Momenteel bezit ik een
Canon Powershot SX1 IS, een (
CHDK-hackable) bridgecamera, van zo'n twee jaar oud. Ik kwam daarvoor van een
Fujifilm S8000fd, die ik toen net een jaar had. Mij liggen superzooms wel, ze zijn erg veelzijdig, maar tegelijkertijd ook erg compact. Vooral dat laatste is iets waar ik veel waarde aan hecht, want ik reis veel en dan wil ik geen kilo's aan gear meezeulen. Het liefste iets dat gewoon in je tas past en je in elke situatie wat aan hebt.
In het begin ging het me voornamelijk om fotografie, maar zo langzamerhand interesseer ik me erg voor het maken van HD videocontent. Mijn Canon is redelijk verbluffend met 1080p en articulated screen, maar vooral in low light condities valt de kwaliteit toch erg tegen en op origineel formaat zijn de foto's vaak erg grainy. Qua fotografie vond ik het eerst belangrijk van wide angle tot telezoom alles te kunnen schieten. Maar telezoom is eigenlijk meer een gimmick 'wow, kijk hoe dichtbij ik kom'. Indrukwekkendere foto's krijg je o.a. juist met macro en inmiddels hecht ik meer waarde aan depth of field (DOF) en algemene kwaliteit, wat me in de bridgecamerahoek teveel beperkt. Een
Canon Powershot SX40 HS of
Panasonic Lumix FZ150 lijken op papier heel wat, maar van wat ik heb gezien is het niet wat ik zoek aan kwaliteit.
Wel vind ik die laatstgenoemde twee merken opvallend goed, maar wil dus een stapje meer. Het liefste zou ik de DOF van een 35mm full frame
Canon 5D mk II willen, maar dan met articulated (touch)screen. Maar die is er niet en zal er nooit komen (fragiel). De
7D wordt het dan ook niet, de
60D biedt in mijn optiek niet genoeg meer om het prijsverschil met de
600D te overbruggen.
![EOS600D_w200_tcm16-836938.jpg]()
![EISA_EOS600D_130x130_tcm16-857612.jpg]()
![TIPA_600D_130x130_tcm16-845451.jpg]()
De 600D zou een goede keuze zijn. Fijne en ergonomische body, een schermpje met waanzinnig goed beeld/resolutie, 18 Mpxl sensor, optische viewfinder en natuurlijk een lensline-up waar je u tegen zit (adapterringen daargelaten). Dikke pre is natuurlijk dat de EOS-line te hacken is met
Magic Lantern.
![T4UXB.jpg]()
Op zijn beurt is de
Panasonic Lumix GH2 ook te
hacken... en hoe! Bitrateboosts (176 Mbit) waardoor 1080p video er kristalhelder en gedetailleerd uitziet. De manual control over de camera in videomode met ISO-boost naar
ISO12800. De GH2 ondersteunt in videomode autofocus en beschikt over een articulated touchscreen waardoor je de focus kunt 'aanwijzen' (tevens 23 focus points). Je hebt verder RAW-ondersteuning, een mic-input en een erg gave electronic viewfinder (EVF). Al met al een compacte body, iets wat mij zeker wel bevalt om te reizen aan de andere kant misschien lichtelijk onaangenaam hanteert.
Nikon heeft wat mij betreft niet echt iets dat hier tussenpast (D5100 mist o.a. voldoende manual control in videomode). Ook Sony verspilt punten met het uitklapbare scherm dat onbruikbaar is als je voor de camera (SLT-A65) staat en het scherm wilt zien en de camera op een tripod is gemonteerd (klapt aan de onderkant uit, niet de zijkant). Bovendien zijn deze camera's onhackbaar en zijn andere qua omvang en/of prijs niet interessant genoeg.
Het gaat nu dus min of meer tussen de Canon EOS 600D met 18-135mm lens of de Panasonic Lumix GH2 met 14-140mm lens. Beide met een veelzijdige lens, 1080p video en draaibaar scherm. Het scherm van de 600D is gedetailleerder, maar ondersteunt geen touchscreen. De GH2 heeft autofocus in videomode en 23 focus points, de 600D heeft maar 9 focus points, maar wint dan weer in de megapixelstrijd met 18 i.p.v. 16. Verder is de 600D wat ergonomischer, maar is ook wat 'bulkier', daarvoor wel weer stukken goedkoper als gewenste camera+lenskit met ¤ 783,00 tegenover de GH2: ¤ 1.089,00.
Ik zit al een tijdje te kijken naar een betere camera, vooral vanwege de HD video-mogelijkheden en low light performance. Ik wil eigenlijk geen lenzen meezeulen en moet dus eigenlijk gewoon een camera met lens bij een tas in kunnen stoppen om overal klaar te zijn voor actie. Wat nu de SX1 IS doet. Heb aardig wat research gedaan via...
www.cameralabs.com /
www.snapsort.com /
www.letsgodigital.org/nl/ /
www.dpreview.com /
www.imaging-resource.com /
www.theverge.com/products/categories/cameras/2 /
www.digitalrev.com / en nog veel meer, maar een keuze heb ik nog altijd niet kunnen maken... dus ik vroeg me af of ik hier een second opinion kon vragen van anderen

:
Poll: Welke camera is de beste koop voor mij?•
De Canon EOS 600D + 18-135mm lens•
De Panasonic Lumix GH2 + 14-140mm lens•
Anders, namelijk... (comment)Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier[ Bericht 0% gewijzigd door shiz op 08-12-2011 17:11:22 ]
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz