abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104627083
Over twee koks, een proever en de felbegeerde Michelinster.

Als Erik van Loo, chef-kok en eigenaar van sterrenrestaurant Parkheuvel in Rotterdam aan aardappels denkt, denkt hij aan de aardappelsoep van zijn vader, een eenvoudige slager uit Limburg. Die soep maakt hij zelf eigenlijk net zo. Hij moet het alleen wat geraffineerder afwerken om het in Parkheuvel te kunnen serveren. Van Loo wist vanaf zijn achtste al dat hij kok wilde worden. Voor hem is smaak gekoppeld aan de diepste emoties die een mens kan hebben.

In 2006 nam Van Loo restaurant Parkheuvel over van driesterrenchef Cees Helder. Het restaurant duikelde van drie naar een ster. Een tweede ster heeft hij inmiddels weer teruggewonnen. Van Loo’s missie is om de derde ster te halen. Maar dan moet hij 14 uur per dag buffelen en zijn hoofd leegmaken om nieuwe gerechten te verzinnen.

Cees Helder, de chef die als eerste Nederlander een derde Michelinster kreeg, deed Parkheuvel aan Erik van Loo over toen de zaak op zijn hoogtepunt was. Hij denkt met grote weemoed terug aan zijn laatste dag. ‘Het was een stukje kalfsvlees. Ik heb het hardop gezegd: dit is de laatste. Hebben jullie het gezien?’ Daarna moest hij afkicken. Maandenlang at hij samen met zijn vrouw thuis gehaktballen, omdat hij niet kon kiezen bij de slager. ‘De biefstuk was niet dooraderd, het lamsvlees te rood. Niets voldeed aan mijn kwaliteitseisen. Dat heeft driekwart jaar geduurd, totdat mijn vrouw zei: nou is het afgelopen, nou ga je weer koken.’

De Belgische Paul van Craenenbroeck was zeventien jaar lang hoofdinspecteur voor de Michelingids Benelux. Van zijn oordeel hing het af of een restaurant Michelinsterren kreeg of juist kwijtraakte. De gewezen hoofdinspecteur heeft volwassen mannen zien janken als ze twee sterren kregen. In 2005 presenteerde hij zijn laatste Michelingids. In die tijd had hij een missie: de gastronomie vooruithelpen. Michelin was daarbij zijn wapen. ‘Je leeft mee met de bedrijven. Je weet het als er iemand ziek is, je kent de familieomstandigheden. Je probeert ze vooruit te helpen. Ik schrijf niemand de wet voor.’ Maar hij moet streng zijn: ‘Een zwakke ster is niet goed. Niet voor Michelin, niet voor het vak.’

NCRV Dokument. 21 november, 23:00 uur Nederland 2
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_104664670
Ik had gehoopt deze docu op uitzendinggemist te vinden, maar helaas.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_104665805
Staat er volgens mij gewoon op:
http://player.omroep.nl/?aflID=13393104
pi_104670888
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 09:29 schreef Tjalala het volgende:
Staat er volgens mij gewoon op:
http://player.omroep.nl/?aflID=13393104
Thanks, stond er blijkbaar nog niet op toen ik keek. Want had gekeken op naam, tijd en omroep.

Nu heb ik trek in aardappelsoep :( ;)
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_104673168
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 08:13 schreef Steven184 het volgende:
Ik had gehoopt deze docu op uitzendinggemist te vinden, maar helaas.
Als je DIG hebt dan vind je de uitzending ook terug bij Geschiedenis24? :@ oid.(naast uitzending gemist)

quote:
In 2006 nam Van Loo restaurant Parkheuvel over van driesterrenchef Cees Helder. Het restaurant duikelde van drie naar een ster. Een tweede ster heeft hij inmiddels weer teruggewonnen. Van Loo’s missie is om de derde ster te halen. Maar dan moet hij 14 uur per dag buffelen en zijn hoofd leegmaken om nieuwe gerechten te verzinnen

Als Erik van Loo, chef-kok en eigenaar van sterrenrestaurant Parkheuvel in Rotterdam aan aardappels denkt, denkt hij aan de aardappelsoep van zijn vader, een eenvoudige slager uit Limburg. Die soep maakt hij zelf eigenlijk net zo. Hij moet het alleen wat geraffineerder afwerken om het in Parkheuvel te kunnen serveren. Van Loo wist vanaf zijn achtste al dat hij kok wilde worden. Voor hem is smaak gekoppeld aan de diepste emoties die een mens kan hebben.

NCRV document op NED 2
Los van het feit dat deze documentaire niks nieuws aan de horizon brengt inzake het doen en laten van Erik van Loo aangezien dit een zoveelste inkijk is in een keuken van een topchef die men al genoeg op binnen en buitenlandse zenders heeft kunnen zien :{ , blijft het aandoenlijk om te zien dat Erik van Loo nog steeds denkt een 3de ster binnen te kunnen halen op de manier hoe hij Parkheuvel tegenwoordig runt. :O

De kans dat The Ivy van Francois Geurds dit behaalt acht ik veel groter en realistischer. O-)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  dinsdag 22 november 2011 @ 14:14:01 #6
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_104674323
Van dat (onderlige) gebitch in die restaurantwereld/keukens blijf ik jeuk van krijgen. Ook zo'n reactie van Rubje bijvoorbeeld. Man, man, man, doe nou eens gewoon een keer normaal tegen elkaar. Niet alles is een wedstrijd.
pi_104681565
Net pas tijd gehad om te bekijken. Wat onsmakelijk clos-up was die oud-Michelininspecteur in beekld genomen. Zat de haartjes van z'n onverzorgde baard en z'n neusharen te tellen terwijl hij aan het eten was. ;)

Verder kwam Van Loo niet erg sympathiek bij mij over, maar hij zal ongetwijfeld prima kunnen koken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_104756028
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2011 14:14 schreef RobinOok het volgende:
Van dat (onderlige) gebitch in die restaurantwereld/keukens blijf ik jeuk van krijgen.
Ja,kan jij jeuk van krijgen maar is toch een feit dat men elkaar het daglicht niet gunt en naar buiten toe men niks zegt of zich netjes houdt maar off the record elkaar wel kan schieten. :{
Erik van Loo is daar een mooi voorbeeld van en Fred Mustert (FRED) eigenlijk ook. :Y

quote:
Ook zo'n reactie van Rubje bijvoorbeeld. Man, man, man, doe nou eens gewoon een keer normaal tegen elkaar. Niet alles is een wedstrijd.
Gast,ik kan merken dat jij een amateurkok bent en geen professionele want dan had je deze opmerking niet gemaakt aangezien ook van belang is wat voor kok je voor je hebt ipv je alleen maar bezig te houden of iets moois en smaakvols op je bord terechtkomt. :O

@ Golfer. Jij hebt toch ook ooit bij Parkheuvel gegeten of was dat Robin? :@
Erik van Loo is een uitstekende chefkok,alleen zo jammer dat zijn karakter hem in de weg zit want het is een arrogante lul eerste klas als mens. }:|
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')