wil je afrikanen te Canada neuken ?quote:Op maandag 28 november 2011 09:27 schreef Nielsch het volgende:
Fuck de Afrikaanse gemeenschap in Canada zou ik zeggen...
Dus? Is dat dan een reden om alles aan te passen? Dan kun je wel bezig blijven, ze leren maar om zaken in hun context te zien, daar leren ze alleen maar van. Daar kom je verder mee dan met alleen klagen en zeuren.quote:Op maandag 28 november 2011 10:04 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik gok dat die wel groter is dan de Nederlandse...
En het maakt niet uit hoe je het recht probeert te lullen, voor sommige mensen is het gewoon standaard racistisch. Als blanken hun gezicht schminken al, zelfs al zonder dat ze voor een 'machtige' blanke werken en knecht genoemd worden. Kun je nog zoveel doorzeveren over 'schoorsteenvegers' en 'roet', daar wordt niet meer naar geluisterd.
Stukje voortschrijdend inzicht is niets mis mee toch? Een kleine mea culpa; zo bedoelden we het niet, maar weet je, als jullie het echt zo kut vinden...quote:Op maandag 28 november 2011 19:25 schreef Arnold_fan het volgende:
Dus? Is dat dan een reden om alles aan te passen? Dan kun je wel bezig blijven, ze leren maar om zaken in hun context te zien, daar leren ze alleen maar van. Daar kom je verder mee dan met alleen klagen en zeuren.
Ja en hij gebruikt rendieren als slaven. Van deze dieren wordt het onmenselijke gevraagd. Het is wachten op een verbolgen Marianne Thieme die namens de PvdD kamervragen stelt over de overmatige westerse consumptie en het dierenleed.quote:Op zondag 27 november 2011 20:15 schreef Bluesdude het volgende:
Das waar de kerstman is dan beter. Ontdaan van slaven en christelijke symbolen
jajaja.. die amerikanen waren hun tijd ver vooruit
[ afbeelding ]
je ziet... deze seculiere pedo draagt zelf zijn zak.... hij schijnt wel dwergen gevangen te houden op de noordpool
Er zijn donkere mensen die elk jaar weer opkijken tegen de sinttijd. Kinderen op straat gaan hun raar aankijken en soms uitschelden.quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:09 schreef Elfletterig het volgende:
Ik word er een beetje onpasselijk van hoe een onschuldig figuur uit een kinderfeest wordt gebombardeerd tot racistische uiting. En hoe een kinderfeest wordt overschaduwd en bij vlagen zelfs verstoord door mensen die zonodig een discussie over racisme willen voeren.
Ik noem ze nogsteeds negerzoenen.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:14 schreef Ludd het volgende:
[..]
Je vergeet de negerzoenen die al in de ban gedaan zijn
Eens.quote:Op zaterdag 26 november 2011 11:20 schreef DDDDDaaf het volgende:
Dat de Nederlandse gemeenschap in den vreemde zich moet schikken in zijn minderheidsrol en dat er in het buitenland nogal vreemd tegen zwarte piet aangekeken wordt, snap ik wel.
Maar hier in Nederland hoor je met je fikken van de sinterklaastraditie af te blijven, dat is nu eenmaal ons stukje achterlijke cultuur. Onze tegenhanger van onverdoofde dieren slachten, stierenvechten en vrouwen in brand steken omdat ze het gore lef hadden zich te laten verkrachten. Wat mij betreft vieren we het feest in de huidige vorm, mét zwarte piet, nog tot in lengte der dagen...
Ok, maar dan ook geen suikerfeest meer. Ik heb er heel veel last van dat ik extra hard moet werken omdat anderen wel vrij krijgen vanwege hun feestje!quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er zijn donkere mensen die elk jaar weer opkijken tegen de sinttijd. Kinderen op straat gaan hun raar aankijken en soms uitschelden.
Aan de reacties te zien in dit topic snappen vele niet-donkere mensen dat niet.
Dat kan... Dat is menselijk.
Maar een deel daarvan die willen dat niet snappen. Dat is ook menselijk, maar het is dus niet zo fraai.
In plaats van hard schreeuwen "wij zijn onschuldig en wij discrimineren niet" is het beter om die pretentie waar te maken en proberen de gevoelens van sommige donkere mensen serieus te nemen. Maar dat weigeren sommigen.
Ach ja..... altijd weer die vreemdelingen, wel of niet donker die "ons bedreigen " toch ?
Ik vind het figuur zwarte piet in beginsel niet racistisch, hoewel het onvermijdelijk was dat mensen discriminerende eigenschappen aan de persoonlijkheid piet vastkoppelde in het verleden.
Wel of niet racistisch is niet het belangrijkst. Wat geldt is dat men rekening houdt met de echte levende mensen die men uitbeeldt met dit figuur. Als ik ooit piet ga spelen... dan wordt het een groene piet ofzo... en mijn sintrol zal een zwarte sint zijn of een witte vrouw.
Dit dus!quote:Op dinsdag 29 november 2011 12:09 schreef Elfletterig het volgende:
Ik word er een beetje onpasselijk van hoe een onschuldig figuur uit een kinderfeest wordt gebombardeerd tot racistische uiting. En hoe een kinderfeest wordt overschaduwd en bij vlagen zelfs verstoord door mensen die zonodig een discussie over racisme willen voeren.
Dit weekend sprak ik een nogal links georiënteerd persoon, die kort daarvoor een vraag van een paar buitenlanders had beantwoord. Die hadden Zwarte Pieten in winkeletalages gezien en vroegen naar de betekenis. Met enige trots vertelde hij dat hij de buitenlanders het nodige had verteld over slavernij, racisme, etc.
Zondag was ik even buiten de deur aan het eten. Ter plekke kwam een donkere vrouw van rond de 35-40 binnen, met in haar kielzog een jongetje... overduidelijk haar zoontje. Compleet verkleed als Zwarte Piet... - schminck niet nodig...
Zo kan het dus gelukkig ook nog. Laat kinderen gewoon lekker het Sinterklaasfeest vieren. Voor zover relevant: stel het opvoedkundige aspect van dat feest centraal: Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe.
Racisme wordt kinderen niet aangeleerd door Sinterklaas of Zwarte Piet en ook niet door Dieuwertje Blok en het Sinterklaasjournaal. Racisme wordt kinderen aangeleerd door ouders die zelf racist zijn en kinderen als zodanig opvoeden.
Hetzelfde geldt voor dat kruisje op de mijter van Sinterklaas. Je dacht toch niet echt dat een kind van 6 jaar daarmee bezig is en na het zien van Sinterklaas alleen nog bisschop of monnik wil worden? Ook religie is iets dat kinderen in de opvoeding van hun ouders meekrijgen.
nu.nlquote:'Sinterklaas snel op erfgoedlijst'
Laatste update: 3 december 2011 10:22 info
RIJSWIJK - Het sinterklaasfeest hoort bij Nederland, net als de Kinderdijk en de Amsterdamse grachtengordel.
Foto: ANP
Daarom prijkt het feest waarschijnlijk volgend jaar op de nationale erfgoedlijst en mogelijk ook op de werelderfgoedlijst.
Daarmee zou het beschermd zijn en kan het niet zomaar van de ene op de andere dag worden veranderd.
Het Sint Nicolaas Genootschap Nederland is druk met de voorbereidingen om de viering in Nederland beschermd te krijgen. Dat kan pas wanneer ons land een handtekening zet onder het Unesco-verdrag over immaterieel erfgoed uit 2003, waarschijnlijk begin volgend jaar. Daarna krijgt de vereniging te horen wat de eisen zijn voor een aanvraag.
Belgen
''We spiegelen de onze voorlopig aan die van de Belgen. Zij hebben de sinterklaasviering al jaren op de nationale inventaris staan. Samen met hen willen we het feest ook op de werelderfgoedlijst krijgen'', aldus voorzitter Jan van Wijk van het genootschap.
Om werelderfgoed te worden moeten tradities een internationaal karakter hebben. Sinterklaas wordt al jaren in verschillende landen gevierd, onder meer door Nederlandse expats.
Voor de aanvraag zijn naast de traditie van de viering ook praktische zaken belangrijk. ''Zo zijn er steeds minder schimmels. Hoe los je dat op? Ook stellen gemeentes steeds hogere veiligheidseisen aan de intocht'', aldus directeur Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur, dat het initiatief ondersteunt.
Traditie
Het feest vastleggen als immaterieel erfgoed betekent overigens niet dat Sinterklaas altijd op dezelfde manier moet worden gevierd. Strouken: ''De gedachte erachter is dat tradities pas blijven leven als mensen ze blijven dragen. Tradities leven en bewegen mee met de tijd.''
Volgens haar is dat de kracht van Sinterklaas: hij is altijd met zijn tijd meegegaan. ''Stapje voor stapje zijn omwentelingen gekomen in de traditie'', meent ook Van Wijk. Daarmee doelt hij onder meer op de veranderingen van de veelbesproken Piet.
In het begin werd hij gezien als Moor; nu is er de gedachte dat veel pieten zwart zijn vanwege al het roet in de schoorstenen waar ze doorheen klimmen.
Hoezo worden ze in Nederland wakker? En wat heeft de tekst uit jouw artikel nou precies te maken met de zwarte Piet en bijbehorende veranderingen over de jaren heen?quote:Op zaterdag 3 december 2011 11:02 schreef maniack28 het volgende:
In Nederland worden ze wakker:
[..]
nu.nl
Niks verhoudingen tussen blanken en zwarten.quote:Op zaterdag 3 december 2011 12:46 schreef Blitzkrieger het volgende:
Wat een walgelijk politiek correct gedoe. Kinderen malen niet om huidskleur en dit is een traditie die voorkomt uit de verhoudingen die er vroeger bestonden tussen blanken en zwarten, face it.
quote:Op zaterdag 3 december 2011 13:12 schreef Truffelvarken het volgende:
[..]
Niks verhoudingen tussen blanken en zwarten.
Vroeger had je het beroep van schoorsteenveger. Met roet weetjewel en daar werd je onderandere een roetmop van.
Die sinterklaas pakjes moesten door die roetzwarte Piet door die schoorstenen worden gewurmd, wat bij een open schouw wel meeviel, wat ruimte betreft dan.
Het racisme element werd er de laatste jaren door zieke geesten bij bedacht.
Bedankt stomme negers! Gaaf hoe jullie een kinderfeest hebben vernield. Het laatste restje respect dat ik nog voor jullie had is nu echt verdwenen. En hup, nu weer werken bij de KFC!quote:Sinterklaasfeest Canada afgelast na ontbreken Zwarte Piet
AMSTERDAM - Het Sinterklaasfeest van Vancouver, waar vorig week was besloten dat Zwarte Piet niet welkom is vanwege klachten over racisme, gaat definitief niet door.
De organisatie vroeg de Nederlandse gemeenschap hoe het feest verder kon gaan zonder Zwarte Piet. De conclusie is dat er geen Sinterklaasfeest gevierd kan worden zonder de aanwezigheid van Zwarte Piet.
Dit zegt de organisator Tako Slump in een interview met de Nederlandse Wereldomroep.
"Als we de intocht laten doorgaan met Zwarte Pieten erbij, dan zou de Afrikaans-Canadese gemeenschap gaan demonstreren. De Nederlandse gemeenschap vond vervolgens dat er geen Sinterklaas gevierd kan worden zonder Zwarte Piet. Dat bestaat gewoon niet."
Afrikaanse groeperingen waren tegen de komst van Zwarte Piet, omdat de hulpjes van Sinterklaas een racistische ondertoon zouden hebben. De organisatie besloot daarop dat er geen Zwarte Pieten bij de intocht aanwezig mochten zijn.
Correctie: bedankt stomme organisatie.quote:Op zaterdag 3 december 2011 14:04 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Bedankt stomme negers! Gaaf hoe jullie een kinderfeest hebben vernield. Het laatste restje respect dat ik nog voor jullie had is nu echt verdwenen. En hup, nu weer werken bij de KFC!
Blijkbaar zijn ze niet goed bekend met hun eigen tradities. Sinterklaas werd in het verleden altijd zonder zwarte Piet gevierd. De zwarte Piet is er vrij recentelijk bij gehaald.quote:De organisatie vroeg de Nederlandse gemeenschap hoe het feest verder kon gaan zonder Zwarte Piet. De conclusie is dat er geen Sinterklaasfeest gevierd kan worden zonder de aanwezigheid van Zwarte Piet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |