abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105492360
Nieuwbouwappartement gekocht, en er gaat een keuken in. Geheel nav. aansluitingen ingedeeld en van bijzondere omstandigheden (hoeken, aansluitingen) is geen sprake. Als schatting wordt 1.500 aangegeven voor de inbouwkosten van de handwerkpartij van IKEA.

Uiteindelijk, na de offertes bij elkaar opgeteld te hebben, komen de kosten op circa 3.200 voor de inbouw (excl. keuken). Nu is mijn vraag: is dit nog enigszins reëel? Ik heb een beetje het idee dat hier overmatig veel kosten berekend worden. Terwijl er niets bijzonders moet gebeuren.

Natuurlijk heb ik nul diepgaand begrip van de werkzaamheden en de kosten die het (bijv.) verplaatsen van een wandcontactdoos met zich meebrengen en waarom er een gehele 'kloof' omheen gebouwd moet worden. Ik heb al bij de offertegever navraag gedaan, maar aan transparante uitleg waarom de kosten zo hoog zijn, krijg ik gewoon een opsomming van de offerte.

De keuken is L-vorming en telt 7 kastjes (onderste laag, qua breedte).

Wie heeft er ervaringen?
pi_105492714
Met leidingen verleggen heb ik geen ervaring, dus daar doe ik geen uitspraak over.
Maar een Ikea keuken is zelf zer goed te zetten. Ik heb er zelf ok een en heb hem ook zelf gezet.
echter als je het laat doen dan staat ie binnen 1 dag, en als je het zelf doet ben je wat langer bezig, maar uiteindelijk wel trotser op je eigen keuken. :D
It's nice to be important but it's important to be nice!!!
pi_105492788
Jezus.. Ik heb mn keuken inc inbouw voor minder dan dat. 4 kastjes onder, 3 boven, inc afzuiginstalatie, oven, kookplaat en afwasmachine. Heb de leidingen wel zelf verlegd waar nodig. Dat kost amper geld. Alleen een beetje tijd. Maar voor die mensen vrij weinig tijd ivm ervaring.

Ik zou zeggen, naar de keukenconcurrent.
  maandag 12 december 2011 @ 14:45:24 #4
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_105493170
Bedoel je dat Ikea 3200 euro in rekening brengt voor het volledig plaatsen van een keuken die je bij hun hebt aangeschaft ?????
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_105493368
volgens mij kun je je keuken ook door IKEA zelf laten plaatsen voor vele malen minder!
  maandag 12 december 2011 @ 14:56:13 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_105493539
Lijkt mij een hoop geld! Ik zou het zelf doen, en/of deels laten doen (gasleidingen bijvoorbeeld). Of een van de vele ZZPers inhuren die dat ook graag wil doen.
censuur :O
pi_105493784
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:51 schreef Pollewoppie het volgende:
volgens mij kun je je keuken ook door IKEA zelf laten plaatsen voor vele malen minder!
IKEA plaatst niet 'zelf' keukens, maar maken gebruik van gelieerde partijen die het voor hen doen. Het betreft zo'n partij, die dus direct via IKEA met mij in contact is gebracht.
pi_105493856
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Lijkt mij een hoop geld! Ik zou het zelf doen, en/of deels laten doen (gasleidingen bijvoorbeeld). Of een van de vele ZZPers inhuren die dat ook graag wil doen.
Zelf doen is geen optie, ik heb nul kluservaring (of behoefte), met een keuken. Andere losse contractors inhuren vind ik ook weer zo risicovol, qua garantie en ervaring met deze specifieke soort van keuken en werkzaamheden. Blijkbaar komt er veel bij kijken, anders was het niet zo prijzig.

Net ontdekt dat voor IKEA-keukens in Nederlandse huizen dus altijd leidingen omgelegd moeten worden omdat IKEA zijn kastjes strak tegen de muur aan heeft en er hier dus geen ruimte voor is.

Volgens offerte dienen er ook electragroepen aangelegd te worden - maar ik beschik al over allerlei electra in de woning - dus dit gaat me echt boven mijn pet.
pi_105493872
3200 euro om hem alleen al in te bouwen? Als je goed in afdingen bent kan je makkelijk een behoorlijke keuken kopen voor dat bedrag.

Ik zou lekker ,jippie jai mai jippie jai, het zelf doen.
pi_105493877
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:45 schreef klusfoobje het volgende:
Bedoel je dat Ikea 3200 euro in rekening brengt voor het volledig plaatsen van een keuken die je bij hun hebt aangeschaft ?????
Ja.
  maandag 12 december 2011 @ 16:34:10 #11
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_105497415
mozes kriebel, das een puist geld. nu snap ik hoe die keukens zo goedkoop kunnen zijn.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  FOK!fotograaf maandag 12 december 2011 @ 16:49:45 #12
17893 Forno
pi_105498081
Bouw hem zelf op, das echt kinderlijk eenvoudig en laat een installeur het leidingwerk doen. Kost je hooguit duizend euro.
  maandag 12 december 2011 @ 17:04:29 #13
168315 ShaoKing
Al een ei gehad vandaag?
pi_105498809
Allemachtig wat een geld! Dat is veels te veel.

Een extra groep voor je elektra zou kunnen, misschien voor je vaatwasser? Of elektrisch koken? Dit kun je beter niet op een 'bestaande' groep doen. Maar 3200 euro voor het plaatsen van een keuken en het verleggen van de waterleiding en afvoer + 1 extra groep. Is veel te veel.K

Kun je beter een installatie bedrijf vragen, die doen de leidingen + elektra en hoef je alleen nog maar de keuken te laten plaatsen. Misschien eens in je buurt rondkijken of er iemand bij een 'keukenboer' werkt? De meeste monteurs klussen op een zaterdag graag bij en zette ze een keuken voor 400 a 500 euro ..
pi_105504139
Wij vonden het ook veel geld en hebben via werkspot iemand gevonden die het volledig naar onze wens heeft geplaatst en super netjes !!
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  maandag 12 december 2011 @ 19:28:38 #15
48760 TradeMarkie
Mijn meterkast is 80 cm
pi_105504390
ik vind het nogal een hoog bedrag en ik kan het weten, want ik heb m'n ikea keuken zelf neergezet :P
Don't ask me what I think of you
I might not give the answer that you want me to
Wind mee is wind tegen als je de andere kant op wil
  dinsdag 13 december 2011 @ 01:19:13 #16
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_105522529
Wat ik me opeens bedenk, is dit wel een ikea man geweest? Ik meen dat ikea 3 opties heeft.

Zelf doen
samen doen
wij doen

In geen van de gevallen waarin Ikea klust is het echter zo dat ze leidingen etc gaan aanpassen. Daar moet je zelf voor (laten) zorgen.
  dinsdag 13 december 2011 @ 01:45:41 #17
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_105522981
Ik ben een beetje verbaasd over al die personen die menen dat dat bedrag "veel te veel" is. Het hangt helemaal af van de situatie in het huis/appartement waar die keuken geplaatst dient te worden.
Mijn vriend (DRIE linker handen) en ik (twee linker handen maar wel goed in slopen, dus dat heb ik gedaan - hele oude keuken, of wat daar nog van over was, gestript) hebben recentelijk door een Ikea-geadviseerde aannemer een prima keuken laten plaatsen. Ja, het was duur, maar die kerels deden prima werk, mede vanwege de enorme puinhoop (afvoer kapot/lek, vloer kaduuk, leidingen verplaatsen/aanleggen, nieuwe stoppenkast, etc.) die er opgeruimd/aangepakt moest worden voordat de eigenlijke keuken geplaatst kon worden. Alles bij elkaar zo'n 10,000 euro.
M.a.w. de verschillende gevallen zijn heel erg moeilijk te vergelijken en niet iedereen is echt zo 'handig' of heeft tijd over om dit werk zelf te doen.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_105525457
Inderdaad, het hangt er erg vanaf hoe de situatie is. Wat moet er allemaal verlegt worden. Zeker bij Ikea keukens, want daar moet alles ingefreest worden.

Bij mij waren alle muren van beton, dus dat is gewoon een ongelooflijke takkenklus om daar leidingen in te zetten. Heb dan wel alles zelf gedaan, maar denk dat je best wat mag neertellen anders want het is gewoon tijdrovend.
  dinsdag 13 december 2011 @ 09:21:32 #19
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_105525517
Hoezo moet bij een Ikea keuken specifiek alles worden ingefreest ? Zou vor mij overigens geen punt zijn aangezien ik sowieso alles in de muur wil hebben.
pi_105525564
Omdat Ikea keukens nou eenmaal vlak tegen de muur worden opgehangen. Er is geen extra ruimte achter de kasten voor de leidingen. En in je kast stoppen is ook geen optie, want dan gaan de laden niet meer dicht.

enige wat je kan doen is dus de leidingen in de muur en onder bij de plint je leidingwerk laten lopen
pi_105525580
dan nog is het belachelijk veel geld voor paar daagjes werk.
pi_105526034
3200 euro is wel erg veel geld om in een nieuwbouw appartement een ikea keuken te plaatsen.

Wat ik mij bij 3200 euro voorstel is dat er 2 man 3 dagen je keuken komen opbouwen en vervolgens je halve meterkast ombouwen.
Blessed is the mind too small for doubt.
  dinsdag 13 december 2011 @ 13:29:35 #23
168315 ShaoKing
Al een ei gehad vandaag?
pi_105532575
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2011 09:47 schreef Moro het volgende:
3200 euro is wel erg veel geld om in een nieuwbouw appartement een ikea keuken te plaatsen.

Wat ik mij bij 3200 euro voorstel is dat er 2 man 3 dagen je keuken komen opbouwen en vervolgens je halve meterkast ombouwen.
Dit dus.
Bij ons hebben ze volgens mij de badkamer, alle leidingen verlegt en gefreesd in de muur (beton!) Nieuwe afvoer gemaakt voor een toilet in de badkamer. Bij de keuken alles in de betonnen muur gefreesd dit moest met een speciale diamant frees. Extra groepen aangemaakt, nieuwe meterkast, afvoer voor naar de keuken aangepast, gasleiding voor koken op gas verlegt en 2 nieuwe wandcontactdozen + nieuwe groep voor vaatwasser en combi oven. Kosten: ¤ 7000 euro.

En dan is 3200 voor het plaatsen van een keuken machtig veel geld. :7
pi_105545836
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2011 14:35 schreef Tja..1986 het volgende:
Jezus.. Ik heb mn keuken inc inbouw voor minder dan dat. 4 kastjes onder, 3 boven, inc afzuiginstalatie, oven, kookplaat en afwasmachine. Heb de leidingen wel zelf verlegd waar nodig. Dat kost amper geld. Alleen een beetje tijd. Maar voor die mensen vrij weinig tijd ivm ervaring.

Ik zou zeggen, naar de keukenconcurrent.
Bij de keukenconcurrent zou ik zeker wegblijven. Wat een boeven zijn dat.

Voor 3200 kom ik die keuken in een paar dagen bij je plaatsen. Kwa arbeidsloon mag een middelgrote keukenplaatsen niet meer dan 1000 euro kosten. Een ikea keuken is zeker een peuleschil....
Dan heb je nog het leidingwerk. Oke, als dat veel breekwerk en omleggingen vereist kan dat in de kosten lopen maar 2200 euro... jezus daarvoor kan je al een hele nieuwe keuken kopen bij de ikea.

Weet je wat er precies aan leidingenwerk te doen is. Je zou dat het beste via werkspot.nl kunnen aanbesteden en dan die keuken door een handige vriend laten plaatsen.
pi_105546039
quote:
12s.gif Op dinsdag 13 december 2011 13:29 schreef ShaoKing het volgende:

[..]

Dit dus.
Bij ons hebben ze volgens mij de badkamer, alle leidingen verlegt en gefreesd in de muur (beton!) Nieuwe afvoer gemaakt voor een toilet in de badkamer. Bij de keuken alles in de betonnen muur gefreesd dit moest met een speciale diamant frees. Extra groepen aangemaakt, nieuwe meterkast, afvoer voor naar de keuken aangepast, gasleiding voor koken op gas verlegt en 2 nieuwe wandcontactdozen + nieuwe groep voor vaatwasser en combi oven. Kosten: ¤ 7000 euro.

En dan is 3200 voor het plaatsen van een keuken machtig veel geld. :7
Ik moest van die 7000 al even slikken. Dat is al verschrikkelijk veel geld voor het werk wat jij liet doen. Frezen in een muur klinkt dramatisch maar met de juiste spullen is dat ook een peuleschil.

Om een indicatie te geven wat bedrijven durven vragen; wij wilden een trapgat laten zagen naar de kelder en een vaste houten trap laten plaatsen: kosten 7500 euro en dan kregen we een mdf(!) trap.

Amehoela: we kozen ervoor zelf een betonboringen bedrijf te laten komen die voor 750 euro het gat boorden, hierna een doehetzelftrap van 1000 euro gekocht, traphek geplaatst a 500 euro, klaar voor 2250 euro.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')