abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 juli 2002 @ 11:53:26 #1
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4927348
Zucht, ik heb er een beetje de balen in.

Ik ben nu 25, HBO en tig cursussen opgeleid en heb een goede kantoorbaan die goed verdient, zeker voor gezien de arbeid die ik ervoor verzet.

Wat is het probleem zou je zeggen? Nou het is doodsaai. Ik heb het helemaal gehad met die kantoorwereld, mannen in pakken, eindeloze saaie vergaderingen over niets waar uiteindelijk niets uit voorkomt en al dat slappe gelul over Human Resource Management, Targetplanning, New Bussines bla bla bla.

Ik heb vroeger als monteur gewerkt, en in pannekoekenhuisjes/kroegjes etc, en ik moet zeggen dat ik gewoon terugverlang daarnaar toe.

Mijn laatste uitvoerende baan was monteur bij een zonweringbedrijf. Zwaar lichamelijk werk, en in de zomer hele lange dagen. Maar lache joh! Lekker die dingen in elkaar schroeven, ophangen bij de klant, onderweg door het land etc. Je DEED tenminste wat concreets.... en daar ontbreekt het bij die kantooronzin nogal eens aan.

Ik heb net weer gesolliciteerd omdat ik weg wil bij mn huidige baan, maar toen ik daar al rondliep zag ik al dat het weinig anders zou zijn: op je reet zitten achter een bureau en vergaderen... .

Ik zit haast te denken mn oude monteurberoep maar weer op te pakken... enige nadeel is, en das een heel groot nadeel, dat ik er dan financieel flink op achteruit ga en op de lange termijn zijn de carrierevooruitzichten ook niet echt flitsend natuurlijk. .

Echt suf... meer mensen dit? Dat je eigenlijk het werk dat je deed voordat je ging studeren leuker vond dan wat je nu doet?

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_4927411
quote:
Op maandag 08 juli 2002 11:53 schreef X-Ray het volgende:
Echt suf... meer mensen dit? Dat je eigenlijk het werk dat je deed voordat je ging studeren leuker vond dan wat je nu doet?
Yep, heel herkenbaar. Ik heb tijdens m'n studententijd heel veel 'werk' gedaan in de concert en evenementenwereld. Bands programmeren, festivals organiseren e.d.

En ik verlang daar steeds vaker naar terug. Afgelopen weekend naar Graspop geweest, en dan krijg ik de kriebels weer. Ik zie dan weer herkenbare zaken, zoals een stage-manager die geirriteerd loopt rond te benen tijdens de light-checks. Ik weet dan al dat ik nog wel even een pilsje kan gaan halen, omdat het nog wel even gaat duren .

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  maandag 8 juli 2002 @ 12:00:12 #3
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4927425
quote:
Op maandag 08 juli 2002 11:58 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Yep, heel herkenbaar. Ik heb tijdens m'n studententijd heel veel 'werk' gedaan in de concert en evenementenwereld. Bands programmeren, festivals organiseren e.d.

En ik verlang daar steeds vaker naar terug. Afgelopen weekend naar Graspop geweest, en dan krijg ik de kriebels weer. Ik zie dan weer herkenbare zaken, zoals een stage-manager die geirriteerd loopt rond te benen tijdens de light-checks. Ik weet dan al dat ik nog wel even een pilsje kan gaan halen, omdat het nog wel even gaat duren .

Ik zweer het je... ik verlang gewoon terug naar lekker sleutelen met je handen, iets wat kapot is weer werkend maken of een nieuw product in elkaar schroeven. Gewoon simpel iets creeeren dat werkt...ipv 1 jaar over iets lullen en het dan nog niet doen...

Het wordt ook steeds duidelijker dat ik gewoon niet in die kantoor/grijze pakken/grijze muizen wereld pas... krijg steeds meer moeite alles binnen te houden (verbaal gezien dan .)

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_4927445
quote:
Op maandag 08 juli 2002 12:00 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Ik zweer het je... ik verlang gewoon terug naar lekker sleutelen met je handen, iets wat kapot is weer werkend maken of een nieuw product in elkaar schroeven. Gewoon simpel iets creeeren dat werkt...ipv 1 jaar over iets lullen en het dan nog niet doen...

Yep. Met zo'n festival werk je tenminste echt naar iets concreets toe. En dat geeft inderdaad heel wat meer voldoening dan dat abstracte management gezever.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_4927472
Ik ken dat...lange tijd in de IT gewerkt en in pak op kantoor rondgelopen. Ik werd ook regelmatig bij klanten gedetacheerd en moest ook lange einden rijden. Ik werd er letterlijk doodziek van die schijnheilige wereld. Het is geen echt werk en wordt veel geld verpest door doelloos tijd vol praten.
Geef mij maar eerlijk werk waar je gewoon jezelf kunt zijn. Niet dat meeslijmen en omlaag trappen waartoe je gedwongen word anders lig je er gauw uit.
Ik werk nu af en toe in de horeca en ben me aan het orienteren wat ik dan wel kan doen. Want geld blijf je nodig hebben in deze maatschappij.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  maandag 8 juli 2002 @ 12:07:23 #6
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4927505
quote:
Op maandag 08 juli 2002 12:04 schreef wonko het volgende:
Het is geen echt werk en wordt veel geld verpest door doelloos tijd vol praten.
JUIST!
Dat vind ik nu ook... het is gewoon geen echt werk en echt 70% van de tijd en middelen worden weggegooid door slap gezever over niets!
quote:
Geef mij maar eerlijk werk waar je gewoon jezelf kunt zijn. Niet dat meeslijmen en omlaag trappen waartoe je gedwongen word anders lig je er gauw uit.
Ik werk nu af en toe in de horeca en ben me aan het orienteren wat ik dan wel kan doen. Want geld blijf je nodig hebben in deze maatschappij.
Heel herkenbaar. Mijn werk is ook zon bedrijf: inlikken, inlikken en omlaag trappen, en vooral je bek houden en meelullen, dan kom je er wel.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  maandag 8 juli 2002 @ 12:07:26 #7
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_4927506
quote:

Ik ben nu 25, HBO en tig cursussen opgeleid en heb een goede kantoorbaan die goed verdient, zeker voor gezien de arbeid die ik ervoor verzet.

Wat is het probleem zou je zeggen? Nou het is doodsaai. Ik heb het helemaal gehad met die kantoorwereld, mannen in pakken, eindeloze saaie vergaderingen over niets waar uiteindelijk niets uit voorkomt en al dat slappe gelul over Human Resource Management, Targetplanning, New Bussines bla bla bla.

Ik heb vroeger als monteur gewerkt, en in pannekoekenhuisjes/kroegjes etc, en ik moet zeggen dat ik gewoon terugverlang daarnaar toe.

Mijn laatste uitvoerende baan was monteur bij een zonweringbedrijf. Zwaar lichamelijk werk, en in de zomer hele lange dagen. Maar lache joh! Lekker die dingen in elkaar schroeven, ophangen bij de klant, onderweg door het land etc. Je DEED tenminste wat concreets.... en daar ontbreekt het bij die kantooronzin nogal eens aan.

Ik heb net weer gesolliciteerd omdat ik weg wil bij mn huidige baan, maar toen ik daar al rondliep zag ik al dat het weinig anders zou zijn: op je reet zitten achter een bureau en vergaderen... .

Ik zit haast te denken mn oude monteurberoep maar weer op te pakken... enige nadeel is, en das een heel groot nadeel, dat ik er dan financieel flink op achteruit ga en op de lange termijn zijn de carrierevooruitzichten ook niet echt flitsend natuurlijk. .

Ik herken het helemaal! Het lijkt zo onzinnig en de effort is groot en uiteindelijk gaat het nergens over..

Eenvoudige arbeid lekker dicht bij huis. Hou je ook nog eens energie over voor zaken die JIJ belangrijk vind en wil doen.

Ik zou wel weer de woningbouwcorporaties in willen, dat gaf me vele voldoening en de ambtenaren mentaliteit is daar gelukkig al verdwenen. Werk wat je iniuitief goed af gaat en waar je plezier in hebt in plaats van de Procedures, PrinceII, ITIL en andere afgedwongen methodes.

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  maandag 8 juli 2002 @ 12:10:05 #8
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4927537
quote:
Op maandag 08 juli 2002 12:01 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Yep. Met zo'n festival werk je tenminste echt naar iets concreets toe. En dat geeft inderdaad heel wat meer voldoening dan dat abstracte management gezever.

Juist.
Je hebt een duidelijk, concreet zichtbaar doel en daar werk je gewoon al doende naar toe, totdat het af is. En dat zie dan ook. .

Ipv zemelen over een andere strategie, of de 3000-ste reorganisatie/verhuizing/herverdeling die uiteindelijk WEL zou moeten werken....wat het natuurlijk niet doet...

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  maandag 8 juli 2002 @ 12:10:13 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_4927539
Ik heb dat ook. Zo erg dat ik zelfs mijn baan opgezegd heb om te bevallen (ja, ik ben zwanger ja) en weer te gaan studeren en daarnaast bijvoorbeeld weer in de horeca te gaan werken ofzo. Alles goed, zolang ik maar niet de hele dag op kantoor hoef te zitten etc.

Je moet eens weten hoe opgelucht ik ben!

Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 8 juli 2002 @ 12:13:07 #10
17061 mvt
blame Canada
pi_4927568
Zit zelf soms ook te twijvelen. Ben nu voor mijn studie bezig met een wetenschappelijke stage. Je leert enorm veel, maar ik heb in tijden niet zoveel beeldscherm uren gemaakt. Kan ook komen door mijn odnerwerp, maartoch. Eigenlijk begin ik me soms ook al een beetje te ergeren en te vervelen. Gelukkig ben ik redelijk mezelf gebleven en ook al lopen hier een aantal professoren rond, ik blijf mezelf in mijn afgetrapte schoenen (heb al nieuwe, maar moet nog inlopen) en altijd dezelfde soort spijkerbroek en t-shirt. Dus heeeeeel casual altijd, al was het maar (een beetje) om me af te zetten.
Zaterdag werk ik dan bij de appie heijn in het distributiecentrum. Lekker aan de machine, kratjes op een lopende band gooien, stressen als de vloer te vol word (5 jaar geleden was dat dus constant, nu alleen in drukke periodes). Gewoon zweten, schelden, etc, etc. Heb nu ook wat meer verantwoordelijkheid en mag andere aan het werk zetten.
Maar ook daar begin ik te merken dat door die extra verantwoordelijkheid ik minder productieuren draai als vroeger en dat toch wel jammer vind.
Maarja, het verschil is
Appie hein : 9 euro bruto p.u. + toeslagen (ploegendienst)
Werk na mijn opleiding : >4000 bruto gulden p/m startsalaris

Toch vind ik het kleinschalige hechte team waarin je snel resultaten hebt lekkerder dan een hoger salaris. Je stopt echt wat van jezelf in die resultaten en dat merk je. Als je een lange opdracht hebt raak je al snel in een dip en dat werkt ook niet lekker

We were to understand there would be pie and punch?
  maandag 8 juli 2002 @ 12:14:41 #11
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4927577
quote:
Op maandag 08 juli 2002 12:07 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

de ambtenaren mentaliteit is daar gelukkig al verdwenen.

Brrr... .
Ik werk bij een verzelfstandigde ex-overheidsinstelling.

En die directeur maar non-stop bleren dat we geen ambtenaren zijn en dat hij die instelling nergens wil zien.

Nou, het GEHELE bedrijf is gewoon een stereo-type procedure/parafencultuur. Het is belangrijker HOE je het doet, dan de output. HEEEEEL frustrerend...

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  maandag 8 juli 2002 @ 12:15:03 #12
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_4927581
heb ik ook wel ja, baan waar ik het 't meest naar m'n zin heb gehad was een bijbaan op het autoperon van de ptt, lekker simpel: die container volgooien en de auto in, die andere de auto uit en legen.

BEn eind vorig jaar eruit geknikkerd bij het telecombedrijf waar ik werkte, nu werk ik weer lekker als duikinstructeur, ben wel aan het solliciteren naar een nieuwe it baan, maar denk er steeds vaker over na om niet gewoon beroepsduiker te worden.

Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  maandag 8 juli 2002 @ 12:16:20 #13
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_4927589
quote:
Werk wat je iniuitief goed af gaat en waar je plezier in hebt in plaats van de Procedures, PrinceII, ITIL en andere afgedwongen methodes.
Precies, en waar ik me ook zo mateloos aan erger is het hoog houden van een professionele schijn terwijl er amateuristisch aangerotzooid wordt. En dat wordt er dus echt in 95% van de it.

, en ik werk er zelf ook nog aan mee ook.

Vampire Romance O+
  maandag 8 juli 2002 @ 12:20:34 #14
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_4927635
Heel erg herkenbaar dit...

Steeds meer mensen in mijn omgeving zijn het zat in de IT... sommigen stappen zelf de hele commerciële sector uit.

De enige manier om dit een beetje te omzeilen zonder uit de sector te stappen is een eigen bedrijf opzetten. Dan hoef je in ieder geval niet me je baas meer mee te lullen... hoogstens met je klanten.

Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
  maandag 8 juli 2002 @ 12:23:04 #15
10704 DoN_GoS
 Who Dares Wins !!! "S.A.
pi_4927671
Inderdaad...

Heel Herkenbaar, Zat tot een jaar geleden nog bij een kleine computer-firma... Alles kon en ik had lol.
Momenteel ben ik werkzaam bij een mediabureau waar ik mijzelf bezig houd met zoekmachine optimalisatie...
Is op zich niets mis mee maar ik mis toch wel degelijk het directe kontact dat ik op de technische dienst wel altijd had.

Groeten DoN_Gos

Even "G®D" Can Not Change The Past ?????
pi_4927674
Ik heb dat ook een beetje en altijd ook gehad.
Toevallig heb ik ook 5 jaar zonwering opgehangen als weekend en vakantie baan en in de zomer vaak ook na school.
Tijdens studeren aan Universiteit werd ik helemaal gek van al die debiele mongolen die stuk voor stuk dachten het slimste in de wereld te zijn en nog geen spijker in een stuk hout konden slaan, omdat ze daar te onahandig voor waren. Ook werd er best wel neer gekeken door sommige mensen op dat "werk volk" Ik kon daar slecht tegen en ben toen met mijn studie gestopt en ben gewoon in de bouw gaan werken. Dat was erg leuk altijd heel gezellig en een stuk eerlijker werk. Je had 's avonds het idee ook daadwerkelijk wat gepresteerd te hebben. Maar toch ging het wel knagen niet alleen vanwege hogere salarissen na de studie, maar ook het feit dat echt carriere maken er in de bouw niet in zit. Mijn baas deed al jaren exact hetzelfde werk. Daarom heb ik besloten toch maar weer verder te studeren. En nu ik aan het afstuderen ben denk ik toch weer terug aan die oude tijd, want hier suf op kantoor zitten is toch niet wat ik voor de rest van mijn leven wil.
  maandag 8 juli 2002 @ 12:27:15 #17
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4927738
quote:
Op maandag 08 juli 2002 12:16 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Precies, en waar ik me ook zo mateloos aan erger is het hoog houden van een professionele schijn terwijl er amateuristisch aangerotzooid wordt. En dat wordt er dus echt in 95% van de it.

Jaaa... ik werk niet in de IT maar in de zakelijke dienstverlening, maar daar is het hetzelfde.
Iedereen loopt maar aan te klootzakken, en ipv dat ze het toegeven, wordt het verbloemd met weer eens een nieuwe management/aansturingstheorie.

Het is zo nutteloos allemaal...

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  maandag 8 juli 2002 @ 12:29:12 #18
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_4927759
Ik denk er de laatste tijd ook steeds meer over om ipv 40 uur bijvoorbeeld 28 uur in de week ergens te gaan werken en daarbij zelf iets te beginnen. Iets in de richting van het maken van websites voor kleine bedrijfjes.

Ik wil het eigenlijk juist anders aanpakken dan de meeste andere mensen die op dezelfde manier websites maken: het vooral simpel houden. Imho zitten kleine kruideniers/slagers/autobedrijfjes e.d. veel meer op een fuctionele, verzorgd uitziende site te wachten dan op een enorm flitsende met dure intro's en dat soort dingen. Mits de eerstgenoemde maar een stuk goedkoper is dan de enorm afgewerkte site.

M.a.w., bewust minder kwaliteit bieden omdat die kwaliteit in een situatie niet echt vereist is maar dat ook eerlijk toegeven en compenseren met een lagere prijs. Maar wel met een fatsoenlijk contentmanagement system erachter zodat na oplevering de opdrachtgever zelf de site goedkoop en simpel kan onderhouden.

In die situatie kun je ook op een normale manier doen wat je belooft en dit lijkt me echt veel bevredigender dan dat schijnheilige gedoe.

edit: typo
btw veel mensen die er genoeg van hebben, dit draadje gaat echt als een trein

[Dit bericht is gewijzigd door MouseOver op 08-07-2002 12:31]

Vampire Romance O+
  maandag 8 juli 2002 @ 12:29:21 #19
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4927761
quote:
Op maandag 08 juli 2002 12:23 schreef Roomsoes het volgende:
Ik heb dat ook een beetje en altijd ook gehad.
Toevallig heb ik ook 5 jaar zonwering opgehangen als weekend en vakantie baan en in de zomer vaak ook na school.
Tijdens studeren aan Universiteit werd ik helemaal gek van al die debiele mongolen die stuk voor stuk dachten het slimste in de wereld te zijn en nog geen spijker in een stuk hout konden slaan, omdat ze daar te onahandig voor waren. Ook werd er best wel neer gekeken door sommige mensen op dat "werk volk" Ik kon daar slecht tegen en ben toen met mijn studie gestopt en ben gewoon in de bouw gaan werken. Dat was erg leuk altijd heel gezellig en een stuk eerlijker werk. Je had 's avonds het idee ook daadwerkelijk wat gepresteerd te hebben. Maar toch ging het wel knagen niet alleen vanwege hogere salarissen na de studie, maar ook het feit dat echt carriere maken er in de bouw niet in zit. Mijn baas deed al jaren exact hetzelfde werk. Daarom heb ik besloten toch maar weer verder te studeren. En nu ik aan het afstuderen ben denk ik toch weer terug aan die oude tijd, want hier suf op kantoor zitten is toch niet wat ik voor de rest van mijn leven wil.
Ik heb exact hetzelfde.
Tijdens mijn zonweringwerk dacht ik, toch maar eens gaan studeren en ben ik s avonds de HBO gaan doen. En na 2 jaar op kantoor gaan werken om vrijstelling van stage te krijgen en een afstudeeropdracht gedaan.
En dat is nu al weer een tijdje klaar, en nu gaat het knagen...
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  maandag 8 juli 2002 @ 12:31:25 #20
10704 DoN_GoS
 Who Dares Wins !!! "S.A.
pi_4927790
Probleem is wel een beetje dat je met productie werk een stuk minder geld verdiend dan met een management functie...
Maar ik denk dat ik na mijn afstuderen toch weer een ga kijken wat de mogelijkheden zijn om iets met mijn handen te gaan doen. Wat dit overloos gelul gaat echt helemaal nergens over en kost een partij geld daar wordt je werkelijk eng van
Even "G®D" Can Not Change The Past ?????
  maandag 8 juli 2002 @ 12:32:38 #21
28381 Anonieme_Lafaard
Onbekend maakt bemind
pi_4927797
Ach,

Bekijk het eens anders.

De werkdruk is best te doen (understatement), internetten onder werktijd is normaal, snelle internetlijnen ook, goed salaris, uitstekende secundaire voorwaarden, leuke auto & GSM van de baas. En nu gaan jullie natuurlijk beginnen over Voldoening & Dingen Bereiken, welnu daar heb ik hobby's voor en ik sport natuurlijk ook regelmatig.

Always look on the bright side !! Er zijn ook mensen die zich voor een hongerloontje de ziektewet inwerken !

maandag 8 juli 2002 @ 12:33:05 #22
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_4927804
Is het nou echt zo belangrijk om veel geld te verdienen? Ik heb ondertussen wel geleerd dat het belangrijker is dat je je lekker voelt op je werkplek dan dat je er veel geld mee verdient. Geld vergoedt veel, maar niet alles.
  maandag 8 juli 2002 @ 12:35:27 #23
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_4927825
herkenbaar en dan ben ik nog niet eens echt aan het werk

HBO Informatica, op zich een leuke opleiding. Genoeg bijbaantjes gehad, en na mijn stage dacht ik: hmmm die bijbaantjes waar je meer "met je handen" werkt zijn zo gek nog niet, maar ze betalen (voor een toekomstige) fulltime baan natuurlijk geen flikker...
Ik zie mezelf niet fulltime op kantoor zitten maar ook niet fulltime in de bouw/zonwering/monteur/... wereld werken. Bovendien heb ik bij die zgn. laaggeschoolde baantjes op een gegeven moment ook het idee dat ik mijn intelligentie (helemaal) niet optimaal benut ...
Wat dan wel? Geen idee nog

yankee charlie dinges
  maandag 8 juli 2002 @ 12:38:51 #24
3878 Vork
Manisch creatief
pi_4927860
Het lijkt een beetje op het gevoel waar ik al een itjdje mee rondloop.

Ik doe dus op een opleiding Multimedia Vormgeven, fijn, ik moet nog een jaar en dan is dat klaar, maar dan? Ik wil er eigenlijk helemaal geen werk in zoeken, ik wil niet de hele dag achter de computer zitten. Ik heb een jaar stagegelopen en ik ben het wereldje nu al meer dan zat. Ik wil afwisseling, rondlopen, fysiek bezig zijn en niet teveel nadenken. Maar dan kom je dus bij simpele baantjes uit, zonder al teveel toekomstperspectief, en dat vind ik zonde, zonde omdat ik beter kan en zonde omdat ik nu al 3 jaar opleiding achter de rug heb.

Daarnaast wil ik ook best wel wat in de richting warin in nu zit doen, zolang ik het maar niet de hele dag, dag in dag uit hoef te doen. Het is dus zoeken naar de gulden middenweg en daar heb ik nu nog mooi een jaartje de tijd voor.

Dan is het toch best lekker om even dom en simpel vakantiewerk te doen zeg, niet denken maar doen, fysiek bezig zijn, het gevoel hebben dat je werkt en er nog geld voor krijgt ook

maandag 8 juli 2002 @ 12:51:08 #25
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_4927981
Vork, da's precies wat ik bedoel
yankee charlie dinges
pi_4927996
Ik herken het ook heel duidelijk. Na een niet al te succesvolle poging tot studeren aan de TU, 2 jaar geleden eindelijk een 'echte' baan gevonden bij een bedrijf met een grote naam: opgeleid worden voor WebTechnology en vervolgens gedetacheerd worden bij klanten.

Daarvoor heel veel verschillende baantjes gehad, maar bijna allemaal in de 'lagere' markt: heel veel magazijnwerk gedaan, gewoon lekker met een lijstje langs de stellingen, alles netjes inpakken en zorgen dat het verstuurd kan worden.
Ook nog een tijdje in een golfkartonfabriek gewerkt, in een zelfstandige functie.
Verder ook nog het 1 en ander aan partycatering gedaan en in spoelkeukens gestaan.

Bijna nooit ging ik daar met tegenzin heen, en als het al wel een keer gebeurde, dan was je vaak na een uurtje wel weer vrolijk door de bijna altijd bijzonder gemoedelijke sfeer die op dat soort werkplekken heerst.
Probleem was alleen wel vaak dat je op een gegeven moment in gaat zien dat er vaak weinig toekomstvooruitzichten bij dat soort baantjes zijn, en dat je nog wel eens het idee hebt je ei niet helemaal kwijt te kunnen.

Sinds ik dus een 'echte' baan heb, is mijn levensvreugde er niet bepaald beter op geworden. Dat heeft ws ook wel te maken met de moeilijke ITmarkt van dit moment maar je komt ook een bepaald slag mensen tegen wat me ook niet echt bevalt. Vroeger kwam je gewoon ongecompliceerde mensen tegen, altijd goudeerlijk en lang niet altijd zo dom als de hoogopgeleiden zich graag voorhouden. En nu kom ik vooral heel veel gebakken lucht en bladiebla tegen.

Ik zit ook al een tijd te twijfelen of ik niet liever weer 'op de vloer' werk, i.p.v. wat ik nu doe. Iets van meewerkend magazijnchef ofzo. Het is een moeilijke keus echter.

pi_4928000
hmz.. parttime an option?
  maandag 8 juli 2002 @ 12:57:08 #28
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_4928048
Hmmm grappig dat zoveel mensen dit hebben...

Ik flirt ook met het idee om iets TOTAAL anders te gaan doen. Weg van de beeldschermen, de rugpijn, RSI verschijnselen, corporate bullshit etc. etc.

Maar de grote vraag is dan toch: Wat dan?

En zoals anderen al aangaven: je wilt ook niet extreem veel achteruit gaan qua inkomen. Ik wil best wat inleveren maar natuurlijk niet voor een minimumloontje of ietsje daarboven gaan werken...

moeilijk moeilijk....

I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
pi_4928068
quote:
Op maandag 08 juli 2002 12:57 schreef TheMarco het volgende:
En zoals anderen al aangaven: je wilt ook niet extreem veel achteruit gaan qua inkomen. Ik wil best wat inleveren maar natuurlijk niet voor een minimumloontje of ietsje daarboven gaan werken...
Voor zover ik weet verdienen beroepen als loodgieter en schilders e.d. bepaald niet slecht tegenwoordig. Dat is iig heel wat meer dan een minimumloontje. Wil natuurlijk niet zeggen dat je dan maar loodgieter moet worden, maar toch...
pi_4928106
Ik snap precies wat je bedoeld, maar heb er zelf absoluut geen last van. De reden? Door goed na te denken wat je wel wilt moet het ook mogelijk zijn om in je huidige soort werk iets te vinden wat wel leuk is. Let wel, het hoeft dus niet hetzelfde bedrijf te zijn, of precies dezelfde soort baan. Maar je zou je kennis ook in kunnen zetten op andere terreinen. Wat ik uit je verhaal lees, zit je bij een relatief groot bedrijf waar je ook maar een nummer bent en is er weinig stimulans om uitdagende zaken aan te pakken. Mijn ervaring is dat je die kans vaak sneller krijgt bij kleinere organisaties (laten we zeggen 50-150 man). Doordat deze organisaties kleiner zijn, moet je vaak ook op een breder gebied kennis van zaken hebben (wat de saaiheid ook aardig wegneemt). Bovendien heb je bij kleinere bedrijven ook vaak meer kortere projecten, zodat dit ook afwisseling geeft. Want daar gaat het vaak om, afwisseling. Volgens mij is dat ook hetgene wat je mist van je oude vak, het feit dat elke dag als monteur weer een verrassing kan zijn, je weet niet wat voor werk je over 1 of 2 weken zal hebben.
En ja, er op achteruit gaan met je inkomen is altijd een heel vervelende zaak. Misschien dat ik nu iets heel soms zeg (ik heb er ook geen verstand van), maar ik lees wel eens dat ze zitten te springen om mensen die bijvoorbeeld via de Klussenier franchise ondernemer willen worden. Geen idee wat je dan verdiend, maar misschien is het een tip. Misschien vindt je het ook 10 keer niks, mag je gerust zeggen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 8 juli 2002 @ 13:04:05 #31
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_4928111
Wie heeft er hier al eens gespit naar de mogelijkheden van parttime it werk?

Btw, met de salarissen die in de it normaal zijn kun je zelfs 4 dagen in de week gaan werken en nog steeds voldoende overhouden.

Vampire Romance O+
  maandag 8 juli 2002 @ 13:07:54 #32
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4928172
Wel, ik ben duidelijk niet de enige die hiermee worstelt dus. .
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  maandag 8 juli 2002 @ 13:48:54 #33
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_4928705
Volgens mij idealiseren jullie nu de productiebaantjes.
De meeste mensen die ik ken in dat soort baantjes walgen van hun werk, vervallen relatief vroeg in de WAO en hebben totaal geen kans om zich tijdens werktijd te ontwikkelen.
Als je echt baalt van je IT-baan moet je er denk ik wel uitstappen maar weet wel dat je binnen een paar jaar weer baalt van je baan, alleen dan dat je ei niet kwijt kan dat mensen je niet respecteren etc etc.
Waar ik nog altijd aan zit te denken om mijn ei kwijt te kunnen, 4 dagen gaan werken en een dag vrijwillig in een asiel of zo
Liefde, leven , geven!!!!
  maandag 8 juli 2002 @ 13:56:26 #34
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_4928805
honesty, ik vind bouw/supermarkt/zonwering/... nog wel even iets anders dan een productiebaantje, ik bedoel: in een busje door het land racen en hier en daar wat monteurswerk doen is toch heel wat minder geestdodend dan in een ploegendienst aan de lopende band staan. Dat laatste is echt iets wat ik niet kan, dan ga ik na een half uurtje al veeeeel te veel nadenken en schiet de tijd niet meer op
yankee charlie dinges
  maandag 8 juli 2002 @ 14:06:26 #35
17061 mvt
blame Canada
pi_4928929
quote:
Op maandag 08 juli 2002 13:56 schreef hyperfuzz het volgende:
honesty, ik vind bouw/supermarkt/zonwering/... nog wel even iets anders dan een productiebaantje, ik bedoel: in een busje door het land racen en hier en daar wat monteurswerk doen is toch heel wat minder geestdodend dan in een ploegendienst aan de lopende band staan. Dat laatste is echt iets wat ik niet kan, dan ga ik na een half uurtje al veeeeel te veel nadenken en schiet de tijd niet meer op
Dat heb ik ook. Omdat ik er al lang werk heb ik alleen meer afwisseling. Verder vind ik vakantiewerk daar ondertussen minder leuk, vooral omdat het rustiger is dan op zaterdag en je dan teveel na gaat denken zonder dat je er wat mee kan. Als je thuis opeens nadenk (of in de trein ofzo) heb je de mogelijkheid om dit op te schrijven ofzo, in een productiebaaantje kan dit niet.
Maar het is vooral de afwisseling tussen fysiek en mentaal werken die ik nu heb die me wel bevalt, iets meer dagen fysiek werken is alleen wat prettiger (en ook geen 6 dagen per week werken(/stage). Maar gewoon het weekend voor jezelf hebben mis ik (maar je moet toch wat om aan je geld te komen)
  maandag 8 juli 2002 @ 14:08:09 #36
17061 mvt
blame Canada
pi_4928950
Ik heb het trouwens zo, na een dag stage ben je mentaal moe en leeg, terwijl ik na een dag keihard werken bij de appie ik lichamelijk op ben en je er na een goed bad weer helemaal overal tegenaan kan, terwijl je na de stage eigenlijk in weinig dingen zin hebt (vooral niet als je moet nadenken).
pi_4934968
Ik heb die stap gezet; studeerde rechten en zag al die grijze, grauwe pielemuizen om me heen. Niet echt mijn toekomstvisie. Heb de studie aan de wilgen gehangen en ben als buitenmonteur (bus volladen met bende en deze ergens ten lande gaan monteren) gaan werken.

Nog geen spijt van gehad, alhoewel ik er toch wel aan zit te denken om weer iets van een studie op te pikken. Niet noodzakelijkerwijs om er beroepshalve iets mee te gaan doen, maar meer om mezelf te ontplooien.

Als je de terugval in salaris (die, als je niet bijbeunt, aanzienlijk kan zijn) en het, door de maatschappij, als "less than human" beschouwd worden op de koop toe neemt, kun je op een aangename wijze je boterham verdienen.

pi_4935336
Jep ook dit herken ik. Ik heb mijn carriere ook een rigoreuze wending gegeven. Was de IT meer dan zat en ga nu in september SPH (welzijnswerker) doen. Ook om wat concreets te doen. Resultaat zien van wat je gedaan hebt ipv eindeloos rond dolen in een hol klote kantoor. Ik heb hier ook mijn topics over.

Bureaucratie :r
kut als je het niet naar je zin hebt op je werk
Werk, dit is wat ik ff kwijt wou

pi_4939176
quote:

Echt suf... meer mensen dit?

Ja, best wel herkenbaar dit.

Vandaar dat ik ook voorzichtige plannen aan het maken ben om 'iets' anders te gaan doen.

Maf, eigenlijk. Ik verdien best behoorlijk voor een 25-jarige, heb redelijk heftige projecten meegemaakt en toch kan het me allemaal gestolen worden.

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  dinsdag 9 juli 2002 @ 09:37:49 #40
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4939303
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 09:01 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ja, best wel herkenbaar dit.

Vandaar dat ik ook voorzichtige plannen aan het maken ben om 'iets' anders te gaan doen.

Maf, eigenlijk. Ik verdien best behoorlijk voor een 25-jarige, heb redelijk heftige projecten meegemaakt en toch kan het me allemaal gestolen worden.

Ik mag over mijn salaris absoluut niet klagen...maar het kan me zo onderhand gestolen worden.
Nog maffer: op mijn werk is mn afdelingshoofd eruit geknikkerd...en ze gaan die functie nu opsplitsen in twee onderdelen. En raad eens wie de directie graag op 1 van die twee posten ziet? Juistem, ik dus. Weer promotie en meer geld, maar ik doe het echt niet. No way.
Mijn broer heeft een klein bedrijfje in grootkeuken/oven etc materieel, en die gaat hij misschien verkopen. Als dat gebeurt dan wil hij een nieuw bedrijfje RVS-meubulair opstarten (we hebben een licentie voor heel de EU voor 1 bepaald topmerk RVS) en zou dat graag samen met mij doen.
Ik zit er heel hard, heel serieus over na te denken. Weg van het bureau, gewoon lekker verkopen, zaak runnen, sommige dagen dat spul plaatsen bij de klant etc. Beetje afwisseling en je doet tenminste iets concreets ipv slap lullen.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  dinsdag 9 juli 2002 @ 09:46:04 #41
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4939338
quote:
Op maandag 08 juli 2002 12:10 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb dat ook. Zo erg dat ik zelfs mijn baan opgezegd heb om te bevallen (ja, ik ben zwanger ja) en weer te gaan studeren en daarnaast bijvoorbeeld weer in de horeca te gaan werken ofzo. Alles goed, zolang ik maar niet de hele dag op kantoor hoef te zitten etc.

Je moet eens weten hoe opgelucht ik ben!

Zou ik ook wel willen, maar ja, ik moet wel inkomen hebben... ik heb ook een koophuis....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  dinsdag 9 juli 2002 @ 10:04:18 #42
14708 Roel_van_Mil
The Summer king
pi_4939450
Ik zit nu 1,5 jaar voornamelijk in m'n redelijk comfortabele bureaustoel maar erger mij helemaal het apenlazerus. Ik heb daarom 2 maanden geleden aangeven dat ik per ingang van september ga stoppen en weer naar school ga. (en heb er ruim een 8 mnd-en over nagedacht)
Op 1 of andere manier kan ik nog niet echt goed aan de baan wennen. De dagen van 8 tot 17 en het 'continu' achter je PC zitten programmeren, documenteren en administratie bijwerken komt samen met het 'nuttige' vergaderen m'n neus uit. Daarnaast ben ik redelijk chaotisch. Ik kan er zelf goed mee leven want alles komt bij wel op z'n pootjes terecht. Het afedelingshoofd is alleen net zo'n chaoot!!! Dit is helemaal KUT als je af en toe wat sturing nodig hebt en hij de laatste persoon is die het kan geven.
Daarnaast is de sfeer de laatste tijd behoorlijk aan het verzuren. Ik merk de laatste maand al sterk dat 'ik' er niet echt meer bij hoor. Daar wordt ik ook niet bepaald vrolijk van.
Nog 16 dagen 7 uur en ik ben verlost. De maand augustus heb ik vakantie. (jippie) als 1 van de projecten dan nog niet goed is overgedragen. (wat ook af kan hangen van externe factoren) dan kunnen ze allemaal mooi in de stront zakken.
(O aj... dat ik nu even op FOK! zit is weer een goede inzicht in m'n huidge motivatie.)

Nu ik weer naar school ga, Techniek en Maatschappij (TUE), nemen mijn kansen op een kantoorbaan zeker niet af. Het voordeel is dat ik wel in een andere discipline terecht kom dan nu. (HBO-WTB) Daarnaast denk ik er over 3 jaar wellicht anders over dan nu. (Ben 22 jaar).

Om volgend jaar de kost te gaan verdienen denk ik aan een baantje in de horeca, of technisch montage en installatiewerk.

Ik ga doen waar ik zin in heb.
(en als ik daar pauper voor moet worden,... SO be it)

[url=http://fotoboek.fok.nl/user.fok?id=14708]"Maar eigenlijk ben je best wel stil en verlegen, dacht ik zo..."[/url]
  dinsdag 9 juli 2002 @ 10:14:11 #43
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_4939533
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 09:46 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Zou ik ook wel willen, maar ja, ik moet wel inkomen hebben... ik heb ook een koophuis....

Heb ik ook. Het huis staat op mijn naam maar gelukkig is mijn man bereid om de hypotheek en overige kosten op zich te nemen tot ik weer ga werken. Ik heb hem wel moeten beloven dat ik geen huismoeke word!
  dinsdag 9 juli 2002 @ 10:29:03 #44
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_4939639
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 10:14 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Heb ik ook. Het huis staat op mijn naam maar gelukkig is mijn man bereid om de hypotheek en overige kosten op zich te nemen tot ik weer ga werken. Ik heb hem wel moeten beloven dat ik geen huismoeke word!

Tja, maar ik woon alleen. Dus die optie zit er niet in. .
Al zit het wel in de planning over een aantal maanden te gaan samenwonen...
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_4942490
Gisteren tijdens een onderonsje met mun humanresource manager, ik weer eens een diepe zucht slakend over de algehele gang van zaken..
Hij wou toen iets zeggen maar slikte het in 1e instantie in, op mijn aandringen zei ie toen:
joh Matthijn, ga toch lekker terug naar dat magazijntje

.... .

Wat moet ik daar nu van denken he .

dinsdag 9 juli 2002 @ 14:37:33 #46
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_4942517
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 14:33 schreef matthijn99 het volgende:
Gisteren tijdens een onderonsje met mun humanresource manager, ik weer eens een diepe zucht slakend over de algehele gang van zaken..
Hij wou toen iets zeggen maar slikte het in 1e instantie in, op mijn aandringen zei ie toen:
joh Matthijn, ga toch lekker terug naar dat magazijntje

.... .

Wat moet ik daar nu van denken he .

Dat jouw human resourcemanager een eikel is. Als hij dit letterlijk zo gezegd heeft kijkt ie zowel neer op jou als op magazijnwerk.
pi_4942545
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 14:37 schreef Tinkepink het volgende:
Dat jouw human resourcemanager een eikel is. Als hij dit letterlijk zo gezegd heeft kijkt ie zowel neer op jou als op magazijnwerk.
Hij komt gewoon eerlijk voor zijn mening uit en dat waardeer ik wel want dat doe ik zelf ook. Hij is iig 1 van de weinigen die dat doen hier op kantoor, en sowieso in de 'kantoor-scene'.
Volgens mij kijkt ie niet op mij neer, maar idd wel op magazijnwerk ja.
  dinsdag 9 juli 2002 @ 14:45:40 #48
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_4942584
quote:
Op dinsdag 09 juli 2002 14:40 schreef matthijn99 het volgende:

[..]

Hij komt gewoon eerlijk voor zijn mening uit en dat waardeer ik wel want dat doe ik zelf ook. Hij is iig 1 van de weinigen die dat doen hier op kantoor, en sowieso in de 'kantoor-scene'.
Volgens mij kijkt ie niet op mij neer, maar idd wel op magazijnwerk ja.

Niets mis met eerlijk voor je mening uitkomen, maar het gaat wel om de manier waarop....
  dinsdag 9 juli 2002 @ 14:46:05 #49
20551 zodiaque
Epibreëer.
pi_4942590
Nouja niet alle kantoorbanen zijn zo. Ik heb een half jaar lang bij een technische service-organisatie op de R&D-afdeling en dan heb je ook veel te maken met nogal abstracte organisationele processen. De enige manier om zoiets zinvol te laten werken is om het gewoon te doen. Daarom was er op de R&D-afdeling ook echt een 'doen'-mentaliteit, omdat je anders simpelweg blijft steken in abstract geouwehoer over de organisatie. Dit had wel degelijk effect, want er wordt ook veel doorgevoerd en als dan blijkt dat het niet werkt, dan probeer je wat anders. Dat ellendige vergaderen en geouwehoer is echt typisch Nederlands, we willen alle verhalen van iedereen horen, van de schoonmaker tot de monteur tot de manager van Verkoop. Terwijl dat helemaal niet hoeft. Ik bedoel whats the point anders om afdelingen te hebben?
I wasn't supposed to BE here today!
  dinsdag 9 juli 2002 @ 14:49:55 #50
22259 Fogerty
slapende account
pi_4942630
quote:
Op maandag 08 juli 2002 13:04 schreef MouseOver het volgende:
Wie heeft er hier al eens gespit naar de mogelijkheden van parttime it werk?
Ik vroeg dat toevallig laatst aan iemand, die in de IT werkt en erg lange dagen maakt. Hij zei: je kunt wel vier dagen gaan werken, maar zodra er banen moeten verdwijnen ben jij de eerste die eruitligt.

Ik weet niet of dat overal geldt, maar ik kan me voorstellen dat dat een reden is om toch maar fulltime te blijven werken.

Wat dat betreft had ik het in het onderwijs goed: elk jaar in april moet je aangeven hoeveel uren je het volgend jaar wilt gaan draaien, en elke hoeveelheid is geaccepteerd. Dat zal ook wel een reden zijn dat veel vrouwen het onderwijs in willen.
Het nadeel van het onderwijs is dat het je totaal opslokt, ook als je niet fulltime werkt. Ik had na een dag werken echt nul komma nul energie over. Begon ook steeds meer te verlangen naar een 'dom' baantje in een winkel of op een kantoor, waar je om 5 uur de deur achter je dicht doet en dan kan het leuke leven beginnen, zeg maar. Toen ik lesgaf had ik gewoon geen energie over voor het 'leuke leven'. Maar ook bij mij leeft de angst dat er na een of twee jaar 'domme baantjes' toch iets gaat knagen.

Ik denk er nu over om te solliciteren op een AIOplaats. Dat is wel intensief werk, geestelijk gezien, maar het lijkt me toch anders dan een lesdag afdraaien met telkens een nieuwe groep joelende kinderen voor je In de klas moet je steeds op scherp staan, op kantoor of als onderzoeker kun je af en toe even uit het raam staren zonder dat dat meteen betekent dat de vliegtuigjes je om de oren vliegen, bij wijze van spreken

Hieperdepiep hoera!
pi_4943439
Overigens probeer ik wel heel goed voor mezelf te bedenken waar die onvrede vandaan komt, voordat ik eventueel stappen ga ondernemen. Heeft het te maken met de algehele ITdip van dit moment, waardoor er weinig opdrachten zijn? Wordt het gevoel alleen maar versterkt door mijn prive aangelegenheden? Of ligt het idd aan het 'soort' mensen dat je nu tegenkomt en het bijbehorende gewauwel?

Lijkt me persoonlijk niet onbelangrijk om hier achter te kunnen komen.

dinsdag 9 juli 2002 @ 16:00:05 #52
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_4943542
quote:
Overigens probeer ik wel heel goed voor mezelf te bedenken waar die onvrede vandaan komt
std it-antwoord: "Wat denk je zelf?"
Vampire Romance O+
pi_4953825
Grappig, ik schreef een paar dagen geleden op mijn online dagboek/verslag achtig iets ongeveer hetzelfde:

"En toch is het vervelend om totaal geen benul te hebben van wat je nou eigenlijk met je leven wilt, ik ben nu al 2 jaar aan het ploeteren in de ICT en ik moet zeggen, het is echt ongelooflijk bagger, niet dat de techniek mij niet aanspreekt, maar het hele wereldje eromheen. vooral de kwallerige managers die voortdurend iedereen duidelijk willen maken dat er teamspirit moet zijn en productiviteit en efficientiteit en targets en afijn het normale corporale bull, diezelfde managers kunnen je nadien proberen aan te klagen overigens en dan is er nog maar heel weinig te merken van dat teamspirit verhaal."
Copyright http://www.bierie.tk

Ik vind het heerlijk om te coden of iemand uit de brand te helpen als ze een probleem hebben met hun pc, maar alles begint een beetje verziekt te worden door de wekelijkse vergaderingen van een dag lang waar maar niks uitkomt.
De IT wereld moet weer worden zoals het ooit was denk ik, waar je als Techy deed waar je goed in was, je verders niks met sales targets had te maken en je kon rondlopen met je amiga shirt ipv een pak met stropdas

Profiel opgeheven.
  woensdag 10 juli 2002 @ 14:14:56 #54
17061 mvt
blame Canada
pi_4954866
quote:
Op woensdag 10 juli 2002 12:50 schreef Bierie het volgende:
De IT wereld moet weer worden zoals het ooit was denk ik, waar je als Techy deed waar je goed in was, je verders niks met sales targets had te maken en je kon rondlopen met je amiga shirt ipv een pak met stropdas
Volgens mij kan je dat deels vergeten, juist vanwege de professionalisering van de sector. De enige manier om de managersmentaliteit eruit te rammen is door mensen van de vloer door te laten groeien. Die hebben tenminste contact met het werk. Die managers kunnen dan altijd bijgestaan worden door professionele managers, maar daar heeft "de vloer" geen last van.
  woensdag 10 juli 2002 @ 14:19:29 #55
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_4954928
quote:
Die managers kunnen dan altijd bijgestaan worden door professionele managers
Ik vind dit eigenlijk juist de ideaalsituatie. Managers voegen wel degenlijk iets toe alleen is dat nu op de verkeerde manier. Maar met alleen techies is het ook niet alles. Als ertussen technische projectmanagers zouden zitten zou dat imho een enorme vooruitgang zijn. Professioneel en toch werkbaar.

Helaas is dit bij de meeste bedrijven tot nu toe een ilusie

edit: het punt is nu net dat de managers die er nu zijn niet managen maar commercieel uit hun nek kletsen

Vampire Romance O+
  donderdag 11 juli 2002 @ 05:29:27 #56
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_4964091
Ik kan me er ook wel in herkennen. Ik ben weliswaar student, maar ben over m'n toekomst aan het denken, aangezien ik daar nu een belangrijk fundament voor leg.

Na een jaar informatica gestudeerd te hebben (aan de Universiteit Twente), stap ik van die studie af. De inhoud kan me best boeien (men praat er echt zeker over interessante kwesties), en het niveau kan ik zeker aan, maar het werk dat ik er mee kan doen vind ik een slecht vooruitzicht: dat wordt iets tussen heel veel computerwerk en heel veel vergaderwerk in, en dat zie ik niet zo zitten. Bovendien is het wetenschappelijke stuk, wat ik zo leuk vindt, vrij weinig toe te passen.

Ik heb een half jaar als afwasser bij gewerkt, en (hoewel er wel echt zware dagen waren) ik vond het altijd een leuke baan. Heerlijk simpel, met wat verantwoordelijkheid, geweldige sfeer, en op die leeftijd een aantrekkelijk loon (f 10/uur netto, met vaak rustige uren)

Dat werk wil ik zeker niet de rest van m'n leven doen, te simpel, ik wil wel echt wat bereiken. Bovendien ben ik niet verschrikkelijk handig, hoewel ik altijd sta te springen om bij te leren als de mogelijkheid zich voordoet.

Wat ga ik volgend (studie)jaar doen? Psychologie (in Twente met een bedrijfs-psychologie tintje, niet zozeer psychiatrie). Na lang denken m'n keuze. Ten eerste een stuk zelfontplooing, maar vooral ook werken met mensen, waar het leven echt om draait ipv een één of ander subnetwerk-systeempje dat bepaalde sub-taken van een ontzettende logische rekensom overneemt. Bovendien is het heel breed inzetbaar, je kan er heel veel dingen mee doen. Ik wil er ook andere vaardigheden naast ontwikkelen, zoals affiniteit met informatica en bedrijfskunde, en ook lekker praktisch bezig zijn met motoren.

Ik hoop hiermee later met plezier te werken aan projecten, processen of individuele klanten waar ik echt voel dat ik iets verzet, dat ik mensen het leven/werk veraangenaam of verbeter. Een hoge management functie weet ik niet zo, ik zou mezelf dan eerder als adviseur/consultant zien. Meer to-the-point, minder rompslomp. 't kan ook een hele andere kant op: iets met reclame, marktonderzoek, mensen helpen hun geestelijke bende op een rijtje te zetten, of iets heel anders.

Mijn conclusie (en tip voor scholieren die hun studie nog uit moeten kiezen): ga niet enkel studeren wat je interesseert, maar bedenk wat voor werk je er concreet mee kan gaan doen en of dat je wel (10 jaar lang) bevalt. Is best moeilijk, ben er zelf ook na een half jaar studeren achter gekomen, maar zeker wel belangrijk.

Down[br]Under
pi_4977233
Wow... ik d8 dat ik de enige was die gewoon 'wat anders' wil. Ik ben ook al weer bijna 4 jaar IT'er (walgwoord), en ik heb het helemaal gehad. Ik heb in die paar jaar echt een hele negatieve kijk op computers, netwerken en ook de gebruikers gekregen. De ergste woorden in mijn leven zijn momenteel: "Heeeee, nu u hier toch bent...." en dan volgen de meest vage problemen...

Ik werk op zaterdag lekker zwart in en fotowinkel omdat ik veel weet van digitale camera's. Helaas willen ze me niet full-time en wit hebben, ze hebben al genoeg mensen. Maar ik vind het wereldwerk! Mensen komen binnen met geen flauw idee wat ze willen, en als ze weggaan heb ik ze wat basisbegrippen bijgebracht en waar ze op moeten letten bij aankoop. Of ze dan ook daadwerkelijk een camera meenemen zal mij eigenlijk een worst zijn, ik zie mezelf als adviseur, niet als verkoper. En ik ben de enige in de zaak die wat weet van windows pc's (de rest zijn computervegetariërs Apple-sukkels) en ik los door de telefoon zó mensen hun USB-problemen op.

Maar ik moet echt op zoek naar wat anders, ik ga geestelijk echt dood aan mijn normale baan....

pi_4979437
Wow, dit topic heeft heel wat losgemaakt.

Nu zal ik mijn bijdrage ook maar gaan leveren:
Ik heb nu pakweg 4 1/2 jaar in de IT gezeten en heb besloten om weer terug te gaan naar het lesgeven op IT gebied ("IT Trainer"), hetgeen wat ik als eerste heb gedaan.

Het hele detacheringswereldje is om te kotsen, nu het slecht gaat wordt je domweg als oud vuil langs de straat gezet (met andere woorden, het risico van leegloop willen ze niet meer nemen).

Het draait alleen om sales, kwaliteit boeit in het geheel niet en je ziet dat het niveau steeds verder omlaag gaat zowel qua kennis/ervaring als bedrijfscultuur.

Inderdaad al die ITIL/PRince II hotemetoten kunnen in werkelijkheid meestal *niets*, maar ze weten wel het management bij de klant omver te lullen.

Tsja professionalisering in de IT? Het is en blijft een lachertje, waar de klant net zo hard aan meewerkt.

Geef mij maar een functie waarin je direct feedback krijgt en waar je dankbaar werk doet.

pi_4986048
quote:
Op vrijdag 12 juli 2002 11:29 schreef drexciya het volgende:

Geef mij maar een functie waarin je direct feedback krijgt en waar je dankbaar werk doet.

de mindere goden stappen inderdaad over naar dit soort functies. Je maandelijkse "beloning" loopt daarom ook terug tot een schijntje van wat een goede consultant verdient.

Maar goed, je moet doen waar je jezelf lekker bij voelt.

Gisteren stonden we op rand van de afgrond, maar vandaag maken we een grote stap voorwaarts.
pi_4987451
quote:
Op donderdag 11 juli 2002 05:29 schreef MacBeth het volgende:
ga niet enkel studeren wat je interesseert, maar bedenk wat voor werk je er concreet mee kan gaan doen en of dat je wel (10 jaar lang) bevalt.
Dit zijn wijze woorden.
pi_5050836
quote:
Op vrijdag 12 juli 2002 20:00 schreef Strix-Nebulosa het volgende:

[..]

de mindere goden stappen inderdaad over naar dit soort functies. Je maandelijkse "beloning" loopt daarom ook terug tot een schijntje van wat een goede consultant verdient.

Maar goed, je moet doen waar je jezelf lekker bij voelt.

Dat "mindere goden" toontje vind ik wel erg triest, alsof consultants altijd van die hoogvliegers zijn.

Wat ik nu ga doen verdient bepaald niet slecht en ik betwijfel of eenieder het wel in zich heeft om IT Trainer te worden. Da's bepaald geen lichtzinnige of makkelijke functie.

Als je het goed wilt doen tenminste en dat is waar het eigenlijk allemaal om draait. Mijns inziens komt een heleboel onvrede voort uit het feit dat veel mensen in de IT (of andere branches) ondanks wanpresteren toch veel geld opstrijken of zelfs hogerop komen.

Daar komt ook al dat gescheld op managers en projectleiders vandaan, mensen die of niet goed hun waarde kunnen aantonen (anders ontstaat zo'n beeld niet) of daadwerkelijk slecht presteren. De waarheid ligt ergens in het midden heb ik de indruk.

donderdag 18 juli 2002 @ 16:52:49 #62
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_5065111
quote:

*Herkent* Ik heb jaren in de horeca gezeten. lichamelijk hartstikke zwaar maar zo veel meer lol gehad dan nu als "management assistent"

Daarom volg ik nu een cursus om een hondentrimsalon te beginnen, ms niet zoveel 'status' als dat ik nu heb, maar ben wel lekker zelfstandig en idd, ik doe liever iets concreets zonder de hele dag met van die 'blabla' figuren te maken te hebben, bah!!

Ik hoef mezelf niet meer zonodig te bewijzen ofzo, (ik weet zelf wel dat ik intelligent ben ) Laat mij maar gewoon lol in m'n leven hebben!!

Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_5074061
Probeer wat leven te scheppen in je huidige baan. Sla tijdens een saaie vergadering met je fuist op tafel en roep hard "En nou kappen met met die onzin." En vertel iedereen dat je doorhebt dat het eigenlijk nergens over gaat en dat ze alleen maar samen een spelletje spelen in hun dure pakken en grote bakken.
  vrijdag 19 juli 2002 @ 10:28:05 #64
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5074154
quote:
Op vrijdag 19 juli 2002 10:15 schreef Bose het volgende:
Probeer wat leven te scheppen in je huidige baan. Sla tijdens een saaie vergadering met je fuist op tafel en roep hard "En nou kappen met met die onzin." En vertel iedereen dat je doorhebt dat het eigenlijk nergens over gaat en dat ze alleen maar samen een spelletje spelen in hun dure pakken en grote bakken.
Dat heb ik al een paar keer gedaan, tot aan de directie aan toe.

Het resultaat was dat ik promotie kreeg omdat 'ik m'n bek tenminste open durfde te trekken tegen het management en de directie en niet zo'n scheinheil was... '

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 19 juli 2002 @ 11:37:39 #65
3967 Orac
So far so Good
pi_5074867
Ben blij dat het kaf van het koren nu eindelijk gescheiden wordt..Diegene die nu weg willen hadden uberhaupt nooit in moeten stappen..In mijn ogen zijn jullie diegene die er deels voor verantwoordlijk zijn dat het op het moment een pestzooi is met veel te veel mensen die met hun onkunde maar lopen te ouwehoeren op alles wat los en vast zit.
Vinden jullie het gek dat je het niet meer naar jullie zin hebben of op de bank zitten...

Realiteit is wat ik zie
  vrijdag 19 juli 2002 @ 11:46:35 #66
27908 DrPurno
Ich bin ein Fok!ker
pi_5074980
raar zijn jullie! Ik werk dus al sinds mijn 16e in de bouw en verdien daarmee net genoeg om mijn huis te betalen. Wil ik wat extra's dan moet ik naast de 55 uur door de week in het weekend bij gaan klussen bij vrienden en kennissen, waardoor ik nooit meer tijd heb om eens een hengeltje uit te gooien. Ik zou een moord doen voor een kantoorbaan met auto en telefoon. Nu werk ik 12 jaar in de bouw en heb ik al chronische rugklachten. Wel fijn is dat ik na twee jaar geld opzij leggen nu dit jaar twee weken naar een camping kan in frankrijk, lekker vakantie!
[url=http://www.dennie-christian.de][b]De enige echte! [/b][/url] /[i] "Er zijn drie soorten leugens: leugens, verdomde leugens en statistieken", wist de Britse politicus Benjamin Disraeli (1804 - 1881) [/i]
pi_5075021
quote:
Op vrijdag 19 juli 2002 11:37 schreef Orac het volgende:
Ben blij dat het kaf van het koren nu eindelijk gescheiden wordt..Diegene die nu weg willen hadden uberhaupt nooit in moeten stappen..In mijn ogen zijn jullie diegene die er deels voor verantwoordlijk zijn dat het op het moment een pestzooi is met veel te veel mensen die met hun onkunde maar lopen te ouwehoeren op alles wat los en vast zit.
Vinden jullie het gek dat je het niet meer naar jullie zin hebben of op de bank zitten...

pi_5075094
quote:
Op vrijdag 19 juli 2002 11:46 schreef DrPurno het volgende:
...
Idd Purno das pas een zware situatie. hf op je vakantie...
Stelletje watjes hiero...
  vrijdag 19 juli 2002 @ 11:58:56 #69
32577 FlyDude
Up and away!
pi_5075125
Tsja

Ik ben opgeleid als verkeersvlieger en zit nu op een kantoor schermvelden te beschrijven.

Van de relatief simpele wereld van de cockpit naar het flitsende IT-leven. Osama, bedankt.

Anyway, ik kan me dus wel wat bij dit gevoel voorstellen. Andere baan zoeken heeft meestal niet zo'n zin, want een kantoor blijft een kantoor. Heel veel mensen die op een kantoor zitten en daar geen voldoening bij hebben, berusten daar in en gaan hobby's doen.

Wat je natuurlijk ook kan doen is het gat in de markt vinden (niet die in Enschede) en voor jezelf beginnen. Dat schijnt wel veel voldoening te geven.

I am a driving God!
  donderdag 25 juli 2002 @ 01:07:08 #70
11921 megatron
Robot in disguise
pi_5141844
Ik werd helemaal GEK op kantoor, tenminste wel als dat 5 dagen per week moest. Omdat ik als bijbaan altijd veel schreef voor bladen (met name over film en internet) heb ik twee jaar nadat ik van het HBO kwam en fulltime werkte besloten om het anders aan te pakken: ik nam ontslag en begon voor mezelf.

Dat loopt niet over rozen. Ik verdiende rond de fl 3000,- per maand. Nu is dat pakweg 2/3 daarvan. Het blijkt een stuk moeilijk om opdrachtgevers te vinden dan ik dacht. Vroeger belden de mensen MIJ met klussen, tegenwoordig moet ik 'bedelbrieven' schrijven naar redacties en dat is erg naar. Als ze al reageren kun je net zo makkelijk een klote-opmerking krijgen. Tip: solliciteer nooit bij het NRC.

Nu werk ik dus ook 18 uur per week op een callcenter (van de Wegenwacht) voor bruto 8,30 per uur. Samen met mijn andere bijverdiensten (gelukkig heb ik 1 vaste, grote opdrachtgever en wat incidentele klussen ter waarde van zo'n 1500,- per maand) kan ik wel rondkomen, maar da's ook alleen maar omdat ik samenwoon.

Voor jezelf beginnen is in veel opzichten geweldig, maar bedenk goed dat je VEEL moeite moet doen om klanten te vinden. Helaas is dat mijn zwakke plek.

Dus eh... als er nog iemand een lijntje heeft bij een bladenmaker die tekstjes over Internet of films zoekt... als er werk uit voortkomt krijg je een royaal vindersloon! ;-)

It must be Thursday. I never could get the hang of Thursdays...
pi_5148587
Ik weet precies waar het over gaat. Ik ben ongeveer 15 jaar gelenden begonnen bij een klein koeriersbedrijfje. Dit werd al snel overgenomen door een grotere, en ging na 5 jaar falliet. Ben toen gaan werken bij de EMS (PTT post koerier) en de tent werd overgenomen door Tomorrow-Not Today (TNT. Hier werd ik gillend gek, want ik moest meer stilstaan dan rijden, de klanten bedriegen (Ja mevrouw, uw pakketje an best over 2 uur vanuit den Haag in zoetermeer zijn), Maar dit lukte door mismanagement van de planning totaal niet.
Ik ben toen voor mezelf begonnen en heb nu naast een inkomen ook veel voldoening van mijn werk. Dus misschien iets voor u, eigen zaak beginnen???
waar in de ontwikkeling van aap tot mens is de politie blijven steken.........?
pi_5151008
Ik werk in de semioverheid op de internetafdeling. Ik word helemaal schijtziek van die vreselijke bureaucratische papiermolen, de hol blatende managers zonder inhoudelijke kennis, maar die omdat ze de portemonnee in hun knuistjes houden zich WEL overal mee willen bemoeien, het loze kwaliteitssysteem dat meer tijd en moeite kost dan het uiteindelijk opbrengt en nauwelijks tot betere resultaten leidt, het enorme oerwoud aan commissies, werkgroepjes, productgroepen en andere hotemetoten waardoor alle vorm van initiatief vakkundig in de kiem gesmoord wordt, en de ellenlange hersenverwekende vergaderingen.

Ik heb dan het grote geluk dat ik op een jonge afdeling werk (gemiddelde leeftijd rond de 25-30) en ik relatief weinig met al dat geblaat te maken heb. Ik heb ook een vrij zelfstandige functie waardoor ik grotendeels mijn eigen gang kan gaan, me niet in pak hoef te hijsen en nog gewoon beoordeeld word op het eindresultaat (waar men in de regel hartstikke tevreden over is). Vergaderen hoef ik in de regel slechts 1 keer per week 1 a 1,5 uur en dat is wel te doen.

Op zich heb ik het dus zo slecht niet getroffen, zeker niet als ik het vergelijk met sommige collega's, de niet-programmeurs, die zich wel elke dag met hun ellebogen een weg moeten banen door de stinkende kleffe bureaucratie, en regelmatig vergadersessies van UREN hebben, maar toch begint het me flink de keel uit te hangen. Nou moet ik over een half jaartje toch weg want mijn functie wordt grotendeels weggesaneerd, of iig flink uitgekleed, en dus niet meer genoeg werk om 1 man full time aan het werk te houden.

Ik heb er lange tijd over gedacht om ook helemaal uit de it weg te gaan maar dat vind ik toch te zonde: het vakgebied op zich interesseert me gewoon te veel om het te verlaten. En ik heb de hoop nog niet opgegeven dat er nog informele leuke bedrijven zijn waar ik me gewoon lekker op mijn plek voel. Nu ben ik dus druk aan het solliciteren en hoop ik een baan te vinden bij een jong, relatief klein internetbedrijf met inspirerende klanten, waar ik gewoon mezelf kan zijn, beoordeeld word op mijn resultaten ipv hol geblaat, en gewoon in mijn t-shirtje kan verschijnen, en niet teveel gehinderd word door allerlei SPI, ITIL, ISO of andere keurslijven.

Unox, the worst operating system.
  vrijdag 26 juli 2002 @ 14:22:34 #73
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_5158211
Ik ben eigenlijk behoorlijk happy als IT'er. Ik zit wel lange dagen op kantoor maar ik heb relatief veel vrijheid, en het salaris is toch wel erg ok.

Volgens mij kun je het best bij een niet al te groot bedrijf zitten (man of 45 in mijn geval), dan heb je minder vergaderingen en minder specialisatie - en blijft het gevarieerd. Liefst met een solide core business natuurlijk, dan blijven de mensen relaxed. Beter geen Internetbedrijf want er moet natuurlijk wel gezond geld verdiend worden.

Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
  zondag 28 juli 2002 @ 00:34:01 #74
25410 YAZZz
"Off the Wall"
pi_5173969
quote:
Op vrijdag 26 juli 2002 14:22 schreef Vibromass het volgende:
want er moet natuurlijk wel gezond geld verdiend worden.
Hmm...en daar zit dan dus ook mijn probleem, alle verhalen zijn erg herkenbaar, geen uitdagingen of voldoening meer.
Probleem blijft echter wel dat je na een lange tijd een erg goed inkomen te hebben verdiend je daar ook je uitgavenpatroon op hebt aangepast. Ik ben zelf in de gelukkige positie dat ik een belastingvrij salaris geniet, het nadeel daarvan is dus wel dat ik vrij moeilijk iets anders kan gaan doen omdat ik dan meteen 50% belasting kan gaan betalen en ik ben dus bang dat een auto, telefoon en laptop daar niet echt veel aan gaan bijdragen.

Ik geef toe dat geld niet alles zou moeten betekenen in je leven maar als je een gezin te onderhouden hebt ga je toch ineens iets anders denken en ben je sneller geneigd om voor zekerheden voor je gezin te kiezen terwijl als je alleen zou zijn, je al 10 x was weggegaan om iets anders te doen.

Ik las ergens een stukje over een bouwvakker die al 12 jaar in de bouw werkte en nu al last had van rugklachten, en na 2 jaar sparen nu lekker naar Frankrijk op vakantie ging. Een hele berg respect voor hem. Bergen meer dan voor mezelf die 2/3 keer per jaar op vakantie kan maar voor het geld nog steeds iets doet wat ie eigenlijk misschien liever niet zou doen.

I am, and therefor I do exist !
pi_5174031
quote:
Op zondag 28 juli 2002 00:34 schreef YAZZz het volgende:

[..]

Hmm...en daar zit dan dus ook mijn probleem, alle verhalen zijn erg herkenbaar, geen uitdagingen of voldoening meer.
Probleem blijft echter wel dat je na een lange tijd een erg goed inkomen te hebben verdiend je daar ook je uitgavenpatroon op hebt aangepast. Ik ben zelf in de gelukkige positie dat ik een belastingvrij salaris geniet,

Handel je in drugs?
  zondag 28 juli 2002 @ 00:49:48 #76
25410 YAZZz
"Off the Wall"
pi_5174151
quote:
Op zondag 28 juli 2002 00:38 schreef Mikrozacht het volgende:

[..]

Handel je in drugs?

Nee, niet echt, ben ook niet crimineel maar werk voor een internationale diplomatieke club en ben daardoor niet belastingplichtig wbt. m´n salaris in dit land. (betaal overigens wel alle andere belastingen hoor )
Ben ook een telecom man en erg bekend met de pakken-cultuur en het urenlange vergaderen over niets.
Heb veel gereisd en gedaan maar heb 1 wens niet kunnen laten uitkomen in m´n leven en dat is werken voor een club zoals artsen zonder grenzen. Maar nu ik al een paar jaar een gezin heb, en de bijbehorende rommel zoals een eigen huis, 2 auto´s en een hond ben ik bang dat me dat niet erg snel gaat lukken.
I am, and therefor I do exist !
  zondag 28 juli 2002 @ 00:54:01 #77
20741 generalist
Watch me do it!
pi_5174200
MAN,.... ik maar denken dat iedereen in de IT z'n baan leuk vond

Ik ben nu vier jaar IT'er en werk al die tijd al bij banken. Het zijn net overheden... alleen hebben banken sloten met geld dat allemaal weg moet.

Ik zie dagelijks managers lullen-lullen-en.... lullen en zeiken over budget-cuts en bla-bla hier en daar. Maar als meneer eens in de serverruimte kijkt... "Ja, daar naast die nieuwe server,.... die doos daar ja." Staat dan nog FF een nieuwe machine met storage-array van anderhalf miljoen die meneer vorig jaar snel moest aanschaffen hè....

Geldsmijterij en stoer doen.

Ik heb gelukkig een vrij zelfstandige baan en sta bekend als jongste met de grote bek met technische kennis. Is wel leuk hoor, maar ik wil nou toch wel eens dat de boel gaat werken. Ik vind het niet erg om per week 50/60 uur te werken, maar niet voor een eikel van een manager die er vanuit gaat dat dat gebeurd...

Nee, ik ga binnenkort de boel maar eens opzeggen en gewoon een vliegtuigje pakken. Daar waar die landen gaat maar eens kijken of het leuk werken is (IT of misschien iets geheel anders)

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_5176291
quote:
Op zondag 28 juli 2002 00:54 schreef generalist het volgende:
MAN,.... ik maar denken dat iedereen in de IT z'n baan leuk vond
Er komt hier inderdaad een interessant beeld naar voren...

Enerzijds is er (o.a. hier op het Forum) veel opschepperij over Lease autos en hoge salarissen.
Anderzijds blijken er wel heel erg veel mensen geen plezier (meer) in hun werk te hebben

Zelf heb ik trouwens wel een leuke/ goede baan. Niet in de IT maar in de electrotechnische industrie

woensdag 31 juli 2002 @ 17:25:19 #79
4983 Northpole
IJs en IJskoud
pi_5218228
interessant topic
behalve een radicale ommezwaai moet het toch ook mogelijk zijn om binnen de IT-sector zelf je 'plekkie' te vinden. misschien op zoek gaan naar een baantje waar je meer creativiteit in kwijt kan? (onderzoek bijvoorbeeld voor de academici)
of bijvoorbeeld het 'mensen helpen' combineren met je IT-skills (softwareontwikkeling voor ziekenhuizen of iets met virtual reality om mensen van angsten af te helpen etc.). zo krijg je ook op een ander vlak voldoening in je werk.
  donderdag 1 augustus 2002 @ 09:33:16 #80
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_5226146
quote:
Op maandag 08 juli 2002 12:16 schreef MouseOver het volgende:

[..]

LOL

Dit herken ik wel !!! Hahahahah...

Dit is inderdaad een standaard vershcijnsel in de IT-wereld, toen ik nog bij Cap Gemini werkte op de eerste lijns in Nieuwegein moest iedereen in een pak naar de helpdesk komen, LOL. Interessant doen voor niks... !!!

...

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  donderdag 1 augustus 2002 @ 09:52:43 #81
15675 nossio
overtuigd satanist
pi_5226291
Zelf zit ik dus ook in de IT.
Waarschijnlijk zelf meer van gemaakt in m'n verbeelding dan het was.
Leek allemaal leuk en spannend,uitdagend bla bla bla
Ben nu redelijk omhoog gevallen,kan doen wat ik wil,wanneer ik wil of juist weer niet.
Geheel zelfstandig,eindverantwoordelijke,leidinggevend etc..
Financieel geweldig,secundair ook alles prima.
Dat is allemaal best leuk,maar toch heb ik van die periodes dat ik me oude baantje terug zou willen.
Werkte hiervoor in de haven als heftrukchauffeur,laden en lossen van containers,vrachtwagens.
De sfeer was heel anders,om over het werk nog maar te zwijgen.
Kwam toen echt dood thuis en had het idee dat ik wat gedaan had.
Nu heb ik van die dagen dat ik denk...Mijn god wat heb ik vandaag nou eigenlijk gedaan??

Leuk om te zien dat meer mensen dit soort dingen hebben,altijd leuker als er meerdere gekken rondlopen

[<knip Censuur op Fok!>]
pi_5232947
Ik ben een tijdje terug na 2,5 jaar in de IT ook wat anders gaan doen. Beviel best goed, maar toch had ik vaak meer lol in het vervangen van de filterrol van het koffiezet-apparaat. Hier was altijd veel waardering voor. Weinig anderen konden het en als het al lukte, dan was het gelijk weer naar huis om een schoon pak aan te trekken. Verder gaat zo´n kantoor mij gewoon vervelen. Iedere dag vaak weer hetzelfde. Ik ging steeds vaker op de klok kijken. Maar goed, salaris was niet slecht te noemen en aan elke dag kwam wel weer een eind, waarna we genoeg leuks konden doen.

Nu werk ik bij een klein productie bedrijf (technisch werkplek meubilair) als o.a. CAD-tekenaar, werkvoorbereider, inkoper. Ik maak 3D-tekeningen die bij offertes mee gaan, zodat de klant direct kan zien wat hij krijgt. En wordt het een order, dan maak ik de werkopdrachten en tekeningen voor de werkplaats. Om dit goed te kunnen doen heb ik veel contact met de klanten en kom ik vaak op locaties om dingen op te meten, aangezien we maatwerk verrichten. Leuke is dat we zeer interessante klanten hebben. Zo kom ik op plaatsen, waar je normaal gesproken nooit binnen zou komen. En ook de aansturing en begeleiding van de werkplaats is leuk. Verder koop ik de niet-standaard en maat-specifieke producten in. Op die manier zit er veel variatie in en verveelt het eigenlijk nooit. Helaas gaan de zaken de laatste tijd niet al te best en was er weining salarisverhoging. De vaste lasten stijgen uiteraard wel en ook de invoering van de euro doet mij weinig goed. Door dat het minder druk is, minder voldoening en wil je na je werk meer leuke dingen doen, zeker in het weekend.

Alles lijkt nu na 2 jaar wel omgedraaid. Wel een hoop lol, plezier en voldoening in m´n werk, maar daar buiten weinig centen om nog te doen en kopen wat ik zou willen (en waarschijnlijk had kunnen) doen en kopen.

De laatste tijd zit ik echt hard te denken wat nu te gaan doen. Na twee jaar geen vakantie en altijd maar bezuinigen, wil ik toch wel weer wat anders....

In het land der blinden is éénoog koning.
  donderdag 1 augustus 2002 @ 20:09:28 #83
11170 jerney
Een goedkoop avonturier
pi_5233023
En daarom ben ik gestopt met m'n suffe studies waar ik eigenlijk geen reet aan vond en studeer ik nu voor dierenartsassisiente paraveterinair
  vrijdag 2 augustus 2002 @ 09:32:02 #84
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_5238934
Ik ben voor tijdens m'n studie ook op zoek naar een low level baantje wat echt totaal niets met m'n toekomstige baan te maken heeft. Het bijbaantje verdient misschien niet zo heel veel (ws gewoon minimumjeugdloon), maar je bent tenminste bezig met iets heel anders. Het is toch een soort van afleiding..
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  vrijdag 2 augustus 2002 @ 10:01:40 #85
16495 Devnull
... sprakeloos ...
pi_5239132
quote:
Op maandag 08 juli 2002 12:38 schreef Vork het volgende:
Het lijkt een beetje op het gevoel waar ik al een itjdje mee rondloop.

Ik doe dus op een opleiding Multimedia Vormgeven, fijn, ik moet nog een jaar en dan is dat klaar, maar dan? Ik wil er eigenlijk helemaal geen werk in zoeken, ik wil niet de hele dag achter de computer zitten. Ik heb een jaar stagegelopen en ik ben het wereldje nu al meer dan zat.

