Het lijkt mij dat dit te doen moet zijn, het academische gedeelte van de ALPO moet in principe genoeg zijn om de algemene vaardigheden die nodig zijn om de master te kunnen volgen te dekken. Ik zou dit nog niet na kunnen vragen omdat dit jaar het 4e jaar ALPO in Utrecht pas in gaat en er(naar mijn weten) nog geen mensen bezig zijn met de master na hun ALPO. In principe zou het te doen moeten zijn, ook omdat veel cursussen redelijk op zichzelf staan en je gewoon de skills hebt om dit aan te moeten kunnen. Het wordt alleen misschien even wat meer kennis stampen.quote:Op dinsdag 8 november 2011 19:55 schreef pvvliet het volgende:
@mSt. Ik neig meer onderwijskunde, dus Utrecht lijkt een logische optie, maar door de onduidelijke informatie over de ALPO in Rotterdam en de verleiding dat het Pabo-gedeelte van Leiden ook in Rotterdam wordt gegeven, is het lastig. Ik moet hierbij melden dat ik bij alle drie nog niet ben geweest(informatieavond), maar dat doe ik deze maand, dus ik hoop wat wijzer te worden. Verbaast me dat het programma amper te vergelijken is. Het programma ziet er wel zeer interessant uit. Heb wel een paar vragen:-)!
*Als ik als ALPO-student de master ontwerp & advisering volg, is dit dan wel te doen, aangezien je als ALPO-student veel mist van Onderwijskunde.
Bij een paar vakken zitten ze bij de Onderwijskunde mensen, zijn er maar iets van 2/3 uit mijn hoofd. Volgens mij volgen ze alleen het hoorcollege met ons en hebben ze werkcollege met hun eigen ALPO "groep"quote:*Zitten de ALPO'ers bij de Onderwijskunde mensen bij de Universiteit? Hoe bevalt dit?
Kunt de BSc titel voeren met zowel ALPO als Onderwijskunde, je hebt tenslotte gewoon een Onderwijskunde diploma. Ik heb totaal geen idee of je baan kans groter of kleiner is, bij bepaalde banen zal er veel waarde gehecht worden aan het feit dat je ook de PABO achtergrond hebt terwijl er andere werkgevers zullen zijn die liever iemand hebben zonder deze achtergrond. Of dat ze uberhaupt niet weten dat er een verschil zit in het Onderwijskundige deel.quote:*Is de kans op een onderwijskundige baan met een 'ALPO universitair diploma Onderwijskunde' even groot als 'normaal universitair diploma Onderwijskunde'. Je hebt de zelfde titel(of noem je dit anders?) Bachelor of Education. Maar kunnen bedrijven bijvoorbeeld zien dat je niet de normale Onderwijskunde hebt gedaan en daarom eventueel niet wordt aangenomen?
Tsjah, reizen brengt gewoon het risico met zich mee dat er vertraging kan zijn en dat je moet staan in de spits. Een paar van mijn klasgenootjes wonen nog steeds bij hun ouders en moeten ook voor colleges zo'n anderhalf uur heen en terug reizen. Maar bij hun staat iedere avond het eten op tafel en kunnen nog makkelijk doorgaan in hun oude "habitat." Een keuze die ze zelf maken natuurlijk.quote:*Misschien kom je helemaal niet uit mijn buurt, maar toch:). Is de verbinding tussen Rotterdam -> UU een beetje te doen? Daar hoor ik negatieve verhalen over. Daar laat ik m'n studiekeuze niet van afhangen, maar het zou wel mooi meegenomen zijn.
No problemo, weet hoe moeilijk keuzes maken is en ik hoop dat ik je kan helpen met een goede keuze maken. ;-)quote:Super bedankt voor het beantwoorden alvast!
Het aantrekken van een ander studentenpubliek: studenten die wat slimmer en intellectueler zijn en die meer kennis en inzichten hebben. Dat kan toch zeker nooit kwaad in het kader van de bildung die op de lagere school moet beginnen? Het lijkt me ook mooi als je zodoende wat meer mannen voor de klas krijgt: meer evenwicht en minder parttimewerkers dus meer 1 vaste leraar per klas.quote:Ik zie echt niet wat voor meerwaarde een basisschooldocent met grote kennis over talen of wiskunde zou toevoegen, maar ben wel benieuwd hoe jij dat ziet!
Ik begrijp je nog steeds niet helemaal. Sowieso zal die eerste zin je niet in dank worden afgenomen door (aanstaande) docenten in het basisonderwijs.quote:Op woensdag 9 november 2011 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het aantrekken van een ander studentenpubliek: studenten die wat slimmer en intellectueler zijn en die meer kennis en inzichten hebben. Dat kan toch zeker nooit kwaad in het kader van de bildung die op de lagere school moet beginnen? Het lijkt me ook mooi als je zodoende wat meer mannen voor de klas krijgt: meer evenwicht en minder parttimewerkers dus meer 1 vaste leraar per klas.
Ik zeg niet dat het een ten koste van het ander moet gaan maar momenteel wordt in het een wel voorzien (onderwijskundige/pedagogische master voor het lager onderwijs) en in het ander helemaal niet.
Die zullen er vast zijn hoor! Maar omdat je tenslotte al een startkwalificatie hebt kan je gewoon zonder master aan de slag. Als je op deze manier je PABO hebt gehaald neem ik aan dat je er ook iets van een extra taak bij neemt op school.quote:Op woensdag 9 november 2011 16:51 schreef pvvliet het volgende:
O, dat verbaast me, dat er geen geen ALPO-studenten na zitten te denken over een master. Maakt de kans op een (leuke) baan toch wel erg groot:-). Ontwerp en advisering klinkt ook wel erg leuk!! Maar ja, misschien heb je voor de eerste paar jaren genoeg bagage, omdat negen van de tien voor de klas beginnen. Weet jij misschien of er veel mensen zijn die al in gedachte hebben om een extra taak binnen school op zich te nemen of op een andere manier gebruik maken van hun universitair diploma?? Zo ja, wat?:)
Bedankt voor je heldere antwoorden trouwens!!
Mannen in het onderwijs, en dan vooral lagere school, haha.quote:Op woensdag 9 november 2011 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het aantrekken van een ander studentenpubliek: studenten die wat slimmer en intellectueler zijn en die meer kennis en inzichten hebben. Dat kan toch zeker nooit kwaad in het kader van de bildung die op de lagere school moet beginnen? Het lijkt me ook mooi als je zodoende wat meer mannen voor de klas krijgt: meer evenwicht en minder parttimewerkers dus meer 1 vaste leraar per klas.
Ik zeg niet dat het een ten koste van het ander moet gaan maar momenteel wordt in het een wel voorzien (onderwijskundige/pedagogische master voor het lager onderwijs) en in het ander helemaal niet.
Nu je het aanstipt...quote:Goede bèta docenten kun je beter opleiden voor het middelbaar onderwijs want daar zijn ze hard nodig.
Het is allesbehalve vanzelfsprekend dat je alleen een lagereschoolleraar kan worden als je ook kleuterjuf wordt. Dat waren niet zo heel erg lang geleden gescheiden opleidingen maar een of ander groot licht vond het een goed idee om die opleidingen te fuseren waardoor het vakinhoudelijke niveau voor zowel de onderbouw als de bovenbouw omlaag is gegaan (de tijd en energie die aan het een besteed wordt kan niet aan het ander worden besteed).quote:Mannen in het onderwijs, en dan vooral lagere school, haha.
Oh dat nieuwsbericht heb ik helemaal gemist!quote:Op vrijdag 11 november 2011 00:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nu je het aanstipt...
Laatst was het in het nieuws dat veel leerlingen die zakken voor het PABO (die reken- en taaltoetsjes) een tweegraadslerarenopleiding gaan volgen. Van de regen in de drup.
Ik begrijp nu wat beter wat je bedoelt denk ik, misschien zit er iets in. Eigenlijk zou de vakkennis al voldoende moeten zijn na de havo, maargoed dat geldt ook voor Nederlands en rekenen.quote:Ik ben het met je eens dat echte bèta's meer noodzakelijk zijn in het VO maar ik pleitte niet voor een bètaopleiding, ik pleitte voor een opleiding die meer inzet op vakinhoud (talen, wiskunde, wetenschappen, aardrijkskunde, geschiedenis) en minder op pedagogie en onderwijskunde.
Natuurlijk, als het salaris niet marktconform is (bij een serieuze WO-opleiding hoort een serieus WO-salaris) dan zet het nog weinig zoden aan de dijk.
Voor de duidelijkheid: ik stel niet dat er iets mis is met het bestaan van zo'n meer pedagogische en onderwijskundige PABO-bachelor, de eenzijdige gerichtheid daarop lijkt mij niet goed.
Misschien maken ze geen pre-masterquote:Op zondag 13 november 2011 20:05 schreef ejiraM het volgende:
Ik zit er trouwens wel even overna te denken wat nou de toegevoegde waarde van het doen van de Academische Pabo is in Rotterdam. Je bent een vwo-leerling, dus zou je ook het verkorte pabo programma kunnen doen (3 jaar), vervolgens een schakelprogramma / pre-master (1 jaar) en dan de master (1 jaar). Dan heb je toch in 5 jaar dezelfde diploma's? En waarschijnlijk ook nog met minder werkdruk ook, omdat je dan je maar op één studie tegelijkertijd focust![]()
Maar dat is toch juist de bedoeling van een premaster ook?quote:Op zondag 13 november 2011 23:28 schreef SH. het volgende:
[..]
Misschien maken ze geen pre-masterEn daarnaast zitten bij de academische pabo al universiteitsvakken verwerkt in het programma, waardoor het programma aanvankelijk zwaarder is, maar de overstap naar de master is dan wel lichter
Ik bedoel:quote:Op zondag 13 november 2011 23:44 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Maar dat is toch juist de bedoeling van een premaster ook?Het verlichten en de overstap kleiner maken naar de master?
Ah, klein detail dat ik even vergeten was inderdaadquote:Op dinsdag 15 november 2011 09:35 schreef Renesite het volgende:
Kijk wel even naar de kosten aan pré-master.
Ik zou eens kijken of je ergens iets van een stage dag mee kan lopen. En let goed op, alle opleidingen lijken geweldig op de voorlichtingsdagen.(er staan dan zelfs planten in de uni, haha)quote:Op dinsdag 15 november 2011 07:51 schreef pvvliet het volgende:
Poe. Wat begin ik te twijfelen. @ejiraM, daar heb je wel gelijk in. Echt heel veel winst heb je niet, alleen de werkdruk/overstap is minder groot. Heb ook het idee dat je uiteindelijk een leraar bent met wat extra bagage. Ik kan het mis hebben, maar ik weet niet of ik dat wil. Weet ook niet of het vak leraar wel bij me past.. ben op zich rustig, maar het lijkt me leuk om kinderen wat te leren. Gisteren de opleiding Communicatie even bekeken (op hbo-niveau). Lijkt me (ook) leuk!! Binnenkort ga ik maar aan meeloopdagen meedoen:-).
Hoi zesvijfvier,quote:Ik zie dat psst.. ALPO studeert. Dat is fijn, want ik ben wel geïnteresseerd in deze studie. Een ervaringsdeskundig iemand aanwezig dus:)
Wat doe je precies in een gemiddelde week?
Welk deel van de vakken krijg je als ALPO'er van de universiteit? Heeft het alleen maar betrekking op het kind (in de klas)?
En hoe wordt er op scholen tegen ALPO-studenten aangekeken? Wordt er wat extra's van je verwacht? Zitten scholen wel te wachten op deze academici?
En hoe is de werkdruk?
Ok, dit is echt de laatste vraag. Hoe is ongeveer de verhouding praktijk, theorie en zelfstudie?
Mijn dank is groot:)!
Groetjes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |