quote:Subliminal message, verkapte vorm van spam voor Tweakers.net!
Op vrijdag 12 juli 2002 11:40 schreef Lucille het volgende:
T. net
[Dit bericht is gewijzigd door Marble op 12-07-2002 11:42]
R.
Afko
Waarom worden sommige voornamen altijd met meer dan één letter afgekort (bijvoorbeeld Th. voor Theo) terwijl de overgrote meerderheid van de voornamen altijd één enkele letter als initiaal krijgt?
Het gaat vaak slechts schijnbaar om meer dan één letter. Het gaat namelijk veelal om namen die uit het Grieks afkomstig zijn en waarvan de Griekse beginletter in het Nederlands met twee letters wordt weergegeven. Zo wordt bijvoorbeeld de theta uit het Griekse alfabet met 'th' weergegeven en de phi met 'ph'. Eigenlijk worden namen dus steeds met een enkele letter afgekort.
Misschien dat ook namen afkomstig uit andere taalgebieden op soortgelijke manier afgekort gaan worden. Zo kent het Arabisch letters, die in Nederlandse transcriptie met twee letters worden weergeven. Korten we straks Khalid af als K. of Kh.?
quote:enlighten us with youre wisdom...
Op vrijdag 12 juli 2002 11:46 schreef zaiga het volgende:
Knagende Vragen archiefAfko
Waarom worden sommige voornamen altijd met meer dan één letter afgekort (bijvoorbeeld Th. voor Theo) terwijl de overgrote meerderheid van de voornamen altijd één enkele letter als initiaal krijgt?
quote:Dat heb ik toch net gedaan?
Op vrijdag 12 juli 2002 12:26 schreef Dirty_Harry het volgende:[..]
enlighten us with youre wisdom...
Het is trouwens wel sjiek als je Theodoor Christiaan heet ofzo: Th. Chr.
[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 05-09-2002 10:19]
quote:Ik denk eerder dat mensen denken dat het sjiek is. Maar het is gewoon niks.
Op donderdag 05 september 2002 10:17 schreef ChrisJX het volgende:
Ik snap het ook niet.
Voor Chris zou je als afkorting ipv C. ook Chr. of Ch. kunnen gebruiken.
In het Spaans zou de laatste logica zijn aangezien de Ch daar een aparte letter is. Maar voor de rest zou ik het niet weten.Het is trouwens wel sjiek als je Theodoor Christiaan heet ofzo: Th. Chr.
quote:Vind je het niks? Ik vind het wel sjiek. Ik denk dat ik als ik mijn doopnamen voluit ga schrijven ook maar Chr. neerzet ipv een C.
Op donderdag 05 september 2002 10:18 schreef Lucille het volgende:[..]
Ik denk eerder dat mensen denken dat het sjiek is. Maar het is gewoon niks.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |