abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105118687
Ik heb een hier een Honeywell Vision hangen waarvan ik het aantal schakelmomenten per uur kan instellen.
Nu heb ik stadsverwarming en die bedien ik met een thermische motor die wordt aangestuurd door de Vision.
Die thermische motor heeft een openloop tijd van +/- 4 minuten.

Het aantal schakelmomenten kan worden ingesteld van 4 tot 12 per uur.
Hij staat nu op 6 (standaard)

Betekend dat hij sowieso 6 x per uur sowieso schakelt ongeacht de temp ?
Want ik hoor de thermostaat vaak even klikken en dan na een paar minuten weer (dan gaat hij weer uit)

Iemand (Klipper ?) die me hier wat meer over kan vertellen ?

En wat zou in mijn situatie een goede instelling zijn ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_105127839
6 schakelmomenten is maximaal 6, kunnen er ook minder zijn.
12 x 4 = 48 minuten, blijft 12 minuten effectief vol open of dicht over.
In ieder geval niet verhogen, dan heb je op een gegeven moment dat de knop alleen nog maar aan het open en dichtlopen is.
Het zal even zoeken zijn in het begin.

Alleen deze thermostaat heeft toch 1 tot 12 schakelingen per uur? en standaard 5 ingesteld.
Tenminste als het de TH8100U1004 betreft, dan kun je ook instellen dat het verwarmingsafgifte bijvoorbeeld traag, standaard of snel is waarop de regelaar zich beter kan instellen.
pi_105130818
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 10:55 schreef klipper het volgende:
6 schakelmomenten is maximaal 6, kunnen er ook minder zijn.
12 x 4 = 48 minuten, blijft 12 minuten effectief vol open of dicht over.
In ieder geval niet verhogen, dan heb je op een gegeven moment dat de knop alleen nog maar aan het open en dichtlopen is.
Het zal even zoeken zijn in het begin.

Alleen deze thermostaat heeft toch 1 tot 12 schakelingen per uur? en standaard 5 ingesteld.
Tenminste als het de TH8100U1004 betreft, dan kun je ook instellen dat het verwarmingsafgifte bijvoorbeeld traag, standaard of snel is waarop de regelaar zich beter kan instellen.
Oke dat is duidelijk, dus als ik bv 1 schakelmoment per uur instel dan zal hij maximaal 1 x per uur schakelen ?
Dus als hij al 1 x heeft moet schakelen en er is warmtevraag dan stuurt hij niet open ?

Ja je hebt gelijk, ik heb het verkeerd neergezet.
Je kan inderdaad ook het regelgedrag installen.

Het is een normale installatie dus die laat ik in het midden staan.

In principe zijn de waardes nu zo ingesteld : Adaptief voorverwarmen aan, 5 schakelingen per uur en normaal opwarmgedrag.

Het werkt prima nu, ik was alleen benieuwd of ik nog enig voordeel kan behalen mbt kosten en comfort.
Zoals je weet wordt ik per radiator afgerekend.

Ik heb 3 ledenradiatoren met thermostaatkranen in de woonkamer.
Daar heb ik handknoppen op geplaatst en die staan alle 3 vol open.

Onwijs bedankt voor je nuttige reactie weer, fijn om een user met verstand van zaken te hebben ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_105131693
Het zou inderdaad zo moeten zijn dat bij 1 schakeling deze pas een uur later weer mag schakelen.
Echter zou ik hier wel mee oppassen, aangezien de regelaar adaptief is.
weet namelijk niet of de regelaar het weinige schakelen zal gaan compenseren met een hogere aanvangstemperatuur zodat je gemiddeld op de ingestelde temperatuur uitkomt.

Gewoon even op 5 laten staan, en eventueel stapsgewijs verlagen, verhogen moet je voorkomen dat je over het aantal van x keer 8 minuten is 60 komt om te voorkomen dat de servomotor helemaal niet tot rust komt. ( 4 minuten open lopen en 4 minuten dicht lopen)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')