Zo, ik was vroeg wakker. Jullie geluk bij mijn ongeluk, want kijk eens wat lap

!
Nicky & Karen – chachachaOMG Karen, what were you thinking? Wat een baggerchoreografie. Je hebt een celeb die niet bepaald buitengewoon getalenteerd is en dan laat je hem de helft van de tijd in zijn uppie ‘dansen’

? Want dansen kon je het niet noemen, en al helemaal niet chachacha. Het is dat Nicky me tot nu toe totaal koud laat, maar anders had ik echt medelijden met hem gehad. De frustratie spatte van het scherm af. Wat valt Karen tegen zeg, qua choreografie, qua personality, qua uitstraling (hard, mannelijk). Axe Karen, hire Iveta!!!
Colin & Kristina – Viennese waltzMmm, Colin. Wat een prachtige man

. Ik vond het een mooie, romantische VW, ondanks dat het lengteverschil me nu wel een tikje stoorde itt vorige week bij de chachacha. Knappe choreografie van Kristina, zij voelt van alle pro’s misschien wel het beste aan hoe ze moet choreograferen voor haar partners. Door deze dans staat hij nu aardig vast op de positie van leider van de middenmoot. Zou hij nog door kunnen stoten naar de top?
Dani & Vincent – salsaSalsas bij Strictly zijn altijd zo… niet salsa

. Maar goed, Strictly heeft na tien jaar zijn eigen ondoorgrondelijke reglement geschreven. Whambam, hallo Dani. Wat een vrolijke en vrije dans

. De lifts waren inderdaad niet zo goed, maar als geheel was het echt wel een hele dikke voldoende. Een van de vermakelijkste dansen van de avond. Ik begin haar ook steeds leuker te vinden, net zoals als de chemistry met Vincent. Zo blij dat Vincent na twee jaar bejaarden over de vloer slepen eindelijk weer eens een partner heeft waarmee hij kan laten zien wat hij in huis heeft.
Fern & Artem – Viennese waltzI love happy, cuddly Artem. Sexier than ever

. God, ik heb bijna een crush op dit koppel. Zij is een sweetie en op de een of andere manier haalt ze het beste in hem naarboven. De dans was keurig, ruim boven het niveau dat je van haar in deze fase zou mogen verwachten. Alleen volgende week graag een keer geen gewoft met de skirt, please. Sidenote #1: wat is ‘She’s Always A Woman To Me’ toch eigenlijk een briljant nummer. Sidenote #2: waarom zijn de jurken dit jaar onder de taille prachtig maar de bovenstukken zo lelijk?
Richard & Erin – chachachaOkay, ik ben in de war. Ja, het was gruwelijk over the top en camp. Maar dat was toch precies wat die idioten achter de jurytafel wilden

? Notabene vorige week bij een bloody waltz. En was het nou zo slecht? Viel wel mee, vond ik. Je moet er van houden, dat we. Erin is een behoorlijk matige latinchoreografe dus inhoudelijk was het niet zo sterk. Richard is schijnbaar nogal een ‘acquired taste’ voor veel Britten. Het enige dat ik op hem tegen heb is dat hij zich zo makkelijk voor het ‘malle homo’-karretje laat spannen door de show. Homoseksualiteit en Strictly, het blijft een lastige combinatie. Tussen de ‘don’t touch my bum’-grapjes en extreem campgedoe (dit, Russell Grant vorig jaar) zit schijnbaar niks in het Strictly-universum. Sidenote: ik zou zo gordijntjes ophangen of een tafelkleedje naaien van het stofje van hun outfits

.
Victoria & Brendan – foxtrotDie needy-act van haar komt me nu wel de keel uit. Grow a pair, honey

. Brendan kan er voorlopig nog geen genoeg van krijgen, die gedijt het best als hij een zwak, blubberend vrouwtje aan zijn arm heeft. Sterke vrouwen en Brendan = fataal. De dans: aardige foxtrot, had zijn momenten. Klassiek, mooie muziek, stijlvol. Hopelijk is dit voor Victoria het begin van een stijgende lijn, want ik zou het wel ontzettend sneu vinden als er niet meer uitkomt. Het is en blijft een groot sportvrouw, hoe gaar ze ook is. En ze is ook nog eens prachtig.
Michael & Natalie – jive<3<3<3. Geniaal in zijn complete gestoordheid. De choreografie, de outfits, de aks, de kruiwagen, dit is Strictly op zijn alleridiootst maar tegelijkertijd allerbriljantst. Vooral in de tweede helft leken zijn onder- en bovenlichaam twee verschillende entiteiten

. Het allerleukste vond ik nog dat ze er na afloop zelf zo smakelijk om konden lachen (take note, Nicky Byrne). Wat me dan wel weer verbaast als Strictly-veteraan (tien seizoenen in de pocket, mensen

) is dat dit weggezet wordt als de allerslechtse Strictlydans ooit. Nou, dat was ‘ie bij lange na niet hoor, ik kan zo een lijstje geven met grotere debakels. Raar.
Louis & Flavia – Viennese waltzI love Louis, shoot me

. Zijn onbedoelde arrogante snuitje tijdens de dansen, zijn verlegenheid, zijn langzaam opbloeinde ‘verhouding’ met Flavia, zijn cheekyness, zijn mooie lichaam. Dit gaat een grote jongen worden dit seizoen. Althans, dat hoop ik toch van harte. Veel mensen interpreteren hem volledig verkeerd, is mijn mening, en dat kan natuurlijk inhouden dat hij te vroeg weggestemd gaat worden. Mooie VW, zelfs op die crappy muziek. Hij moet nog meer aan zijn frame werken en iets meer rust in zijn dansen brengen, maar verder… top! Einde van de dans was briljant (smile!).
Denise & James – jiveDenise ‘Oi nevva ‘ad any dance training in mi laif’ Van Outen… Normaal lig ik niet zo wakker van deelnemers die al wat danstraining hebben, ze komen tenslotte grotendeels uit de entertainmentwereld. Maar zij liegt overduidelijk dat ze barst en dan stoort het me wel. Dit was een hele goede, zelfs verbluffende jive. En ja, hun partnership is best vermakelijk (al moet je ze niet op Twitter volgen, wat een irritant gewauwel tussen deze twee en Brendan, Jezus op een fiets

). Maar ik voel nog geen enkele connectie met ze en ik denk ook niet dat die er gaat komen…
Johnny & Iveta – foxtrotOe, wat was Iveta mooi

! Haar jurk, haar haar, de jurk (!), prachtig. Lieve opadans, Iveta heeft het goed gedaan en dat Johnny er als eerste uit zou vliegen stond op voorhand al min of meer vast, dus… goed zo Johnny en Iveta, ik bid op mijn blote knietjes dat we je volgend seizoen terugzien.
Sid & Ola – chachachaWat een leuk stel samen. Zij is toch wel een leuke griet hoor, dat ze met die eikel van een James is snap ik nog steeds niet

. Sid is echt een schatje, hij straalt enorm veel plezier en enthousiasme uit. Tja, supergoed was deze chacha niet, maar wel vermakelijk genoeg. Sid gaat gewoon een ballroommannetje worden en een mooie rumba en fierce paso zie ik hem ook nog wel doen. Misschien dat hij nog heel stiekem naar de top kruipt, ik hoop het, want deze twee behoren wel tot mijn favorieten. Sidenote #1: waarom droeg hij een bowlingshirt? Sidenote #2: het allerleukste van deze dans was echter het staaltje slechte Pasha-acting aan het begin met de jongens op de trap

(kijk maar eens terug). Echt, Pasha, je hebt vele talenten, maar acteren hoort daar niet bij.
Kimberley & Pasha – foxtrotEn dit is dan wél een van Pasha’s talenten, misschien wel zijn grootste: wat een choreografie, ik vond hem echt prachtig

! Moody, broody, melancholisch, sfeervol. En wat ontzettend jammer dat Kimberley het toch wel behoorlijk verknolde door de helft van de dans te vergeten. Kim is prachtig, leuk, maar een echt sprankelende personality heeft ze niet, ze komt zelfs wat saai over. Ze lijkt me wel getalenteerd genoeg om de finale te halen, maar vooralsnog komt het er nog niet helemaal uit. Volgende week knallen Pasherley!
Jerry & Anton – foxtrotIk ga hier geen tijd in stoppen. Blergh. Wat een trut. En hij wordt kaal

.
Lisa & Robin – Viennese waltzDit kan ze dus ook (redelijk goed). Hoi hoi hoi! Haar sterkte kanten zijn vooral dat ze heel muzikaal is, een enorm interpretatievermogen heeft, mooie lijnen maakt, de choreografieën geramd lijken te zitten en dat ze een uitstraling van hier tot Tokio heeft. Want als je streng naar haar techniek gaat kijken, dan is haar voetenwerk vrij belabberd. Vooralsnog wordt ze nog doodgeknuffeld door de show, want bij anderen zouden daar allang voor de grond zijn ingeboord. Maar wat een leuk mens is het. Volgende week: jive!!! Ik hoop dat ze haar een minder bungalowtent-achtige jurk met vooral een betere BH geven, anders gebeuren er ongelukken

.
Johnny dus eruit via de dance off omdat zijn choreografie minder inhoud had (ach, die judges toch…). Het is dat ik hem totaal niet ga missen, anders zou ik me er nog over opwinden.