abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104134111
@ejiraM, heb aardig specifieke vragen gesteld, maar ik probeer het nog een keer, want ik ben er niet echt iets mee opgeschoten. Ik wil ook niet als orthopedagoog aan de slag denk ik. Ik wil misschien na een tijdje voor de klas ook dingen achter de schermen doen, in de vorm van remedial teacher of iets in het management of cursusontwikkelaar. Zou dit kunnen met een master van Pedagogische Wetenschappen of Onderwijskunde van de ALPO?? Ik wil in ieder geval niet dat je 'slechts' een goedopgeleide leraar met wat meer bagage bent. Ik weet dat het een zware studie is, dus dan wil ik wel loon na werken, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Een breed arbeidsveld dus.
@mSt. Ik neig meer onderwijskunde, dus Utrecht lijkt een logische optie, maar door de onduidelijke informatie over de ALPO in Rotterdam en de verleiding dat het Pabo-gedeelte van Leiden ook in Rotterdam wordt gegeven, is het lastig. Ik moet hierbij melden dat ik bij alle drie nog niet ben geweest(informatieavond), maar dat doe ik deze maand, dus ik hoop wat wijzer te worden. Verbaast me dat het programma amper te vergelijken is. Het programma ziet er wel zeer interessant uit. Heb wel een paar vragen:-)!
*Als ik als ALPO-student de master ontwerp & advisering volg, is dit dan wel te doen, aangezien je als ALPO-student veel mist van Onderwijskunde.
*Zitten de ALPO'ers bij de Onderwijskunde mensen bij de Universiteit? Hoe bevalt dit?
*Is de kans op een onderwijskundige baan met een 'ALPO universitair diploma Onderwijskunde' even groot als 'normaal universitair diploma Onderwijskunde'. Je hebt de zelfde titel(of noem je dit anders?) Bachelor of Education. Maar kunnen bedrijven bijvoorbeeld zien dat je niet de normale Onderwijskunde hebt gedaan en daarom eventueel niet wordt aangenomen?
*Misschien kom je helemaal niet uit mijn buurt, maar toch:). Is de verbinding tussen Rotterdam -> UU een beetje te doen? Daar hoor ik negatieve verhalen over. Daar laat ik m'n studiekeuze niet van afhangen, maar het zou wel mooi meegenomen zijn.

Super bedankt voor het beantwoorden alvast!
pi_104144732
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 19:55 schreef pvvliet het volgende:
@mSt. Ik neig meer onderwijskunde, dus Utrecht lijkt een logische optie, maar door de onduidelijke informatie over de ALPO in Rotterdam en de verleiding dat het Pabo-gedeelte van Leiden ook in Rotterdam wordt gegeven, is het lastig. Ik moet hierbij melden dat ik bij alle drie nog niet ben geweest(informatieavond), maar dat doe ik deze maand, dus ik hoop wat wijzer te worden. Verbaast me dat het programma amper te vergelijken is. Het programma ziet er wel zeer interessant uit. Heb wel een paar vragen:-)!
*Als ik als ALPO-student de master ontwerp & advisering volg, is dit dan wel te doen, aangezien je als ALPO-student veel mist van Onderwijskunde.
Het lijkt mij dat dit te doen moet zijn, het academische gedeelte van de ALPO moet in principe genoeg zijn om de algemene vaardigheden die nodig zijn om de master te kunnen volgen te dekken. Ik zou dit nog niet na kunnen vragen omdat dit jaar het 4e jaar ALPO in Utrecht pas in gaat en er(naar mijn weten) nog geen mensen bezig zijn met de master na hun ALPO. In principe zou het te doen moeten zijn, ook omdat veel cursussen redelijk op zichzelf staan en je gewoon de skills hebt om dit aan te moeten kunnen. Het wordt alleen misschien even wat meer kennis stampen. ;)

Maar tenslotte heb je gewoon een startkwalificatie als je de ALPO hebt afgerond,

quote:
*Zitten de ALPO'ers bij de Onderwijskunde mensen bij de Universiteit? Hoe bevalt dit?
Bij een paar vakken zitten ze bij de Onderwijskunde mensen, zijn er maar iets van 2/3 uit mijn hoofd. Volgens mij volgen ze alleen het hoorcollege met ons en hebben ze werkcollege met hun eigen ALPO "groep"

quote:
*Is de kans op een onderwijskundige baan met een 'ALPO universitair diploma Onderwijskunde' even groot als 'normaal universitair diploma Onderwijskunde'. Je hebt de zelfde titel(of noem je dit anders?) Bachelor of Education. Maar kunnen bedrijven bijvoorbeeld zien dat je niet de normale Onderwijskunde hebt gedaan en daarom eventueel niet wordt aangenomen?
Kunt de BSc titel voeren met zowel ALPO als Onderwijskunde, je hebt tenslotte gewoon een Onderwijskunde diploma. Ik heb totaal geen idee of je baan kans groter of kleiner is, bij bepaalde banen zal er veel waarde gehecht worden aan het feit dat je ook de PABO achtergrond hebt terwijl er andere werkgevers zullen zijn die liever iemand hebben zonder deze achtergrond. Of dat ze uberhaupt niet weten dat er een verschil zit in het Onderwijskundige deel.

quote:
*Misschien kom je helemaal niet uit mijn buurt, maar toch:). Is de verbinding tussen Rotterdam -> UU een beetje te doen? Daar hoor ik negatieve verhalen over. Daar laat ik m'n studiekeuze niet van afhangen, maar het zou wel mooi meegenomen zijn.
Tsjah, reizen brengt gewoon het risico met zich mee dat er vertraging kan zijn en dat je moet staan in de spits. Een paar van mijn klasgenootjes wonen nog steeds bij hun ouders en moeten ook voor colleges zo'n anderhalf uur heen en terug reizen. Maar bij hun staat iedere avond het eten op tafel en kunnen nog makkelijk doorgaan in hun oude "habitat." Een keuze die ze zelf maken natuurlijk.

Als ik jou was zou ik geen spoorstudent worden en het leven op kamers gaan ontdekken omdat het gewoon erg leuk is. Ook als je in een stad dichtbij je ouders gaat studeren zou ik proberen wat voor jezelf te zoeken omdat het een erg leuk avontuur is wat voor veel mensen erg goed is voor hun eigen ontwikkeling(eigen benen staan). ;)

Maar uiteindelijk moet je zelf beslissen, altijd een eindje reizen naar school maar wel je was gedaan hebben en elke avond eten op tafel of een gigantisch mooi avontuur waarvan je bijzonder veel leert. Maar ja, ieder zijn ding he.

Ik zou in ieder geval niet je keuze af laten hangen van de locatie maar bij welke school/universiteit je je het beste voelt. :D

quote:
Super bedankt voor het beantwoorden alvast!
No problemo, weet hoe moeilijk keuzes maken is en ik hoop dat ik je kan helpen met een goede keuze maken. ;-)

Bezig met studie nummer 3 :@, en dan bedoel ik dat de eerste twee een verkeerde keuze waren. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door mSt. op 08-11-2011 23:10:04 ]
pi_104166423
O, dat verbaast me, dat er geen geen ALPO-studenten na zitten te denken over een master. Maakt de kans op een (leuke) baan toch wel erg groot:-). Ontwerp en advisering klinkt ook wel erg leuk!! Maar ja, misschien heb je voor de eerste paar jaren genoeg bagage, omdat negen van de tien voor de klas beginnen. Weet jij misschien of er veel mensen zijn die al in gedachte hebben om een extra taak binnen school op zich te nemen of op een andere manier gebruik maken van hun universitair diploma?? Zo ja, wat?:)
Bedankt voor je heldere antwoorden trouwens!!

[ Bericht 4% gewijzigd door pvvliet op 09-11-2011 20:44:33 ((verbetering)) ]
pi_104185550
quote:
Ik zie echt niet wat voor meerwaarde een basisschooldocent met grote kennis over talen of wiskunde zou toevoegen, maar ben wel benieuwd hoe jij dat ziet! :)
Het aantrekken van een ander studentenpubliek: studenten die wat slimmer en intellectueler zijn en die meer kennis en inzichten hebben. Dat kan toch zeker nooit kwaad in het kader van de bildung die op de lagere school moet beginnen? Het lijkt me ook mooi als je zodoende wat meer mannen voor de klas krijgt: meer evenwicht en minder parttimewerkers dus meer 1 vaste leraar per klas.
Ik zeg niet dat het een ten koste van het ander moet gaan maar momenteel wordt in het een wel voorzien (onderwijskundige/pedagogische master voor het lager onderwijs) en in het ander helemaal niet.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_104193941
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het aantrekken van een ander studentenpubliek: studenten die wat slimmer en intellectueler zijn en die meer kennis en inzichten hebben. Dat kan toch zeker nooit kwaad in het kader van de bildung die op de lagere school moet beginnen? Het lijkt me ook mooi als je zodoende wat meer mannen voor de klas krijgt: meer evenwicht en minder parttimewerkers dus meer 1 vaste leraar per klas.
Ik zeg niet dat het een ten koste van het ander moet gaan maar momenteel wordt in het een wel voorzien (onderwijskundige/pedagogische master voor het lager onderwijs) en in het ander helemaal niet.
Ik begrijp je nog steeds niet helemaal. Sowieso zal die eerste zin je niet in dank worden afgenomen door (aanstaande) docenten in het basisonderwijs. :P
Er worden nou eenmaal geen echte bètavakken gegeven in het basisonderwijs. Simpelweg omdat jonge kinderen daar de basiskennis nog voor missen. Het lijkt me dan ook niet nuttig om basisschooldocenten daarin op te leiden.
Als je het niveau van basisschooldocenten omhoog wilt krijgen kun je denk ik beter streven naar verplichte universitaire scholing. In sommige landen gebeurt dit al. Pedagogiek en onderwijskunde lijkt me dan nog steeds de beste insteek. Goede bèta docenten kun je beter opleiden voor het middelbaar onderwijs want daar zijn ze hard nodig.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
pi_104208104
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 16:51 schreef pvvliet het volgende:
O, dat verbaast me, dat er geen geen ALPO-studenten na zitten te denken over een master. Maakt de kans op een (leuke) baan toch wel erg groot:-). Ontwerp en advisering klinkt ook wel erg leuk!! Maar ja, misschien heb je voor de eerste paar jaren genoeg bagage, omdat negen van de tien voor de klas beginnen. Weet jij misschien of er veel mensen zijn die al in gedachte hebben om een extra taak binnen school op zich te nemen of op een andere manier gebruik maken van hun universitair diploma?? Zo ja, wat?:)
Bedankt voor je heldere antwoorden trouwens!!
Die zullen er vast zijn hoor! Maar omdat je tenslotte al een startkwalificatie hebt kan je gewoon zonder master aan de slag. Als je op deze manier je PABO hebt gehaald neem ik aan dat je er ook iets van een extra taak bij neemt op school.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 23:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Mannen in het onderwijs, en dan vooral lagere school, haha.

Ik denk toch dat veel mannen een soort gedrevenheid hebben, goed geld willen verdienen en niet perse hun tijd willen spenderen aan knutselen, muziekspelen, en met kinderen bezig zijn terwijl ze ook met hun wiskunde/natuurkunde een goedbeter betaald "mannen" beroep kan krijgen.

Heb vooral het idee dat het beeld waar de school in Nederland aan moet voldoen iets is wat op vrouwen gericht is en waar mannen moeilijk hun draai kunnen vinden.
pi_104218712
Haha, aan mij om daar verandering in te brengen:-)!
pi_104231277
quote:
Goede bèta docenten kun je beter opleiden voor het middelbaar onderwijs want daar zijn ze hard nodig.
Nu je het aanstipt...
Laatst was het in het nieuws dat veel leerlingen die zakken voor het PABO (die reken- en taaltoetsjes) een tweegraadslerarenopleiding gaan volgen. Van de regen in de drup.
Ik ben het met je eens dat echte bèta's meer noodzakelijk zijn in het VO maar ik pleitte niet voor een bètaopleiding, ik pleitte voor een opleiding die meer inzet op vakinhoud (talen, wiskunde, wetenschappen, aardrijkskunde, geschiedenis) en minder op pedagogie en onderwijskunde.
Natuurlijk, als het salaris niet marktconform is (bij een serieuze WO-opleiding hoort een serieus WO-salaris) dan zet het nog weinig zoden aan de dijk.
Voor de duidelijkheid: ik stel niet dat er iets mis is met het bestaan van zo'n meer pedagogische en onderwijskundige PABO-bachelor, de eenzijdige gerichtheid daarop lijkt mij niet goed.

Wat betreft het nut van wiskunde geven op een lerarenopleiding: vroeger vonden de deskundigen van toen dat blijkbaar zeer nuttig aangezien er veel aandacht werd besteed aan rekenkunde en wiskunde.
http://www.beteronderwijsnederland.nl/node/3136

quote:
Mannen in het onderwijs, en dan vooral lagere school, haha.
Het is allesbehalve vanzelfsprekend dat je alleen een lagereschoolleraar kan worden als je ook kleuterjuf wordt. Dat waren niet zo heel erg lang geleden gescheiden opleidingen maar een of ander groot licht vond het een goed idee om die opleidingen te fuseren waardoor het vakinhoudelijke niveau voor zowel de onderbouw als de bovenbouw omlaag is gegaan (de tijd en energie die aan het een besteed wordt kan niet aan het ander worden besteed).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_104236495
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 00:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nu je het aanstipt...
Laatst was het in het nieuws dat veel leerlingen die zakken voor het PABO (die reken- en taaltoetsjes) een tweegraadslerarenopleiding gaan volgen. Van de regen in de drup.
Oh dat nieuwsbericht heb ik helemaal gemist!
Het is niet echt een prettig idee dat iemand die het vereiste taalniveau voor het basisonderwijs niet haalt dan wel rustig docent Nederlands op het voortgezet onderwijs kan worden. Ik hoop maar dat die lerarenopleidingen dan inhoudelijk goed zijn.

quote:
Ik ben het met je eens dat echte bèta's meer noodzakelijk zijn in het VO maar ik pleitte niet voor een bètaopleiding, ik pleitte voor een opleiding die meer inzet op vakinhoud (talen, wiskunde, wetenschappen, aardrijkskunde, geschiedenis) en minder op pedagogie en onderwijskunde.
Natuurlijk, als het salaris niet marktconform is (bij een serieuze WO-opleiding hoort een serieus WO-salaris) dan zet het nog weinig zoden aan de dijk.
Voor de duidelijkheid: ik stel niet dat er iets mis is met het bestaan van zo'n meer pedagogische en onderwijskundige PABO-bachelor, de eenzijdige gerichtheid daarop lijkt mij niet goed.
Ik begrijp nu wat beter wat je bedoelt denk ik, misschien zit er iets in. Eigenlijk zou de vakkennis al voldoende moeten zijn na de havo, maargoed dat geldt ook voor Nederlands en rekenen. :P
En dat WO-salaris zie ik helaas niet zo snel gebeuren met al die bezuinigingen op het onderwijs.
Spin the wheel of fortune or learn to navigate.
pi_104291984
Vandaag naar voorlichting Academische Pabo op Hogeschool Rotterdam geweest. Een hoop informatie gekregen, niet alles onthouden, maar wel wat wijzer geworden. Voor de geïnteresseerden: De academische pabo in Rotterdam duurt 5 jaar. Je krijgt na 5 jaar een bachelor-diploma van de Pabo, een honours degree waarmee je laat zien over extra kennis en vaardigheden te beschikken in vergelijking met Pabo-studenten en een master Pedagogiek en Onderwijs. In tegenstelling tot andere academische pabo's loop je hier twee dagen stage. Eén keer vanuit de Pabo, lesgeven etc. en de andere keer vanuit de universiteit in de vorm van een onderzoek. Je bent dus meer in aanraking met de universiteit dan twee blokken van vijf weken, zoals ik eerder heb gemeld. De werkdruk is hier minder hoog dan op Academische Pabo's als Utrecht. Het gevolg is dat je geen bachelordiploma van pedagogische wetenschappen ontvangt. Volgens de voorlichtingsvrouw maakt dit niet zo veel uit, omdat voor veel vacatures een master van veel groter belang is. Ik weet niet hoe dat zit, dus ik weet niet of dat helemaal klopt.
Mijn indruk was heel redelijk, leuke sfeer ook op de school. Van de week naar Leiden en naar Utrecht. Daarna zal ik een hoop wijzer zijn:-)
  zondag 13 november 2011 @ 14:32:52 #36
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104316377
Oh, dat is eigenlijk wel handig :D Eigenlijk haal je dan in 4 jaar gewoon je HBO en een pre master, waar je normaliter 5 jaar mee bezig bent. Ik denk inderdaad dat dat handiger, en rustiger is dan een volledige bachelor.
Alleen denk ik dat je daar dan wel minder keus hebt om als pedagoog aan de slag te gaan, maar dat het echt de bedoeling is dat je voor de klas komt :Y
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt er aan iedereen gedacht.
  zondag 13 november 2011 @ 20:05:40 #37
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104327882
Ik zit er trouwens wel even overna te denken wat nou de toegevoegde waarde van het doen van de Academische Pabo is in Rotterdam. Je bent een vwo-leerling, dus zou je ook het verkorte pabo programma kunnen doen (3 jaar), vervolgens een schakelprogramma / pre-master (1 jaar) en dan de master (1 jaar). Dan heb je toch in 5 jaar dezelfde diploma's? En waarschijnlijk ook nog met minder werkdruk ook, omdat je dan je maar op één studie tegelijkertijd focust :P

De twee dagen stage zijn wel echt een pré, lijkt mij. Zo krijg je natuurlijk een betere bonding met de kids, en maak je een veel snellere progressie. Alhoewel ik wel heel benieuwd ben hoe ze die universitaire stagedag invullen, heb je behalve dat onderzoek er meer informatie over gehad? Want vooral in het begin is het denk ik redelijk saai, en zit je uren hetzelfde kind te observeren..

Wat trouwens misschien ook een overweging is, is het topprogramma aan de pabo in Hengelo, daar heb ik ook nog overna gedacht. Daar bieden ze ook hele leuke mogelijkheden, en bijvoorbeeld continu stage op een niet-standaard basisschool. Ook met een selectieprocedure, dus niet iedereen wordt zomaar toegelaten :) Enige nadeel is waarschijnlijk Hengelo, haha :P
http://www.edith.nl/opleiding/voltijdopleiding/top-programma.aspx
pi_104338291
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 20:05 schreef ejiraM het volgende:
Ik zit er trouwens wel even overna te denken wat nou de toegevoegde waarde van het doen van de Academische Pabo is in Rotterdam. Je bent een vwo-leerling, dus zou je ook het verkorte pabo programma kunnen doen (3 jaar), vervolgens een schakelprogramma / pre-master (1 jaar) en dan de master (1 jaar). Dan heb je toch in 5 jaar dezelfde diploma's? En waarschijnlijk ook nog met minder werkdruk ook, omdat je dan je maar op één studie tegelijkertijd focust :P
Misschien maken ze geen pre-master ;) En daarnaast zitten bij de academische pabo al universiteitsvakken verwerkt in het programma, waardoor het programma aanvankelijk zwaarder is, maar de overstap naar de master is dan wel lichter :)
  zondag 13 november 2011 @ 23:44:14 #39
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104338722
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:28 schreef SH. het volgende:

[..]

Misschien maken ze geen pre-master ;) En daarnaast zitten bij de academische pabo al universiteitsvakken verwerkt in het programma, waardoor het programma aanvankelijk zwaarder is, maar de overstap naar de master is dan wel lichter :)
Maar dat is toch juist de bedoeling van een premaster ook? :P Het verlichten en de overstap kleiner maken naar de master? En dan bieden ze het wellicht in Rotterdam niet aan, maar in Leiden, Amsterdam, Utrecht, Groningen etc misschien wel.. Althans, dat programma móet toch ergens mogelijk zijn ;)
pi_104339730
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2011 23:44 schreef ejiraM het volgende:

[..]

Maar dat is toch juist de bedoeling van een premaster ook? :P Het verlichten en de overstap kleiner maken naar de master?
Ik bedoel:
- Als je los de pabo doet, dan heb je 3 jaar hbo, dan 1 jaar pre-master (uni-vakken, veel statistiek) en dan master (uni-vakken). Je doet dus eerst 3 jaar 'rustig aan', waarna je opeens moeilijkere vakken krijgt.
- Als je de academische pabo doet, dan heb je al uni-vakken vanaf het begin. Je begint dus op een hoger niveau en er is geen keiharde overgang naar de universiteit.

Tenminste, zo zie ik het :P De overgang naar uni lijkt me groter als je normale pabo doet dan als je academische pabo doet.
pi_104384415
Poe. Wat begin ik te twijfelen. @ejiraM, daar heb je wel gelijk in. Echt heel veel winst heb je niet, alleen de werkdruk/overstap is minder groot. Heb ook het idee dat je uiteindelijk een leraar bent met wat extra bagage. Ik kan het mis hebben, maar ik weet niet of ik dat wil. Weet ook niet of het vak leraar wel bij me past. :@ . ben op zich rustig, maar het lijkt me leuk om kinderen wat te leren. Gisteren de opleiding Communicatie even bekeken (op hbo-niveau). Lijkt me (ook) leuk!! Binnenkort ga ik maar aan meeloopdagen meedoen:-).
  Moderator dinsdag 15 november 2011 @ 09:35:58 #42
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_104385960
Kijk wel even naar de kosten aan pré-master.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  dinsdag 15 november 2011 @ 15:34:18 #43
330855 ejiraM
for the greater good
pi_104396655
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 09:35 schreef Renesite het volgende:
Kijk wel even naar de kosten aan pré-master.
Ah, klein detail dat ik even vergeten was inderdaad O-)
pi_104458696
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 07:51 schreef pvvliet het volgende:
Poe. Wat begin ik te twijfelen. @ejiraM, daar heb je wel gelijk in. Echt heel veel winst heb je niet, alleen de werkdruk/overstap is minder groot. Heb ook het idee dat je uiteindelijk een leraar bent met wat extra bagage. Ik kan het mis hebben, maar ik weet niet of ik dat wil. Weet ook niet of het vak leraar wel bij me past. :@ . ben op zich rustig, maar het lijkt me leuk om kinderen wat te leren. Gisteren de opleiding Communicatie even bekeken (op hbo-niveau). Lijkt me (ook) leuk!! Binnenkort ga ik maar aan meeloopdagen meedoen:-).
Ik zou eens kijken of je ergens iets van een stage dag mee kan lopen. En let goed op, alle opleidingen lijken geweldig op de voorlichtingsdagen.(er staan dan zelfs planten in de uni, haha)

Feit is dat je die academische pabo kan volgen met je vwo diploma, het zou zonde zijn om dan niet deze "moeilijkere" en misschien wel "prestigieuze" opleiding te volgen. Het is tenslotte wel iets wat bijzonder goed op je cv staat en tevens jou waarde op de arbeidsmarkt kan verhogen.

Als je er over twijfelt of je wel met kinderen wil werken of wel leraar wilt worden zou ik eens goed kijken naar wat je met de master precies kan gaan doen. Ik weet het niet zeker maar ik neem aan dat de meeste functies die je kan gaan vervullen met een pedagogische master vooral op kinderen gericht zijn. Terwijl je met een onderwijskundige master ook met totaal andere groepen mensen kan werken. Maarja, die eerste 4 jaar stage lopen op basisscholen zal je dan ook wel zwaar liggen. ;)

En uiteindelijk is een master diploma ook gewoon een papiertje, veel bedrijven zouden je aan kunnen nemen om je simpelweg te scholen, dit omdat je het niveau nou eenmaal bezit. En ik denk dan dat alle academische pabo's gewoon goed op je CV staan, je hebt tenslotte een (redelijk)uniek diploma, hebt een zware studie gevolgd etc.

Tip voor voorlichtingsdagen is vooral te kijken of het studieprogramma je aan staat, hoe de instelling staat aangeschreven en misschien ook wel de werkgelegenheid in die sector. Op bijna alle scholen is er wel een buitenlandse stage mogelijk, zijn er allerhande ICT voorzieningen en allerlei andere dingen waar studenten maar mee te lokken zijn.
pi_104465133
Het is inderdaad een uniek diploma, maar ik vraag me af of het wel waarde heeft. Daarmee bedoel ik dat de onderwijskunde-kant een beetje 'geïmproviseerd' is. Ik denk dat Onderwijskunde meer voor mij is. (ja ja, ik vlieg van de hak op de tak) Ik vraag me wat af. Misschien weet jij dat wel mSt.. In Rotterdam kun je de opleiding Pedagogische Wetenschappen volgen. Aansluitend is de Engelstalige Master Education. Hierover staat het volgende stukje: 'Onderwijswetenschappers zijn specialist in de wijze waarop mensen leren, hoe leermethoden hieraan bijdragen en welke rol de school, de klas, de leerkracht en de sociale omgeving hierbij spelen.'(EUR.nl) Heb je denk je met deze opleiding dezelfde mogelijkheden als een bachelor Onderwijskunde en master Ontwerp en Advisering?
pi_107979095
Ik zit nu in het 2e jaar van de Alpo in Utrecht. Ik weet niet of het nog nodig is, maar als je vragen hebt stel ze dan gerust ;)
pi_108033297
Utrecht, veel lekkere wijfen daar
pi_109739314
Ik zie dat psst.. ALPO studeert. Dat is fijn, want ik ben wel geïnteresseerd in deze studie. Een ervaringsdeskundig iemand aanwezig dus:)
Wat doe je precies in een gemiddelde week?
Welk deel van de vakken krijg je als ALPO'er van de universiteit? Heeft het alleen maar betrekking op het kind (in de klas)?
En hoe wordt er op scholen tegen ALPO-studenten aangekeken? Wordt er wat extra's van je verwacht? Zitten scholen wel te wachten op deze academici?
En hoe is de werkdruk?
Ok, dit is echt de laatste vraag. Hoe is ongeveer de verhouding praktijk, theorie en zelfstudie?

