Dit dus, zolang de huisbaas 't ook prima vindt.quote:Op woensdag 14 december 2011 23:04 schreef GalgenRad het volgende:
ik zou wel iets op papier zetten zodat ze je er niet kan uitflikkeren
gewoon een begin en eind datum en de kosten die je moet betalen, 3 regeltjes en 2 handtekeningen is voldoende
Thanks, aan die pdf heb ik wat! Zou het i.v.m. studiefinanciering etc. niet verstandiger zijn om de huur aan de huisbaas zelf over te maken? Moet ik dit natuurlijk wel even met hem kortsluiten, en moet hij dan ook iets tekenen van een contract met mij?quote:Op donderdag 15 december 2011 00:52 schreef TommyS het volgende:
Ik heb dit contract toen gebruikt bij het onderverhuren:
http://www.normalehuur.nl/documenten/tijdelijk-huurcontract.pdf
Is toch wat beter dan 'gewoon een begin en eind datum en de kosten die je moet betalen, 3 regeltjes en 2 handtekeningen is voldoende'.
Bijvoorbeeld me huurder maakt schade, dan moethij, volgens het contract, de schade vergoeden of te herstellen. Heb je dit niet in je contract staan, dan word het een lang getouw trek.
Als jij in de kamer komt, moet zij zich officieel wel uitschrijven bij de gemeente. Bijv. Me studentenhuis is berekent op 5 inwonenden. Ik heb hem nu onderverhuurd, en als ik me niet uitschrijf, dan zijn er dus 6 inwonenden. Mocht de gemeente opeens merken dat er te veel huisbewoners zijn, dan gaan ze langs en krijgt de huisbaas gedonder. Je hoeft dit niet echt te doen als het maar tijdelijk is, dat valt niet zo snel op, maar officieel moet het wel. Dan is het ook vaak handig om een contract te hebben, als de gemeente langs komt, om aan te tonen dat jij de kamer onderverhuurd is, en zij zich gewoon niet heeft uitgeschreven. Daar doen ze niet zo moeilijk over.
Zelfde geld voor studiefinanciering, je moet wel aan kunnen tonen dat je daar woont door bijv. een contract, en als ze het niet vertrouwen, moet je rekeningen opsturen waar je ze kunnen zien dat je huur betaald.
Goede vraag, daarom is het denk ik verstandiger het met de huisbaas zo te regelen dat ik hem gewoon direct betaal.quote:Op donderdag 15 december 2011 05:31 schreef JumpingJacky het volgende:
Vraag me af wat er gebeurt als 'het meisje dat jij kent' betalingsproblemen krijgt en de deurwaarder bij jou komt voor een beslaglegging. Dan moet jij aantonen dat de spullen van jou zijn, terwijl je er officieel niet woont?
In de praktijk wil iemand die de kamer onderhuurt gewoon ingeschreven blijven staan vanwege DUO. Als zij ergens anders een tijdelijke kamer heeft gevonden is de kans groot dat zij daar niet kan inschrijven en dan komt haar uitwonende stufi in gevaar. DUO controleert hier streng op en de boetes/terugvorderingen kunnen hard aankomen. Dit zorgt voor een buitengewoon warrige (en niet legitieme) situatie waarin mensen op andere plekken ingeschreven staan en post ontvangen dan waar zij wonen, maar dit is de dagelijkse praktijk en DUO/de gemeente kan daar over het algemeen wel meeleven.quote:Op vrijdag 23 december 2011 12:45 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
Okay, even een kickje.
Ze zegt dat ze gewoon ingeschreven blijft als ze de kamer onderhuurt, en ik daardoor dus niet mezelf op dat adres kan inschrijven. Als ik daar ga wonen is ze toch verplicht zichzelf uit te schrijven, zodat ik mij kan inschrijven?
Zou ik dit met de huisbaas verder moeten regelen, aangezien zij een contract heeft met hem?
Ik kan toch een half jaar officieel die kamer overnemen, en daarna schrijf ik mij weer uit en kan zij, als ze terug is uit Amsterdam, die kamer weer in gebruik nemen + inschrijven? Of kan dit niet zo makkelijk?
Maar als zij zich niet uitschrijft, en ik mij niet kan inschrijven, komt mijn uitwonende stufi in gevaar. Beter gezegd, die krijg ik dan gewoon nietquote:Op vrijdag 23 december 2011 12:56 schreef Ryon het volgende:
[..]
In de praktijk wil iemand die de kamer onderhuurt gewoon ingeschreven blijven staan vanwege DUO. Als zij ergens anders een tijdelijke kamer heeft gevonden is de kans groot dat zij daar niet kan inschrijven en dan komt haar uitwonende stufi in gevaar. DUO controleert hier streng op en de boetes/terugvorderingen kunnen hard aankomen. Dit zorgt voor een buitengewoon warrige (en niet legitieme) situatie waarin mensen op andere plekken ingeschreven staan en post ontvangen dan waar zij wonen, maar dit is de dagelijkse praktijk en DUO/de gemeente kan daar over het algemeen wel meeleven.
Als iemand naar het buitenland gaat is dat weer anders en schrijven mensen zich wel uit. Maar goed. Afhankelijk van wat voor een soort huis het is, kan je natuurlijk aan de huisbaas vragen of jij ook erbij ingeschreven kan worden. Die weet wel of dat mogelijk is.
Dat zij haar tijdelijke kamer ook onderhuurt is het meest waarschijnlijke (ik ken haar niet, dus het blijft giswerk) aangezien dat het meest gebruikelijke is. Inschrijfadressen zijn in Amsterdam relatief zeldzaam omdat veel studenten wonen via sociale onderhuur waar men niet ingeschreven kan worden. Streng verboden natuurlijk maar wel zeer gebruikelijk. Nadeel van de kamernood.quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:01 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
[..]
Maar als zij zich niet uitschrijft, en ik mij niet kan inschrijven, komt mijn uitwonende stufi in gevaar. Beter gezegd, die krijg ik dan gewoon niet. Ik zal het inderdaad even kortsluiten met haar huisbaas, dat lijkt me wel het beste.
Klopt het dat in het huurcontract staat hoeveel mensen er maximaal in een huis kunnen staan ingeschreven?
Wat kan ik het beste doen om tóch uitwonende stufi te ontvangen? Of is het gebruikelijk bij het onderhuren van kamers dat mensen gewoon ingeschreven staan?
En waarom kan zij zich waarschijnlijk niet inschrijven bij die tijdelijke kamer in Amsterdam? Omdat ze deze waarschijnlijk ook onderhuurt?
Oke er is me nu een hoop duidelijk.quote:Op vrijdag 23 december 2011 13:14 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat zij haar tijdelijke kamer ook onderhuurt is het meest waarschijnlijke (ik ken haar niet, dus het blijft giswerk) aangezien dat het meest gebruikelijke is. Inschrijfadressen zijn in Amsterdam relatief zeldzaam omdat veel studenten wonen via sociale onderhuur waar men niet ingeschreven kan worden. Streng verboden natuurlijk maar wel zeer gebruikelijk. Nadeel van de kamernood.
Per onzelfstandige kamer kan je maar een persoon inschrijven. Samenwonen op een studentenkamer komt veel voor, maar is administratief dus heel erg lastigDe huisbaas weet waarschijnlijk het beste hoeveel mensen hij in zijn pand kwijt mag. Voor je eigen stufi kan je natuurlijk even bij je tante inschrijven. Ook streng verboden, maar ja, dat zijn dus wel meer dingen.
Het is natuurlijk fijner als je op kamers wilt dat alles netjes volgens de regeltjes gaat en in ideale omstandigheden zou het ook zo altijd moeten gaan. Maar aangezien studenten de neiging hebben heel veel te verhuizen en er een tekort aan kamers is wordt er veel gerommeld met contracten, inschrijvingen en postadressen. Dat werkt vervolgens door, met dit als resultaat.
Onderhuur met toestemming van de verhuurder zou gewoon moeten kunnen ja. Ik zou 't wel even goed schriftelijk laten vastleggen, dat a. de verhuurder er akkoord mee gaat, en b. wat jullie onderlinge plichten en rechten zijn.quote:Op woensdag 14 december 2011 23:01 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
Hallo,
De gedachte om op kamers te gaan wonen speelt al een tijdje in mijn hoofd, en nu kreeg ik zonet een aanbod dat mij wel interessant leek;
Een meisje dat ik ken gaat voor een halfjaar naar Amsterdam, en zit dan met een lege kamer. Nu was het plan dat ik daar voor een half jaar in ging en aan haar de huur betaal, zodat ik rustig op zoek kan naar een andere kamer. Er is dan dus geen contract, alleen zij heeft een contract met de huisbaas. Ze zei dat "als de huisbaas het goed vindt, het verder niet uitmaakt".
Is dit wel zo en mag dit wel zomaar?
Is het verstandig om onderling ook iets van een contract op te stellen?
Zijn er nog andere dingen (en/of bepaalde juridische verplichtingen) waar ik rekening mee zou moeten houden in bovengenoemde situatie?
Thanks!
Denk dat dit wel de bottom line is inderdaad. Hopen dat ze zich kan uitschrijven, of dat ik me gewoon bij dat huis in kan schrijven. Zal zometeen even die huisbaas proberen te traceren.quote:Op maandag 26 december 2011 01:07 schreef Ansu het volgende:
Onderhuur kan idd, mits de verhuurder akkoord gaat. Inschrijven is verplicht voor uitwonende stufi, maar als zij zich niet uitschrijft, kan jij met zeer grote waarschijnlijkheid je niet inschrijven. Vraag haar even naar de reden, en anders als je je wilt inschrijven: op zoek naar een andere kamer.
Onzinquote:Op woensdag 4 januari 2012 02:05 schreef Ansu het volgende:
Nee, hij kan zich niet inschrijven omdat die chick zich niet uitschrijft, en zelf ergens onderhands een kamer gaat huren waarbij iemand zich niet uitschrijft (vanwege de beurs, oid) etc. Als je bij je ouders staat ingeschreven kunnen er wel problemen zijn als geen uitwonende beurs, maar ook met bijvoorbeeld je inboedelverzekering, inschrijven bij huisarts etc. Dat zou ik eerst even checken!
Een huis heeft aan maximaal aantal "plekken" waar mensen zich op kunnen inschrijven (in dit geval 1 per kamer). Zij schrijft zich niet uit, klaar, en daardoor kan ik mij niet inschrijven en geen uitwonende stufi ontvangen.quote:Op woensdag 4 januari 2012 08:12 schreef Daeron het volgende:
[..]
Onzin
Heb mij indertijd bij mijn studentenhuis kunnen inschrijven terwijl er meer mensen stonden ingeschreven dan er kamers waren. Je schrijft je in op een adres, niet op een kamer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |