abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104702272
Wij hebben net 2 weken de sleutel van ons nieuwe huis. Eindelijk zijn we wat verder en kunnen we de gestukte plafonds en muren kleur geven.

Maar welke?

Voor de woonkamer willen we de wanden van Farrow &ball de kleur Elephants breath doen. En het houtwerk wit, plafonds ook uiteraard. Maar welke kleur wit doe je dan? Heb al 2 blikken gehad met de verkeerde kleur :-( De een te grijs, de ander te wit. Nu heb ik ral 9010 maar das weer wat te geel misschien? Zeker voor t plafond?

Wat hebben jullie??

Ohja en de deuren dan ook dezelfde tint wit?

Wij hebben een jaren 30 woning met originele sierlijstrn bij het plafond. Dan een rand van 30cm en weer een houten sierlijst.
Moet je dat dan allemaal dezelfde kleur wit doen als hout en plafond?

Ben al bij 4 verf speciaalzaken geweest maar dat schoot ook niet op. Behalve in de portemonnee :-(

Dus ik hoop iemand hier die eigen ervaring heeft of tips??
  woensdag 23 november 2011 @ 00:00:43 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_104703812
Welke kleur wit is natuurlijk volledig afhankelijk van de andere kleuren, de stijl van je woning en je persoonlijke smaak. Een goed antwoord daarop ga je hier dus niet krijgen.

Wel een tip: in veel oude panden die ik doe, pas ik vaak 9001 half recept toe. Dat is de helft van e kleurstof die je normaal erin zou doen. Is een goede kleur wit voor dat soort panden, maar geen idee of het in jouw geval een goede keus is.

Verder laat ik idd vaak alles wit schilderen, in dezelfde kleur, zodat je meer opbrengst uit het relief krijgt. Maar goed, dat is wel een moderne aanpak, vroeger had alles een eigen kleur....
Dus als je authentiek wil zijn, is alleen je plafond wit; als je het fris en modern wil hebben, schilder je alles wit.

-edit- de kleur die je noemt is een klei-kleur (ook wel olifantenkontenkleur genoemd) en is een kleur waar vrijwel alles bij past. Je wit moet je zoeken in de warm wit, met en tikkeltje bruin (dus), zeker geen grijs, dat is veel te koud.

Desnoods meng je zelf je eigen kleur door wit te nemen en die klei kleur er doorheen te mengen tot een warm wit. Dan zit je zeker goed, alleen kan het lastig zijn om 2x dezelfde kleur te mengen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_104708506
Ik schilder alle plafonds in RAL9010 (Flexa) en voor de wanden ook die restemmer met een beetje teint erdoor; net wat men mooi vindt: blauw op het noorden, geel of groen of weett-ik-veel-wat op het zuiden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_104708649
Dankjewel voor je uitleg. Weet nu al meer dan via de verfwinkel ;-) Daar hoor ik zulke verschillende verhalen.

Het is een jaren 30 woning met originele sierlijsten, glas in lood, paneeldeuren, etc.
@error404
Bij je tip van 9001 half recept krijg je dan een geligere tint dan de standaard 9010 of een wittere? Want ik twijfel dus of ik de emmer 9010 die ik heb niet te roomwit/gelig vindt.

Ik wil graag wel wat modern dus daarom dacht ik alles verder dezelfde tint in plafond, kozijnen en ook de sierranden? Maar of dat mooi is twijfel ik dus aan. Want wordt het plafond dan niet te roomkleurig?

De kleur verf zelf mengen door het wit durf ik niet aan. Juist omdat wat jij zegt de verschillende mengverhoudingen.

Zou dan 9010 niet bij deze " olifantenkontkleur" ;-) passen?

Ik heb ook nog een staal van Flexa Pure de tint: delicate greige. Dat zeiden ze me bij de verfwinkel.
pi_104708870
Die stalen zijn aardig, maar zeggen niet alles als het om het uiteindelijke effect gaat. Dat laatste wordt vooral bepaald door lichtinval en omringende kleuren.

Die RAL9010 hebben we op bijna alle plafonds op alle windrichtingen; het ziet nergens geel of roomwit. Gewoon aangenaam wit, zonder steriel wit te zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_104708981
Oké dus kan ik er gerust op doen? Ik ging zo twijfelen of het niet te roomkleurig/ gelig is.

De vrouw van de verfwinkel zei dit ook namelijk en gaf me een andere witstaal mee. Die Flexa pure. Maar dat is dan weer niet voor het plafond. Dus ik wist het niet meer.

Even een foto erbij ter verduidelijking van plafond en de soort lijst:

[ Bericht 7% gewijzigd door wgp7 op 23-11-2011 09:51:51 ]
pi_104709447
quote:
1s.gif Op woensdag 23 november 2011 09:18 schreef wgp7 het volgende:
Dus ik wist het niet meer.

[ afbeelding ]
Ik ook niet meer......
pi_104719672
RAL 9001 half recept is volgens mij nog altijd een heel stuk minder wit dan RAL 9010.

Wordt er in huis gerookt? Want dan dien je er rekening mee te houden dat de witte muren en plafonds al snel een heel stuk geler gaan worden.

Ten slotte zou ik je adviseren om een plafondfinish te gebruiken in plaats van een gewone muurverf. Het voordeel is dat deze er minder last van hebben dat je de rolbanen gaat zien als het licht op een bepaalde manier op het plafond valt.
pi_104841887
RAL 9010: dan lijkt het alsof er als een ketter gerookt is in je huis! Ik zou gaan voor de WIT WIT!
pi_104844390
9010 half recept is idd een stuk minder wit als gewoon 9010.
Spierwit is ongemengd.

Rolbanen voorkom je door nat in nat te werken, en geen deuren en ramen open laten staan tijdens het plafond texen.
Ook in de richting van het lichtinval meetexen.

Een plafond finish is in mijn ogen overbodig.

Dus mijn advies is, als alles in dezelfde kleur moet|
9010 ( vol recept )

Anders plafond wit ongemengd, muren 9010
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')