abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105504125
Hallo,

Dit topic post ik maar hier omdat ik dacht dat dit de beste plek zou zijn.

Ik zou graag een bubble unit hebben voor in mijn huiskamer. Zoiets als dit:

Nu weet ik niet de rede waarom deze dingen zo áchterlijk duur zijn. Als je internet af zoekt krijg je prijzen van 500/600 euro voor je kiezen voor een buis met water en bubbletjes met wat licht aan de onderkant.

Ze zijn ook goedkoper te verkrijgen maar bij de reviews staat dat die dingen enorm veel kabaal maken vanwege het pompje wat erin zit.

Nu kwam ik dus op het idee om er zelf 1 te maken. Nu ben ik slim genoeg om een doorzichtige buis te kopen en daar een onderstel voor te maken waar deze op kan staan, gevuld met water.

Nu heb ik alleen graag advies wat voor pomp ik hier voor nodig heb, hoe deze aan te sluiten en 1tje dus die het liefst zo min mogelijk herrie maakt. Ik dacht; misschien zijn er ervaren mensen hierin die dit vaker hebben gedaan, of iets soortgelijks.

Alvast bedankt voor reacties.

ps, iemand enig idee waarom die dingen zo áchterlijk duur zijn?
Lambo of Rekt
pi_105505951
sorry ik kan je niet helpen maar wel een vet idee, tvp dus
ik kan geen spoilers lezen
pi_105506340
waar moet de pomp lucht aanzuigen? tis denk ik lelijk als er een aanzuigbuisje naar boven moet maar als je het aan de zij of onderkant doet moet je in elk geval een ventiel inbouwen die maar één kant op werkt anders lekt ie leeg...
  maandag 12 december 2011 @ 20:25:17 #4
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_105507370
Wel leuk om zoiets zelf te maken, misschien doe ik het zelf ook wel een keer :)

Hoe ik het zou doen;

Zoek een geschikte (plastic) buis of koker, aan de onderkant zou ik een gaatje boren en een koppeling daar aan maken met een 1 richtingsventiel, aan dat ventiel een slangetje zetten die naar de luchtpomp gaat (pomp staat ergens verstopt, misschien in de voet of ergens onder een kast verstopt dat je alleen de luchtslang ziet.

Goed, de voet.. tja die kan je misschien wel van polyester maken, eerst een mal van hout maken, polyester erin, schuren en spuiten.
Aan de bovenkant van de buis zou ik ook dopje oid maken waardoor je hem evt na kan vullen, en daar ook een kap van polyester boven op, of je laat de bovenkant open.. maar dan denk ik dat je snel kalkranden krijgt..

Mocht je het wel zelf gaan maken, maak dan ook even foto's hoe je het doet :)
Als je in de buurt woont kan ik je evt wel helpen, ik heb alles er wel voor.
Ook spul om plastic mee te buigen door het eerst warm te maken..
pi_105508702
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 20:25 schreef some1_eddy het volgende:

Hoe ik het zou doen;

Zoek een geschikte (plastic) buis of koker, aan de onderkant zou ik een gaatje boren en een koppeling daar aan maken met een 1 richtingsventiel, aan dat ventiel een slangetje zetten die naar de luchtpomp gaat (pomp staat ergens verstopt, misschien in de voet of ergens onder een kast verstopt dat je alleen de luchtslang ziet.

Goed, de voet.. tja die kan je misschien wel van polyester maken, eerst een mal van hout maken, polyester erin, schuren en spuiten.
Aan de bovenkant van de buis zou ik ook dopje oid maken waardoor je hem evt na kan vullen, en daar ook een kap van polyester boven op, of je laat de bovenkant open.. maar dan denk ik dat je snel kalkranden krijgt..

Ze zetten er ook bij dat het met gedemineraliseerd water moet. Dit kan je volgens mij gratis bij het tankstation halen om je auto mee te wassen (om witte kalk vlekken bij het opdrogen van je auto te voorkomen). Dus kalkranden kan je vermijden.

Waar woon je?
Lambo of Rekt
  maandag 12 december 2011 @ 20:54:47 #6
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_105509264
Natuurlijk, dat kan ook..
Ik woon hoog in het noorden, dichtbij de Eemshaven.. :P
pi_105510194
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 20:54 schreef some1_eddy het volgende:
Natuurlijk, dat kan ook..
Ik woon hoog in het noorden, dichtbij de Eemshaven.. :P
dat zou trouwens ook wel leip zijn, zo'n buis buigen in allerlei vormen, en dan zo'n pomp erin. helaas is het hoge noorden niet in de buurt ;(
Lambo of Rekt
  maandag 12 december 2011 @ 21:13:50 #8
319025 some1_eddy
╭∩&#95
pi_105510437
Opzich wel, alleen dan moet je wel rekening met de bubbels houden.. je kan hem bijvoorbeeld niet meer naar beneden laten gaan, of er moet wel een hele grote luchtbel in zitten :P

Helaas, maar als je bezig gaat, succes!
pi_105517065
Zelf zat ik te denken aan een aquarium beluchtingspompje.

