak slechts 1 van? Ook steeds in dezelfde kleur.
Nee, dat is het niet. Een pak is 2-delig of 3-delig. Denk jij dat een overhemd daar ook onder valt? :')
quote:
Tang, varken.
Nee.
quote:
Waar staat het in de etiquette dat het niet mag?
Etiquetten zijn gewoonten, iets waarvan de meerderheid van mening is dat het zo hoort. Hoe vaak zie jij iemand met een 2-delig pak en een afwijkend gilet? Precies, nooit.
quote:
En waarom moet dat perse leidend zijn en niet je eigen voorkeur?
Dat zeg ik nergens, van mij mag iemand er best als Pipo bijlopen. Ga dan alleen niet lopen miepen als mensen zeggen dat het er niet uitziet.
pi_105812042
Etiquette zegt gewoon dat alle delen van het pak uit dezelfde stof gemaakt zijn. Met delen doelt men dan jasje, pantalon en gilet. Een contrasterend gilet is alleen ok bij avondkleding (jacquet bijvoorbeeld).
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
pi_105812209

Deze man weet hoe het hoort.
pi_105812264
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 11:14 schreef LedZep het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Deze man weet hoe het hoort.
Eens, maar hij draagt dan ook geen pakken.
pi_105812334
En ook geen gilet, dat is volgens mij gewoon een wollen vest. Dat combineer ik ook vaak met zakelijke kleding als ik reis, maar is compleet iets anders dan een gilet.
  dinsdag 20 december 2011 @ 11:48:12 #18
12302 Principessa
zoekt haar kikker
pi_105813290
Het is geen gilet maar een vest, volgens de etiquette ;)
En ze leefden nog lang en gelukkig
pi_105836658
quote:
10s.gif Op dinsdag 20 december 2011 11:48 schreef Principessa het volgende:
Het is geen gilet maar een vest, volgens de etiquette ;)
Daarom vroeg ik ook of TS snooker speelt, maar die hint kwam niet helemaal over, geloof ik. :P

Hoe dan ook; driedelige pakken zijn nogal overdone. Wie onder de 50 draagt dat tegenwoordig nou nog?
  dinsdag 20 december 2011 @ 21:29:24 #20
12302 Principessa
zoekt haar kikker
pi_105838564
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:56 schreef k_man het volgende:

[..]

Daarom vroeg ik ook of TS snooker speelt, maar die hint kwam niet helemaal over, geloof ik. :P

Hoe dan ook; driedelige pakken zijn nogal overdone. Wie onder de 50 draagt dat tegenwoordig nou nog?
Ik vind het stiekem best een beetje sexy (mits met goed lijf en dito hemd) :@
En ze leefden nog lang en gelukkig
pi_105842267
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2011 20:56 schreef k_man het volgende:

[..]

Ze staan anders verdomd goed.

Verder ben ik geen voorstander van die aftakeling van etiquette (knopen open, zonder stropdas en bij sommigen zelfs gewoon een shirt onder een pak).

Wat betreft het snooker, ik trok de conclusie dat snooker-spelers kennelijk regelmatig in 3-delig lopen, maar ik kijk dan ook nooit naar snooker.
Ik doe mijn best.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')