abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105003446
Ik zit met een vraag. Ik vind van mijzelf dat ik een te grote sociale drive heb. Tot aan het punt dat ik het heel vervelend vind om een avond thuis te zijn en er zelfs gedeprimeerd van kan raken. Als ik het hier met vrienden over heb dan zeggen zij dat ze heel goed een paar dagen alleen kunnen zijn en zich totaal niet herkennen in mijn 'probleem'. Ik ervaar het wel als een probleem, maar stel ik me nou alleen maar aan? Het lijkt mij heel sterk dat mensen het leuk vinden om een tijd alleen te zijn.

Even korte situatieschets: 26 jaar, sinds een jaar voor het eerst echt alleen. Geen relatie of huisgenoten meer. Goede baan, eigen huis, zeer grote sociale kring, mooie toekomst. Niets om over te klagen eigenlijk. Ik heb weinig hobbies binnenshuis omdat ik mijn aandacht er niet bij kan houden. Ik heb al wat dingen geprobeerd maar slaag er niet echt in om iets te vinden wat mij ook kan boeien op dagen dat ik thuis zit. Na een uurtje geef ik het weer op en pak ik de telefoon om iets te gaan doen. Terwijl, als ik al een afspraak heb staan voor later op de dag, ik mij uitstekend uren kan vermaken. De tijd vliegt dan voorbij, zolang ik maar uitzicht heb op sociaal contact.

Ik vind dit vreemd en niet heel normaal en wil graag weten of iemand dit herkent en of er tips zijn om mijzelf beter te leren vermaken als ik alleen ben. Ik verplicht mijzelf nu al vaak om gewoon thuis te blijven, maar dan zit ik alleen maar een beetje doelloos te Fokken of TV te kijken terwijl ik me bedenk dat ik veel liever even met die-en-die op stap was gegaan, of dat ik die ene persoon al een tijd niet gesproken heb. Dan vraag ik me af, wil ik die mensen écht spreken? Of zit ik alleen maar aan mijn eigen behoeften te voldoen?

Ik besef me trouwens dat dit niet een heel ingrijpend ding is en typisch een 'first world problem'. Sorry daarvoor.
pi_105003829
Je zult toch wel interesses hebben waar een hobby bij past ?

En als je je vermaakt met doelloos tv kijken of internetten is daar toch ook niet zoveel mee aan de hand ?
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_105003860
Het is maar net hoe jij in elkaar zit, als je het prettig vindt en je kan afspraken maken is er toch niets mis mee om dat ook daadwerkelijk te doen?

De een is graag alleen, de andere heeft meer de sociale behoefte.
  woensdag 30 november 2011 @ 13:11:31 #4
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_105004083
Ga op een teamsport?

Edit: oeps. Hobbies binnenshuis. Waarom zou je jezelf daar persé zo mee lastig willen vallen? Als jij je vermaak buitenshuis vindt is dat toch prima?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_105004157
Koop en xbox, ga muziek maken.
Download fruity loops en koop een midi keyboard. ^O^
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  woensdag 30 november 2011 @ 13:15:59 #6
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_105004192
Begin met blowen, vermaak je je opeens prima in je eentje!
  woensdag 30 november 2011 @ 13:20:55 #7
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_105004329
Als je nooit gewend bent om alleen te zijn snap ik dat dat best lastig is. Als je continu mensen om je heen hebt is er altijd wel iemand die voor vermaak of een activiteit zorgt.

Ikzelf heb eigenlijk nooit last gehad van alleen zijn omdat ik een aantal passies heb waarin ik mezelf helemaal in kan verliezen, maar ik voelde me wel anders toen ik verhuisd was van een plek in het midden van de stad naar een buitenwijk. Mijn vroegere huisje was een verzamelplek voor vrienden en er was altijd wel iemand in de buurt. Nadat ik verhuisd ben had ik een groter huis voor relatief minder geld, maar het voelde zonder dagelijks al die mensen over de vloer wat leeg aan.

Hier zal je denk ik aan moeten wennen, en een passie/hobby vinden waarin je jezelf helemaal kwijt kan en waar je een goed gevoel bij krijgt. Weglopen voor jezelf door situaties als dit te ontlopen zal de oplossing alleen maar vooruitschuiven. Zelfs als je eenmaal in een relatie zit en samenwoont zal dit een probleem worden doordat je teveel de ander zal gaan claimen uit verveling. Zoek wat bij je aansluit, en zet er niet te veel druk op. Op een gegeven moment zal je genoeg dingen vinden en zal je weer tijd tekort hebben om de dingen te doen die je wil doen.

Succes!
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_105004419
ga voor de lol eens een paar uur fietsen , zonder muziek op je hoofd en door een stil park ofzo.

dan ga je nadenken over van alles en nog wat , en merk je dat alleen zijn nog niet eens zo slecht is ;)
pi_105004692
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:02 schreef PBateman1978 het volgende:
Je zult toch wel interesses hebben waar een hobby bij past ?

En als je je vermaakt met doelloos tv kijken of internetten is daar toch ook niet zoveel mee aan de hand ?
Tsja, misschien ben ik wel te streberig. Het voelt zo doelloos. Ik zou liever een echte hobby hebben. Als iemand aan mij vraagt: 'Wat doe je als je niet aan het werk ben of met vrienden op stap?' dan is het antwoord: 'Niets'. Want dat is zo ongeveer het enige wat ik doe. Ik ga nog wat werk doen, of ik ga de deur uit.

Ik open deze thread ook vooral om eens te peilen of het echt zo raar is. Vrienden vinden het vreemd. Ik had mezelf al voorgenomen mij er misschien maar bij neer te leggen dat ik heel graag onder de mensen ben, maar het lijkt me ook wel lekker om niet de hele tijd bezig te zijn met wie ik nu weer eens kan spreken. Kost een hoop energie.

quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:20 schreef B-FliP het volgende:
Hier zal je denk ik aan moeten wennen, en een passie/hobby vinden waarin je jezelf helemaal kwijt kan en waar je een goed gevoel bij krijgt. Weglopen voor jezelf door situaties als dit te ontlopen zal de oplossing alleen maar vooruitschuiven. Zelfs als je eenmaal in een relatie zit en samenwoont zal dit een probleem worden doordat je teveel de ander zal gaan claimen uit verveling. Zoek wat bij je aansluit, en zet er niet te veel druk op. Op een gegeven moment zal je genoeg dingen vinden en zal je weer tijd tekort hebben om de dingen te doen die je wil doen.

Succes!
In een relatie ben ik juist helemaal niet claimerig. Ik vind het natuurlijk leuk als de ander over de vloer is, maar eigenlijk zijn we dan vooral met onze eigen dingen bezig, ik hoef niet voortdurend aandacht. Dan is het puur gezelschap.

Maar bedankt voor je tip! Ik zie het inderdaad als weglopen van gedrag waar ik misschien ook wel zonder zou moeten kunnen. Dat ik socialer ben dan anderen accepteer ik, maar niet als ik me er slecht bij voel als ik een beetje thuis zit te zitten.
pi_105004710
Slaap.
Zzz..
pi_105004941
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 13:32 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Tsja, misschien ben ik wel te streberig. Het voelt zo doelloos. Ik zou liever een echte hobby hebben. Als iemand aan mij vraagt: 'Wat doe je als je niet aan het werk ben of met vrienden op stap?' dan is het antwoord: 'Niets'. Want dat is zo ongeveer het enige wat ik doe. Ik ga nog wat werk doen, of ik ga de deur uit.

Ik open deze thread ook vooral om eens te peilen of het echt zo raar is. Vrienden vinden het vreemd. Ik had mezelf al voorgenomen mij er misschien maar bij neer te leggen dat ik heel graag onder de mensen ben, maar het lijkt me ook wel lekker om niet de hele tijd bezig te zijn met wie ik nu weer eens kan spreken. Kost een hoop energie.
Er zijn zoveel hobbies, zit daar niets bij wat op je interesses aansluit dan ?

Jezelf kunnen vermaken vind ik iig wel belangrijk, zelfs als je samenwoont zullen er genoeg momenten zijn waarop je jezelf moet vermaken omdat je partner iets voor zichzelf gaat doen bv.

En tv kijken bv. doelloos, tsja, het doel is om jezelf te vermaken lijkt me, en als jij je kunt vermaken met iets op tv dan is dat toch prima ? :)
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_105006455
Kan me voorstellen dat je leven leeg lijkt als je niets echt van jezelf hebt, en alleen maar het gevoel hebt dat je leeft als je met andere mensen bent.

