abonnement Unibet Coolblue
pi_104190407
Hallo,

Ik ben 3 jaar geleden veroordeeld voor bedreiging en ik moet mijn DNA afstaan. Waarom moet ik dit per se doen? Ik heb mijn straf gekregen (taakstraf), heb al voorwaardelijk van 60 dagen en alsnog moet ik om de 2 weken melden bij de Reclassering EN ook nog eens dit soort troep doen?

Ik vroeg mij af of dit verplicht is. De politie zegt van wel maar ik denk van niet.
pi_104190472
Laat het op een rechtszaak aankomen, er zijn denk ik genoeg advocaten die je gratis willen verdedigen denk ik want dit kan best een interessante uitspraak opleveren. Het lijkt mij niet onomstreden dat de overheid je kan dwingen lichaamsmateriaal af te staan.
pi_104190718
Heb je een bevel gekregen van de officier van justitie om DNA-celmateriaal afstaan?
History can't change the past, the future can.
pi_104190725
60 dagen valt nog mee; ik had 2 jaar voorwaardelijk :{
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_104190816
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 02:14 schreef Burner2000 het volgende:
Heb je een bevel gekregen van de officier van justitie om DNA-celmateriaal afstaan?
Ja.
pi_104190839
3 jaar na dato moet je je nog steeds melden bij de reclassering? -O-

maar ik zou het uit princiepe niet geven zonder rechtzaak..
pi_104190847
quote:
Bezwaar tegen opname DNA-databank
U kunt geen bezwaar maken tegen de afname van DNA-celmateriaal. Na bevel van de officier van Justitie vindt afname altijd plaats.

U kunt wel bezwaar maken tegen de vaststelling van het DNA-profiel voor de DNA-databank. U moet uw bezwaar binnen 2 weken na de DNA-afname indienen bij de rechter die u veroordeeld heeft. U kunt het bezwaar zelf indienen, u bent niet verplicht hiervoor een advocaat in te schakelen.

In het bevel van de officier van justitie staat vermeld bij welk arrondissementsparket u het bezwaarschrift kunt indienen. Is de rechter het eens met uw bezwaar, dan wordt het DNA-celmateriaal vernietigd. Is de rechter het niet eens met uw bezwaar, dan wordt alsnog een DNA-profiel gemaakt voor de DNA-databank. U kunt niet in hoger beroep tegen de beslissing van de rechter.
http://www.rijksoverheid.(...)dna-af-te-staan.html
Ben je in voorlopige hechtenis gesteld?
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_104190856
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 02:42 schreef mschol het volgende:
3 jaar na dato moet je je nog steeds melden bij de reclassering? -O-

maar ik zou het uit princiepe niet geven zonder rechtzaak..
Doe ik dat niet, dan kunnne ze mij dwingen het af te geven... althans, dat staat waar ik lees qua bezwaarmogelijkheden.
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 02:43 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Ben je in voorlopige hechtenis gesteld?
2 weken, daarna vrijgelaten.
  donderdag 10 november 2011 @ 02:47:28 #9
354317 Meloewa
Geen zin meer in fok
pi_104190860
:9~
Doei!
pi_104190864
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2011 02:43 schreef Stokstaart het volgende:

[..]

Ben je in voorlopige hechtenis gesteld?
ahh.. bigbrother ten top :')
pi_104190918
Schopje WGR?
Definitely not CIA
pi_104657347
Helaas, daar kom je niet meer onderuit.
Zodra de officier een bevel heeft kennen ze het zelfs met dwang afnemen.
pi_104831325
je bent in het verleden veroordeeld en bestraft en nadat je je straf had gedaan is pas besloten dat ze je dna willen? gaat wel ver toch. en wat heb je gedaan, 60 dagen werkstraf klinkt als niet al te ernstig, en dan toch dna?
pi_105244115
slechte advocaat gehad?
pi_105245047
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 10:47 schreef Vstark het volgende:
slechte advocaat gehad?
Wetgeving is in loop der jaren veranderd.
Heel veel dingen, bijvoorbeeld het versombering gevangeniswezen.

Voorbeeld: Vroeger kreeg je VI (Vervroegde Invrijheidstelling) en als je dan een deels voorwaardelijk straf kreeg wat het bijvoorbeeld bij 3 en half jaar straf waarvan een half jaar voorwaardelijk 3 jaar zitten - (2/3de) dus 2 jaar zitten.

