abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104104344
Met een goede vriend die zojuist z'n moeder verloren is aan een hartstilstand?

Dit is de eerste keer dat ik zo'n sterfgeval van dichtbij meemaak en ik weet helemaal niet hoe ik hiermee om moet gaan. Vanzelfsprekend ben ik er heel erg van geschrokken en heb ik een kaartje verstuurd maar ik durf hem gewoon niet te bellen...

Ik ben heel erg bang dat ik iets verkeerd zeg, of teveel vraag, of dingen zeg die enorm cliche zijn. Maar ik WIL wel met hem praten want ik wil niet dat hij denkt dat ik er niet voor hem ben..

Zijn hier meer mensen met deze ervaring? Wellicht mensen die in de positie van die vriend hebben gestaan en weten wat ze wel en niet wilde horen.. ?
pi_104104420
Laat weten dat je er bent. Zeg wat je hier ook zegt, dat je niet weet wat te zeggen maar dat je er bent. Nu, later, wanneer dan ook.

Niets is erger dan mensen die niets laten horen na een sterfgeval.
  maandag 7 november 2011 @ 23:31:16 #3
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_104104443
Vragen wat je voor hem kan doen en luisteren. Bellen is niet eng, als hij geen zin heeft je te spreken neemt hij niet op. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt.
pi_104104673
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 23:30 schreef L-E het volgende:
Laat weten dat je er bent. Zeg wat je hier ook zegt, dat je niet weet wat te zeggen maar dat je er bent. Nu, later, wanneer dan ook.

Ik heb wel eens verhalen gelezen over mensen die iemand hadden verloren en toen niets hoorde van vrienden. Toen kon ik me niet voorstellen dat mensen zo konden zijn, maar nu snap ik het wel.

Ik heb net laten weten aan hem dat ik voor hem klaarsta maar ik ben ook heel bang dat ik teveel vraag. Ik durfde niet te vragen of ik langs mocht komen, 5 minuten later vroeg hij uit zichzelf of ik langs wilde komen.

Nu voel ik me dus enorm schuldig dat ik het zelf niet aankaartte maar ik ben blij dat ik hem overmorgen zie.
pi_104104751
Bellen en condoleren. Je merkt zelf wel of hij zin in gesprek heeft. Desnoods vragen of jij nog iets kan betekenen voor hem of de naaste

Niets is erger dan niks horen van vrienden/familie waar je steun bij kan vinden
pi_104104993
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 23:30 schreef L-E het volgende:
Dat dus.
quote:
Of mensen die voor jou menen te moeten beslissen dat het nu wel eens klaar moet zijn met rouwen, want "het is toch al <vul een tijd in> geleden"....
(Dat heeft mijn vrouw na het overlijden van haar vorige man te horen gekregen van haar directe familie).

quote:
1s.gif Op maandag 7 november 2011 23:35 schreef Amor.amor het volgende:
Ik heb net laten weten aan hem dat ik voor hem klaarsta maar ik ben ook heel bang dat ik teveel vraag. Ik durfde niet te vragen of ik langs mocht komen, 5 minuten later vroeg hij uit zichzelf of ik langs wilde komen.
Hiermee geeft 'ie dus zelf al aan wat hij wil, da's belangrijker dan wat jij er van denkt.

quote:
Nu voel ik me dus enorm schuldig dat ik het zelf niet aankaartte maar ik ben blij dat ik hem overmorgen zie.
Niet schuldig voelen....
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  maandag 7 november 2011 @ 23:55:42 #7
360021 TheWiggleThang
Do the wiggle, man.
pi_104105877
De moeders van twee vrienden van mij hebben kanker gehad, maar hebben het godzijdank overleefd.
Jij geeft aan dat je klaar wilt staan voor jouw vriend, wat erg te respecteren valt. Je weet alleen niet hoe je dit moet doen. Het beste kun je gewoon bellen. Je hoeft niet bang te zijn dat je iets verkeerds zegt, want dat doe je toch niet. En als je denkt dat je iets gezegd hebt, dan valt het de ander meestal niet eens op. En als het hem wel opvalt zal hij heus niet denken: "wat een ontzettende mongool dat hij zo iets zegt."
Je moet laten merken aan hem dat je er bent voor hem.
Je kunt ook tegen hem zeggen wat je hier tegen ons zegt: "Beste X, ik vind dit erg klote voor je. Ik hoop dat ik je kan helpen, maar ik weet mijn god niet hoe. Als er ook maar iets is wat ik voor je kan doen, zeg het mij."
Zoiets. Klinkt beetje slap, maar zo laat je merken dat jij onder elke voorwaarde voor hem klaar staat.
Ik wens je veel sterkte toe en jouw vriend ook.
Penis mulier mea voluerit nocere.
pi_104106262
Een vriend van die jongen waar ik toen mee ging die had het met zijn vader. Ze waren met zijn alle op de begrafenis en steunen hem heel erg als er wat is. Ik had daarvoor ook een overlijden gehad en hem de tip te geven geef hem tijd en laat hem over zijn vader praten als die wil omdat de dood vaak nogal ongemakkelijk valt hebben mensen het vaak er niet over , maar je wil toch herinneringen ophalen dus laat hem over degene praten als die behoefte heeft.
  dinsdag 8 november 2011 @ 00:11:02 #9
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_104106497
Ik stelde het zelf wel op prijs dat een vriend van me - naast natuurlijk vrij snel langs komen - gewoon dingen vroeg over de wat meer praktische zaken. Hoe het ging, hoe het is gebeurd, of 'ie veel steun heeft gehad aan z'n familie nadat het was gebeurd. Herinneringen uitwisselen over z'n moeder als je haar ook redelijk hebt gekend. Maar het 'er zijn' is al belangrijk genoeg.
pi_104106699
Goed dat je hem hebt gesproken TS. Denk niet al te veel na over je eigen handelen, wees een vriend, meestal wijst dat zich ook wel vanzelf. Succes en sterkte! :)
  dinsdag 8 november 2011 @ 00:46:04 #11
350332 Pope-of-Dope
Lead. Inspire. Change.
pi_104107494
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 00:17 schreef L-E het volgende:
Goed dat je hem hebt gesproken TS. Denk niet al te veel na over je eigen handelen, wees een vriend, meestal wijst dat zich ook wel vanzelf. Succes en sterkte! :)
Ik zou in dit geval toch wel bepaalde dingen doen en laten. Je moet het niet uit hem gaan persen of allemaal vragen gaan stellen, laat hem beslissen of hij er over wil praten. Er zijn namelijk zat mensen die liever even alleen willen zijn.
''Even if he fails again and again to accomplish his purpose (as he necessarily must until weakness is overcome), the strength of character gained will be the measure of his true succes''
pi_104108649
Dit is natuurlijk heel persoonlijk, maar in het algemeen zou ik zeggen: zorg dat je voor hem klaar staat en dat je dat laat blijken, maar wees voorzichtig dat je niets forceert. Mensen gaan niet allemaal hetzelfde met dingen om en waar iemand in zo'n situatie behoefte aan heeft kan van moment tot moment verschillen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_104108884
*Bek houden luisteren, ben je al voor 90% klaar.

Wat je kan doen? Zoiets als niks tenzij ze je iets specifiek vragen.

Als goede vriend zeker wel even bellen/smsen. Desnoods zeg je aan de telefoon ''fucked up, dude'' ik weet ook even niet wat te zeggen.
  dinsdag 8 november 2011 @ 08:26:45 #14
262 Re
Kiss & Swallow
pi_104110074
kloon, klaar
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')