FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Suzuki Swift 2002 1.0 lpg G3 laten inbouwen, verstandig?
silenthillzondag 11 december 2011 @ 23:44
Suzuki Swift 2002 1.0 lpg G3 laten inbouwen, verstandig?
Het is een 3 cilinder, met volgens mij 2 kleppen per cilinder.

Heeft net iets meer dan 100.000 gelopen.

Hij is door de vorige eigenaar, dealer onderhouden en heeft netjes zijn beurten gehad.

Ik ben de 2de eigenaar.

Ik rij zo'n 2000 km per maand.

Ik denk aan een lpg tank in plaats van reservewiel.

Ik vroeg dit juist op Fok, aangezien de meeste inbouwstations natuurlijk zeggen dat het geen probleem is.

Op benzine is het verbruik 1 op 16 a 17 km.

Lpg komt dan, gok ik, rond 1 op 14 km

[ Bericht 11% gewijzigd door silenthill op 12-12-2011 01:02:08 ]
Mercermaandag 12 december 2011 @ 00:33
Dan moet je ook meer wegenbelasting betalen.
silenthillmaandag 12 december 2011 @ 00:42
Met G3 toch niet? Ja een fractie, maar niet zoveel als diesel.
Mercermaandag 12 december 2011 @ 00:50
Valt mee inderdaad. Voor de rest zou ik niet weten of het technisch mogelijk is. Op zich is het niet zo'n gek idee. :P
silenthillmaandag 12 december 2011 @ 00:56
Tsja, zit het echt te overwegen, aangezien ik mijn reiskosten van werk zowat niet vergoed krijg en ik waarschijnelijk als ik inderdaad op lpg ga rijden ik prive ook meer wat langere afstanden ga afleggen, vanweg de minder kosten per km. :)
MrKikkermaandag 12 december 2011 @ 16:08
3-pitters met 2 kleppen rij je aan stront.
blok is veel te zwak en ik gok dat je met 50.000km (wil het niet eerder zijn) met verbrandde kleppen op de vluchtstrook staat.

zoek eens op internet rond naar gebruikerservaringen met LPG3 systemen in 3 pitters.
silenthillmaandag 12 december 2011 @ 16:22
@Mrkikker.

Ik kan daar niet zo snel wat van vinden via google...

Kun je wat linkjes plaatsen.

Net een bedrijf gebeld en die kunnen de inbouw verzorgen en geven er 2 jaar garantie op.
Dit doen ze toch niet, als ze weten dat de auto er om de haverklap staat, als er lpg problemen bekend van zijn?
Betuwenaarmaandag 12 december 2011 @ 16:27
Ze geven garantie op de inbouw, niet op je motorblok.
Enfin met die 3-cilinders kan je sws niets, een revisie is ook niet mogelijk door de korte afstand tussen de cilinders. (het honen van de cilinder dan). Dus bij motorschade kan je het gehele blok vervangen.

Ik zou lekker op benzine blijven rijden
menmuldermaandag 12 december 2011 @ 16:30
Wij hebben ooit een renault twingo op g3 gehad die had een 1099cc 4 pittertje heeft het tot 220000 uitgehouden toen zijn de kleppen verbranden. Een kennis heeft het met zijn vw golf 1.1 tot 480000 weten te schoppen met originele motor en LPG. Je zou dus na moeten gaan of de kleppen hard genoeg zijn voor LPG.
silenthillmaandag 12 december 2011 @ 16:32
En als ik dat flash tube systeem laat installeren. Wat verbrande kleppen tegengaat?
Als verbrande kleppen het enige risico zijn?
error_404dinsdag 13 december 2011 @ 13:12
Ik heb ook eens naar inbouw van gas gekeken, maar wat mij uiteindelijk tegenviel, waren de kosten. Met de inbouwkosten als uitgangspunt en daartegenover de lagere brandstofkosten, het verbruik en wegenbelasting, duurde het mij te lang voordat ik de boel had terugverdiend.

Misschien is dat een rekensommetje dat je eerst moet maken. Daarnaast vallen in het algemeen de onderhoudskosten iets hoger uit.
menmulderdinsdag 13 december 2011 @ 13:48
Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoeveel je rijd. Ik rijd zelf +- 30000km per jaar lpg kost hier 56,9 cent en ik rijd 1/11,5 op LPG en 1/13,5 op benzine.

Brandstofkosten op LPG zijn ongeveer 1480 euro, en op benzine uitgaand dat een liter 1,57 kost 3480 euro een verschil van ruim 2000 euro per jaar. De belasting kost mij 11 euro per maand meer dan op benzine dus scheelt het mij zo'n 1850 euro per jaar. Het ligt er natuurlijk heel erg aan waar je woont, bij ons is het gas heel goedkoop, op andere plekken is het zo 10 tot 15 cent duurder.
silenthilldinsdag 13 december 2011 @ 14:06
Ik ben van plan om na de inbouw er zeker nog 5 jaar in te rijden.

Tot in ieder geval 200.000 km, dan heb ik er 100.000 bij gereden.
Als de swift dan nog in goede staat is, wil ik er zelf nog langer in blijven rijden.

Dus de inbouwkosten, haal ik er wel uit.
drdoofenshmirtzdinsdag 13 december 2011 @ 19:22
Niet doen, koop liever een auto waar al G3 inzit en die er een geschikt blok voor heeft.

Waarom vergoed je werkgever reiskosten zowat niet? Ook niet met het OV?
Turquaz52dinsdag 13 december 2011 @ 19:23
Is zo'n 3 pitter niet zuinig en traag genoeg??
silenthillwoensdag 14 december 2011 @ 06:43
@drdoofenshmirtz
OV duurt 3 keer zo lang en ik begin te vroeg voor OV

@Turquaz52
Op benzine is de Swift al zuinig, maar op LPG a 60 cent de liter is het natuurlijk nog zuiniger. :P
Sounddragonwoensdag 14 december 2011 @ 08:13
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2011 06:43 schreef silenthill het volgende:
@drdoofenshmirtz
OV duurt 3 keer zo lang en ik begin te vroeg voor OV

@Turquaz52
Op benzine is de Swift al zuinig, maar op LPG a 60 cent de liter is het natuurlijk nog zuiniger. :P
Misvatting; zoals eerder al vermeld; je moet nog wel even de afschrijving van je installatie meerekenen, evenals de verhoogde wegenbelasting, plus het feit dat je auto meer gas als benzine zal verbruiken, omdat gas nu eenmaal een lagere verbrandingswaarde heeft, dus je verbruik zal ongeveer 15 tot 20% hoger zijn.
silenthillwoensdag 14 december 2011 @ 08:23
Uit de losse pols, heb ik de inbouw er binnen 1 jaar uit.

Dus de 4 jaar daarna dat ik wil doorrijden met de Swift, is dan pas goed merkbaar, verschil lpg\benzine.

Kosten 1500 euro voor de inbouw.

Ik heb al eerder een lpg tank laten inbouwen, maar dat was in een oldtimer.
Die had ik er ook binnen 1 jaar uit.
menmulderwoensdag 14 december 2011 @ 10:26
Ik zou zeggen gewoon doen, ik heb al heel wat LPG bakjes gehad en pas bij 1 een kapotte motor. De eigenaar een oud mannetje had in 10 jaar tijd 60000km gereden en alleen maar korte stukjes, en de thermostaat was ook nog stuk. Resultaat de cilinders hadden teveel speling. Verder nooit grote problemen mee gehad.