Mijn dank is groot:)!

Groetjes
pi_115614542
quote:
Ik zie dat psst.. ALPO studeert. Dat is fijn, want ik ben wel geïnteresseerd in deze studie. Een ervaringsdeskundig iemand aanwezig dus:)
Wat doe je precies in een gemiddelde week?
Welk deel van de vakken krijg je als ALPO'er van de universiteit? Heeft het alleen maar betrekking op het kind (in de klas)?
En hoe wordt er op scholen tegen ALPO-studenten aangekeken? Wordt er wat extra's van je verwacht? Zitten scholen wel te wachten op deze academici?
En hoe is de werkdruk?
Ok, dit is echt de laatste vraag. Hoe is ongeveer de verhouding praktijk, theorie en zelfstudie?

Mijn dank is groot:)!

Groetjes
Hoi zesvijfvier,

Ik zag zojuist pas deze post. Ik weet niet of het nog zinvol is om antwoord te geven, maar ik zal het toch even doen.
In een gemiddelde week ga je zo'n 3 tot 4 dagen naar de universiteit en hogeschool. Het zijn geen lange schooldagen, tenzij je veel tussenuren hebt. Één dag in de week loop je stage. De helft van de vakken krijg je van de universiteit en de andere helft van de hogeschool (de vakken van de hogeschool zijn verzwaard ten opzichte van de reguliere PABO, maar er is wel nog steeds een duidelijk verschil ten opzichte van de vakken van de universiteit). De vakken van de universiteit zijn soms speciaal voor de ALPO ontwikkeld en gaan dan over kinderen op de basisschool. Andere vakken zijn wat algemener en vallen onder psychologie, pedagogiek of onderwijskunde. De inhoud van deze vakken gaat niet altijd alleen over kinderen, maar de opdrachten bij deze vakken zijn meestal wel weer gericht op kinderen (de hoorcolleges zijn dan algemeen en de werkgroepen zijn dan specifiek gericht op de ALPO).
Op stagescholen hebben ze meestal nog geen idee wat de ALPO inhoudt (ze zijn nu wel speciale stagescholen aan het zoeken voor de ALPO, zodat dit verandert). Het verschilt ook per stagebegeleider of ze erg blij zijn met de opleiding. De één heeft liever niks te maken met je onderzoekjes en de ander vindt het fantastisch en wil graag weten welke literatuur je gebruikt hebt. Het is altijd erg leuk wanneer ze vanuit de stageschool met onderwijskundige opdrachten aan komen zetten en dat kan je dan weer mooi gebruiken voor het aantal onderwijskundige opdrachten die je voor de stage uit moet voeren.
De werkdruk is soms erg hoog, maar dat komt vooral doordat de opleiding nog erg nieuw is. De HU en de UU hebben niet altijd evenveel zin om hun eigen opleiding (onderwijskunde en PABO) in te korten voor de gedeelde variant die de ALPO is. Gelukkig wordt er goed ingespeeld op de feedback van studenten en zal dit probleem vanzelf minder vaak voorkomen.
De praktijk beslaat één dag in de week + week hele stageweken per schooljaar. Er wordt vanuit de opleiding vanuit gegaan dat je op stage zo'n 50% van de tijd bezig bent met onderzoek. Doe je dit niet, dan moet je dat buiten de stage om uitvoeren. Net zoals bij iedere universitaire opleiding is er best wel wat theorie. Je moet behoorlijk wat lezen en behoorlijk wat verslagen maken. Hoe lang je erover doet verschilt per persoon. De boeken van de hogeschool lezen behoorlijk snel weg en de inhoud ervan wordt regelmatig letterlijk in de colleges herhaald. De boeken van de universiteit zijn vaak goed te volgen. Het zijn vooral de artikelen die soms erg lastig te lezen zijn.

Misschien heb je er toch nog wat aan.

Groetjes!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')