abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105253859
Hoi,

Voor school zoek ik een leuke test met betrekking tot het Conformisme. Heeft iemand een goed idee? Ik kan zelf niet zo 1,2,3 wat bedenken, wat nog niet aan bod is gekomen.

Tot nu toe is behandeld:

De lijntest van Asch, en het beantwoorden van een vraag, waar sommige mensen een ander antwoord geven dan gebruikelijk, en dat de rest van de groep dat foute antwoord dan ook geeft.

Alvast bedankt!
  dinsdag 6 december 2011 @ 15:26:03 #2
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_105254050
Simpel. Je gaat voor de klas staan en gaat als een malle aan je hoofd krabben. Iedereen die ook aan z'n hoofd gaat krabben is een conformist.
  dinsdag 6 december 2011 @ 15:38:12 #3
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_105254571
Gapen werkt altijd wel. Let maar eens op.
pi_105255489
Er was een leuk filmpje van in een lift, dat mensen een bepaalde richting op gingen staan en dat de overgebleven persoon dat vervolgens ook deed. Maar lastig in de praktijk brengen.
pi_105255914
Een snoeiharde eierscheet laten, je weet wel zo'n ruft van type zenuwgas waar Saddam nog van onder de indruk zou zijn. En dan zo heel vies kijken en kijken of anderen dat ook gaan doen.

Succes verzekerd! ^O^
pi_105257575
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 15:59 schreef -Strawberry- het volgende:
Er was een leuk filmpje van in een lift, dat mensen een bepaalde richting op gingen staan en dat de overgebleven persoon dat vervolgens ook deed. Maar lastig in de praktijk brengen.
Ja, die laten we al zien! :P
pi_105257670
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 15:26 schreef Hephaistos. het volgende:
Simpel. Je gaat voor de klas staan en gaat als een malle aan je hoofd krabben. Iedereen die ook aan z'n hoofd gaat krabben is een conformist.
Ha, die gaan we doen!
  dinsdag 6 december 2011 @ 16:50:21 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_105257751
Twee lijnen op het bord tekenen. Van tevoren met de grote groep afspreken dat de kortste lijn de langste lijn is. Dan op het rijtje af laten zeggen welke lijn het langst is. Je proefpersoon (die is dus niet van tevoren op de hoogte) zal ook zeggen dat de kortste het langste is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_105257778
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 16:50 schreef Lienekien het volgende:
Twee lijnen op het bord tekenen. Van tevoren met de grote groep afspreken dat de kortste lijn de langste lijn is. Dan op het rijtje af laten zeggen welke lijn het langst is. Je proefpersoon (die is dus niet van tevoren op de hoogte) zal ook zeggen dat de kortste het langste is.
Die heeft docent al als voorbeeld gedaan, helaaass
  dinsdag 6 december 2011 @ 16:52:05 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_105257834
Brandalarm af laten gaan en met de grote groep afspreken dat je blijft zitten. Proefpersoon blijft ook zitten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_105266849
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 16:50 schreef Lienekien het volgende:
Dat is Asch :)
pi_105267002
Wat je kunt doen (al eerder voorbijgekomen bij mijn colleges) is:

Bij een ingang met twee deuren op de ene zetten dat er alleen mannen doorheen mogen en bij de andere alleen vrouwen.

Resultaat filmen.

pi_105367442
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 20:01 schreef Sandertje23 het volgende:
Wat je kunt doen (al eerder voorbijgekomen bij mijn colleges) is:

Bij een ingang met twee deuren op de ene zetten dat er alleen mannen doorheen mogen en bij de andere alleen vrouwen.

Resultaat filmen.

Dat zegt niks over conformisme. In een westers land kun je er zeker van zijn dat het een grap is. Mensen gaan dus niet door de juiste deur vanwege peer pressure, maar omdat ze het een grappig idee vinden.
pi_105367729
http://en.wikipedia.org/wiki/No_soap_radio
Dit is een aardige ... spreek met mensen af dat je gaat lachen om een hele slechte mop. Hou er één persoon buiten.
pi_105368211
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 09:09 schreef Gattaca het volgende:

[..]

Dat zegt niks over conformisme. In een westers land kun je er zeker van zijn dat het een grap is. Mensen gaan dus niet door de juiste deur vanwege peer pressure, maar omdat ze het een grappig idee vinden.
Conformisme: 'aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die heersen in een bepaalde groep met als doel geaccepteerd te worden binnen deze groep'. In dit voorbeeld is de groep de maatschappij (ofwel de mensen in en rond de school), die zich conformeert naar de deur waarop hetzelfde geslacht staat als ze zelf zijn.
pi_105368454
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 09:48 schreef Sandertje23 het volgende:

[..]

Conformisme: 'aanpassen van zichzelf aan het gedrag en de opvattingen die heersen in een bepaalde groep met als doel geaccepteerd te worden binnen deze groep'. In dit voorbeeld is de groep de maatschappij (ofwel de mensen in en rond de school), die zich conformeert naar de deur waarop hetzelfde geslacht staat als ze zelf zijn.
De opvatting heerst (nog) niet binnen de groep. Het is alleen maar een regeltje. Het kan voor de voorbijganger overkomen alsof dat "de groep" dat wil, maar het kan ook zijn dat het gewoon een grapje is. Of hij leest het bordje geeneens.

Als ik zo'n bordje zou zien dan zou ik denken dat het kunst is of zo. Of een studentengrap. Ik zou geen sociale druk voelen. Met dat lijnenexperiment van Asch zou ik dat wel voelen.

Ik zit op m'n werk dus kan het filmpje niet uitgebreid gaan kijken :P ... kan dus niet goed oordelen, als ik eerlijk ben.
pi_105368608
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2011 09:57 schreef Gattaca het volgende:

[..]

De opvatting heerst (nog) niet binnen de groep. Het is alleen maar een regeltje. Het kan voor de voorbijganger overkomen alsof dat "de groep" dat wil, maar het kan ook zijn dat het gewoon een grapje is. Of hij leest het bordje geeneens.

Als ik zo'n bordje zou zien dan zou ik denken dat het kunst is of zo. Of een studentengrap. Ik zou geen sociale druk voelen. Met dat lijnenexperiment van Asch zou ik dat wel voelen.

Ik zit op m'n werk dus kan het filmpje niet uitgebreid gaan kijken :P ... kan dus niet goed oordelen, als ik eerlijk ben.
Laat ik het dan zo zeggen: bij het lijnenexperiment van Asch is de druk vanuit de groep direct en wordt het dus moeilijker om niet te conformeren. Bij het deurexperiment is het indirect en wat zwakker, maar je wilt alsnog niet de 'ene' zijn die dan weer niet doet als de rest want misschien zien mensen dat wel :)
pi_105394842
Ik ga er vanuit dat je meest klasgenoten Facebook en dergelijke hebben en jij hen als vrienden hebt op FB.

Wellicht een merkonderzoek doen naar favoriet biermerk

Eerste 3 jongens in de klas zeggen dat Hertog Jan hun favoriete bier is. Kijken wat de rest antwoord en hoeveel mensen zichzelf conformeren.

Test kan je herhalen met andere merken natuurlijk alleen op een minder opvallende manier :').
pi_105398109
Er is ooit een experiment geweest waarin iemand een bekende looproute blokkeerde met van die verkeerspionnen om te kijken hoe veel mensen zich daar aan hielden. Hierna ging je met een paar mensen er om heen of doorheen lopen om te kijken of anderen dat voorbeeld volgden. Of juist heel overdreven er om heen gaan lopen.

En misschien heb je hier wat aan:

Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')