Nooit overwogen om een (sport)clubje te zoeken, of een andere hobby buiten de deur uit te voeren, waar je iets doet wat je leuk vindt, en tegelijkertijd toch met mensen in contact bent? Dan is de stap misschien minder groot, terwijl je dan toch voor jezelf bezig bent.

Het lijkt me inderdaad doodvermoeiend om je voldoening uit sociaal contact te moeten halen, iedereen heeft wel eigen bezigheden en een uitlaatklep nodig.
pi_105007893
Ik ga weer een mountainbike kopen omdat ik dol ben op fietsen, maar ik heb vooralsnog nooit gedacht 'Kon ik maar fietsen' op die momenten dat ik liever de deur uit ga met anderen. Sporten heb ik dus wel overwogen. Maar wie weet, misschien werkt het toch. Ga het zeker proberen, ook al heb ik er nu nog geen zin in op die momenten. Vind dat meer iets voor de zaterdag- of zondagochtend.

Verder zet ik mij met grote regelmaat in bij het lokale poppodium, hartstikke leuk om te doen. Alleen merk ik dat dat ook meer een soort sociale happening is, en nog steeds niet echt iets voor mezelf. Bovendien ben je keihard voor anderen aan het werk op dat moment.

Tsja, misschien moet ik nog een muziekinstrument oppakken, maar behalve een drumstel spreekt niets mij aan, en die heeft weer wat praktische bezwaren.

Wel goede tips hoor!
pi_105008486
het is natuurlijk wel zo dat ene persoon meer een sociaal dier en andere mensen gewoon lone wolves .
dus ja misschien be nje wel gewoon sociaal dier :P
pi_105011088
Ik zie het probleem ook niet hoor.

Regel gewoon die afspraak, en de tijd ertussen ga je gewoon het huishouden doen ofzo. Of allerlei andere (vervelende?) klusjes, tot je weer onder de mensen kan zijn :)
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_105012119
ik kan me er wel in herkennen. het liefst ben ik alle dagen van de week buiten de deur/ mensen over de vloer. Tot op het punt dat ik 4/5 dagen per week in de kroeg stond voor de gezelligheid. Nu probeer ik dat te minderen.

Vaak als ik alleen thuis ben dan rook ik een joint. dan heb ik iets om me bezig te houden en stoned vermaak ik me prima met dom tv kijken. Eigenlijk zijn het beide geen echt goeie oplossingen.

Vroeger had ik als hobby nog motorrijden om me ei in kwijt te kunnen maar dat kan ik niet meer betalen. een nieuwe hobby lijkt mij een goed idee. Ik ga je topic in de gaten houden iig. kben benieuwd of er wat uitkomt :)
pi_105012458
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 12:46 schreef Mystikvm het volgende:
Even korte situatieschets: 26 jaar, sinds een jaar voor het eerst echt alleen. Geen relatie of huisgenoten meer.
Volgens mij zit het em daar in. Ik herken het namelijk heel erg van nadat mijn relatie uitging. Ineens kon ik met geen mogelijkheid meer al die lege uren vullen die ik ineens leek te hebben, terwijl ik daarvoor echt niet 24/7 bij hem was. Volgens mij zit het voor een groot deel tussen de oren, dat die vanzelfsprekende persoon (of personen, ihgv huisgenoten) niet meer beschikbaar is.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_105012824
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 17:10 schreef LastRequest het volgende:

[..]

Volgens mij zit het em daar in. Ik herken het namelijk heel erg van nadat mijn relatie uitging. Ineens kon ik met geen mogelijkheid meer al die lege uren vullen die ik ineens leek te hebben, terwijl ik daarvoor echt niet 24/7 bij hem was. Volgens mij zit het voor een groot deel tussen de oren, dat die vanzelfsprekende persoon (of personen, ihgv huisgenoten) niet meer beschikbaar is.
Ik denk niet echt dat het een specifiek persoon is. Ik mis haar ook niet echt, we zijn nog vriendschappelijk maar heb eigenlijk maar weinig behoefte haar te bellen van alle mensen die ik kan spreken.

Dat het te maken heeft met dat ik voor het eerst in mijn leven alleen moet leren zijn lijkt me wel een oorzaak. Ik heb nooit in mijn leven echt op mezelf gewoond, altijd met familie of samen met iemand anders. Mijn huishouden is altijd keurig op orde en ik zorg goed voor mezelf, maar ik heb gewoon heel snel de neiging om mijzelf in de weg te zitten thuis. Daarom wil ik het ook leren, of heb ik het idee dat ik het moet leren. Andere mensen kunnen het toch ook?

Natuurlijk is dit geen big deal en eigenlijk een luxeprobleem. Maar het stoort me soms wel.
pi_105013840
Nee maar dat bedoel ik, dat je het gewoon niet gewend bent. Al die anderen zijn het misschien wel al gewend of hebben het te druk met werk/studie/etc. om er überhaupt last van te hebben.

Ik herken me in elk geval enorm in, vooral ook urenlang echt niks nuttigs doen, internetten enzo. En het is dan anders dan normaal soggen ofzo, een ander gevoel erbij. En inderdaad als ik dan wel met iemand afgesproken heb of zelfs college heb ofzo, gaat de tijd veel sneller voorbij en is er geen probleem.
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_105013973
Ga je inzetten voor de buurt, een goed doel of zoiets dergelijks

Of ga een boek schrijven of muziek maken
  woensdag 30 november 2011 @ 17:56:49 #21
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_105014176
ik heb juist een te kleine sociale drive, misschien kunnen we een beetje uitwisselen?
We moeten bloed ruilen, als je je adres pm't zal ik je een pint van mijn bloed sturen. Als jij dan een pint van jouw bloed terug stuurt kunnen we de sociale drive naar een normaal niveau leggen.
pi_105014228
Plan gewoon meer bezigheden in waarbij je niet afhankelijk bent of anderen kunnen of niet. Je wil weer gaan mountainbiken. Waarom zoek je geen mountainbike groepje? Hoe meer vaste dingen je plant naast je werk, hoe meer behoefte je vanzelf krijgt aan 'momentjes voor jezelf'.

Waarom jezelf dwingen je alleen te kunnen vermaken, als dat blijkbaar niet is wat bij jou past? Zoek gewoon naar dingen met andere mensen. Jouw hobby is je omgeven met andere mensen, dus ga iets zoeken waarbij je dat met regelmaat hebt.

Het wordt alleen maar lastiger naarmate je ouder wordt en mensen meer en meer gesetteld raken en geen tijd meer hebben om steeds met je te gaan stappen.
pi_105014370
Tegenwoordig betrap ik me erop dat ik het heerlijker vindt om 's avonds lekker alleen te zijn en te genieten van mooie muziek, lekkere joint erbij, gitaar te spelen, of een film te kijken dan elke dag weer met sociale dingen bezig te zijn. Ik zie mijn vrienden al vaak genoeg per week, en geniet dan van de momenten dat ik met niemand rekening hoef te houden.
pi_105022695
Ik heb dat ook wel een beetje. Pas als ik met mensen ben heb ik eiegnlijk het idee dat ik mn vrije tijd goed besteed. Erg irritant maar kan me ook zelf slecht vermaken. Kan uren doelloos op internet hangen.
pi_105139913
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2011 12:46 schreef Mystikvm het volgende:
Ik vind dit vreemd en niet heel normaal en wil graag weten of iemand dit herkent en of er tips zijn om mijzelf beter te leren vermaken als ik alleen ben. Ik verplicht mijzelf nu al vaak om gewoon thuis te blijven, maar dan zit ik alleen maar een beetje doelloos te Fokken of TV te kijken terwijl ik me bedenk dat ik veel liever even met die-en-die op stap was gegaan, of dat ik die ene persoon al een tijd niet gesproken heb. Dan vraag ik me af, wil ik die mensen écht spreken? Of zit ik alleen maar aan mijn eigen behoeften te voldoen?
Ik besef me trouwens dat dit niet een heel ingrijpend ding is en typisch een 'first world problem'. Sorry daarvoor.
Zie dikgedrukte, daar ligt het probleem. Stop met vergelijken en zoek iets wat je wel leuk vindt om alleen te doen.
Het hoeft trouwens geen issue te zijn zolang jij er geen issue van maakt. Er zijn loners die heel goed alleen kunnen zijn en er zijn mensen die het liefst zo vaak mogelijk omringd willen zijn met vrienden/kenissen en daar tussenin zit een grijs gebied. Niet ieder mens is hetzelfde!

Natuurlijk is het belangrijk om niet afhankelijk te zijn van anderen om het gezellig te hebben! Gezellig kun je het ook echt in je eentje hebben hoor ;) Dus je moet onafhankelijk worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')