abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_105206784
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:37 schreef Lavenderr het volgende:
Wat een geluk dat Sinterklaas weer bijna voorbij is, kunnen we de discussie weer opbergen tot het gezanik volgend jaar weer begint.
Het valt me op dat men op tv probeert Piet te zeggen ipv Zwarte Piet. Dat wordt angstwekkend vermeden. Dus in die zin hebben de drammers als iets voor elkaar gekregen.
Ja, je noemt de Kerstman immers niet ook alleen maar Man, lijkt me. Lijkt me logischer om Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet te noemen.

Maar goed, de komende elf maanden zijn we inderdaad gelukkig van dát politiek-correcte gezeik af. ^O^
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_105206844
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:37 schreef Lavenderr het volgende:
Het valt me op dat men op tv probeert Piet te zeggen ipv Zwarte Piet.
wat een onzin. dat is al jaren zo, Piet klinkt gewoon beter.
  Moderator maandag 5 december 2011 @ 13:42:21 #228
249559 crew  Lavenderr
pi_105206865
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:40 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Ja, je noemt de Kerstman immers niet ook alleen maar Man, lijkt me. Lijkt me logischer om Zwarte Piet gewoon Zwarte Piet te noemen.

Maar goed, de komende elf maanden zijn we inderdaad gelukkig van dát politiek-correcte gezeik af. ^O^
En dan nu óp naar de kerstboom . Is vast ook wel iets over te zeuren . Die is te groen ofzo :P
pi_105207714
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:42 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

En dan nu óp naar de kerstboom . Is vast ook wel iets over te zeuren . Die is te groen ofzo :P
Ja, kunnen we daar gezellig over, eh, bomen. :P
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_105210356
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:22 schreef nikk het volgende:
Er zijn meerdere verklaringen voor de herkomst van Piet. Zwart van roet is in ieder geval onzin die we aan de kinderen leren omdat het werkelijke verhaal niet geschikt is.
http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet
Voor zover kinderen van 6-7 jaar zich überhaupt al afvragen waar Zwarte Piet (of Kabouter Plop) vandaan komt, lijkt het verhaal over roet in de schoorsteen me een prima geschikte lezing.

quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 13:42 schreef Lavenderr het volgende:
Vast wel weer ja. Vast wel een paar moslims die er aanstoot aan nemen. Of nog veel waarschijnlijker: doorgeslagen politiek-correcte mensen die bang zijn dat moslims er aanstoot aan nemen.
pi_105210601
Je bent wel echt een enorme treurwilg als je je stoort aan zwarte piet. Die discussie bij debat op 2 afgelopen zaterdag, mijn hemel wat een treurnis. Waar gaat het in vredesnaam over, als ik morgen met zwarte schmink op mijn hoofd over straat wil mag ik dat toch hoop ik zelf weten? Je hebt geen alleenrecht op je huidskleur, doe toch eens normaal. Slachtoffergedrag.
pi_105216525
Ja, wat is er in godsnaam discriminerends aan om je gezicht zwart te maken?

Acteurs doen dit de hele dag, iemand anders proberen te zijn.

Zwarte Piet is de knecht van de Sint, is het dan soms discriminerend om een arbeider te zijn? of een werknemer?

Rayman is laat personificeert elke keer een vrouw(tante Es) , moet ik me dan als vrouw ook gediscrimineerd voelen?
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  dinsdag 6 december 2011 @ 11:34:37 #233
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_105245639
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2011 17:43 schreef ietjefietje het volgende:
Ja, wat is er in godsnaam discriminerends aan om je gezicht zwart te maken?

Acteurs doen dit de hele dag, iemand anders proberen te zijn.

Zwarte Piet is de knecht van de Sint, is het dan soms discriminerend om een arbeider te zijn? of een werknemer?

Rayman is laat personificeert elke keer een vrouw(tante Es) , moet ik me dan als vrouw ook gediscrimineerd voelen?
quote:
De beeldvorming van Zwarte Piet als knecht met duidelijke negroïde trekken, heeft haar oorsprong in de 19de eeuw. Deze Zwarte Piet wordt afgebeeld met een zwarte huidskleur, kroeshaar en dikke lippen. Als hij optreedt, spreekt hij vaak een kromme taal, later met een Surinaams accent en haalt dommige fratsen uit. Deze Zwarte Piet is een fantasiefiguur, maar het is duidelijk dat hij past binnen de racistische beeldvorming die over personen van Afrikaanse afkomst bestaat.

http://www.art1.nl/artike(...)tergrond_Zwarte_Piet
Je hoeft wat mij betreft niet tegen zwarte Piet te zijn, maar dat schijnheilige gedrag van sommigen word ik ook moe van :r

Tuurlijk valt er wat voor te zeggen dat men (of in ieder geval de meesten) er nu niks racistisch meer mee bedoelen.

Tuurlijk zijn de koloniale trekjes de laatste jaren wat minder aan het worden.

Maar ontkennen dat de zwarte Piet zoals wij 'm kennen, in ieder geval tot voor kort, niet sterk gevormd is door bepaalde aspecten uit het koloniale tijdperk (welke weer beinvloed waren door het racistisch gedachtengoed van die tijd), dat is gewoon te dom voor woorden.
Krekker is de bom!
pi_105247498
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 11:34 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[..]

Je hoeft wat mij betreft niet tegen zwarte Piet te zijn, maar dat schijnheilige gedrag van sommigen word ik ook moe van :r

Tuurlijk valt er wat voor te zeggen dat men (of in ieder geval de meesten) er nu niks racistisch meer mee bedoelen.

Tuurlijk zijn de koloniale trekjes de laatste jaren wat minder aan het worden.

Maar ontkennen dat de zwarte Piet zoals wij 'm kennen, in ieder geval tot voor kort, niet sterk gevormd is door bepaalde aspecten uit het koloniale tijdperk (welke weer beinvloed waren door het racistisch gedachtengoed van die tijd), dat is gewoon te dom voor woorden.
Er wordt toch ook niet ontkend dat zwarte piet ooit daarop gebaseerd was? Nu echter niet meer. Dus er hoeft ook niet meer over gezeurd te worden.

Ik wantrouw dat slachtoffergedrag. Bij debat op 2 zat een dame te vertellen: 'nou ik ben als kind dus wel voor zwarte piet uitgemaakt. Liep ik op straat, komt er een ander kind aan en die zegt: 'kijk, zwarte piet!''.

:') Vreselijk zeg. Dat moet er flink ingehakt hebben.
  dinsdag 6 december 2011 @ 12:50:30 #235
236046 NotYou
tigerblood
pi_105248192
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 12:29 schreef Taurus het volgende:

[..]

Er wordt toch ook niet ontkend dat zwarte piet ooit daarop gebaseerd was? Nu echter niet meer. Dus er hoeft ook niet meer over gezeurd te worden.

Ik wantrouw dat slachtoffergedrag. Bij debat op 2 zat een dame te vertellen: 'nou ik ben als kind dus wel voor zwarte piet uitgemaakt. Liep ik op straat, komt er een ander kind aan en die zegt: 'kijk, zwarte piet!''.

:') Vreselijk zeg. Dat moet er flink ingehakt hebben.
Ik vind jou ronduit respectloos overkomen. :) Heeft iemand je trouwens al eens gewezen op 't ogenschijnlijk volledig uitblijven van inlevingsvermogen bij jou? Zo nee, dan bij dezen. :)
Je suis Charlie Sheen
  dinsdag 6 december 2011 @ 13:06:10 #236
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_105248746
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 12:29 schreef Taurus het volgende:

[..]

Er wordt toch ook niet ontkend dat zwarte piet ooit daarop gebaseerd was? Nu echter niet meer.
Volgens mij is deze verandering op dit moment nog volop gaande.
Krekker is de bom!
pi_105248929
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 12:50 schreef NotYou het volgende:

[..]

Ik vind jou ronduit respectloos overkomen. :) Heeft iemand je trouwens al eens gewezen op 't ogenschijnlijk volledig uitblijven van inlevingsvermogen bij jou? Zo nee, dan bij dezen. :)
Baseer je die constatering over mijn persoon op deze ene opmerking van mij? Ik vind dat gezeur ronduit aanstellerig. Ik heb een hoop respect voor allerlei zeer, en ben vrij snel ontroerd en/of geraakt, maar niet door zwarte piet en het leed dat hij anderen berokkent. :')
pi_105249041
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 13:06 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Volgens mij is deze verandering op dit moment nog volop gaande.
Volgens mij niet. De afgelopen jaren is het sinterklaasfeest op televisie nooit met een negroide persoon in verbinding gebracht, en zeker niet op een minderwaardige manier. De enigen die ons daar af en toe aan herinneren zijn dit soort actiegroepen. Ik hoop dat in plaats van dat rare politieoptreden dit jaar er de volgende jaren gewoon om gelachen wordt, en zwarte piet gewoon blijft bestaan. Mensen die zich hierdoor gekwetst voelen hebben overduidelijk een probleem met zichzelf en moeten werken aan eigenwaarde om dit op te lossen. Daar kan zwarte piet weinig aan veranderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Taurus op 06-12-2011 14:47:41 ]
  dinsdag 6 december 2011 @ 14:01:59 #239
236046 NotYou
tigerblood
pi_105250772
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 13:12 schreef Taurus het volgende:

[..]

Baseer je die constatering over mijn persoon op deze ene opmerking van mij? Ik vind dat gezeur ronduit aanstellerig. Ik heb een hoop respect voor allerlei zeer, en ben vrij snel ontroerd en/of geraakt, maar niet door zwarte piet en het leed dat hij anderen berokkent. :')
Het gemak waarmee jij over de - nota bene op landelijke tv - kenbaar gemaakte gevoelens van een ander heenwalst vind ik zeker niet normaal nee.
Je suis Charlie Sheen
pi_105252573
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 14:01 schreef NotYou het volgende:

[..]

Het gemak waarmee jij over de - nota bene op landelijke tv - kenbaar gemaakte gevoelens van een ander heenwalst vind ik zeker niet normaal nee.
Ik vind soms andermans gevoelens aanstellerij. Júist als het op de landelijke televisie kenbaar wordt gemaakt.
  dinsdag 6 december 2011 @ 15:03:15 #241
236046 NotYou
tigerblood
pi_105253192
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 14:47 schreef Taurus het volgende:

[..]

Ik vind soms andermans gevoelens aanstellerij. Júist als het op de landelijke televisie kenbaar wordt gemaakt.
Ik zal de uitzending eens terugkijken, er specifiek op door blijven gaan zonder dat ik 't ook maar gezien heb lijkt me niet zo heel zinvol. *O*
Je suis Charlie Sheen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')