Hangt er vanaf inderdaad; hier verderop zit er een professioneel bedrijf wat ongeveer 250 euro rekent voor het inbouwen van een headunit, vier speakers, versterker, sub, bekabeling en dempingsmateriaal. Dat is dan inclusief dempingsmateriaal. Maar daar zijn ze dan ook rustig een volledige dag mee bezig.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:04 schreef KNAK het volgende:
Beetje open vraag inderdaad.
Wat kost inbouwen gemiddeld? of ligt dat ook helemaal aan wat je erin wil laten zetten?
Het ligt eraan wat je smaak is: ik vind het altijd erg in-your-face (hangt ook van je instellingen af, maar ik hoor de meerwaarde in een auto niet en ik ben semipro geluidstechnicus); voor mij liever coaxiale speakers.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:08 schreef KNAK het volgende:
Ik ben zojuist pas begonnen met rond te kijken. Mij is het nog niet bekend of losse tweeters wel nodig zijn. De auto's met goed geluid waar ik in heb gezeten hadden altijd wel tweeters geinstalleerd. Zou verder niet weten of dit echt nodig is of niet
quote:Op woensdag 30 november 2011 15:11 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Het ligt eraan wat je smaak is: ik vind het altijd erg in-your-face (hangt ook van je instellingen af, maar ik hoor de meerwaarde in een auto niet en ik ben semipro geluidstechnicus); voor mij liever coaxiale speakers.
Die in de hoedenplank zou in principe niet nodig hoeven te zijn (bij een concert komt ook geluid van voren en niet van achter) Maar buiten dat, is het wel fijn voor evt passagiers achterin om die speakers op de HU mee te laten draaien.. En kan dus ook een setje van een tietje of 2 zijn ipv duurdere speakers..quote:Op woensdag 30 november 2011 15:16 schreef KNAK het volgende:
4 speakers
2 in de deuren, die andere 2? hoedeplank neem ik aan?
770 is nogal wat inderdaad. Maar ik neem aan dat je daarmee dan wel tevreden kan zijn.
Ik ben geen knakker die in de zomeravond op het strandboulevard of parkeerterrein alle deuren opensmijt en de volume voluit draai om zo met al mijn vriendjes al blowend/zuipend avonden te verslijten. Het is veelal bedoeld om tijdens lange snelwegritten een goed geluid te hebben op een bovengemiddeld volume.
En daar zijn de puberale stookhoertjes weer, waarschijnlijk inclusief bonkende Opel Corsa...quote:Op woensdag 30 november 2011 15:20 schreef theKiD het volgende:
[..]dude! Geluidstechnicus en dan niet weten waarom je beter composet kan nemen ipv coaxiale speakers..
![]()
Ik heb geen composet, want ik haat het geluid van die dingen. Ik weet namelijk ook wat tweeters op hoog volume, want dat staan ze altijd bij de idioten die duizenden euro's aan hun caraudio spenderen, die recht op je oren gericht staan kunnen aanrichten. Audiotechniek gaat iets verder dan slechts een paar speakertjes kopen en installeren.quote:Als het -bij jou?- altijd verkeerd uitgericht/ afgesteld staat/stond is het idd begrijpelijk dat het in-your-face overkomt, maar de tweeters los van het mid is als je er een klein beetje moeite voor wilt doen, altijd, ALTIJD beter dan coaxiaal..
Komt bij, dat als je geen composet gebruikt, het meestal in de deur zit, en dus het geluid van beneden vandaan komt, en je niets met evt richten/ afstellen kunt doen..
Maak je geen zorgen: ik zat ook absoluut niet op jouw mening of waardering te wachten.quote:Maar een semi-pro geluidstechnicus die zo praat over tweeters los of in coaxiaal kan ik niet serieus nemen, sorry
Jij je zinquote:Op woensdag 30 november 2011 15:30 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
En daar zijn de puberale stookhoertjes weer, waarschijnlijk inclusief bonkende Opel Corsa...
Er is een verschil tussen theorie en praktijk.
[..]
Ik heb geen composet, want ik haat het geluid van die dingen. Ik weet namelijk ook wat tweeters op hoog volume, want dat staan ze altijd bij de idioten die duizenden euro's aan hun caraudio spenderen, die recht op je oren gericht staan kunnen aanrichten. Audiotechniek gaat iets verder dan slechts een paar speakertjes kopen en installeren.
Verder: het is een auto; niet bepaald een akoestisch perfecte omgeving... En als je een beetje headunit hebt kun je alles prima EQ-en.
[..]
Maak je geen zorgen: ik zat ook absoluut niet op jouw mening of waardering te wachten.
TS wil duidelijk een set die prettig klinkt, met niet al teveel toeters, bellen, instellingen en kosten. Dan kom je dus niet met een composet aankakken, want een beetje fatsoenlijke composet, inclusief kwalitatieve crossover, is nooit zijn geld waard in een auto, simpelweg door de beroerde akoestiek.
Niet weten dat iedere speaker een ander karakter heeft en het daarom dus nooit handig is om verschillende soorten speakers te combineren...quote:Op woensdag 30 november 2011 15:23 schreef theKiD het volgende:
[..]
Die in de hoedenplank zou in principe niet nodig hoeven te zijn (bij een concert komt ook geluid van voren en niet van achter) Maar buiten dat, is het wel fijn voor evt passagiers achterin om die speakers op de HU mee te laten draaien.. En kan dus ook een setje van een tietje of 2 zijn ipv duurdere speakers..
Ik heb al aardig wat klussen gedaan, inclusief composets maar dan wel tegen mijn aanraden in.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:33 schreef theKiD het volgende:
[..]
Jij je zinMaar serieus kan ik je niet meer nemen.. Dan maar een stookhoertje, alleen hoogstwaarschijnlijk wel een met meer auto-audio ervaring
En nee, ik heb geen bonkende corsa. Op dit moment niets meer met auto-audio
quote:Op woensdag 30 november 2011 15:34 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Niet weten dat iedere speaker een ander karakter heeft en het daarom dus nooit handig is om verschillende soorten speakers te combineren...
[..]
Ik heb al aardig wat klussen gedaan, inclusief composets maar dan wel tegen mijn aanraden in.
Ik wil anders best een middagje bij je komen babbelen over akoestiek, akoestische behandeling van een ruimte, mixing, mastering, AD-DA-conversie, dithering en aanverwanten als je mij niet gelooft. En daarna kan ik je ook nog wel wat lessen geven over de creatieve en technische processen die bij muziekproductie komen kijken als je dat graag wilt.quote:Op woensdag 30 november 2011 15:36 schreef theKiD het volgende:
[..]Geen probleem, jij bent de semi-prof hier
[TK] Discoboxenquote:Op woensdag 30 november 2011 18:40 schreef TimMer1981 het volgende:
Alleen heeft TS geen fatsoenlijke speakers in zijn auto als ik het zo begrijp.
Ja, honderden euro's idd, en dat komt domweg omdat als het góed gebeurt, zo ongeveer je complete interieur uit de auto moet om de signaalkabels en de stroom voor de amps en sub naar achteren te leggen, en dat kost tijd, en we all know dat dat geld is.. een dagje is niks; reken maar uit 8 X 35¤ ex. en dan nog je hardware, reken even je HU, liefst eentje met een beetje decente filtering erin, één of 2 setjes speakers van 100 -150 ¤ per setje, je versterker(s), en reken ook maar 100¤ (is krapjes) voor je bekabeling.quote:Op woensdag 30 november 2011 14:47 schreef KNAK het volgende:
Inbouwen belachelijk veel geld? Als dat zo is dan kan er altijd nog gekeken worden naar iemand in kennis/vriendenkring, of uiteindelijk zelf klooten.
Maar waar heb je het dan over? honderden euro's?
en je stereo is straks duurder dan de ride?quote:Op woensdag 30 november 2011 22:55 schreef KNAK het volgende:
TS gaat binnenkort beginnen met rijbewijsAuto is er al dus wat voorbereidend werk moet kunnen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |