Ik ben bang dat dit al een stuk te hoog gegrepen is voor TSquote:Op zaterdag 26 november 2011 13:08 schreef Topgozer1 het volgende:
TS, het is niet moeilijk.
Maak voor jezelf een onderscheid tussen tegenwoordige tijd en verleden tijd.
In de tegenwoordige tijd schrijf je toch steeds " Hij gooiT, hij leesT, hij schrijfT"
In die gevallen twijfel je niet omdat die werkwoorden nooit op een D kunnen eindigen.
Bij "betekenen" is het anders.
Je kunt zeggen " Dank je, dat betekenT veel voor mij " met een T vanachter omdat het in de tegenwoordige tijd gebeurT (nu)
Langs de andere kant kun je ook zeggen " Ik hield van haar, ze heeft veel voor me betekenD "
Deze keer dus met een D vanachter omdat het in het verleden gebeurD is.
Gebeuren kan dus een T hebben als het nu gebeurT, en een D als het in het verleden gebeurD is.
Snappie?
Als je dat een keer beet hebt ben je al op weg
Ja, omdat het NU gebeurt in de tegenwoordige tijd.quote:Op zaterdag 26 november 2011 12:47 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Jij betekent niets, is dat wel goed?
Je bent een topgozer! Jij hebt het helemaal in de smiezen. Qua topgozeren, topgozer je helemaal goed. Weinig mensen topgozeren zo goed als jij topgozert en ook topgozerde. Vandaag heb je in ieder geval heel goed getopgozerd.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:13 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Ja, omdat het NU gebeurt in de tegenwoordige tijd.
Jij betekent niets.. Wat betekent dat voor mij?.. Betekent dat dat je niet meer van me houdT?
(Houden --> Stam = houd en we doen er een T bij omdat het NU gebeurt en niet in het verleden)
Het zijn allemaal dingen die nu gebeuren en niet vroeger.
Je bent helemaal mee.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:19 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Je bent een topgozer! Jij hebt het helemaal in de smiezen. Qua topgozeren, topgozer je helemaal goed. Weinig mensen topgozeren zo goed als jij topgozert en ook topgozerde. Vandaag heb je in ieder geval heel goed getopgozerd.
Jij met je verleden tijd. Gelul, dat is voltooid verleden tijd en wordt het dus een voltooid deelwoord.quote:Op zaterdag 26 november 2011 13:35 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
Je bent helemaal mee.
Stapje verder nu.
Laten we moeilijke werkwoorden nemen.
Je kent de sport badminton. Het werkwoord afgeleid daarvan in badmintonnen.
Normaal zetten ze gewoon "en" achter maar dan krijg je badmintonen en dan lijkt het alsof je de o lang moet uitspreken, dus hebben ze er nog een n tussen gezet.
Ik badminton, jij badmintont, wij badmintonnen. Ik heb vroeger gebadmintonD
Hoe zit het met judo?
Als je daar "en" achter zet om er een werkwoord van te maken krijg je judoen, maar dat klinkt als "kapoen, zoen, groen" en om dat te vermijden hebben ze een trema ¨ op de e gezet.
Dus is het werkwoord judoën.
Ik judo, jij judoot (dus judo - ot) met 2 o's omdat hij anders kort wordt uitgesproken en dat mag niet. Wij judoën met een trema omdat het anders weer klinkt als groen of toen.
Volg je nog?het
In het verleden zou .......................
En een voltooid deelwoord verwijst naar iets dat in het verleden gebeurd is.quote:Op zaterdag 26 november 2011 14:36 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Jij met je verleden tijd. Gelul, dat is voltooid verleden tijd en wordt het dus een voltooid deelwoord.
''Het'' betekent dat.. Zou je kunnen lezen als:quote:
Even opletten.quote:Op zondag 27 november 2011 12:30 schreef Topgozer1 het volgende:
[..]
En een voltooid deelwoord verwijst naar iets dat in het verleden gebeurd is.
Captain obvious
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |