Vanmiddag had ik een gesprek met een goede vriendin. De vrouw van haar broer is net bevallen van hun tweede kind, het andere kind is nu 6 en gaat al naar school. Volgens mijn vriendin is de opvoeding van het Nederlandse kind steeds meer achteruit gegaan. Waar wij, kinderen uit de jaren 80, nog streng werden opgevoed, U moesten zeggen tegen elke volwassene en billekoek kregen als we stout waren, laten ouders van nu hun kind volledig vrij.
Niet alleen toont het kind geen respect meer naar ouderen, het is tegenwoordig nog brutaal genoeg om diegene uit te schelden als het iets niet wil. Slaan mag niet meer, maar de ouders doen niks om het kind op een andere manier te straffen. Volgens mijn vriendin zijn de klasgenootjes van haar nichtje allemaal kindjes die zogenaamd zelf wel weten wat goed voor ze is. En dus gaan deze vrije blagen allemaal om 12 uur 's nachts naar bed waardoor ze de volgende dag in de klas niet te genieten zijn, eten ze kilo's suiker omdat ze zelf wel beslissen of snoep slecht is of niet, en als ze iets niet willen doen dan moet het ook niet. Ook krijgen kinderen tegenwoordig vaak ook kado's als een broertje/nichtje/vriendje jarig is, want o wee als zij eens zouden moeten wachten op hun beurt, of erger nog, delen. Mama en papa zijn geen vader of moeder meer, maar Henk en Ingrid. Juf is niet juf of mevrouw meer, maar "he jij daar".
Mijn buurvrouw is basisschool lerares en zij klaagde steen en been over de kinderen van nu. Zo zit er in groep 4 een kind dat zijn billen niet eens zelf af wil vegen, want dat doet mama voor hem. Een ander kind pakt altijd het eten van klasgenootjes af, want als hij thuis iets niet lust mag hij ook wat anders pakken. Veel kinderen schoppen enorme scenes als ze iets niet mogen, want thuis mogen ze alles. Aangezien papa en mama vaak beiden fulltime werken wordt het kind overladen met kado's, maar blijft de opvoeding uit.
Een andere vriend van me is psycholoog bij Punt P en hij werkt soms met kinderen die onterecht gediagnosticeerd worden met ADHD en andere stoornissen. Hij denkt dat veel van die kinderen zo vrij gelaten worden dat ze daardoor raar gedrag gaan vertonen omdat ze structuur missen.
Binnenkort wil ik ook kinderen, en ik weet zeker dat ik het nooit zo wil doen. Ik ben alleen bang dat dit straks de norm is en ik problemen krijg met Jeugdzorg als ik mijn kind van 10 een klap op de kont geef, hem berisp in het openbaar en boos wordt als hij zijn best niet doet... Dingen die voor mij toch zo normaal waren.