Klopt, uiteindelijk kan je met de meeste HBO bachelors nog steeds niet instromen voor een universitaire Master. Weer een HBO'er een Bachelor Business Administration kan krijgen, kan een universitair student dat ook. Terwijl dat van de universitaire student toch wel een stukje hoger niveau is.quote:Op donderdag 10 november 2011 21:49 schreef Epsix het volgende:
sja... is het niet zo dat hbo masters een soort van ongewild liefdeskind is van het oude mbo-hbo-uni systeem en de nieuwe bachelor-master opzet? de kandidaats werden bachelor studies, maar de hbo opleidingen waren eigenlijk ook goed genoeg om bachelor te noemen. de doctoraal werd master. ik snap de rol van de post hbo opleiding niet. Als nederland vast wilt blijven houden aan praktijk vs. theoretisch onderwijs, dan moeten ze op het HBO niet meer spreken van bachelors of masters.
Als je het voor je CV doet, ga dan maar naar de uni. Zoniet, dan denk ik dat je je eigen vraag al beantwoord hebt.
"Een wo-master doet onderzoek op basis van een theoretische vraag en genereert zo nieuwe wetenschappelijke kennis.quote:Op zondag 13 november 2011 10:29 schreef Self-Catering het volgende:
Het klinkt leuk hoor, zo'n master of arts. Maar het komt er op neer dat je hele dagen casussen zit te behandelen.
Als jij dat zo ziet is dat prima toch...quote:Op zondag 13 november 2011 10:41 schreef Mikkie het volgende:
Een WO-Master is tegenwoordig al bijna toiletpapier (gezien de lage onderwijskwaliteit en het grote aantal WO'ers), dus een HBO-Master is mooie kattenbakvulling.
Deze opmerkingen zijn natuurlijk onzin en heeft niets te maken met HBO mentaliteit.quote:Op zondag 13 november 2011 10:53 schreef MisterSqueaky het volgende:
Iemand die overweegt een master te doen met als primaire reden zijn of haar reden op de arbeidsmarkt te vergroten heeft een HBO mentaliteit, en kan dus ook het beste een HBO master doen.
Iemand die overweegt een master te doen uit interesse voor het vakgebied is waarschijnlijk beter af op het WO.
Als je interesse hebt in het vakgebied heb je altijd nog vakliteratuur en het internet, als iemand speciaal daarvoor een vervolgopleiding volgt is die imho dom bezigquote:Op zondag 13 november 2011 10:53 schreef MisterSqueaky het volgende:
Iemand die overweegt een master te doen met als primaire reden zijn of haar reden op de arbeidsmarkt te vergroten heeft een HBO mentaliteit, en kan dus ook het beste een HBO master doen.
Iemand die overweegt een master te doen uit interesse voor het vakgebied is waarschijnlijk beter af op het WO.
Volgens mij is die opmerking een beetje dom...quote:Op zondag 13 november 2011 11:27 schreef mergbot het volgende:
[..]
Als je interesse hebt in het vakgebied heb je altijd nog vakliteratuur en het internet, als iemand speciaal daarvoor een vervolgopleiding volgt is die imho dom bezig
dit is dus bulshit, dat eerste deel dan tweede deel is ook zwaar overdreven maar ik weet niet of je enig idee hebt hoe groot het tekort is aan universitair geschoolde mensen?quote:Op zondag 13 november 2011 10:41 schreef Mikkie het volgende:
Een WO-Master is tegenwoordig al bijna toiletpapier (gezien de lage onderwijskwaliteit en het grote aantal WO'ers), dus een HBO-Master is mooie kattenbakvulling.
Er zit natuurlijk een kern van waarheid in maar die opmerking is tegelijkertijd wat dom aangezien hij alle WO-masters op 1 hoop gooit. Een WO-master in wiskunde, fysica, elektrotechniek of econometrie is meer waard dan een WO-master in communicatiewetenschappen, politicologie of vrijetijdswetenschappen. Dit puur gebaseerd op de arbeidsmarktpositie en niet op de moeilijkheidsgraad.quote:Een WO-Master is tegenwoordig al bijna toiletpapier (gezien de lage onderwijskwaliteit en het grote aantal WO'ers), dus een HBO-Master is mooie kattenbakvulling.
gelijkwaardig aan een willekeurige WO master... dat is een rare claim. Zelfs binnen de WO opleiding is er genoeg ruimte voor discussie over wat wel en wat niet wetenschappelijk is.quote:Op zaterdag 12 november 2011 18:43 schreef jrpl29301117 het volgende:
Ik heb een HBO-Master Manuele therapie gedaan. Dit is een drie jarige masteropleiding die je kunt volgen na de Bachelor fysiotherapie. Ik denk dat deze opleiding gelijkwaardig is aan elke willekeurige WO-master.
Een wo-master doet onderzoek op basis van een theoretische vraag en genereert zo nieuwe wetenschappelijke kennis. Terwijl de hbo-master juist bijdraagt aan vernieuwing van de beroepspraktijk. Het onderzoek is altijd gebaseerd op een praktijkvraag. Zoals het hbo-onderwijs volledig is ingebed in de beroepspraktijk, zo is de hbo-master volledig gericht op de verbetering van die praktijk. In een HBO-masterprogramma wordt kennis en praktijk gekoppeld aan wetenschappelijk onderzoek. Wie dat beheerst is een volwaardige master. Het niveau van een WO Master of HBO master is gelijk, maar de weg ernaartoe is anders. De hbo-masterstudent is een professional die eigen kennis en ervaring inbrengt tijdens de opleiding. De meeste studenten zijn tussen de 30 en 50 jaar.
ja de discussie is een beetje raar omdat hbo en wo niet de juiste benamingen zijn voor wat het representeert. Op het moment mogen de top 10% scholieren naar wo en de top 30% naar hbo. Zo zijn de verhoudingen ook ongeveer met een beetje overloop vanuit en richting beide kanten natuurlijk. Dit heeft helemaal niks met wetenschappelijk of beroeps werkzaamheden te maken. Sommige wo opleidingen zijn echte wetenschappen, maar echt vet makkelijk. Sommige wo opleidingen zijn behoorlijk pittig, maar hebben niks met wetenschap te maken. Hetzelfde geldt voor hbo.quote:Op maandag 14 november 2011 17:17 schreef jrpl29301117 het volgende:
@Epsik
......beroepsopleidingen en wetenschappelijke opleidingen.
"Het systeem leidt onder een misvatting waar je kennelijk zelf ook onder leidt. Mensen denken dat "hoog niveau" een synoniem is van wetenschap. Als het maar moeilijk is, dan is het wetenschap"
Dit is jou interpretatie van hetgeen ik geschreven heb, maar dit staat er volgens mij niet!
Het verschil tussen HBO master en WO master is volgens mij aan het vervagen, los van of je een bepaalde studie nou zo wetenschappelijk vindt of niet.
Maar wat je al aangeeft is waar, bv rechten of bv technische natuurkunde; allebei WO, maar ik wil rechten toch niet echt een wetenschap noemen.
Er zijn genoeg HBO masters die wetenschappelijker zijn dan bv rechten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |