Ik zit nu bij iemand in de klas die sneller kan lezen dan ik!quote:Op maandag 18 maart 2013 16:08 schreef MarMar het volgende:
Ik lees wel heel erg snel, dat valt vooral op met bijvoorbeeld vergaderingen waar je even een papiertje voor je krijgt.. mij werd dan wel eens verweten dat ik de stukken nooit las, omdat ik allang om me heen zat te kijken als de rest klaar was met lezen,
Dat is heerlijk kan ik je vertellen. Inmiddels ben ik wat vaker onder 'gelijken'en dat voelt best goed. Het geeft mij ook weer de energie waarmee je de rest van de wereld ook weer kan benaderen op 'hun' manier.quote:Op maandag 18 maart 2013 20:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Dit. En dan zijn er zoveel mensen tegen aparte klassen met hoogbegaafden, 'want ze moeten wel leren zich aan gewone mensen aan te passen hoor'.
Bij veel hoogbegaafden is het punt niet zozeer dat ze zich niet aan kunnen passen, het punt is dat ze dat te goed kunnen. Het lijkt mee heerlijk om gewoon 1 van de groep te zijn ipv de kleine professor'.
Dan ben je gewoon 'one of the guys' ipv 'de professor'. Heerlijk. Eb dan lekker ouwehoeren. Het voelt gewoon 'natuurlijk'.quote:Op maandag 18 maart 2013 20:10 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Dat is heerlijk kan ik je vertellen. Inmiddels ben ik wat vaker onder 'gelijken'en dat voelt best goed. Het geeft mij ook weer de energie waarmee je de rest van de wereld ook weer kan benaderen op 'hun' manier.
Dat klinkt onaardig maar is zeker niet zo bedoeld. Ik heb ook zeker niet-hoogbegaafde vrienden. Maar met echt dommere mensen heb ik zelden tot nooit een klik.
Gewone mensen bestaan nietquote:Op maandag 18 maart 2013 20:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Dit. En dan zijn er zoveel mensen tegen aparte klassen met hoogbegaafden, 'want ze moeten wel leren zich aan gewone mensen aan te passen hoor'.
Bij veel hoogbegaafden is het punt niet zozeer dat ze zich niet aan kunnen passen, het punt is dat ze dat te goed kunnen.
Het leven is een wedstrijd!quote:Op maandag 18 maart 2013 20:10 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik zit nu bij iemand in de klas die sneller kan lezen dan ik!
arttime apart zou een goede zijn. Al denk ik nog steeds dat het omgaan met leeftijdgenoten overschat wordt.quote:Op maandag 18 maart 2013 20:15 schreef MarMar het volgende:
[..]
Gewone mensen bestaan niet
Op zich ben ik eerder voor meer individuele lesstof/methodes naast de normale klassikale stof, dan voor specifiek aparte klassen. Niet omdat men zich moet aanpassen aan de gewone mensen, maar behalve het leeraspect is het sociale aspect en omgaan met leeftijdsgenoten (niet alle contact hoeft even diepgaand te zijn) ook belangrijk. Op de middelbare school splitst het niveau zich wel verder en daarna natuurlijk nog verder.
De keerzijde van aparte klassen kan ook zijn dat je móet presteren als kind omdat je toevallig hoogbegaafd bent, terwijl dat helemaal niet wil zeggen dat je niet liever gewoon voetbalt.
Nou, zoals het vroeger ging, hoeft het van mij in elk geval niet meer. Ik verveelde me vaak kapot op de basisschool. Sterker nog, als ik eens een keer ergens voor ging leren, dan haalde ik alleen maar 10en en zelfs dat werd niet echt door de leerkracht aangemoedigd "want ik moest maar meedoen in het tempo van de klas"quote:Op maandag 18 maart 2013 20:53 schreef MarMar het volgende:
Dat "moeten presteren" komt dan ook meestal vanuit het perspectief van de ouders.
Omgaan met is niet gelijk hetzelfde als vriendjes worden, ook op latere leeftijd is het handig dat je een beetje met mensen om kan gaan als ze niet je vrienden zijn.
Daarbij zitten kinderen heel erg in hun eigen beleving en bestaat hetgene ze niet meemaken niet voor ze, mede daarom prefereer ik klassen met verschillende niveaus (in meerdere opzichten)
Dit natuurlijk wel mits de school en de leerkrachten voldoende toegerust zijn om die kinderen die er bovenuit springen meer uitdaging en verdieping te geven. Een goede leerkracht weet watvoor kind hijzij voor zich heeft.
Juist omdat de niveaus tussen de kinderen toch al zo verschillend is en niet alle ontwikkelingsprocessen gelijk lopen, zou het prima mogelijk moeten zijn om hoog of hoger begaafde kinderen in een normale klas op te vangen.
Ik heb daar goede ervaringen mee, maar het is wel even zoeken naar een school waar dit ook daadwerkelijk goed opgepakt wordt.
Wat iedereen wil, dat blijkt ook wel uit het feit dat mensen het hier hebben over aanpassen, is ergens bij horen. Op heel jonge leeftijd oordelen kinderen nog niet zo, dat gebeurt pas echt in de bovenbouw en op de middelbare school. Ik denk dat je daar wel invloed op kan uitoefenen, juist door kinderen te laten zien dat het prima is om niet hetzelfde te zijn als iedereen. Dat bereik je niet met homogene groepen.
Helaas zijn de meeste scholen/leerkrachten niet goed genoeg toegerust, daar ben ik het meteen mee eens. Ik ben bang dat dat iets te maken heeft met het feit dat je op de pabo pas in het derde jaar (als dat niet veranderd is inmiddels) de spelling en rekentoets hoeft te halen die je al zou moeten kunnen maken in de brugklas.quote:Op maandag 18 maart 2013 21:05 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Nou, zoals het vroeger ging, hoeft het van mij in elk geval niet meer. Ik verveelde me vaak kapot op de basisschool. Sterker nog, als ik eens een keer ergens voor ging leren, dan haalde ik alleen maar 10en en zelfs dat werd niet echt door de leerkracht aangemoedigd "want ik moest maar meedoen in het tempo van de klas"
Homogene groepen? Weet je, het grappige is dat hoogbegaafden net echte mensen zijn. Iedere hoogbegaafde is weer anders, net zoals niet-hoogbegaafden....dus niks homogene groepen
Ik had het juist prima gevonden als ik in een groep met andere slimmerds had gezeten! Dat was ook mijn puntquote:Op maandag 18 maart 2013 21:09 schreef MarMar het volgende:
[..]
Helaas zijn de meeste scholen/leerkrachten niet goed genoeg toegerust, daar ben ik het meteen mee eens. Ik ben bang dat dat iets te maken heeft met het feit dat je op de pabo pas in het derde jaar (als dat niet veranderd is inmiddels) de spelling en rekentoets hoeft te halen die je al zou moeten kunnen maken in de brugklas.
Uiteraard bedoel ik homogeen wat betreft leerniveau, met alle respect, maar je bent nu een beetje aan het mierenneuken
Klopt. En klopt helaas.quote:Op maandag 18 maart 2013 21:28 schreef MarMar het volgende:
Er zijn aparte klassen voor minder begaafde kinderen, omdat de aandacht voor die kinderen anders ten koste gaat van de rest.
Dat kinderen zich aan moeten passen aan anderen die anders zielig zijn vind ik meer dan belachelijk. Op mijn oude bassisschool werd er veel gedaan om alle kinderen op hun eigen niveau te laten leren, opdrachten in verschillende niveaus, de leraar helpen met uitleggen.. wat ik ervan geleerd heb? Dat mijn klasgenootje die met moeite een zes haalde maar wel erg zijn best deed, niet meer of minder was dan ik.
Op de basisschool van mijn dochters (waar de oudste inmiddels al even af is) wordt af en toe gewoon tussen de klassen geschoven, meelezen met 2 klassen hoger etc. Op die manier gebeurt dat splitsen wat jij suggereert dus ook. Daarbij mogen de kinderen die sneller zijn sommige voor hun makkelijke opdrachten overslaan, hoeven ze niet alle 20 sommen, maar 10 van de 20 te maken omdat ze het toch wel snappen en worden ze in de resterende tijd apart genomen voor extra verdiepende opdrachten.
Het kan wel, het kost alleen moeite en men doet over het algemeen liever niet teveel moeite. Daarom zijn kinderen die eruit springen "lastig".
Het wordt er helaas niet veel beter op met alle bezuinigingen binnen het onderwijs.
Geloof me, als je hoogbegaafd bent en enigzins presteert heb je nog tijd genoeg over.quote:Op maandag 18 maart 2013 20:15 schreef MarMar het volgende:
[..]
Gewone mensen bestaan niet
Op zich ben ik eerder voor meer individuele lesstof/methodes naast de normale klassikale stof, dan voor specifiek aparte klassen. Niet omdat men zich moet aanpassen aan de gewone mensen, maar behalve het leeraspect is het sociale aspect en omgaan met leeftijdsgenoten (niet alle contact hoeft even diepgaand te zijn) ook belangrijk. Op de middelbare school splitst het niveau zich wel verder en daarna natuurlijk nog verder.
De keerzijde van aparte klassen kan ook zijn dat je móet presteren als kind omdat je toevallig hoogbegaafd bent, terwijl dat helemaal niet wil zeggen dat je niet liever gewoon voetbalt.
Mijn huisgenootje (geneeskunde, korfbalmeisje, redelijk suf) heeft in een vwo brugklas gezeten. Leert veel en goed doet niet zoveel anders. Kijkt ook heel erg neer op mensen die mbo/lager doen. Volgens mij ook wel op hbo. Zou er nooit vrienden mee kunnen zijn etc. Denk niet eens dat ze heel slim is - maar op 1 gebied goed presteert: feitjes stampen. Ze verschuilt zich er ook een beetje achter, haat (in haar ogen) domme mensen.quote:Op maandag 18 maart 2013 20:53 schreef MarMar het volgende:
Dat "moeten presteren" komt dan ook meestal vanuit het perspectief van de ouders.
Omgaan met is niet gelijk hetzelfde als vriendjes worden, ook op latere leeftijd is het handig dat je een beetje met mensen om kan gaan als ze niet je vrienden zijn.
Daarbij zitten kinderen heel erg in hun eigen beleving en bestaat hetgene ze niet meemaken niet voor ze, mede daarom prefereer ik klassen met verschillende niveaus (in meerdere opzichten)
Dit natuurlijk wel mits de school en de leerkrachten voldoende toegerust zijn om die kinderen die er bovenuit springen meer uitdaging en verdieping te geven. Een goede leerkracht weet watvoor kind hijzij voor zich heeft.
Juist omdat de niveaus tussen de kinderen toch al zo verschillend is en niet alle ontwikkelingsprocessen gelijk lopen, zou het prima mogelijk moeten zijn om hoog of hoger begaafde kinderen in een normale klas op te vangen.
Ik heb daar goede ervaringen mee, maar het is wel even zoeken naar een school waar dit ook daadwerkelijk goed opgepakt wordt.
Wat iedereen wil, dat blijkt ook wel uit het feit dat mensen het hier hebben over aanpassen, is ergens bij horen. Op heel jonge leeftijd oordelen kinderen nog niet zo, dat gebeurt pas echt in de bovenbouw en op de middelbare school. Ik denk dat je daar wel invloed op kan uitoefenen, juist door kinderen te laten zien dat het prima is om niet hetzelfde te zijn als iedereen. Dat bereik je niet met homogene groepen.
Hoezo? Alleen gediplomeerde mensen kunnen dit vaststellen en 't gaat slechts om de top 2% of zo.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 00:13 schreef gazhims3lv het volgende:
Ik vind dat mensen te snel het label hoogbegaafd op zich krijgen
Ja, dat is natuurlijk terecht.. Desondanks hoor ik vaak genoeg om me heen: die en die is hoogbegaafd.. Beetje kul, vind dat je dat enkel kan zeggen over de Einsteins van deze wereld om maar een cliché voorbeeld te noemen. Daarbij is 2% nog veel.. Zou meer dan 350,000 nederlanders zijnquote:Op dinsdag 19 maart 2013 00:20 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Hoezo? Alleen gediplomeerde mensen kunnen dit vaststellen en 't gaat slechts om de top 2% of zo.
Dat noem ik niet te snel, maar gewoon realistisch
Ik weet niet in wat voor 'omgeving' jij zit, maar ik kom ze bijna nooit tegen. En als ik ze al tegen kom, dan hebben ze het zo goed als nooit over hun hoogbegaafdheid.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 00:32 schreef gazhims3lv het volgende:
[..]
Ja, dat is natuurlijk terecht.. Desondanks hoor ik vaak genoeg om me heen: die en die is hoogbegaafd.. Beetje kul, vind dat je dat enkel kan zeggen over de Einsteins van deze wereld om maar een cliché voorbeeld te noemen. Daarbij is 2% nog veel.. Zou meer dan 350,000 nederlanders zijn
Klopt!quote:Op dinsdag 19 maart 2013 09:19 schreef MarMar het volgende:
De "egotrippers" zijn imho vaak mensen die zichzelf het labeltje geven.. Dat telt niet
Ik heb wel eens gelezen dat het sociale onbenul door intelligentie gecompenseerd wordt; met andere woorden: als je niet zo hoogintelligent zou zijn, zou je een nog grotere sociale kluns zijn.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 11:15 schreef lateralize het volgende:
Want als je zo slim bent, dan moet je je toch ook sociaal wel een beetje normaal kunnen gedragen?
Les 1: er is altijd iemand slimmer, beter of sneller dan jij.quote:Op maandag 18 maart 2013 20:10 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ik zit nu bij iemand in de klas die sneller kan lezen dan ik!
Dat geldt in het geval van bijvoorbeeld lichte vormen van autisme, zoals Aspergersyndroom.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 12:45 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gelezen dat het sociale onbenul door intelligentie gecompenseerd wordt; met andere woorden: als je niet zo hoogintelligent zou zijn, zou je een nog grotere sociale kluns zijn.
Doordat je weet hoe het hoort ("ik moet nu leuk een praatje gaan maken met die en die, maar niet te lang, dan kom ik te gretig over") kun je de schade enigszins beperkt houden.
Ik lees overigens alleen mee op dit topic, geen idee of ik hoogbegaafd ben, soms denk ik van wel, ik lees veel herkenbare dingen in elk geval.
Het zou ook kunnen doordat introversie en hoogbegaafdheid vaak samengaan. Introverte mensen hebben vaak moeite met gepraat over koetjes & kalfjes, die gaan meteen liever de diepte in.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 13:19 schreef lateralize het volgende:
[..]
Dat geldt in het geval van bijvoorbeeld lichte vormen van autisme, zoals Aspergersyndroom.
Ik ben in principe gewoon gezond, alleen niet zo handig. Anderzijds biedt dat perspectief, wie weet leer ik het nog eens.
Als kind ging ik 0,0 om met de kinderen in mijn klas, ik zag ze letterlijk als baby's. Oordelen deed ik niet. ik besefte niet eens dat ik intelligenter was als de rest. Maar ik had er gewoon geen behoefte aan, net zoals een 'gewone' 6 jarige liever optrekt met leeftijdgenootjes dan met zijn broertje van 2.quote:Op maandag 18 maart 2013 20:53 schreef MarMar het volgende:
Omgaan met is niet gelijk hetzelfde als vriendjes worden, ook op latere leeftijd is het handig dat je een beetje met mensen om kan gaan als ze niet je vrienden zijn.
Daarbij zitten kinderen heel erg in hun eigen beleving en bestaat hetgene ze niet meemaken niet voor ze, mede daarom prefereer ik klassen met verschillende niveaus (in meerdere opzichten)
Absoluut!quote:Op dinsdag 19 maart 2013 12:45 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gelezen dat het sociale onbenul door intelligentie gecompenseerd wordt; met andere woorden: als je niet zo hoogintelligent zou zijn, zou je een nog grotere sociale kluns zijn.
Doordat je weet hoe het hoort ("ik moet nu leuk een praatje gaan maken met die en die, maar niet te lang, dan kom ik te gretig over") kun je de schade enigszins beperkt houden.
Ik lees overigens alleen mee op dit topic, geen idee of ik hoogbegaafd ben, soms denk ik van wel, ik lees veel herkenbare dingen in elk geval.
gggggrrrrrrr!quote:Op dinsdag 19 maart 2013 13:14 schreef Northside het volgende:
[..]
Les 1: er is altijd iemand slimmer, beter of sneller dan jij.
Nooit iets uitleggen, dat heb ik wel geleerd. Mensen houden niet van betweters (en zo zien ze je al snel). Daarnaast hebben mensen ook het recht om zelf fouten te maken, hoe vreemd dat misschien ook klinkt.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 13:24 schreef Gwywen het volgende:
Ik vind het ook altijd moeilijk als iemand zomaar vanuit 't niets roept "wat een weer hè" - moet ik dan gewoon "ja" antwoorden of moet ik dan over het hogedrukgebied ten westen van IJsland beginnen om het uit te leggen?
Concentratievermogen: check.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 15:47 schreef obsama het volgende:
Hoe weten jullie dat je hoogbegaafd bent?
Het probleem waar ik mee zit is dat ik het concentratievermogen van een puppy heb. Obsama heeft een enorme brede kennis en vocabulaire, kan een echte leider zijn, is communicatief vaardig en volgens sommigen beangstigend goed in sociale relaties en structuur.
Met hobby's en interesses schiet ik van de hak op te tak, waardoor ik circa 150 boeken heb die maar half afgelezen zijn. Ik vind het allemaal wel best. De eerste 20 a 30 bladzijden gaan prima maar daarna haak ik af.
Obsama weet van héél veel dingen wat en kan op verjaardagen prima hoge ogen gooien met intellectuele gebrabbel, maar voor mijzelf ontbreekt het aan motivatie om iets ECHT uit te zoeken.
Waaah copycat Zeer herkenbaar dit! Vooral dat lezen. Vind ik best frustrerend ook. Wat ik liever zou hebben is fases waarin ik bepaalde dingen interessant vind. Een paar weken hier kennis over opdoen, een paar weken daar kennis over opdoen. Bij mij is het regelmatig hooguit enkele dagen ergens kennis over opdoen, en nog regelmatiger 3 dingen tegelijk voor 50% (ja, niet 33,33%).quote:Op dinsdag 19 maart 2013 15:47 schreef obsama het volgende:
Hoe weten jullie dat je hoogbegaafd bent?
Ik zelf heb, zoals waarschijnlijk de meesten, wel eens gedacht dat ik hoogbegaafd ben. Wat ik overigens waarschijnlijk helemaal niet ben, maar dat terzijde. Heb eens de proeftoets gemaakt op mensa.nl en behoorde volgens die toets tot de 2%, maar deze toets lijkt mij absoluut niet representatief.
Het probleem waar ik mee zit is dat ik het concentratievermogen van een puppy heb. Obsama heeft een enorme brede kennis en vocabulaire, kan een echte leider zijn, is communicatief vaardig en volgens sommigen beangstigend goed in sociale relaties en structuur.
Deze eigenschappen scheppen hoge verwachtingen waar ik waarschijnlijk nooit aan zal voldoen. Ik ben enorm goed in dingen onthouden en dan vooral getallen, dus daar zit het probleem niet. Het probleem is dat mijn niks interesseert of fascineert.
Met hobby's en interesses schiet ik van de hak op te tak, waardoor ik circa 150 boeken heb die maar half afgelezen zijn. Ik vind het allemaal wel best. De eerste 20 a 30 bladzijden gaan prima maar daarna haak ik af.
Obsama weet van héél veel dingen wat en kan op verjaardagen prima hoge ogen gooien met intellectuele gebrabbel, maar voor mijzelf ontbreekt het aan motivatie om iets ECHT uit te zoeken.
Nu wil ik niet pretenderen dat ik hoogbegaafd ben, maar toch vraag ik mij af of dit herkenbaar is.
Obsama
Hahahaha! Ik zat op het mbo, haalde daar met moeite voldoendes, en kreeg te horen dat ik gek was toen ik zei dat ik naar de uni wilde (zat natuurlijk ook een stukje verveling en ergernis tegenover de stof in). Op de universiteit haal ik vervolgens ook 'maar' 7tjes over het algemeen, maar dat had nooit iemand voorspeld toen ze mijn mbo-resultaten zagen.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:31 schreef obsama het volgende:
Fijn om te horen dat ik hier niet alleen in sta. Mede door dit zijn mijn studieresultaten ook niet heel denderend. Heb altijd 6en gehaald en zal dat ook blijven doen, waarschijnlijk ongeacht het niveau.
Zelfde hier, 7 gemiddeld op MBO, nu bezig met afstuderen HBO ook 7 gemiddeld. Straks Universiteit, waarschijnlijk ook 7tjes.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 17:36 schreef lateralize het volgende:
[..]
Hahahaha! Ik zat op het mbo, haalde daar met moeite voldoendes, en kreeg te horen dat ik gek was toen ik zei dat ik naar de uni wilde (zat natuurlijk ook een stukje verveling en ergernis tegenover de stof in). Op de universiteit haal ik vervolgens ook 'maar' 7tjes over het algemeen, maar dat had nooit iemand voorspeld toen ze mijn mbo-resultaten zagen.
Maar als ik dan alleen "ja" antwoord, heb ik weer het gevoel dat ik op sociaal vlak tekort schiet. Die persoon begon waarschijnlijk over het weer om een opening tot een koetjes-kalfjes gesprek te initiëren.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 14:55 schreef Northside het volgende:
[..]
Nooit iets uitleggen, dat heb ik wel geleerd. Mensen houden niet van betweters (en zo zien ze je al snel). Daarnaast hebben mensen ook het recht om zelf fouten te maken, hoe vreemd dat misschien ook klinkt.
Op dit forum ben ik anoniem en durf ik het wel te vertellen. In mijn priveleven weten alleen de mensen die echt dichtbij me staan van mijn IQ bij de bovenste 1%. Ik wil namelijk beoordeeld worden op mijn gedrag en prestaties en niet op een getalletje en bijbehorende verwachtingen.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 00:13 schreef gazhims3lv het volgende:
Ik vind dat mensen te snel het label hoogbegaafd op zich krijgen.. Natuurlijk zijn er bovengemiddeld slimme mensen, maar wat bepaald dat hij/zij hoogbegaafd is? Een psycholoog, een gespecialiseerd arts, of een IQ test? En daarnaast nog de eventuele sociale kant die gigantiach belangrijk is en zeker in bijvoorbeeld bestuurskundige beroepen.
Ik weet niet of ik hoogbegaafd ben, maar ik heb wel het gevoel dat ik te weinig doe met mijn kennis. Op mijn huidige opleiding doe ik veel dingen op projectbasis en heb dan al snel het gevoel dat de rest er niets van bakt en dan wordt het voor mij al snel saai. Ik leef dan ook erg op als ik interessante opdrachten zelf mag uitvoeren die eventueel te maken hebben met grafische bewerkingen of het onderzoeken van een onderwerp uit mijn gebied van interesses.
Officiele test in duplo, 2x een score van 145 (bovenste 1%) bij mensa. Dit was onder begeleiding van een testpsycholoog, dus dat zou wel goed gemeten moeten zijnquote:Op dinsdag 19 maart 2013 15:47 schreef obsama het volgende:
Hoe weten jullie dat je hoogbegaafd bent?
...knip
Hmm, mijn interesse ligt persoonlijk dan weer totaal niet bij entrepeneurship, ik ben geen ondernemers-/managersfiguur..quote:Op dinsdag 19 maart 2013 19:30 schreef lateralize het volgende:
Zeer herkenbaar. Vind zelf ook van alles interessant maar haat stampwerk. De dingen die ik het meest interessant vind bestaan juist vaak uit veel stampwerk. Bijvoorbeeld biologie inderdaad. De namen van al die botten, spieren, venen, arteriën, blabla -_- Bij biomedische wetenschappen was dat nog erger. Naampjes naampjes en nog eens naampjes, en inderdaad ogenschijnlijk volledig doelloos. Weten om het weten. En dat werkt sowieso niet voor mij en is dus inderdaad ook daadwerkelijk nutteloos, want ik merk gewoon dat ik alles op korte termijn weer vergeet en dus gewoon geleerd heb voor het tentamen.
Een oplossing heb ik helaas niet. Had ik die maar. Ik denk eigenlijk dat ik het best gewoon met het een of ander voor mezelf kan beginnen. Entrepreneurship Nu nog een idee...
herkenbaar. Ik ben inmiddels een stukje verder en heb (vanwege de haat aan onderwijssystemen) maar snel een hbo gaan doen. Met een paar jaar blowen en niet aanwezig zijn was dat prima te halen.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:49 schreef Pienata het volgende:
Ik heb hetzelfde als een aantal van jullie, en zit momenteel in een milde persoonlijke crisis waarbij ik moeite heb om ook maar IETS te willen doen..
...knip...Het ontbreekt me, ondanks interesses, zó aan de wil om iets te leren..
De bal zo snel mogelijk terugkaatsen met wedervragen. De meeste mensen vinden het leuk om over zichzelf te praten, dus laat hen dan maar kletsen. Vaak vinden ze je dan leuk 'omdat je zo geïnteresseerd bent'.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:03 schreef Gwywen het volgende:
Maar als ik dan alleen "ja" antwoord, heb ik weer het gevoel dat ik op sociaal vlak tekort schiet. Die persoon begon waarschijnlijk over het weer om een opening tot een koetjes-kalfjes gesprek te initiëren.
Of denk ik nu al weer te ingewikkeld?
Yup. Daardoor heb ik ook een hekel gekregen aan het Nederlandse schoolsysteem, waar de focus teveel op stampen ligt. Begrijpend lezen, luistertoetsen, dat soort dingen... altijd een 9 of 10. 200 woordjes stampen, teveel moeite, altijd een 3. Gemiddelde eindscore; 6je.quote:V.w.b. hoogbegaafd zijn of niet (ik weet dus niet of ik het ben, bovengemiddeld IQ durf ik wel te stellen), herkennen jullie ook dat je op school zonder ooit een fluit uit te voeren of door één keer iets door te lezen, gewoon hoge cijfers haalde - maar dan: het moment van de waarheid: een hogere vervolgopleiding waar je ineens wél moet studeren en blokken, en dan totaal niet weten hoe dat moet en hoe je dat aan moet pakken - en dus in wezen ineens een achterstand hebt t.o.v. mensen die gewend zijn om hun hele schoolcarrière al overal keihard voor te moeten blokken?
Ja, dingen waar het om begrip gaat gaan altijd gemakkelijker. Klein beginnen en dan steeds moeilijker - de gangbare methode om schoolkinderen iets te leren - werkte bij mij ook nooit goed, liever eerst het grote plaatje en dan van daaruit de details onderzoeken. Eenmaal geleerd is nooit meer vergeten.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:25 schreef Northside het volgende:
Yup. Daardoor heb ik ook een hekel gekregen aan het Nederlandse schoolsysteem, waar de focus teveel op stampen ligt. Begrijpend lezen, luistertoetsen, dat soort dingen... altijd een 9 of 10. 200 woordjes stampen, teveel moeite, altijd een 3. Gemiddelde eindscore; 6je.
Slagen in het Nederlandse schoolsysteem heeft meer te maken met je aanpassen aan het systeem dan met intelligentie o.i.d. Helaas maar waar.
Sowieso lastig als je slimmer bent dan je leraar. Niet alleen voor jou, maar ook voor hem natuurlijk, want zijn verhaal werkt wel voor die andere 25 kinderen in de klas. Ik had op het eind van mijn middelbare school een soort stilzwijgende afspraak met de meeste leraren. Zij vroegen mij niets, ik maakte geen opmerkingen. Iedereen blij.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 21:36 schreef Gwywen het volgende:
Ik kan me nog wel herinneren dat een leraar een keer bijzonder kwaad op mij werd omdat ik iets had onthouden wat ik niet geacht werd te onthouden - heel zijn theorie naar de knoppen!
Sommige universiteiten bieden vrije bachelors aan. Dan kun je een uiteindelijk doel verzinnen en dan met de juiste vakken daarnaatoe werken.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 18:49 schreef Pienata het volgende:
Ik heb meer aan een opdracht "ontwerp een Marsmissie, je hebt vijf jaar, succes", en dan toegang tot vakken en begeleiding, dan aan een 1e studiejaar: "We gaan het nu hebben over 500 soorten materialen, leer hun eigenschappen uit je hoofd" als het uiteindelijke doel is dat je de vaardigheden ontwikkelt om bijvoorbeeld een Marsmissie te ontwerpen.
Ik herken dit zelf niet, (ben nog al a-typisch). Omdat ik cijfers omdraaide was ik langzaam met rekenen, en haalde ik dus totaal geen hoge cijfers. En iedere keer dezelfde sommen, waarvan ik dus wel het algoritme snapte, maar veel foutjes in had.quote:Op dinsdag 19 maart 2013 20:03 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Maar als ik dan alleen "ja" antwoord, heb ik weer het gevoel dat ik op sociaal vlak tekort schiet. Die persoon begon waarschijnlijk over het weer om een opening tot een koetjes-kalfjes gesprek te initiëren.
Of denk ik nu al weer te ingewikkeld?
V.w.b. hoogbegaafd zijn of niet (ik weet dus niet of ik het ben, bovengemiddeld IQ durf ik wel te stellen), herkennen jullie ook dat je op school zonder ooit een fluit uit te voeren of door één keer iets door te lezen, gewoon hoge cijfers haalde - maar dan: het moment van de waarheid: een hogere vervolgopleiding waar je ineens wél moet studeren en blokken, en dan totaal niet weten hoe dat moet en hoe je dat aan moet pakken - en dus in wezen ineens een achterstand hebt t.o.v. mensen die gewend zijn om hun hele schoolcarrière al overal keihard voor te moeten blokken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |