quote:
Op maandag 28 november 2011 21:24 schreef senesta het volgende:Naast Willem Holleeder waren ook Frans Meijer en Jan Boellaard op zijn zachts gezegd niet gecharmeerd van de film. Ze vonden dat ze veel bruter werden neergezet dan ze destijds waren.
Bijvoorbeeld het vele gebruik van wapens in de film en de scene waarin Meneer Heineken met zijn hoofd in een wc-pot werd geduwd vonden ze nergens op slaan. Ze hebben ook nog overwogen om zich aan te sluiten bij Holleeder in zijn poging de film te laten verbieden.
Ze vinden dat hen op deze wijze dingen in de schoenen worden geschoven die ze niet hebben begaan en dat het een normaal leven in de maatschappij in de weg staat.
Wat vind jij van deze argumenten?
Ik heb begrepen dat ook Peter R de Vries vond dat 75% van de film fictief was en niets meer met de werkelijke ontvoering te maken had. Hadden de filmmakers dichter bij de waarheid moeten blijven of bleven ze dat in jouw ogen ook in voldoende mate?
De filmmakers hadden om mij zeker dichter bij de waarheid mogen blijven. Anderzijds is het voor Peter R. een geluk dat ze dat niet gedaan hebben. Zodoende wordt er det te meer uitgekeken naar zijn film. Anders zou het teveel van hetzelfde zijn. Nu krijg je twee verschillende films. Boellaard en Meijer hadden zich volgens mij beter stil kunnen houden. De waarheid is niet minder erg dan de film. Ze weerspreken het gebruik van wapens. Toch werd er volgens de verklaring van Alfred Heineken wel een wapen op hem gericht. De ontvoerders liepen ook op de taxichauffeur af met een wapen.
Meijer maakt zich ook druk dat er in de film de suggestie wordt gewekt dat hij zijn vriendin heeft geslagen. Hij zal dan nimmer een vrouw hebben geslagen, maar we moeten niet vergeten dat wel twee dames die in het gezelschap van Heineken waren, door de ontvoerders traangas in het gezicht kregen gespoten.
Dit wordt door hun kort geding weer allemaal opgerakeld.