abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105339884
Momenteel bezit ik een Canon Powershot SX1 IS, een (CHDK-hackable) bridgecamera, van zo'n twee jaar oud. Ik kwam daarvoor van een Fujifilm S8000fd, die ik toen net een jaar had. Mij liggen superzooms wel, ze zijn erg veelzijdig, maar tegelijkertijd ook erg compact. Vooral dat laatste is iets waar ik veel waarde aan hecht, want ik reis veel en dan wil ik geen kilo's aan gear meezeulen. Het liefste iets dat gewoon in je tas past en je in elke situatie wat aan hebt.

In het begin ging het me voornamelijk om fotografie, maar zo langzamerhand interesseer ik me erg voor het maken van HD videocontent. Mijn Canon is redelijk verbluffend met 1080p en articulated screen, maar vooral in low light condities valt de kwaliteit toch erg tegen en op origineel formaat zijn de foto's vaak erg grainy. Qua fotografie vond ik het eerst belangrijk van wide angle tot telezoom alles te kunnen schieten. Maar telezoom is eigenlijk meer een gimmick 'wow, kijk hoe dichtbij ik kom'. Indrukwekkendere foto's krijg je o.a. juist met macro en inmiddels hecht ik meer waarde aan depth of field (DOF) en algemene kwaliteit, wat me in de bridgecamerahoek teveel beperkt. Een Canon Powershot SX40 HS of Panasonic Lumix FZ150 lijken op papier heel wat, maar van wat ik heb gezien is het niet wat ik zoek aan kwaliteit.

Wel vind ik die laatstgenoemde twee merken opvallend goed, maar wil dus een stapje meer. Het liefste zou ik de DOF van een 35mm full frame Canon 5D mk II willen, maar dan met articulated (touch)screen. Maar die is er niet en zal er nooit komen (fragiel). De 7D wordt het dan ook niet, de 60D biedt in mijn optiek niet genoeg meer om het prijsverschil met de 600D te overbruggen.

De 600D zou een goede keuze zijn. Fijne en ergonomische body, een schermpje met waanzinnig goed beeld/resolutie, 18 Mpxl sensor, optische viewfinder en natuurlijk een lensline-up waar je u tegen zit (adapterringen daargelaten). Dikke pre is natuurlijk dat de EOS-line te hacken is met Magic Lantern.

Op zijn beurt is de Panasonic Lumix GH2 ook te hacken... en hoe! Bitrateboosts (176 Mbit) waardoor 1080p video er kristalhelder en gedetailleerd uitziet. De manual control over de camera in videomode met ISO-boost naar ISO12800. De GH2 ondersteunt in videomode autofocus en beschikt over een articulated touchscreen waardoor je de focus kunt 'aanwijzen' (tevens 23 focus points). Je hebt verder RAW-ondersteuning, een mic-input en een erg gave electronic viewfinder (EVF). Al met al een compacte body, iets wat mij zeker wel bevalt om te reizen aan de andere kant misschien lichtelijk onaangenaam hanteert.

Nikon heeft wat mij betreft niet echt iets dat hier tussenpast (D5100 mist o.a. voldoende manual control in videomode). Ook Sony verspilt punten met het uitklapbare scherm dat onbruikbaar is als je voor de camera (SLT-A65) staat en het scherm wilt zien en de camera op een tripod is gemonteerd (klapt aan de onderkant uit, niet de zijkant). Bovendien zijn deze camera's onhackbaar en zijn andere qua omvang en/of prijs niet interessant genoeg.

Het gaat nu dus min of meer tussen de Canon EOS 600D met 18-135mm lens of de Panasonic Lumix GH2 met 14-140mm lens. Beide met een veelzijdige lens, 1080p video en draaibaar scherm. Het scherm van de 600D is gedetailleerder, maar ondersteunt geen touchscreen. De GH2 heeft autofocus in videomode en 23 focus points, de 600D heeft maar 9 focus points, maar wint dan weer in de megapixelstrijd met 18 i.p.v. 16. Verder is de 600D wat ergonomischer, maar is ook wat 'bulkier', daarvoor wel weer stukken goedkoper als gewenste camera+lenskit met ¤ 783,00 tegenover de GH2: ¤ 1.089,00.

Ik zit al een tijdje te kijken naar een betere camera, vooral vanwege de HD video-mogelijkheden en low light performance. Ik wil eigenlijk geen lenzen meezeulen en moet dus eigenlijk gewoon een camera met lens bij een tas in kunnen stoppen om overal klaar te zijn voor actie. Wat nu de SX1 IS doet. Heb aardig wat research gedaan via...
www.cameralabs.com / www.snapsort.com / www.letsgodigital.org/nl/ / www.dpreview.com / www.imaging-resource.com / www.theverge.com/products/categories/cameras/2 / www.digitalrev.com / en nog veel meer, maar een keuze heb ik nog altijd niet kunnen maken... dus ik vroeg me af of ik hier een second opinion kon vragen van anderen :P :

Poll: Welke camera is de beste koop voor mij?
De Canon EOS 600D + 18-135mm lens
De Panasonic Lumix GH2 + 14-140mm lens
Anders, namelijk... (comment)
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

[ Bericht 0% gewijzigd door shiz op 08-12-2011 17:11:22 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_105340731
Duidelijk de 600D. Vergeet niet dat er voor de GH2 minder lenzen beschikbaar zijn, tegen hogere prijzen. Je hebt het verder over de DoF van de 5DM2. De DoF van de 600D lijkt daar een stuk meer op (1.6x cropfactor) dan die van de GH2 (2x cropfactor).

Verder ga je het touchscreen van de GH2 in de praktijk nooit gebruiken. Is niet handig.
pi_105341312
Mja, zo slecht doet 'ie het toch niet heb ik het idee... :@
En de touchscreen lijkt me wel ideaal voor tracking en bladeren door de foto's. Al is dat laatste misschien meer een gimmick. ;( Maar ik ben ook wel van de gimmicks. :P

Voor de GH2 zijn m4/3rd lensadapters, dus je kunt gewoon Canon-lenzen erop mikken.
Of bijvoorbeeld een prime Rokkor 50mm 1.7.

Maar de 600D is wel baas ja.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  vrijdag 9 december 2011 @ 17:20:16 #4
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_105383355
minder objectieven betekent niet beter. dat betekent alleen minder keus.
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_105385384
Cruijff zou zeggen 'maar das logisch'. :P

Maar... ik wil hem niet alleen voor fotografie gebruiken, hè? Anders was mijn keuze ook net zo makkelijk als de stemmen doen geloven (5 tegen 1 as we speak). :Y Een groot deel zal echter gaan om HD videocontent. Als ik bijvoorbeeld een voorbijgaande auto in focus wil volgen lijkt me dat een hels karwei met de 600D, zeker i.c.m. zoomen. Lijkt me vele malen eenvoudiger met de GH2. Of denk ik daar nu te moeilijk over?

Voor daadwerkelijke shoots en eropuit gaan met een doel heb ik geen problemen met andere lenzen trouwens. Alleen on-the-go de mogelijkheid voor alleen een kitlens 18-135/14-140 zonder verder iets mee te zeulen lijkt me fijn.
pi_105433377
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 18:20 schreef shiznuts het volgende:
Cruijff zou zeggen 'maar das logisch'. :P

Maar... ik wil hem niet alleen voor fotografie gebruiken, hè? Anders was mijn keuze ook net zo makkelijk als de stemmen doen geloven (5 tegen 1 as we speak). :Y Een groot deel zal echter gaan om HD videocontent. Als ik bijvoorbeeld een voorbijgaande auto in focus wil volgen lijkt me dat een hels karwei met de 600D, zeker i.c.m. zoomen. Lijkt me vele malen eenvoudiger met de GH2. Of denk ik daar nu te moeilijk over?

Voor daadwerkelijke shoots en eropuit gaan met een doel heb ik geen problemen met andere lenzen trouwens. Alleen on-the-go de mogelijkheid voor alleen een kitlens 18-135/14-140 zonder verder iets mee te zeulen lijkt me fijn.
Dan koop je een follow focus. Filmen met een 600D geeft je veel meer mogelijkheden dan met een GH2, je zult er alleen in moeten investeren..
  zaterdag 10 december 2011 @ 23:10:32 #7
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_105434679
veel meer mogelijkheden?
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_105435759
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2011 23:10 schreef ebeaydojraes het volgende:
veel meer mogelijkheden?
Daar ben ik dan ook benieuwd naar. :o
Vele videomakers prefereren een gehackte GH2 over een (gehackte) 600D, juist vanwege de betere videomogelijkheden van de GH2.

Een followfocus is verder weinig intuïtief, spontaan en compacthoudend. Vereist meer een geplande set-up. En is dan nog altijd manueel te verrichten.

Maar als ik iets over het hoofd zie, hoor ik graag wat, vandaar ook de vraag om meningen. _O_
  maandag 12 december 2011 @ 22:50:12 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_105516613
Mij lijkt het filmen met die GH2 een stuk makkelijker gaan.

Als het je vooral om het filmen gaat zou ik voor de GH2 gaan, anders de canon. Volgens mij heb ik het je nog niet veel makkelijker gemaakt, sorry :+ .
Huilen dan.
  dinsdag 13 december 2011 @ 00:29:29 #10
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_105521280
Haha. :D Thanks though. Ik heb het idee dat niemand dat verder inziet of dat mensen de hele Panasonic Lumix GH2 misschien ook niet kennen en de ervaringen met de grote twee: Nikon en Canon laten spreken. De GH2 is toch een beetje de underdog hier.

Het lenzen-argument gaat niet echt op, het is erg makkelijk diverse merken lenzen op een GH2 te zetten d.m.v. een vrij goedkope M4/3-adapter. Dat dan mooi in combinatie met een 50mm primelens; de Canon f1.8 of Rokkor f1.7 bijvoorbeeld. zou natuurlijk tof werken met de gehackte GH2's iso- en Mbit-boost. De Canon heeft ook last van moire las en zag ik, de GH2 niet. Maar ook zoiets:

Video niet gevonden (Is wel te vinden hoor, doet het op de site gewoon)

In zulke situaties zou ik geen raad weten hoe ik dat zou moeten flikken met 600D. Dat manueel spot on netjes in focus te houden zou me denk ik niet lukken. Toch pretty impressive. Zeker als je dat vergelijkt met de AF van Sony bijvoorbeeld.

Check ook deze video over touchscreen focus (vanaf 1:00 zo'n beetje)...
Toch een aardige feature. Maar inderdaad dingen die vrijwel alleen van belang zijn bij video. De 600D is inderdaad de no-brainer als het puur om de foto's zou gaan. En een aardig deel van het gebruik zal zich daar ook om draaien, maar die foto's zijn verder niet bedoeld voor printwork op groot formaat, maar wallpapers van maximaal 1920x1080 (mijn desktop en tv-slideshow formaat). Video is dan eigenlijk belangrijker. Maar dat o.a. een aflevering van House M.D en de film Rubber zijn geschoten met een 5D mkII zegt toch ook wat over Canon, al is een fullframe 5D mkII toch weer een paar klassen boven een 600D.

Ik hoopte vandaag even met beide te kunnen spelen, maar kwam de GH2 niet tegen. Een vriend heeft al een 600D waarmee we al wat outdoors en indoors gefilmd en gefotografeerd hebben, dus daarvan weet ik al dat het een zeer competente camera is, vooral wat betreft foto's. De GH2 heb ik voor het eerst in het echt gezien afgelopen vrijdag in de shops op Schiphol. Maar nog geen hands-on. Morgen maar richting Mediamarkt en Saturn in de hoop daar dan eindelijk een beetje te kunnen spelen en het hopelijk wat makkelijker maakt te kiezen. Of ik moet wachten op de GH3 met APS-C sensor, of een 700D met touchscreen en autofocus, da's ook nog een mogelijkheid... :'( :')

Mensen hier trouwens ervaringen met een steadicam?
Een van de eerste resultaten op Ebay hier, zou zoiets wat zijn?
Voor de audio heb ik verder al een Zoom H1. Gebruik ik nu i.c.m. hotshoemountadapter. _O_
  dinsdag 13 december 2011 @ 21:46:30 #11
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_105553325
Ze hadden bij de Saturn Groningen alleen de G2 en de 600D, niet de GH2. 600D heeft wel een lekker solide grip. De G2 (verder niet heel veel afwijkend van de GH2) is wel fijn compact, maar dat gaat eigenlijk ten koste van de ergonomie. Mja, daar ben ik ook niet veel mee opgeschoten. :P

http://www.eoshd.com/content/6468/gh3-around-corner-at-ces
CES eerst maar afwachten..? :@
pi_106256764
Wow.

Christmas Shootout: Part 1 door Philip Bloom
quote:
As you know Canon created a lot of buzz around the new C300 video camera. It’s a super technological and expensive DSLR styled toy made for professionals. The video on top shows a test made by Philip Bloom. Our friend Andrew Reid form EosHD (Click here) made one of those comparisons that will make us m43 owners again feel proud of Panasonic :) Andrew “proves” how the hacked “GH2 really is insane for resolution and the cleanness with which it downscales that 18MP CMOS to 1080p. The codec shows very little sign of AVCHD compression, well on par with the C300′s codec.” Of course we are comparing apple of oranges but damn, the GH2 costs fifteen times less than the Canon! Can’t wait to see what the GH3 can do… ;)
~ 43 Rumors
  maandag 2 januari 2012 @ 14:25:40 #13
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_106310927
http://www.43rumors.com/ft2-also-the-gh3-is-coming-out-soon/
quote:
A dpreview reader said that USA Panasonic Customer Service is now confirming that the GH3 will be here within weeks. The press announcement should be made around January 10 at the CES show in Las Vegas. I ask my US readers if they can try to call Panasonic and see if they really are sharing that info. I would be really surprised if they really do that!!! That’s why the rumor has the FT2 value only.
Misschien toch maar goed om gewacht te hebben...
  zaterdag 17 maart 2012 @ 16:49:01 #14
195885 shiz
ŻŻŻŻŻ
pi_109205644
Zo. Update-je. Dit maandenlange zoek- en afweegavontuur is ook eens ten einde. Misschien toch niet zo goed om gewacht te hebben. CES en CP+ bleek negatief uitgepakt qua aankondigingen in die richting. Met de eerstvolgende verwachte aankondiging in september, gedurende Photokina, maar klaar met wachten op de opvolger. Heb vandaag dan toch de GH2 kit met 14-140mm (en een UV-filter om de lens te beschermen vanaf dag 1) gehaald, bij Camera Tools in Apeldoorn.

Veel knopjes en menu's! :D Ga me eens verdiepen. Iesch wel mooi camera.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')