Tegenwoordig is dat of of.. krijg je voorwaardelijk: geen VI,
krijg je géén voorwaardelijk dan is het (Voorwaardelijke Invrijheidstelling)

Gedetailleerd voorbeeld uit de bonjo:



klootzak:

pi_105245340
quote:
Soort misdrijf

Iedereen die veroordeeld is voor een misdrijf waarop in de wet een gevangenisstraf van vier jaar of meer staat, moet DNA afstaan.De invoering van de wet gebeurt in fases. Eerst wordt DNA afgenomen bij mensen die zijn veroordeeld voor ernstige gewelds- en zedendelicten zoals moord, doodslag, zware mishandeling, verkrachting, mensenroof, gijzeling en kaping.

Dit geldt ook voor een aantal strafbare feiten uit het Wetboek militair strafrecht, de Wet oorlogsstrafrecht en de Wet op internationale misdrijven. In een latere fase komen ook de mensen aan de beurt die zijn veroordeeld voor minder ernstige delicten.

Vond DNA-afname al plaats tijdens het opsporingsonderzoek? Dan is het niet nodig om opnieuw DNA-celmateriaal af te staan.

Soort straf of maatregel

Het gaat om diegenen die zijn veroordeeld tot:

een vrijheidsbenemende straf of maatregel zoals terbeschikkingstelling;
een voorwaardelijke gevangenisstraf of een taakstraf;
een strafrechtelijke opvang verslaafden (SOV);
plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders (ISD);
plaatsing in een psychiatrisch ziekenhuis (PPZ);
plaatsing in een inrichting voor jeugdigen (PIJ).

Wie alleen een geldstraf opgelegd heeft gekregen, valt niet onder de wet.
Moment veroordeling

Het gaat om twee groepen veroordeelden ;

personen die na 1 februari 2005 worden veroordeeld;
personen die voor 1 februari 2005 zijn veroordeeld, en die op deze datum hun vrijheidsbenemende straf of maatregel nog niet helemaal hebben uitgezeten of hun straf nog moeten ondergaan.

Op het moment dat de veroordeelde het bevel tot het afstaan van DNA-celmateriaal krijgt van de officier van justitie, bevindt de veroordeelde zich dus of in een inrichting of op vrije voeten.
Link: DNA 1

Link 2: DNA 2

Als ik jou was zou ik contact opnemen met je (oude) advocaat, hij kan jou vast meer erover vertellen.
Bedreiging staat volgens mij maximaal 2 jaar op, maar dit zou je moeten nakijken in het Wetboek Strafrecht.
pi_105245506
Pas een bezwaar in kunnen dienen na het afgeven van celmateriaal :')

Ik zou wel snel handelen, als je te lang wacht met reageren op het bevel dan krijg je vast nog meer vlaggetjes achter je naam en zal je bezwaar al helemaal niets uithalen.

Hier nog even een stemadvies voor de volgende verkiezingen: http://www.privacybarometer.nl/regels.php?r=14
pi_105245661
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2011 11:30 schreef Bigs het volgende:
Pas een bezwaar in kunnen dienen na het afgeven van celmateriaal :')

Ik zou wel snel handelen, als je te lang wacht met reageren op het bevel dan krijg je vast nog meer vlaggetjes achter je naam en zal je bezwaar al helemaal niets uithalen.

Hier nog even een stemadvies voor de volgende verkiezingen: http://www.privacybarometer.nl/regels.php?r=14
Ja alsof ze het dan verwijderen :') sprookjes vertellen ze maar in de Efteling.
Het wordt van de gekke!

quote:
Onder andere door nieuwe technologische mogelijkheden, vindt Teeven dat bij DNA-onderzoek ook naar familieverbanden gekeken moet kunnen worden. Op dit moment mag de politie bij misdrijven alleen kijken of de verdachte in de DNA database zit. Straks zou de politie dan ook mogen kijken of er familie van de verdachte in de DNA database zit.
quote:
DNA onderzoek wordt alleen bij zwaardere misdrijven toegepast, maar Teeven wil dit uitbreiden naar andere, minder zware misdrijven. DNA wordt ook minder snel vernietigd in de nieuwe plannen van Teeven. DNA materiaal wordt 20 jaar bewaard. Ook als een verdachte wordt vrijgesproken, blijft het DNA materiaal bewaard.
quote:
Op verzoek van het CDA gaat staatssecretaris Teeven (VVD) onderzoeken of mensen verplicht kunnen worden DNA af te laten nemen. Dit zei Teeven tijdens het debat in de Tweede Kamer op 7 april 2011. Het gaat dan om het oplossen van misdrijven waarbij DNA gevonden is. Mensen die een oproep krijgen om mee te werken aan een grootschalig DNA onderzoek zouden dan verplicht kunnen worden hun DNA af te staan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')