abonnement Unibet Coolblue
pi_104464924
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 00:44 schreef Mishu het volgende:
Ik ben gewoon slim maar waar ik tegen aanloop is dat ik anders denk dan anderen, creatiever. Ik kan bijv. op basis van dat moment een grap die ingewikkeld is spontaan bedenken.

Of ik denk niet zoals de massa, durf bijv. tegen de hoogleraar in te gaan. Omdat ik graag onafhankelijk en kritisch naar dingen wil blijven kijken. Ik wil voor mezelf denken en niet zomaar de weg volgen van de minste weerstand. En daardoor kom ik altijd in de problemen.

Dit is echt mijn leerpunt want je komt niet verder zo. Ik houd nu dus ook mijn mond in bepaalde situaties.
Nja, wat je nu noemt is exact waar ik toen ik jonger was last van had. Inmiddels geleerd te timen en zeg ik dingen op betere momenten. En zowaar wordt het inmiddels van me gepikt. Je mond houden is niet altijd een optie: timen en manier van zeggen kan je ook helpen om begrepen te worden. Is wel lastig trouwens. Maar heb hier zelf in een redelijk bedrijf al een en ander geinitieerd wat ook echt speerpunten zijn nu qua beleid. En dat was toen ik nog geen manager was. Ik ben daarom nu manager geworden.

Wil je iets bereiken: moet je boven het maaiveld uitsteken, maar wel pas net nadat de zeis langs is geweest, of goed kunnen bukken ;)
Whatever...
pi_104470284
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 00:44 schreef Mishu het volgende:
Ik ben gewoon slim maar waar ik tegen aanloop is dat ik anders denk dan anderen, creatiever. Ik kan bijv. op basis van dat moment een grap die ingewikkeld is spontaan bedenken.
Dat is toch alleen maar leuk. Het zou wel heel saai worden als iedereen op de zelfde manier denkt.
signatuurloos
pi_104707929
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:42 schreef Turalyon het volgende:

[..]

Goede post, bedankt.
Naar mijn idee kan je een IQ verschil van 45 (55-100) niet met een IQ verschil van 100-145. Met een IQ van 55 ben je in feite gewoon te dom om je kont af te vegen en natuurlijk zit daar gewoon een groot verschil tussen. Iemand met een iq van 100 zou ook niet normaal om kunnen gaan met iemand van 55, terwijl dat andersom prima kan verlopen (145-100).

Ik denk juist dat wanneer je ook sociaalvaardig bent je als hoogbegaafde echt voordeel kan ondervinden. Je kan je aanpassen en daar zit nu net het verschil in, niet alleen tussen autisme en hoogbegaafdheid, maar ook het verschil tussen het IQ van 55 en 145. Het is makkelijker om een niveau omlaag te gaan dan een niveau omhoog. Mensen van 145(ik noem het ff zo), kunnen mensen van 55 begrijpen, maar andersom bestaat dit bijna niet. Dat is eigenlijk waar ik op doel. Zo heeft bijvoorbeeld iemand met een lager IQ weer andere humor, een slim iemand zou die humor wel kunnen volgen, maar het niet grappig vinden. Andersom zou iemand met een laag IQ het EN niet snappen EN niet grappig vinden.

De reden waarom ik zo benieuwd ben naar problemen die mensen ondervinden is omdat ik daar zelf weinig last van heb gehad en nu nog steeds. Zelf heb ik 2 klassen overgeslagen en de nadelen die hier worden opgenoemd sta ik soms zelf wel echt van te kijken, laat staan het een ziekte noemen.

Ik heb goede vrienden van vwo/wo niveau waarmee ik het gewoon goed kan vinden en heb nooit echt het idee dat ze me niet begrijpen oid. Of het gevoel dat ik omlaag moet gaan in mijn denkwijze. Misschien komt het wel omdat ik zelf niet zó slim ben vergeleken met hen, maar ik heb nooit het idee dat ik ze echt overklast. Ik kan me wel mateloos irriteren aan vmbo'ers, maar niet zozeer om hun denkwijze, maar eerder hun gedrag.

Ik heb ook een keer in een groep gezeten met mensen die ook klassen hadden overgeslagen. Er werd een project samengesteld tussen verschillende basisscholen en uiteindelijk hadden we zo'n 10~ leerlingen waarmee we extra dingen deden. Spaans, sterrenkunde, politiek, toneel, schaken.. maarja zoals ik al zei, ik merk er niet veel van dat ik anders ben. Het enige wat me wel opvalt is dat ik oplossingen veel sneller zie en creatiever ben dan de meesten. Overigens vertel ik nooit uit mezelf aan mensen dat ik klassen heb overgeslagen, tenzij ze m'n leeftijd oid vragen. Maar wanneer je dan antwoordt hoor ik vaak dat ze daar niks van in de gaten hebben gehad. Als ik weinig nadelen eraan ondervind en andere mensen ook niet, pleit ik ervoor dat het gewoon een voordeel is.

Overigens probeer ik niet te zeggen dat ik perfect ben, dat ben ik verre van, maar mensen die hoogbegaafd zijn, kunnen jullie dan niet ff net die knop omzetten om op een bepaald moment niet automatisch te overanalyseren? Dat is volgens mij nou juist het verschil tussen autisme en hoogbegaafdheid.

[..]

Oke hier kan ik me wel in vinden :P

dan vind ik dat jij nog mazzel heb gehad.

toen ik op mijn vierde naar groep 1 ging, kon ik zelfstandig, en goed lezen. 2 jaar later, wist ik niets meer en kon ik het alleen via de leesmethode.

zelfde geld voor tekenen, ik tekende goed, voor een kind van 4. probeerde `3d` uit enzovoort. einde groep 2, ik tekende weer harkpoppetjes.

je zegt dat het "makkelijk" is voor iemand als hoogbegaafde om zich vrijelijk te bewegen op sociaal, emotioneel en cognitief gebied? ik heb helaas zelf ondervonden dat niets minder waar is.

als je een kind wat hoogbegaafd is tussen de "normale"(bij gebrek aan betere omschrijving) zet, zal het kind zich gaan aanpassen. en daar beginnen de problemen.

nou weet ik van mijzelf ook wel dat ik geen recht van spreken heb, omdat ik vwo gedaan heb, uiteindelijk mijn havo diploma gehaald heb, op de uni thuis hoor en nu vrijwillig mbo doe:)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.
After God created the world, He made man and woman. Then, to keep the whole thing from collapsing, He invented humor
pi_104842456
Boeddhisme is er voor hoogbegaafden. Heb zelf een belachelijk hoog getalletje en dat is idd lastig en taboe in Nederland. Haha ik gooi regelmatig de knuppel in het hoenderhok op front-page door tussen neus en lippen door te melden dat het getalletje 157 is. Geweldig te zien hoe kwaad iedereen wordt. Je hebt dus een goede hersenstructuur. Dan heb je onderricht nodig. Economie is geen onderricht maar een onjuist denkraam gebaseerd op begeerte.
Schaken is slechts een training.
Trots is een ongewenste eigenschap, daar dit je blik vertroebelt en je verwijdert van anderen.
Studeer Boeddhisme en leer dat dit de hoogste logische denkmachine is die er bestaat. Veel minder (want geen) geloof als in wetenschap, maar enkel redeneren en logica. dan leer je wat je met je intellect kunt doen en dat is voornamelijk compassie oefenen, en beseffen dat het doel van geboorte sterven is. Gelijk het doel van een auto de sloperij.
Ik met mijn heel vaak gemeten getalletje heb tot nog toe enkel mijn leraar gevonden in de Dalai Lama, want wat heeft deze meneer een kennis omtrent materie QM, de vele soorten van bewustzijn, waar wij westerlingen iets als bewustzijn als iets vaags zien.
Het gaat nergens over.
Het is in ieder geval voor mij de 1e en enige leer waar ik me niet stoor aan stupiditeit en onzuiver denken.
Lees (en stop niet!!) 101 vragen aan de dalai Lama en vraag me later evt om toelichting!
Waak voor leraren die niet weten, maar met vragen zitten, (lees; de meeste professoren en Einstein) Zij die niet weten kunnen niet onderwijzen.
Dit is mijn gift aan jullie. De Dharma is de hoogste leer op aarde en alle kennis is hier aanwezig,.
Uit de selectie van 84000 leringen is een combi te vinden die jouw sluiers doet verdwijnen.
Het bestaan van sluiers is heel gemakkelijk uit te leggen.
Denk maar eens aan iemand die denkt dat zijn cluppie de beste is..SLUIERS!!! Door omgeving aangebracht. wees niet zo trots en/of stupide te denken dat jij zonder onderricht sluiervrij bent.
Dat is wat Boeddhisme poogt. Je sluiers verwijderen.
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_104843536
ik wil alleen maar effe zeggen dat hoogbegaafd zijn geen pretje is.
UITGESCHREVEN
pi_104843739
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:24 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Boeddhisme is er voor hoogbegaafden. Heb zelf een belachelijk hoog getalletje en dat is idd lastig en taboe in Nederland. Haha ik gooi regelmatig de knuppel in het hoenderhok op front-page door tussen neus en lippen door te melden dat het getalletje 157 is. Geweldig te zien hoe kwaad iedereen wordt. Je hebt dus een goede hersenstructuur. Dan heb je onderricht nodig. Economie is geen onderricht maar een onjuist denkraam gebaseerd op begeerte.
Schaken is slechts een training.
Trots is een ongewenste eigenschap, daar dit je blik vertroebelt en je verwijdert van anderen.
Studeer Boeddhisme en leer dat dit de hoogste logische denkmachine is die er bestaat. Veel minder (want geen) geloof als in wetenschap, maar enkel redeneren en logica. dan leer je wat je met je intellect kunt doen en dat is voornamelijk compassie oefenen, en beseffen dat het doel van geboorte sterven is. Gelijk het doel van een auto de sloperij.
Ik met mijn heel vaak gemeten getalletje heb tot nog toe enkel mijn leraar gevonden in de Dalai Lama, want wat heeft deze meneer een kennis omtrent materie QM, de vele soorten van bewustzijn, waar wij westerlingen iets als bewustzijn als iets vaags zien.
Het gaat nergens over.
Het is in ieder geval voor mij de 1e en enige leer waar ik me niet stoor aan stupiditeit en onzuiver denken.
Lees (en stop niet!!) 101 vragen aan de dalai Lama en vraag me later evt om toelichting!
Waak voor leraren die niet weten, maar met vragen zitten, (lees; de meeste professoren en Einstein) Zij die niet weten kunnen niet onderwijzen.
Dit is mijn gift aan jullie. De Dharma is de hoogste leer op aarde en alle kennis is hier aanwezig,.
Uit de selectie van 84000 leringen is een combi te vinden die jouw sluiers doet verdwijnen.
Het bestaan van sluiers is heel gemakkelijk uit te leggen.
Denk maar eens aan iemand die denkt dat zijn cluppie de beste is..SLUIERS!!! Door omgeving aangebracht. wees niet zo trots en/of stupide te denken dat jij zonder onderricht sluiervrij bent.
Dat is wat Boeddhisme poogt. Je sluiers verwijderen.
Wat een gezever. :{w
pi_104849572
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:09 schreef picardmike het volgende:
ik wil alleen maar effe zeggen dat hoogbegaafd zijn geen pretje is.
Goed onderbouwd ^O^

quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 15:16 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]

Wat een gezever. :{w
Idd wat is dit
pi_104854952
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 14:24 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Boeddhisme is er voor hoogbegaafden. Heb zelf een belachelijk hoog getalletje en dat is idd lastig en taboe in Nederland. Haha ik gooi regelmatig de knuppel in het hoenderhok op front-page door tussen neus en lippen door te melden dat het getalletje 157 is. Geweldig te zien hoe kwaad iedereen wordt. Je hebt dus een goede hersenstructuur. Dan heb je onderricht nodig. Economie is geen onderricht maar een onjuist denkraam gebaseerd op begeerte.
Schaken is slechts een training.
Trots is een ongewenste eigenschap, daar dit je blik vertroebelt en je verwijdert van anderen.
Studeer Boeddhisme en leer dat dit de hoogste logische denkmachine is die er bestaat. Veel minder (want geen) geloof als in wetenschap, maar enkel redeneren en logica. dan leer je wat je met je intellect kunt doen en dat is voornamelijk compassie oefenen, en beseffen dat het doel van geboorte sterven is. Gelijk het doel van een auto de sloperij.
Ik met mijn heel vaak gemeten getalletje heb tot nog toe enkel mijn leraar gevonden in de Dalai Lama, want wat heeft deze meneer een kennis omtrent materie QM, de vele soorten van bewustzijn, waar wij westerlingen iets als bewustzijn als iets vaags zien.
Het gaat nergens over.
Het is in ieder geval voor mij de 1e en enige leer waar ik me niet stoor aan stupiditeit en onzuiver denken.
Lees (en stop niet!!) 101 vragen aan de dalai Lama en vraag me later evt om toelichting!
Waak voor leraren die niet weten, maar met vragen zitten, (lees; de meeste professoren en Einstein) Zij die niet weten kunnen niet onderwijzen.
Dit is mijn gift aan jullie. De Dharma is de hoogste leer op aarde en alle kennis is hier aanwezig,.
Uit de selectie van 84000 leringen is een combi te vinden die jouw sluiers doet verdwijnen.
Het bestaan van sluiers is heel gemakkelijk uit te leggen.
Denk maar eens aan iemand die denkt dat zijn cluppie de beste is..SLUIERS!!! Door omgeving aangebracht. wees niet zo trots en/of stupide te denken dat jij zonder onderricht sluiervrij bent.
Dat is wat Boeddhisme poogt. Je sluiers verwijderen.
He spreekt jezelf tegen. je roept dat jouw cluppie het beste is. Dus waar zit jouw sluier? Je hebt het over misplaatste trots, maar jij hebt alleen je gelijke in de dalai lama? Een hoog IQ heb je wellicht, maar narcisme, grootheidswaanzin en trauma's uit het verleden kunnen ook een gfrote rol spelen...
Whatever...
pi_104868939
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2011 20:59 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

He spreekt jezelf tegen. je roept dat jouw cluppie het beste is. Dus waar zit jouw sluier? Je hebt het over misplaatste trots, maar jij hebt alleen je gelijke in de dalai lama? Een hoog IQ heb je wellicht, maar narcisme, grootheidswaanzin en trauma's uit het verleden kunnen ook een gfrote rol spelen...
Hap hap;-)
Niet verbeteren en diagnostiseren. Is niet gepast
en ook niet nodig,als je zn stuk leest
pi_105061242
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het testen van hoogbegaafdheid bij iemand met ADD/ADHD. Door hun verstrooidheid, drukte, chaos, gebrek aan concentratie, "mist" in hun hoofd en verwerkingsproblemen kan ik begrijpen dat een gewone IQ-test geen reëel beeld geeft. Zijn hier dan aparte IQ testen voor? Of geven die testen alleen een reëel beeld als er Ritalin of Concerta genomen wordt?

Ik heb zelf ADD en volgens mijn dossier een "zeer hoge intelligentie", alleen is die intelligentie volgens de psycholoog niet te testen. Een gewone IQ-test zou niet werken. Veel onnodige fouten door gebrek aan concentratie en het niet kunnen verwerken van de opgaven.
pi_105066555
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 18:10 schreef Blobje het volgende:
Ben eigenlijk wel benieuwd naar het testen van hoogbegaafdheid bij iemand met ADD/ADHD. Door hun verstrooidheid, drukte, chaos, gebrek aan concentratie, "mist" in hun hoofd en verwerkingsproblemen kan ik begrijpen dat een gewone IQ-test geen reëel beeld geeft. Zijn hier dan aparte IQ testen voor? Of geven die testen alleen een reëel beeld als er Ritalin of Concerta genomen wordt?

Ik heb zelf ADD en volgens mijn dossier een "zeer hoge intelligentie", alleen is die intelligentie volgens de psycholoog niet te testen. Een gewone IQ-test zou niet werken. Veel onnodige fouten door gebrek aan concentratie en het niet kunnen verwerken van de opgaven.
Het zou kunnen. Ik scoor mét adhd toch nog 145 hoor. je meot je niet te veel concentratiegebrek laten aanpraten. Ik slik ook geen medicijnen en kan me wel concentreren op belangrijke zaken. Nutteloze shitzooi laat ik gewoon links liggen. In het hoger onderwijs ben je daar heel veel mee bezig, maar nu ik manager ben is het geen punt om me slechts op de belgnrijke zaken te richten. Sterker nog: ik ben er succesvol door.

Dus adhd? Nee, veel energie en efficient. Het is maar hoe je erover denkt.
Whatever...
pi_105128258
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 20:03 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het zou kunnen. Ik scoor mét adhd toch nog 145 hoor. je meot je niet te veel concentratiegebrek laten aanpraten. Ik slik ook geen medicijnen en kan me wel concentreren op belangrijke zaken. Nutteloze shitzooi laat ik gewoon links liggen. In het hoger onderwijs ben je daar heel veel mee bezig, maar nu ik manager ben is het geen punt om me slechts op de belgnrijke zaken te richten. Sterker nog: ik ben er succesvol door.

Dus adhd? Nee, veel energie en efficient. Het is maar hoe je erover denkt.
Maar....hoe uit zich ADHD dan bij jou? :?
zelfde als diginoob
  zaterdag 3 december 2011 @ 11:27:44 #213
307943 DuracellPower
Ever lasting power
pi_105128444
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2011 20:03 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het zou kunnen. Ik scoor mét adhd toch nog 145 hoor. je meot je niet te veel concentratiegebrek laten aanpraten. Ik slik ook geen medicijnen en kan me wel concentreren op belangrijke zaken. Nutteloze shitzooi laat ik gewoon links liggen. In het hoger onderwijs ben je daar heel veel mee bezig, maar nu ik manager ben is het geen punt om me slechts op de belgnrijke zaken te richten. Sterker nog: ik ben er succesvol door.

Dus adhd? Nee, veel energie en efficient. Het is maar hoe je erover denkt.
Hier adhd-er met 126, maar ik ben dus niet hoogbegaafd, maar inderdaad ook niet dom omdat ik adhd heb. Ik ben trouwens ook manager, 2 afdelingen, ren de hele dag op en neer, en geniet daarvan! Ik weet ook niet of ik dat gekund had zonder adhd
pi_105144091
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 11:18 schreef diginoob2 het volgende:

[..]

Maar....hoe uit zich ADHD dan bij jou? :?
Tomeloze energie, optimisme, snel kiezen tussen belangrijke en onbelangrijke zaken. Ik heb geleerd snel te schakelen en 10 ballen tegelijk in de lucht te houden. Ik ben gek op hectiek, ik bloei op in stressvolle situaties. ADHD is bij mij echt geen handicap. Als ik accountant was geweest wel, maar dan was ikw aarschijnlijk gek geworde van de saaiheid.
Whatever...
pi_105144414
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 20:44 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Tomeloze energie, optimisme, snel kiezen tussen belangrijke en onbelangrijke zaken. Ik heb geleerd snel te schakelen en 10 ballen tegelijk in de lucht te houden. Ik ben gek op hectiek, ik bloei op in stressvolle situaties. ADHD is bij mij echt geen handicap. Als ik accountant was geweest wel, maar dan was ikw aarschijnlijk gek geworde van de saaiheid.
Leuk om te horen hoe ADHD en hoogbegaafdheid aansluit op je karakter en baan. Ik blijf erbij dat hoogbegaafdheid een voordeel is.
pi_105145312
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 20:53 schreef Turalyon het volgende:

[..]

Leuk om te horen hoe ADHD en hoogbegaafdheid aansluit op je karakter en baan. Ik blijf erbij dat hoogbegaafdheid een voordeel is.
Vind het zelf ook een voordeel, maar in je schooltijd is het ook een nadeel. Je hoort er nooit echt helemaal bij, want jij bent die ene, de slimme, hoe leuk je verder ook bent.. Het systeem past niet en dat maakt het soms lastig. Het is niet makkelijk om dan je weg te vinden. Dat is niet om te klagen, het is een constatering van iemand die er nu echt geen last meer van heeft.

Als je eenmaal hebt geaccepteerd wie je bent en dat dat niet verandert, is het een voordeel. Net zoiets als fysiek sterk zijn, makkelijk hoor.
Whatever...
pi_105154636
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2011 21:16 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Vind het zelf ook een voordeel, maar in je schooltijd is het ook een nadeel. Je hoort er nooit echt helemaal bij, want jij bent die ene, de slimme, hoe leuk je verder ook bent.. Het systeem past niet en dat maakt het soms lastig. Het is niet makkelijk om dan je weg te vinden. Dat is niet om te klagen, het is een constatering van iemand die er nu echt geen last meer van heeft.

Als je eenmaal hebt geaccepteerd wie je bent en dat dat niet verandert, is het een voordeel. Net zoiets als fysiek sterk zijn, makkelijk hoor.
Het is nooit leuk als je op school 'anders' bent.
signatuurloos
pi_105181620
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 01:11 schreef Captain_Maximum het volgende:

[..]

Het is nooit leuk als je op school 'anders' bent.
Klopt. Als puber heb je behoefte aan het 'erbij' horen. En juis tdat gevoel had ik zelden, ook niet als ik ergens wel bij bleek te horen zat ik toch op een andere golflengte (ik was vrij goed in sport en werd daar dus gewoon geaccepteerd). Echt goede vrienden maken is lastig, omdat de meeste mensen je niet kunnen volgens als je echt jezelf bent.

Dat is dus het probleem; je leert jezelf niet te zijn omdat je je altijd maar moet aanpassen aan alles en iedereen. Dit aanpassen meot je dan later weer deels afleren omdat je als hoogbegaafde natuurlijk wel enorm goed kan presteren qua werk, op jouw eigen manier welteverstaan.
Whatever...
pi_106181776
Het grootste probleem doet zich denk ik toch wel voor wanneer iemand die hoogbegaafd is in de kindertijd niet als zodanig erkend wordt, zichzelf daardoor niet begrijpt in relatie tot anderen, misschien zelfs wel als dom wordt gezien, en vervolgens een zeer scheef zelfbeeld ontwikkelt waar niet meer zo 1,2,3 vanaf te komen is. Ik ben inmiddels 24 en begin nu langzaam te accepteren wie ik ben, in te zien wat ik waard ben (buitenom mijn hoogbegaafdheid hoor, maar eerder gewoon de basale eigenwaarde die iedereen zou moeten hebben, en die ik nooit ontwikkeld heb door problemen gerelateerd aan mijn hb-heid), en ook mijn potentieel eindelijk te benutten. Helaas moet ik tegelijkertijd zeggen dat ik nog steeds wel een kloof ervaar in het contact met andere studenten. Ik zeg niet dat het per se domheid is dat ik voel bij anderen, maar meer een oppervlakkige benadering van het leven, de mensen om hen heen, en voor de invulling van hun (vrije) tijd. Ik weet het, wat belangrijk is, is subjectief. Ik denk echter wel dat er toch wat grove lijnen zijn die je ongeveer aan zou moeten houden als intelligent persoon studerend aan een universiteit. Ik wil me absoluut niet slimmer voordoen dan anderen, maar ik streef wel naar zelfontwikkeling. Het opdoen van wijsheid, kennis, en ontwikkelen van inzicht in wat dan ook. Veel van mijn medestudenten lijken gewoon te leven. Zonder doel, van dag tot dag.
pi_106224526
Zijn er hier nog mensen die in combinatie met hoogbegaafdheid, ook ambidexter of hoogsensitief zijn?
pi_106224914
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 22:49 schreef Turalyon het volgende:
Zijn er hier nog mensen die in combinatie met hoogbegaafdheid, ook ambidexter of hoogsensitief zijn?
Hoogsensitief? Overgevoelig? Modieus? Aanstellerig? Wat is hoogsensitief en hoe meet je dat?

Ik ben niet ambidexter, maar wel HB. Ik ben ook heel gevoelig voor prikkels uit mijn omgeving, maar word daar juist wel blij van... Ik bloei op in de drukte.
Whatever...
pi_106225734
Iemand kan begaafd zijn in autorijden. Begaafd zegt eigenlijk goed. Het geeft een positieve detonatie. Wat men bedoeld met hoogbegaafd is eigenlijk vrij onduidelijk. Vele begrijpen dat er een hoge intelligentie (alhoewel onbepaald wat dat is) mee bedoeld wordt. Toch geeft het door het grbruik van hoog geplaatst voor begaafd een tamelijk arro indruk. Wat afkeer op roept.
pi_106225922
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 23:10 schreef Starphus het volgende:
Iemand kan begaafd zijn in autorijden. Begaafd zegt eigenlijk goed. Het geeft een positieve detonatie. Wat men bedoeld met hoogbegaafd is eigenlijk vrij onduidelijk. Vele begrijpen dat er een hoge intelligentie (alhoewel onbepaald wat dat is) mee bedoeld wordt. Toch geeft het door het grbruik van hoog geplaatst voor begaafd een tamelijk arro indruk. Wat afkeer op roept.
Er zijn grofweg twee definities voor hoogbegaafd in de context van dit topic:

1: hoog iq (bij hoogste 2% van bevolking, IQ score is afh van test).
2: Combi van hoog IQ, creativiteit en motivatie, uitmondend in daadwerklijk bijzonder presteren.

Definitie 2 is veel nauwer, en moeilijker vast te stellen: want wanneer presteer je bijzonder? Definitie 1 is veel duidelijker en makkelijker te hanteren, dus ga ik voor 1.
Whatever...
pi_124158745
Ik post hier maar even, het andere topic is dus dicht

quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:28 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ja hier ook. Ze zeggen dan dat we toch niks hebben aan quantum theorieen. Dat het niet uitmaakt hoe bepaalde bacterieen op planeten zouden kunnen overleven door ipv zuurstof, op een ander element gebaseerd zijn.

Ook speculatie over het heelal in het algemeen vinden ze dan saai en niet belangrijk. Terwijl voor mij dingen als snaartheorie zo logisch zijn.

En inderdaad ik heb elke dag wel het gevoel dat ik wat mis als ik niks geleerd heb. Laatst veel geleerd over het berekeken van algoritmes zodat je een fatsoenlijke simulatie van een stad zou krijgen. (Simcity faal)
Dat zijn toch de dingen die het leven waard maken!

Maar ik snap het wel, dat ze me vermoeiend vinden. De gemiddelde persoon zal best wel eens wat over wetenschappelijke onderwerpen willen horen, en er over willen nadenken, maar ik ben er altijd mee bezig. Voor mij is het net zoiets als ademen.

Al ben ik nog niet aan string theorie toe. Ik ben heel mijn leven alfa geweest, en heb me pas kort geleden ingelezen over thermodynamica en kwantummecanica. Toen vielen er heel wat kwartjes... Gek genoeg ben ik er ook op gekomen omdat ik wat aan het lezen was over algoritmen en berekenbaarheid. Ik heb een intuïtie (heb nog niet beredeneerd waarom) dat de informatica ook heel erg fundamentele dingen over de wereld kan zeggen, net zoals de fundamentele natuurkunde dat kan.
pi_124158781
Het topic waar ZuidKardinaal het over heeft: R&P / Hoogbegaafdheid
pi_124159050
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:36 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Ik post hier maar even, het andere topic is dus dicht

[..]

Dat zijn toch de dingen die het leven waard maken!

Maar ik snap het wel, dat ze me vermoeiend vinden. De gemiddelde persoon zal best wel eens wat over wetenschappelijke onderwerpen willen horen, en er over willen nadenken, maar ik ben er altijd mee bezig. Voor mij is het net zoiets als ademen.

Al ben ik nog niet aan string theorie toe. Ik ben heel mijn leven alfa geweest, en heb me pas kort geleden ingelezen over thermodynamica en kwantummecanica. Toen vielen er heel wat kwartjes... Gek genoeg ben ik er ook op gekomen omdat ik wat aan het lezen was over algoritmen en berekenbaarheid. Ik heb een intuïtie (heb nog niet beredeneerd waarom) dat de informatica ook heel erg fundamentele dingen over de wereld kan zeggen, net zoals de fundamentele natuurkunde dat kan.
Ik heb inderdaad niet altijd zin in redeneren etc. Maar het blijft altijd achter in je hoofd door ratelen tot je een antwoord hebt.

Heb je dan ook through the wormhole gezien? Er komen daar ook gave theorieen in voor.

Ow en lees dit, ik denk dat je de situatie wel bekend voor komt.
http://i.imgur.com/EkdLo.jpg

Wat doe je voor werk als ik vragen mag?
pi_124161020
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:50 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad niet altijd zin in redeneren etc. Maar het blijft altijd achter in je hoofd door ratelen tot je een antwoord hebt.

Heb je dan ook through the wormhole gezien? Er komen daar ook gave theorieen in voor.

Ow en lees dit, ik denk dat je de situatie wel bekend voor komt.
http://i.imgur.com/EkdLo.jpg

Wat doe je voor werk als ik vragen mag?
Ik ben ook niet actief erover aan het redeneren, bij mij zit het ook vaak in de achtergrond. En het gaat echt niet alleen over kwantummechanica, maar ook over andere vragen.

Maar het is wel aanwezig.

Ik werk niet, ik studeer nog.
pi_124183319
quote:
mensen / kinderen lezen ook vaal "langzaam"
het brein kan het niet hardop lezen
mensen hebben vaak geleerd om hardop te lezen
maar ik merk bij mezelf dat ik tot 5x sneller kan lezen zodra ik alleen kijk en niet praat terwijl ik lees
*Niet hoogbegaafd persoon meldt zich even

Toen ik laatst sneller wilde leren lezen had ik dit ook gevonden. Je kan echt veel sneller lezen als je dat stemmetje in je hoofd ''afsluit''. Het is even wennen in het begin maar je wordt er steeds beter in. Ik zou het iedereen aanraden te leren.
pi_124183553
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 21:52 schreef _-_ het volgende:

[..]

*Niet hoogbegaafd persoon meldt zich even

Toen ik laatst sneller wilde leren lezen had ik dit ook gevonden. Je kan echt veel sneller lezen als je dat stemmetje in je hoofd ''afsluit''. Het is even wennen in het begin maar je wordt er steeds beter in. Ik zou het iedereen aanraden te leren.
De vraag is of je het dan ook beter onthoudt..
  zondag 17 maart 2013 @ 23:00:11 #230
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_124187563
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2011 22:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Hoogsensitief? Overgevoelig? Modieus? Aanstellerig? Wat is hoogsensitief en hoe meet je dat?

Mensen met een zenuwstelsel dat gevoeliger is voor prikkels. Hoogsensitiviteit (hooggevoeligheid) is een begrip dat geïntroduceerd is door Aron en wat ondersteunt lijkt te worden door onderzoeken door Kagan (o.a. zeer jonge kinderen confronteren met onverwachte prikkels en reacties registreren, en daarna over lange tijd volgen, vragenlijsten, brainscans e.d.). Kagan noemt het echter 'high-reactive person' (tegenover een low-reactive person). Er lijken sterke verbanden/overlap te zijn tussen hoogsensitief, high-reactive en introversie.

Met name het begrip hoogsensitief is imho gekaapt door mensen die het over nieuwetijdskinderen en andere zweverijen hebben, wat het een beetje een hippie connotatie geeft.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_124194542
quote:
1s.gif Op zondag 17 maart 2013 12:50 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad niet altijd zin in redeneren etc. Maar het blijft altijd achter in je hoofd door ratelen tot je een antwoord hebt.

Heb je dan ook through the wormhole gezien? Er komen daar ook gave theorieen in voor.

Ow en lees dit, ik denk dat je de situatie wel bekend voor komt.
http://i.imgur.com/EkdLo.jpg

Wat doe je voor werk als ik vragen mag?
Omg en of dat plaatje herkenbaar is :P zucht.
pi_124203230
quote:
0s.gif Op zondag 17 maart 2013 21:52 schreef _-_ het volgende:

[..]

*Niet hoogbegaafd persoon meldt zich even

Toen ik laatst sneller wilde leren lezen had ik dit ook gevonden. Je kan echt veel sneller lezen als je dat stemmetje in je hoofd ''afsluit''. Het is even wennen in het begin maar je wordt er steeds beter in. Ik zou het iedereen aanraden te leren.
Wat ik zelf doe is ik lees de hele pagina in ongeveer 15 seconden, waarbij ik in mijn hoofd de sleutelwoorden eruit haal en de tekst verwerk. Ik ga dan snel alle woorden na die tussen de sleutelwoorden staan. Zo mis ik zelf bijna geen informatie.

Nadeel is dat boeken zo uitgelezen zijn, zeker als ik begin kan ik niet meer stoppen (Eragon series bijv)
pi_124204164
quote:
De vraag is of je het dan ook beter onthoudt..
Wiskunde/Natuurkunde onderwerpen moet ik inderdaad langzamer lezen om te begrijpen, vooral omdat ik hierbij beelden van moet maken van in mijn hoofd. Onthouden heb ik nooit een probleem mee gehad en geschiedenis gaat me dan ook gemakkelijk af. Bovendien is het prettig dat ik gewoon voldoende tijd in vergelijking met klasgenoten heb om de pagina nog 1/2x te lezen.
pi_124206550
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 13:26 schreef totalvamp het volgende:

[..]

Wat ik zelf doe is ik lees de hele pagina in ongeveer 15 seconden, waarbij ik in mijn hoofd de sleutelwoorden eruit haal en de tekst verwerk. Ik ga dan snel alle woorden na die tussen de sleutelwoorden staan. Zo mis ik zelf bijna geen informatie.

Nadeel is dat boeken zo uitgelezen zijn, zeker als ik begin kan ik niet meer stoppen (Eragon series bijv)
Ik lees vrij snel, maar moelijke teksten lees ik 2 keer, want ik snap het beter als ik weet waar de schrijver heen wil.

Trough the Wormhole nog niet gezien, lijkt me wel interessant!
pi_124206580
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 13:51 schreef _-_ het volgende:

[..]

Wiskunde/Natuurkunde onderwerpen moet ik inderdaad langzamer lezen om te begrijpen, vooral omdat ik hierbij beelden van moet maken van in mijn hoofd. Onthouden heb ik nooit een probleem mee gehad en geschiedenis gaat me dan ook gemakkelijk af. Bovendien is het prettig dat ik gewoon voldoende tijd in vergelijking met klasgenoten heb om de pagina nog 1/2x te lezen.
Beta vakken gaan ook slomer bij mij, want ik wil bij alles na gaan waarom het zo is.
pi_124209409
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 13:51 schreef _-_ het volgende:

[..]

Wiskunde/Natuurkunde onderwerpen moet ik inderdaad langzamer lezen om te begrijpen, vooral omdat ik hierbij beelden van moet maken van in mijn hoofd. Onthouden heb ik nooit een probleem mee gehad en geschiedenis gaat me dan ook gemakkelijk af. Bovendien is het prettig dat ik gewoon voldoende tijd in vergelijking met klasgenoten heb om de pagina nog 1/2x te lezen.
Ik onthoud juist heel goed wat ik opschrijf of vertel (hardop lees), beter dan wat ik simpelweg waarneem.
Heeft ook met leeftijd en ontwenning te maken denk ik ;) vroeger kon ik zo een bladzijde voor me zien als ik terug wilde halen wat ik gelezen had, dat lukt me nu niet meer zo goed.

Ik lees wel heel erg snel, dat valt vooral op met bijvoorbeeld vergaderingen waar je even een papiertje voor je krijgt.. mij werd dan wel eens verweten dat ik de stukken nooit las, omdat ik allang om me heen zat te kijken als de rest klaar was met lezen, soms ging ik dan maar gewoon een beetje stom naar het papiertje blijven staren, of testen hoevaak ik het kon lezen voordat anderen het uit hadden :P
pi_124211661
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:08 schreef MarMar het volgende:
soms ging ik dan maar gewoon een beetje stom naar het papiertje blijven staren, of testen hoevaak ik het kon lezen voordat anderen het uit hadden :P
Herkenbaar. Maar stel je voor dat iedereen naar het papiertje blijft staren, met dezelfde gedachte. :P
Ja, ik generaliseer.
pi_124212027
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:08 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ik onthoud juist heel goed wat ik opschrijf of vertel (hardop lees), beter dan wat ik simpelweg waarneem.
Heeft ook met leeftijd en ontwenning te maken denk ik ;) [bvroeger kon ik zo een bladzijde voor me zien als ik terug wilde halen wat ik gelezen had, dat lukt me nu niet meer zo goed. [/b]

Ik lees wel heel erg snel, dat valt vooral op met bijvoorbeeld vergaderingen waar je even een papiertje voor je krijgt.. mij werd dan wel eens verweten dat ik de stukken nooit las, omdat ik allang om me heen zat te kijken als de rest klaar was met lezen, soms ging ik dan maar gewoon een beetje stom naar het papiertje blijven staren, of testen hoevaak ik het kon lezen voordat anderen het uit hadden :P
Dit is precies hoe ik Geschiedenis leer O.O Ik onderstreep de belangrijke dingen en die herinner ik mij weer op een toets door de pagina naar boven te halen.
pi_124212205
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:58 schreef Northside het volgende:

[..]

Herkenbaar. Maar stel je voor dat iedereen naar het papiertje blijft staren, met dezelfde gedachte. :P
:D
  Redactie Sport maandag 18 maart 2013 @ 17:20:04 #240
274204 crew  Mexicanobakker
pi_124212777
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 16:08 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ik onthoud juist heel goed wat ik opschrijf of vertel (hardop lees), beter dan wat ik simpelweg waarneem.
Heeft ook met leeftijd en ontwenning te maken denk ik ;) vroeger kon ik zo een bladzijde voor me zien als ik terug wilde halen wat ik gelezen had, dat lukt me nu niet meer zo goed.

Ik lees wel heel erg snel, dat valt vooral op met bijvoorbeeld vergaderingen waar je even een papiertje voor je krijgt.. mij werd dan wel eens verweten dat ik de stukken nooit las, omdat ik allang om me heen zat te kijken als de rest klaar was met lezen, soms ging ik dan maar gewoon een beetje stom naar het papiertje blijven staren, of testen hoevaak ik het kon lezen voordat anderen het uit hadden :P
Dit ja. Hoewel het hier niet met leeftijd te maken hoort te hebben denk ik zo :')
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_124213142
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 17:20 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Dit ja. Hoewel het hier niet met leeftijd te maken hoort te hebben denk ik zo :')
Ik denk van wel, na een bepaalde leeftijd gaat leren lastiger. Dat zal wel van meer factoren afhangen dan puur alleen leeftijd, maar het gebeurt toch.
Wacht maar tot je ook oud bent :6
  Redactie Sport maandag 18 maart 2013 @ 17:30:11 #242
274204 crew  Mexicanobakker
pi_124213184
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 17:29 schreef MarMar het volgende:

[..]

Ik denk van wel, na een bepaalde leeftijd gaat leren lastiger. Dat zal wel van meer factoren afhangen dan puur alleen leeftijd, maar het gebeurt toch.
Wacht maar tot je ook oud bent :6
Hier als in 'bij mij' bedoelde ik :P
Ik ben nog jong, maar leren vanaf papier gaat mij veel slechter af dan opdreunen. Geen idee waarom :') Vroeger ging het wel.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_124214108
Achzo, dat heeft te maken met de ontwikkeling van je hersenen, visueel versus auditief geheugen en zulks.
Het is vrij gangbaar dat je visuele geheugen meer op de achtergrond raakt wanneer je ouder wordt (vanwege de steeds groter wordende rol van taal in je ontwikkeling, even kort door de bocht); jonge kinderen winnen dan ook meestal van hun ouders met memory.
pi_124215988
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 20:40 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Klopt. Als puber heb je behoefte aan het 'erbij' horen. En juis tdat gevoel had ik zelden, ook niet als ik ergens wel bij bleek te horen zat ik toch op een andere golflengte (ik was vrij goed in sport en werd daar dus gewoon geaccepteerd). Echt goede vrienden maken is lastig, omdat de meeste mensen je niet kunnen volgens als je echt jezelf bent.

Dat is dus het probleem; je leert jezelf niet te zijn omdat je je altijd maar moet aanpassen aan alles en iedereen. Dit aanpassen meot je dan later weer deels afleren omdat je als hoogbegaafde natuurlijk wel enorm goed kan presteren qua werk, op jouw eigen manier welteverstaan.
Amen.
pi_124216981
Het grote voordeel van ouder worden is dat je niet meer vrienden wordt met random mensen die je toevallig op je pad tegenkomt (school, buurt, sportclub), maar dat je meer je eigen weg gaat waardoor je ook meer gelijkgestemden tegenkomt.
pi_124219640
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:04 schreef MarMar het volgende:
Het grote voordeel van ouder worden is dat je niet meer vrienden wordt met random mensen die je toevallig op je pad tegenkomt (school, buurt, sportclub), maar dat je meer je eigen weg gaat waardoor je ook meer gelijkgestemden tegenkomt.
Of juist minder, omdat het aantal gelijkgestemden gewoonweg vrij gering is :P
pi_124219745
Ik denk dat het probleem zich vooral op school/werk af speelt. Buiten dat kies je je eigen mensen.
pi_124219756
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:56 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Of juist minder, omdat het aantal gelijkgestemden gewoonweg vrij gering is :P
Pleetegeltjeswijsheid: je hebt maar een paar goede vrienden nodig.
pi_124220240
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:57 schreef MarMar het volgende:

[..]

Pleetegeltjeswijsheid: je hebt maar een paar goede vrienden nodig.
Gelukkig heb ik die ook. Proces van jaren geweest :)
pi_124220320
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2011 20:40 schreef Spanky78 het volgende:


Dat is dus het probleem; je leert jezelf niet te zijn omdat je je altijd maar moet aanpassen aan alles en iedereen.
Dit. En dan zijn er zoveel mensen tegen aparte klassen met hoogbegaafden, 'want ze moeten wel leren zich aan gewone mensen aan te passen hoor'.

Bij veel hoogbegaafden is het punt niet zozeer dat ze zich niet aan kunnen passen, het punt is dat ze dat te goed kunnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')