Ja, die laten we al zien!quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:59 schreef -Strawberry- het volgende:
Er was een leuk filmpje van in een lift, dat mensen een bepaalde richting op gingen staan en dat de overgebleven persoon dat vervolgens ook deed. Maar lastig in de praktijk brengen.
Ha, die gaan we doen!quote:Op dinsdag 6 december 2011 15:26 schreef Hephaistos. het volgende:
Simpel. Je gaat voor de klas staan en gaat als een malle aan je hoofd krabben. Iedereen die ook aan z'n hoofd gaat krabben is een conformist.
Die heeft docent al als voorbeeld gedaan, helaaassquote:Op dinsdag 6 december 2011 16:50 schreef Lienekien het volgende:
Twee lijnen op het bord tekenen. Van tevoren met de grote groep afspreken dat de kortste lijn de langste lijn is. Dan op het rijtje af laten zeggen welke lijn het langst is. Je proefpersoon (die is dus niet van tevoren op de hoogte) zal ook zeggen dat de kortste het langste is.
Dat is Aschquote:Op dinsdag 6 december 2011 16:50 schreef Lienekien het volgende:
Twee lijnen op het bord tekenen. Van tevoren met de grote groep afspreken dat de kortste lijn de langste lijn is. Dan op het rijtje af laten zeggen welke lijn het langst is. Je proefpersoon (die is dus niet van tevoren op de hoogte) zal ook zeggen dat de kortste het langste is.
Dat zegt niks over conformisme. In een westers land kun je er zeker van zijn dat het een grap is. Mensen gaan dus niet door de juiste deur vanwege peer pressure, maar omdat ze het een grappig idee vinden.quote:Op dinsdag 6 december 2011 20:01 schreef Sandertje23 het volgende:
Wat je kunt doen (al eerder voorbijgekomen bij mijn colleges) is:
Bij een ingang met twee deuren op de ene zetten dat er alleen mannen doorheen mogen en bij de andere alleen vrouwen.
Resultaat filmen.
Conformisme: 'aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die heersen in een bepaalde groep met als doel geaccepteerd te worden binnen deze groep'. In dit voorbeeld is de groep de maatschappij (ofwel de mensen in en rond de school), die zich conformeert naar de deur waarop hetzelfde geslacht staat als ze zelf zijn.quote:Op vrijdag 9 december 2011 09:09 schreef Gattaca het volgende:
[..]
Dat zegt niks over conformisme. In een westers land kun je er zeker van zijn dat het een grap is. Mensen gaan dus niet door de juiste deur vanwege peer pressure, maar omdat ze het een grappig idee vinden.
De opvatting heerst (nog) niet binnen de groep. Het is alleen maar een regeltje. Het kan voor de voorbijganger overkomen alsof dat "de groep" dat wil, maar het kan ook zijn dat het gewoon een grapje is. Of hij leest het bordje geeneens.quote:Op vrijdag 9 december 2011 09:48 schreef Sandertje23 het volgende:
[..]
Conformisme: 'aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die heersen in een bepaalde groep met als doel geaccepteerd te worden binnen deze groep'. In dit voorbeeld is de groep de maatschappij (ofwel de mensen in en rond de school), die zich conformeert naar de deur waarop hetzelfde geslacht staat als ze zelf zijn.
Laat ik het dan zo zeggen: bij het lijnenexperiment van Asch is de druk vanuit de groep direct en wordt het dus moeilijker om niet te conformeren. Bij het deurexperiment is het indirect en wat zwakker, maar je wilt alsnog niet de 'ene' zijn die dan weer niet doet als de rest want misschien zien mensen dat welquote:Op vrijdag 9 december 2011 09:57 schreef Gattaca het volgende:
[..]
De opvatting heerst (nog) niet binnen de groep. Het is alleen maar een regeltje. Het kan voor de voorbijganger overkomen alsof dat "de groep" dat wil, maar het kan ook zijn dat het gewoon een grapje is. Of hij leest het bordje geeneens.
Als ik zo'n bordje zou zien dan zou ik denken dat het kunst is of zo. Of een studentengrap. Ik zou geen sociale druk voelen. Met dat lijnenexperiment van Asch zou ik dat wel voelen.
Ik zit op m'n werk dus kan het filmpje niet uitgebreid gaan kijken... kan dus niet goed oordelen, als ik eerlijk ben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |