abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105201351
Hoi ik vroeg mij af of je dus bij de woorden wel en zelf het accent op de e naar links of naar rechts moet zetten.....

Bv Bij x was dit niet het geval, maar bij y was dit wel het geval

wél of wèl

bv Je moet dit zelf regelen

zèlf? zélf?

en bv We willen x én y hebben

bvd
pi_105201451
Ligt toch aan de manier waarop je het uitspreekt?
"dit dit én dat"
je verheft je stem als je de "e" uitspreekt, dus moet het streepje naar "boven".
dat is wat ik me kan herinneren van de basisschool :')
pi_105201505
Je hebt e en ee. Ik gebruik altijd café als hulpmiddel :P Cafee en niet cafe. Indien de letter anders hoort te klinken moet het streepje naar de andere kant. (Toch?)
pi_105201575
http://www.onzetaal.nl/ta(...)oonteken-nadrukteken
quote:
Klemtoonteken, nadrukteken
Als je een woord of een lettergreep wilt benadrukken, met welk teken moet dat dan? Is het: 'Het beleid is wél zinvol' of 'Het beleid is wèl zinvol'?
Juist is: 'Het beleid is wél zinvol.'

Het nadrukteken of klemtoonteken is altijd het accent aigu ( ´ ), een streepje van linksonder naar rechtsboven. Als er sprake is van een klinkercombinatie van twee of meer letters, worden er twee accenten geplaatst. Enkele voorbeelden:

Ik wil dát boek.
Vóór de vergadering heb ik geen tijd; ik bel je daarna wel.
Dat is jé van hét.
Die bal was úít!
Dóé dan iets!
Moet je je vóórstellen!
Het duurt ééuwen voor je aan de beurt bent.
Ook op blíjft zouden twee accenttekens moeten staan, maar omdat dat niet altijd technisch mogelijk is, mag het accent op de j achterwege blijven.

Het accent grave ( ` ) wordt alleen gebruikt in algemeen gangbare woorden van Franse herkomst, zoals à, scène en misère, en om de uitspraak van de letter e aan te geven, zoals in appèl, hè en blèren.
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_105201661
THNX mensen!!!
pi_105203222
quote:
Damn, dan faal ik toch vaak :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')