abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104143076
Hallo, wij hebben een huis uit 1955, met niet overal geaarde stopcontacten. Nu willen wij echter alle wandcontactdozen vernieuwen (moderne kleur zilver) maar deze zijn niet te krijgen in niet-geaard, alleen geaard. Is het een probleem om dan gewoon deze te plaatsen, maar niet de aarde aan te sluiten?
pi_104143243
Lijkt me niet.
Alleen moet je wel onthouden dat je er geen apparaten in kan steken die aarde nodig hebben.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_104143261
Waarom niet? :)
pi_104143366
Het kan wel, maar het kan wat meer gevaarlijke situaties opleveren.
Maar een echt groot probleem zal het niet zijn.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_104143492
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:38 schreef spijkerbroek het volgende:
Het kan wel, maar het kan wat meer gevaarlijke situaties opleveren.
Maar een echt groot probleem zal het niet zijn.
Ik heb van horen zeggen dat het daarom eigenlijk niet mag. Je kunt door het stopcontact te zien immers niet meer bepalen of het nu wel of niet echt geaard is. Ik vind het zelf om die reden ook niet zo geweldig.

Maar eigenlijk vraag ik me af of dit wel een probleem is. Als je ze nog gaat monteren heb je ze toch openliggen en kun je gewoon de pinnetjes eraf knippen.
pi_104143533
Inderdaad, dacht ik ook. Maar levert dus verder geen brandgevaar ofzo op?
  dinsdag 8 november 2011 @ 22:44:46 #7
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_104143787
Is het geen (betere) optie om overal een aardedraad bij te trekken?
Er zijn niet zo heel veel apparaten in huis(buiten keuken en badkamer) die een aarde nodig hebben maar een pc is er bv al 1 die eigenlijk wel een aarde nodig heeft.

Ik begrijp überhaupt niet hoe het ooit zo kan zijn dat er stopcontacten zonder aarde in een huis geïnstalleerd mogen worden.
Geïsoleerde apparaten zonder randaarde hebben geen last van een randaarde stopcontact andersom levert wel een risico op voor de gebruiker...

[ Bericht 37% gewijzigd door robber57 op 08-11-2011 22:50:21 ]
pi_104143821
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:40 schreef CafeRoker het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat het daarom eigenlijk niet mag. Je kunt door het stopcontact te zien immers niet meer bepalen of het nu wel of niet echt geaard is. Ik vind het zelf om die reden ook niet zo geweldig.

Maar eigenlijk vraag ik me af of dit wel een probleem is. Als je ze nog gaat monteren heb je ze toch openliggen en kun je gewoon de pinnetjes eraf knippen.
Volgens mij mag het officieel niet nee.
Maar zolang TS er geen apparaten in plugt die geaard moeten zijn, is het geen probleem.
Als die er wel ingeplugd worden, kan het wel gevaarlijke situaties opleveren. Zo'n apparaat heeft niet voor niks aarde nodig.
pi_104143862
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:40 schreef BlackRhino het volgende:
Inderdaad, dacht ik ook. Maar levert dus verder geen brandgevaar ofzo op?
Het zal net zo onveilig zijn als het nu is met je stopcontacten zonder aarde. Het blijven 2 draadjes, welk plastic frontje je daar op zet maakt niet uit :)

Dus alles wat je nu aansluit dat potentieel gevaarlijk is (omdat het aarde wil) is straks nog net zo gevaarlijk.
pi_104143953
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:44 schreef robber57 het volgende:
Is het geen (betere) optie om overal een aardedraad bij te trekken?
Er zijn niet zo heel veel apparaten in huis(buiten keuken en badkamer) die een aarde nodig hebben maar een pc is er bv al 1 die eigenlijk wel een aarde nodig heeft
Heb je enige idee hoeveel werk het is een aardedraad erbij te trekken? En in de PC kamer zit toevallig wel een geaard stopcontact (in CV kast :P) :)
pi_104144767
Geaarde wandcontactdozen ("stopcontacten") dienen aan aarde verbonden te zijn. Dat heeft met veiligheid te maken.

Waag het niet om geaarde WCD's te plaatsen zonder ze aan de aarde te verbinden, je bent een kind des doods.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_104146321
... anders mag je rechtstreeks naar het "Fouten van mijn voorganger" topic... voor als je straks gaat verhuizen...
pi_104159774
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:47 schreef BlackRhino het volgende:

[..]

Heb je enige idee hoeveel werk het is een aardedraad erbij te trekken? En in de PC kamer zit toevallig wel een geaard stopcontact (in CV kast :P) :)
das heul niet veul werk.. maar ik zie t al.. je bent gewoon TE LUI om je eigen veiligheid en die van anderen veilig te stellen.

trouwens denk dat de verzekering ook wel gaat tegenstribbelen als blijkt dat je de boel ondeugelijk hebt aangelegt..
pi_104161061
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 13:48 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

das heul niet veul werk.. maar ik zie t al.. je bent gewoon TE LUI om je eigen veiligheid en die van anderen veilig te stellen.

trouwens denk dat de verzekering ook wel gaat tegenstribbelen als blijkt dat je de boel ondeugelijk hebt aangelegt..
nounounou..

Maar ik roep het nogmaals; waarom trek je niet gewoon die ijzeren aarde clipjes uit die nieuwe stopcontacten?
pi_104162675
Luiheid... da's duidelijk. Plaats anders gewoon ongeaarde wcd's ondanks dat je dat niet mooi vind... in dat geval denkt ook niemand dat ze geaard zijn terwijl dit niet zo is... Of trek gewoon een aardedraad bij... da's 1x vanaf de meterkast naar de centraaldoos en vanuit de doos naar de wcd's!

Overigens: 1 geaarde WCD in een ruimte betekent dat alles in die ruimte geaard moet zijn.
  woensdag 9 november 2011 @ 15:39:34 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_104163635
Een aantal antwoorden op je vraag:
-Ja het kan
-Maar het mag niet
-"het is geen probleem zo lang je alleen ongeaarde apparatuur aan sluit" maar je kunt er op wachten dat je dat wel doet en dat iemand een keer een klap krijgt die voorkomen had kunnen worden.

Beter direct een aard leidingkje trekken dus. Of anders met het huidige schakel materiaal blijven door gaan. Je kunt erop wachten dat je op een dag spijt krijgt.
pi_104166204
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 22:36 schreef spijkerbroek het volgende:
Lijkt me niet.
Alleen moet je wel onthouden dat je er geen apparaten in kan steken die aarde nodig hebben.
Als je het niet weet geef dan geen antwoord. 8)7

Natuurlijk maakt dat uit.

TS is in dit geval de installatieverantwoordelijke.
Mocht TS ooit een elektricien, monteur of wat dan ook in huis halen om klusjes te doen en hij gebruikt een geaard toestel op een niet geaard stopcontact bij TS en er gebeuren hierdoor ongelukken dan is TS de sjaak.

De regel is dat men er bij een geaard stopcontact vanuit mag gaan dat deze ook aangesloten is volgens de regels en dus aangesloten is op het aardnet.

Dit hoeft niet gecontroleerd te worden door degene die met dit stopcontact gaat werken, de eigenaar van de installatie is in dit geval ten allen tijden verantwoordelijk voor de gevolgen.
En gezien de aansluitfout kan de verzekering ook nog weleens heel erg moeilijk gaan doen.
pi_104171620
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 16:45 schreef klipper het volgende:
en hij gebruikt een geaard toestel op een niet geaard stopcontact bij TS en er gebeuren hierdoor ongelukken dan is TS de sjaak.

Als je de aarde pinnetjes uit het WCD haalt :') Probleem is dus dat die WCD's niet te krijgen zijn in niet-geaard. Duh, anders kocht ik die wel.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 14:23 schreef CafeRoker het volgende:

Maar ik roep het nogmaals; waarom trek je niet gewoon die ijzeren aarde clipjes uit die nieuwe stopcontacten?
Ga ik ook doen :) Dan is het dus geen ge-aarde WCD meer. Dus wat is het fucking probleem nog dan?
  woensdag 9 november 2011 @ 19:12:32 #19
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_104171989
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:06 schreef BlackRhino het volgende:

[..]

Als je de aarde pinnetjes uit het WCD haalt :') Probleem is dus dat die WCD's niet te krijgen zijn in niet-geaard. Duh, anders kocht ik die wel.

[..]

Ga ik ook doen :) Dan is het dus geen ge-aarde WCD meer. Dus wat is het fucking probleem nog dan?
zonder die aardepennetjes is het ook geen geaard stopcontact meer........
pi_104172023
Mooi toch! Daar gaat toch juist om...
pi_104172854
Door het stopcontact te bewerken voldoet het niet meer een de KEMA-keur die er voor is afgegeven. Het probleem van moeilijkheden met de verzekering blijft nog steeds.

Maar TS vind het kennelijk niet erg dat zijn brandverzekering niet uitbetaald als ooit door kortsluiting zijn huis affikt. Verzekeraar gooit dan de oorzaak op geknoei met de installatie door de eigenaar, en betaald simpelweg geen cent uit.

Ook blijft het moeilijkheden geven als iemand een elektrische schok krijgt van een 'geaard' apparaat. Immers blijft het er ook zonder aarde-pinnetjes op het eerst oog uitzien als een geaard stopcontact (diepere uitsparing voor de stekker en niet geheel rond zodat er geen stekker zonder aarde in kan).

Gewoon niet doen. Ofwel stopcontacten zonder aarde monteren, ofwel even een aarde draad er bij trekken. Als je kiest voor draad trekken, besteed dan een paar tientjes extra en trek alle draden opnieuw omdat de rest er al tig jaar in zit. En uiteraard overal nieuwe insteek-lasdoppen gebruiken.
pi_104173216
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:27 schreef Ivo1985 het volgende:
Door het stopcontact te bewerken voldoet het niet meer een de KEMA-keur die er voor is afgegeven. Het probleem van moeilijkheden met de verzekering blijft nog steeds.

Maar TS vind het kennelijk niet erg dat zijn brandverzekering niet uitbetaald als ooit door kortsluiting zijn huis affikt. Verzekeraar gooit dan de oorzaak op geknoei met de installatie door de eigenaar, en betaald simpelweg geen cent uit.

Dat is erg kort door de bocht. De verzekering keert niet uit als er regelrecht met de installatie gerommeld is, zoals alufolie in de stoppenkast of draden aan elkaar geknoopt. Maar wat betreft het wegknippen van aardepinnetjes.. Als je het als amateur niet helemaal 100% volgens de regels gedaan hebt maar wel redelijk veilig zit je goed. En redelijk veilig wil hier zoveel zeggen als 'niet onveiliger dan stopcontacten die toch al niet geaard waren'.
pi_104177117
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 19:12 schreef gateway het volgende:

[..]

zonder die aardepennetjes is het ook geen geaard stopcontact meer........
Maar blijft er uitzien als een geaarde wandcontactdoos,denk als het fout gaat TS aansprakelijk word gesteld, waarschijnlijk zit er ook geen aardlekschakelaars in de verdeelkast
pi_104178172
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 20:46 schreef exlurker het volgende:

[..]

Maar blijft er uitzien als een geaarde wandcontactdoos,denk als het fout gaat TS aansprakelijk word gesteld, waarschijnlijk zit er ook geen aardlekschakelaars in de verdeelkast
Nee, je ziet ze niet meer zitten dus er kan ook geen misverstand meer ontstaan. Dat is wat het verschil is.
pi_104179839
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 21:06 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Nee, je ziet ze niet meer zitten dus er kan ook geen misverstand meer ontstaan. Dat is wat het verschil is.
Jij kijkt voor het insteken van een stekker of de aarde pinnetjes nog wel aanwezig zijn?

Ik niet, ik steek meestal gewoon een stekker in het stopcontact zonder deze eerst aan een inspectie te onderwerpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')