abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 december 2011 @ 12:54:02 #1
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_105767343
Ik woon voor het eerst in een "echt" huis (maw: niet op kamers) en moet dus mijn eigen energierekening betalen.

Nou hoor ik van veel kanten dat het beter/zuiniger is om de verwarming bijvoorbeeld op 15 graden te zetten dan om hem uit te zetten.
Maar mijn huis is erg slecht geisoleerd (wordt aangepakt door de woningstichting na de winter) en als ik 's ochtends de woonkamer in kom is het ongeveer 10 graden.
Als ik de verwarming op 15 graden zou zetten zou deze de hele nacht/als ik op school aanstaan om mijn huis maar op 15 graden te houden.
Dus ik vraag me af of het in mijn geval ook verstandiger/zuiniger is om de verwarming op een temperatuur van bijvoorbeeld 15 graden te laten staan.
pi_105767440
Doe onderzoek, neem de tijd op die de CV actief nodig heeft om van 10 naar 15 graden te gaan en vergelijk het met de tijden dat de CV aanslaat om op 15 te blijven, kijk naar je gasverbruik en trek je conclusies.
pi_105767532
Hier precies hetzelfde! Eerder zette ik 'm wel altijd uit, dan daalde de temperatuur inderdaad rustig tot rond de tien graden, 's ochtends zette ik 'm dan wel even een beetje aan om een paar graden te verwarmen en dan weer uit als ik de deur uit ging.

Nu kan ie niet meer uit ivm huisdiertjes en zet ik 'm op minimaal 15, maar vraag het me wel nog steeds af.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_105767753
wat r3gi3boy zegt: het hangt helemaal ook af van de duur van de verlaging: Als je bij het opstaan het huis niet opstookt en je bent de hele dag weg dan blijft dus alleen de tijd tussen thuiskomen en slapen over: bijv. van 5 tot 23u? Om je huis dan de rest van de tijd op 15 te houden is denk ik niet echt zuinig. Maar zoals gezegd: meten is weten.

Wat wel handig is om een klokthermostaat te hebben: dan is het als je thuis komt tenminste al warm. Anders kan het best een tijdje duren voor het lekker is in huis.
pi_105768075
Je bent veel weg en je denkt dat het een goed idee is om dan je slecht geisoleerde huis te verwarmen? Daar hoef je niets voor te meten dat kan ik je nu al vertellen: slecht plan.
pi_105768080
Je moet je bij alles afvragen wat de win win situatie is.
10 graden vinden de meeste meubels niet prettig, schimmel overigens wel net als vocht.
Grote temperatuursverschillen vinden de meeste levende organismen niet prettig zoals planten, huisdieren en mensen, vaker ziek enz.
15 graden is een prima temperatuur om schimmel, vochtproblemen en ziekte te voorkomen
pi_105768184
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 13:14 schreef klipper het volgende:
Je moet je bij alles afvragen wat de win win situatie is.
10 graden vinden de meeste meubels niet prettig, schimmel overigens wel net als vocht.
Grote temperatuursverschillen vinden de meeste levende organismen niet prettig zoals planten, huisdieren en mensen, vaker ziek enz.
15 graden is een prima temperatuur om schimmel, vochtproblemen en ziekte te voorkomen
Echt? Ik verwarm de rest van mijn huis nooit. Alleen de woonkamer.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_105768348
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 13:17 schreef Naamah het volgende:

[..]

Echt? Ik verwarm de rest van mijn huis nooit. Alleen de woonkamer.
Ik woon in een hoekhuis, en verwarm het hele huis.
Kost me gemiddeld tussen de 900 en 1000 m3 per jaar, dit is inclusief gas voor koken en een bad van 300 liter en seperate douche.

Mijn buren verbruiken gemiddeld 1200 m3 per jaar, verwarmen niet het hele huis, hebben geen bad en hun opbouw is kleiner.
pi_105768564
Naast (al dan niet) verwarmen, is ook ventilatie net zo belangrijk. Door ventilatie wordt het vocht in de woning afgevoerd en dat voorkómt condensatie, schimmel en andere nadelen. Dan kan je ook rustig de verwarming uitzetten, dat is btw het zuinigst: hoe lager de binnentemperatuur, dez te minder warmteverlies naar buiten.

Volgens mij vinden ook veel kamerplanten die warmte binnenshuis helemaal niks, niet voor niets wordt aangeraden planten op zolder of op de slaapkamer te laten overwinteren. In de kamer blijft het vaak te warm.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_105768570
mijn onderburen houden mijn huis meestal wel rond de 15 graden :P
  maandag 19 december 2011 @ 13:33:13 #11
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_105768739
Helemaal uitzetten is al heel snel, en praktisch altijd gunstiger. Tenminste wanneer je genoegen neemt met een wat langere opstooktijd.
Simpelweg omdat je netto minder warmteverliezen hebt op de momenten dat je huis kouder is.

Moet je niet omdat het allemaal zolang duurt, opeens loeiheet water gaan stoken zodat het lekker binnen een half uur weer aangenaam is natuurlijk.
Als je het volle rendement uit je HR ketel wilt halen, stook je met een zo laag mogelijke retourwatertemperatuur.

[ Bericht 3% gewijzigd door RaymondK op 19-12-2011 13:45:59 ]
  maandag 19 december 2011 @ 13:37:08 #12
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_105768883
quote:
12s.gif Op maandag 19 december 2011 13:28 schreef cracktor het volgende:
mijn onderburen houden mijn huis meestal wel rond de 15 graden :P
Dat had ik vooral toen ik nog een bejaarde vrouw onder me had wonen, hoefde bijna niet meer bij te stoken :')

Ik heb overigens de verwarming altijd op 17 staan als ik weg ga/ga slapen, maar zo koud wordt het nooit uit zichzelf. Is het niet misschien verstandiger om eens te kijken naar eenvoudige vormen van isolatie als het 10 graden wordt? Ik zie dat de woningstichting het wel al op de agenda heeft staan, maar jij wilt natuurlijk ook geen onnodig geld uitgeven aan je stookkosten neem ik aan?
Don't let my username fool you...
pi_105769242
Een huis dat zo slecht geïsoleerd is dat het onder deze omstandigheden afkoelt tot 10 graden, is een huurverlaging waard!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 19 december 2011 @ 14:05:13 #14
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_105769869
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 13:47 schreef blomke het volgende:
Een huis dat zo slecht geïsoleerd is dat het onder deze omstandigheden afkoelt tot 10 graden, is een huurverlaging waard!
Ik was ook verbaasd toen ik het las, je raakt dus per nacht 10 graden (bij 20 graden standaard) kwijt. Dat is wel erg veel, ik ben meestal slechts 3 graden kwijt en zet dus altijd mijn verwarming op 15 graden als ik weg ben. Verder verwarm ik alleen de woonkamer, badkamer en hobby / studeer kamer.

Als je voor besparing gaat is de verwarming helemaal uit altijd het goedkoopst. Maar opwarmen van je huis kost ook geld, dus je zult de gulden middenweg moeten vinden (bij mij is dat 15 graden vind ik :)).
pi_105770438
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 13:28 schreef blomke het volgende:

Volgens mij vinden ook veel kamerplanten die warmte binnenshuis helemaal niks, niet voor niets wordt aangeraden planten op zolder of op de slaapkamer te laten overwinteren. In de kamer blijft het vaak te warm.
Bij de aankoop van een nieuwe plant hangt er altijd een labeltje aan met tekens of tekst over hoe de verzorging van de plant moet plaatsvinden. Maar vooraf bepalen op wat voor plaatsen je nog een kamerplant wil plaatsen is handiger tijdens het uitzoeken van de juiste plant. Algemene regel voor planten op de vensterbank is dat deze niet pal tegen de raam geplaatst moeten worden, let ook op de verwarming en probeer wat afstand te bewaren en houdt planten tenslotte altijd vrij van tocht.
De ideale temperatuur ligt tussen 18 en 21 graden. Zorg dat het niet kouder dan zo’n 15 graden in huis wordt.
pi_105770624
Je huis verwarmen voor de planten... :')
Bij ons in huis is het stervens koud 's nachts, toch bloeien de planten 's zomers uitbundig. En de lidcatus juist nu fraai....
pi_105770789
Wij hebben geen spouw isolatie.
Wel dubbel glas hr++

Als wij om 23.00 naar bed gaan, gaat de kachel van 19 naar 15 graden. ( een uur van te voren ),
s morgens is het meestal 16 graden.

Als we een halve of hele dag weg gaan, zetten we hem op15 graden, de thermostaat.
pi_105770976
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 14:28 schreef blomke het volgende:
Je huis verwarmen voor de planten... :')
Bij ons in huis is het stervens koud 's nachts, toch bloeien de planten 's zomers uitbundig. En de lidcatus juist nu fraai....
Het uitzetten van de verwarming is vaak ook het probleem niet, de afkoelingsperiode is van belang.
Als ik mijn verwarming nu uitzet, dan mag ik blij zijn als het over een week onder de 15 graden komt.
Ok dat is dan wel een temperatuursdaling van 5.8 graden, normale ruimtetemperatuur hier is 20.8 graden.
pi_105771105
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het beter is om de kachel uit te zetten.

Eerst was het advies altijd om lager te zetten. Maar volgens mij was dat nu niet meer zo.
Schiet mij nu te binnen, hoe is het met de zon in je huis?
Als hier eventjes de zon op de ramen schijnt dan wordt het zomaar te warm in huis.
pi_105771209
Misschien vind je hier je antwoord:
http://www.milieucentraal(...)/centrale-verwarming
  maandag 19 december 2011 @ 15:36:17 #21
259233 GimmeGore
Dat is mevrouw Gore voor jou!
pi_105773204
Gelukkig gaan planten bij mij sowieso snel dood en dat heeft niks te maken met de temperatuur :')

De zon valt bij mij wel mee, maar er komt erg veel koude vanuit de hal.
Er komt van de week al een tochtstrip onder de zijdeur, want daar zit echt een belachelijk grote ruimte onder. Maar ook mijn muren bijvoorbeeld zijn ook heel erg koud (heb een hoekhuisje)
  FOK!fotograaf maandag 19 december 2011 @ 17:13:55 #22
17893 Forno
pi_105777657
Een woning met veel kieren en enkelglas kun je over het algemeen beter verlagen tot circa 15 graden, omdat er anders veel moet worden bijgestookt. Een goed geisoleerde woning kun je een paar graden verlagen tot 18 a 19 graden, sneller koelt zo'n huis gedurende de nacht toch niet af. Ben het met Klipper eens dat lager dan 15 graden slecht voor je gezondheid is. De vochtigheid neemt toe (ook al ventileer je je ongans) en ontstaan er schimmels. Met name in hoekjes en bij koudebruggen.

Denk ook aan de instellingen van je cv-ketel zelf.

Je kunt de moderne HR-ketels zo inregelen dat ze al een stuk zuiniger zijn zonder ook maar 1 radiator of thermostaat te hebben aangeraakt. Denk de capaciteit van de cv-ketel, die kan (enorme) overcapaciteit hebben, kun je terugschroeven. Denk aan de temperatuur van het water dat door de cv-leidingen stroomt. Dat is instelbaar van 90 tot 50 graden (of nog lager). Je kunt daarin stapsgewijs de temperatuur verlagen en zo proefondervindelijk testen tot welke temperatuur je de woning kunt verwarmen. Hoe lager de temperatuur in de leidingen, dus te zuiniger je HR-ketel is. En natuurlijk een modulerende thermostaat al dan niet met tijdsprogrammering.
pi_105980621
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2011 17:13 schreef Forno het volgende:
Denk aan de temperatuur van het water dat door de cv-leidingen stroomt. Dat is instelbaar van 90 tot 50 graden (of nog lager). Je kunt daarin stapsgewijs de temperatuur verlagen en zo proefondervindelijk testen tot welke temperatuur je de woning kunt verwarmen. Hoe lager de temperatuur in de leidingen, dus te zuiniger je HR-ketel is.
Hoewel ik Nederlands kan lezen, snap ik je verhaal niet over hoe lager de temperatuur in de leidingen, des te zuiniger de HR ketel is.
Wil je dat eens toelichten.

Ik woon in een huurwoning zonder spouwisolatie, wel dakisolatie, en de HR ketel springt elk half uur / 3 kwartier aan om bij te stoken.
De thermostaat heeft een 0,5 graad tolerantie, dus er wordt pas bijgestookt na 1 graad temperatuurverschil.
De thermostaat is een eenvoudige draai honeywell.

Gegevens van de ketel.
Thermomaster2HR van AWB uit 2002.

Ketelwatertemperatuur is instelbaar vanaf mode 1 ( 6 - 15 graden ) tot mode 9 ( 86 - max ).
Bij ons staat hij op mode 2 ( 15 - 25 ).
Bar is 2,7

http://www.gebruikershand(...)dleiding-5-3210.html voor de eventuele handleiding.

[ Bericht 6% gewijzigd door bobenjanneke op 23-12-2011 22:03:24 ]
  FOK!fotograaf vrijdag 23 december 2011 @ 23:07:09 #24
17893 Forno
pi_105984505
Hoe een cv-ketel exact werkt kan ik je niet antwoorden. Ik weet wel dat hoe lager de temperatuur van het water in de retourleiding, des te hoger het rendement is. In principe worden rookgassen afgekoeld zodat de waterdamp (in die rookgassen) kan condenseren. Ik neem aan dat de rookgassen worden gekoelt met water uit de retourleiding. Dus hoe die temperatuur is lager, hoe beter.

Ik vind een ketelwatertemperatuur van 15-25 graden bij jullie onwaarschijnlijk laag moet ik zeggen. Zeker in een ongeisoleerde woning zonder modulerende thermostaat. Weet je het zeker? Hoe hoog staat de thermostaat bij jullie?
pi_105985585
De thermostaat gaat rond half 9 van de 16 naar de 19 graden, en blijft daar de hele dag op staan tot 22.00 's avonds.
Om 22.00 's avonds gaat hij weer naar de 16 graden en rond 23.00 gaan we pitten.

( ik kan me vergissen in
quote:
en de HR ketel springt elk half uur / 3 kwartier aan om bij te stoken.
, maar toch wel elk uur.

Die ketelwatertemperatuur is dus in stellen via de modes, en bij staat ie op 2...

edit:
Blijkbaar heb ik het niet goed, want net stond ie op 5?

[ Bericht 7% gewijzigd door bobenjanneke op 24-12-2011 00:28:35 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')