Kies de stilste uit voor een paar euro en bubbelen maar.
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_105522243
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 20:25 schreef some1_eddy het volgende:

Hoe ik het zou doen;

als je het stilste aquariumluchtpompje koopt en die in een doos of voet bouwt en hem ooknog met temex of zo isoleert hoor je het nauwlijks

zorg er wel voor dat er in de do een klein gaatje zit, -de lucht die je er van onderen inblaast moet er ook weer uit
daardoor verdampt er wel wat water,
dat zou je kunnen voorkomen door het pompje zn lucht van boven te laten aanzuigen- krijg je een gesloten systeem, maar dat heeft weer andere gevolgen -wegwerken van de retourslang etc

het beste lijkt mij dat je aan de bovenkant een soort van brede dop kunt maken...valt het dalen van het waterniveau ook niet zo op

en ik zou gedestilleerd water gebruiken ipv demiwater, aangezien er in demiwater nog algvorming kan plaatsvinden en in gedistelleerd water niet

overigen leuk idee en laat horen/zien of/als het gelukt is
  dinsdag 13 december 2011 @ 12:58:11 #11
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_105531540
He, er is eerder iemand hier op het forum geweest die zoiets wilde maken, geen idee meer wie en wanneer, helaas...

Dus ff zoeken, er is meer info hier te vinden.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_105534169
interessant idee!
pi_105534893
Als verlichtng bijv. kleurled's op laagspanning gebruiken..??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 13 december 2011 @ 19:30:27 #14
50237 dribbel79
My username for over a decade
pi_105545926
Ipv luchtsteentje heb je ook ringen ipv steentjes...dat is mooier denk ik...
En idd een voet maken/ soort doos die je isoleertom gebrom tegen te gaan...
Wel een terugslagklepje verwerkenninde luchtslang, worden bij de pomp geleverd...
"Het leven is te kort voor een slechte filmquote als signature"
  dinsdag 13 december 2011 @ 22:22:06 #15
63722 z80
I fink you freaky
pi_105555603
inmiddels genoeg van die dingen uit elkaar gehaald ter reparatie.
het is niet meer dan een kunststof pijp, aquarium beluchtingspompje met bijbehorend steentje en een terugslag klepje in de luchtslang. het pompje zal je altijd blijven horen ook in de dure uitvoeringen. het is een heerlijke 50Hz brom.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_105558070
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 22:22 schreef z80 het volgende:
inmiddels genoeg van die dingen uit elkaar gehaald ter reparatie.
het is niet meer dan een kunststof pijp, aquarium beluchtingspompje met bijbehorend steentje en een terugslag klepje in de luchtslang. het pompje zal je altijd blijven horen ook in de dure uitvoeringen. het is een heerlijke 50Hz brom.
is dat geluid niet te isoleren met perspex ofzo?

Hoe zou je btw het beste de doorvoer van de luchtslang en stroom kunnen doen...
  woensdag 14 december 2011 @ 17:05:04 #17
63722 z80
I fink you freaky
pi_105581528
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 23:04 schreef Pollewoppie het volgende:

[..]

is dat geluid niet te isoleren met perspex ofzo?

Hoe zou je btw het beste de doorvoer van de luchtslang en stroom kunnen doen...
de brom is zeer moeilijk te onderdrukken. inpakken in glas/steen wol heeft nog het beste resultaat.
de doorvoer van een luchtslangetje is gewoon een gaatje onder in de basis van de pijp en die vervolgens dicht kitten met sanitair kit. deze blijft namelijk flexibel. de stroom doorvoer hangt van de behuizing af.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  vrijdag 16 december 2011 @ 08:56:10 #18
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_105646721
hahaha gewoon in de aquariumwinkel een zuurstofpompje kopen met een steentje ... klaar kost geen drol

http://www.aquarium-winkel.nl/beluchting-jbl-c-4_51_107.html

geef je paar euro meer uit heb je een Silent versie ... die hoor je nagenoeg niet. Als je het voetje maakt in mdf (kan je mooi lakken) en van die geluidsisolatie plaat haalt bij de doe het zelf hoor je er niks van. Eventueel onder het voetje 4 rubbertjes zetten.

De duurdere versies van die luchtpompjes kan je ook nog eens regelen. Met wat prielen zou je de draairegelaars uit de behuizing kunnen halen en in je mdf voet verwerken dan kan je de bubbels ook nog regelen ;)

Voor het licht zou ik een rgb spotje met leds bestellen :)
zo iets
http://www.cdrwinkel.com/shop/flypage/category/Verlichting/GU10/product/6990/LED_GU10_5W_High_Power_RGB.html
Minds are like parachutes, they work best when open!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')