Ik werk al 10 jaar professioneel in de Multimedia, en ik heb hetzelfde probleem als X-Ray. Ik heb de hele rit gedaan: Grafisch Lyceum, Video edit cursussen, 3d animatie training in Los Angeles, Flash cursussen, etc.

Maar ik wil nu echt 100% de muziek in, sinds een paar maanden doe ik het SAE (audio engineering), en ik heb na 10 jaar houseplaten maken eindelijk met "echte" muziek een opening in de USA, waar we (m'n band en ik) met 2 tracks op een verzamel cd komen. Ik vraag me dus nu echt af, waarom ik die 10 jaar aan multimedia-werk en training gedaan heb, en waarom ik niet gewoon de laatste 10 jaar meer geconcentreerd heb op de muziek.

Berichtje aan Vork: tenzij je tevreden bent met instap-baantjes, lage salarissen, en de hele dag websites bouwen, zou ik die Multimedia kant nog eens sterk overwegen.

De dienstverlenende sector gaat echt door een diep dal; bedrijven bezuinigen het eerst op de reclame, en dan zit je bij een reclamestudio/multimedia/webdesign toko echt niet op de goede plek, daar ben ik wel achter. Buiten het feit dat ik helemaal deze richting uit wil, ben ik ook al een tijdje op zoek naar een andere baan in deze richting, omdat je toch geld nodig hebt om van te leven, en ik het helemaal niet naar m'n zin heb waar ik nu werk.

Juist door m'n ervaring en diploma's ben ik nu gewoon te duur voor al die bureau's die nu (bijna) allemaal in het slop zitten. Tenzij ik voor een beginners-salaris ergens wil gaan werken, maar als dat het geval moet zijn, dan ga ik nog liever als geluidstechnicus bij 1 of ander geluidsverhuur bedrijf werken ... dat verdient doorgaans ook een stuk minder, maar dan doe ik nog wat leuks.

Sex met jezelf is in ieder geval sex met iemand die van je houdt.
pi_5435171
Grappig, een nicht van mij heeft economie aan de universiteit gestudeerd en afgemaakt. In het laatste jaar van haar studie is ze HBO voedingskunde (ofzoiets) gaan studeren omdat ze het niet leuk vond (en het perspectief na haar afstuderen zag er ook niet bijster interessant uit).

Uiteindelijk heeft ze het dus wel afgemaakt, is een jaar bij Cap Gemini gaan werken en weer vertrokken naar een andere baan (verdiende slecht en het werk was saai en zwaar). Nu is ze werkzaam bij een andere bedrijf, zelfde werk (financiele expert van een projectteam) verdient meer maar vind het werk nog steeds saai. Dus is ze alweer op zoek naar iets anders, ditmaal meer in de voedingskunde sector. Wat haar meer aanspreekt.

Je kan dus nog zoveel jaar gestudeerd hebben aan een universiteit en diploma's hebben, als het werk niet leuk is moet je gewoon iets doen wat je wel ligt.

Ok, ff iets anders:

Er zijn een aantal boeken die precies over dit onderwerp gaan: mensen met een baan die ze niet leuk vinden maar niet weten wat ze voor alternatieven ze hebben of het geld van deze goedbetaalde baan niet kunnen missen ivm hun hypotheek.

Verder gaat die boeken over mensen die jarenlang gestudeerd hebben voor een mooi papiertje, een goedbetaalde baan en veel geld hebben maar toch ongelukkiger zijn dan mensen met simpeler werk (zoals schoenmakers, geluidstechnici e.d).

Zijn conclusie hierover is dat je helemaal niet hoeft door
te studeren om gelukkig te zijn.

De auteur heet Robert Kiyosaki en zijn boekenserie heet Rich Dad. http://www.amazon.com/exec/obidos/search-handle-form/104-4730474-8892748

Beslist de moeite van het lezen waard voor iedereen die in deze tread.

Voor de mensen die voor zichzelf zijn begonnen of willen beginnen raad ik absoluut het boek E-Myth aan. Het gaat erover wat de valkuilen zijn bij een eigen onderneming en hoe je ervoor kan zorgen dat je bij de 20% zit die na vijf jaar nog bestaat. 4 op de 5 ondernemingen gaat binnen 5 jaar failliet

http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0887307280/qid=1029726781/sr=1-1/ref=sr_1_1/104-4730474-8892748

Knowing is not enough, we must apply
  maandag 25 november 2002 @ 03:33:08 #87
22259 Fogerty
slapende account
pi_6982369
quote:
Op dinsdag 9 juli 2002 14:49 schreef Fogerty het volgende:
Begon ook steeds meer te verlangen naar een 'dom' baantje in een winkel of op een kantoor, waar je om 5 uur de deur achter je dicht doet en dan kan het leuke leven beginnen, zeg maar. Toen ik lesgaf had ik gewoon geen energie over voor het 'leuke leven'. Maar ook bij mij leeft de angst dat er na een of twee jaar 'domme baantjes' toch iets gaat knagen.
Hier ga ik eens even op terugkomen
Want ik doe nu bijna drie maanden domme baantjes en ik heb er NU al genoeg van
Inderdaad, vanaf 17:00 ben ik bevrijd en zit mijn werk ook niet meer in mijn hoofd en bestaat het eigenlijk gewoon niet meer voor me. Maar overdag zit ik daar wel, zulk geestdodend werk te doen dat ik bijna in slaap val, ik word afgebekt door figuren die toevallig ooit afdelingshoofd zijn geworden en dus denken dat ze heel wat zijn, en het levert geen reet op. Het minimumloon is toch niet echt een vetpot

Ik hou het wel uit, door mijzelf te vertellen dat het maar voor even is en me absoluut niet betrokken te voelen bij het werk en dus mij nergens iets van aan te trekken en het als het ware glimlachend te observeren in de wetenschap dat ik straks toch weg ben en al die idioten er over een jaar nog zitten
maar het is toch niet alles, vooral niet omdat ik dit ging doen om te sparen voor een reis en het sparen met zo'n hongerloontje niet echt opschiet.

We houden het nog wel even vol hoor, maar ik kan alle idealisten in dit topic inmiddels wel vertellen dat 'dom werk' toch niet zo geweldig is als ik aanvankelijk dacht. Voor een maandje wel natuurlijk, maar daarna is het wel over

Hieperdepiep hoera!
  maandag 25 november 2002 @ 05:04:27 #88
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_6982442
Ik werk nu al bijna een jaar als intern koerier/chauffeur voor klein vracht op Schiphol via een uitzendburo en het bevalt me nog uitstekend. Fysiek is het zwaar, vooral ik nú pas wat merk van al die wisseldiensten; moeheid, moeite met tillen van niet al te zware spullen. Maar het is léuk werk. Collega's met verschillende achtergronden, je rijdt wat rond met superdure vliegtuigonderdelen zoals gegalvaniseerde schroefjes, afdichtingen, vliegtuigstoelen etc., flauwe grapjes en beledigingen door de portofoon aanhoren en zelf meedoen, lange nachtdiensten waar je je wat videofilms meebrengt om door te komen...

Dat was met die kantoorbaantjes als vormgever of ICT-groentje wel wat anders. Saaie vergaderingen waarin gesjeesde kantoorlieden met wollige nietszeggende begrippen aan kwamen zetten, van 9 tot 5 werken zodat je na verloop van tijd in een sleur terecht komt, verplichtingen zoals de vrijdagmiddag borrel en andere nepgezelligheid en wetende dat sommige collega's met ellebogen werken vanwege de carrièrekansen; nog meer verdienen door zo weinig mogelijk te doen.

Nadat m'n contract bij de laatste werkgever niet meer verlengd werd ben ik na een tijdje een totaal andere weg ingegaan, uitzendwerk verrichten. Met slechts Havo en een niet afgemaakte Mbo grafisch vormgeven kan je niet echt zomaar een bedrijf binnenstappen voor een baan dat anders is dan wat ik tot dan toe gedaan heb. Na hier en daar wat kleine tussenstoppen vond ik een koerriersbaantje op Schiphol, waar ik altijd al wel wilde werken, lekker dicht bij de vliegtuigen en de hectiek van de luchthaven. En dat doe ik nu nog steeds. En wat ik van sommige collega's hoor is dat wij een van de meest simpele chauffeursbaantjes hebben die er maar is. Zelfs 'echte' koerriers' hebben het nog moeilijker, wij doen scan in, rijden en scan uit en klaar. Af en toe wat papierwerk die we gelukkig alleen maar hoeven te ondertekenen of rond te brengen. En het verdiend goed voor een chauffeur, vooral met avond-, nacht en weekenddiensten. Of het nog steeds goed verdiend als ik concrete toekomstplannen heb (partner, eigen (huur)huis) weet ik niet. Ik maak me daar weinig druk om.

Zometeen een ochtenddienst, morgen een avond, dagje vrij (bijslapen) en daarna voor de rest van de week de nachtdienst in voor de harde pegels.

The Internets, I needs it..
pi_6986304
quote:
Op maandag 25 november 2002 05:04 schreef Dr_Crouton het volgende:
Dat was met die kantoorbaantjes als vormgever of ICT-groentje wel wat anders. Saaie vergaderingen waarin gesjeesde kantoorlieden met wollige nietszeggende begrippen aan kwamen zetten, van 9 tot 5 werken zodat je na verloop van tijd in een sleur terecht komt, verplichtingen zoals de vrijdagmiddag borrel en andere nepgezelligheid en wetende dat sommige collega's met ellebogen werken vanwege de carrièrekansen; nog meer verdienen door zo weinig mogelijk te doen.
Ik heb dus precies hetzelfde... Na een paar kantoorbaantjes als DTP-er begon het behoorlijk m'n neus uit te hangen. Van kwart voor 9 tot kwart over 5 doodstil achter een computer zitten, met een baan waar het creatieve pas loskomt als je flink wat promotie hebt gemaakt en er wat jaren op hebt zitten. Okay, er zullen vast wel wat bedrijfjes zijn waar je meteen aan een prachtige opdracht kan beginnen, maar dit was niet het enige probleem.

M'n laatste wergever was het ergst. Achter het bureau ging de tijd verschrikkelijk langzaam, na een poosje begon ik me erg te vervelen. Veel collega's waar ik niks mee had, de verplichte lunch met z'n allen, met de dagelijkse kaas, jam, bruin brood met pitjes en vieze worst , en natuurlijk elke vrijdag een borrel idd, waar niemand zin in had, behalve ik (tja... ) . Na 3 maanden had ik het wel gezien, maar alsnog m'n contract laten verlengen. In de volgende 3 maanden heb ik er goed over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat kantoorwerk echt niks voor mij is. Na het werk was ik lichamelijk superfit, maar bijna hersendood, en had nergens meer zin in. M'n contract werd niet verlengd. Nu heb ik wel een diploma dtp-er/vormgever, maar op het moment ga ik er niks meer mee doen. Ik heb me ook bij schiphol opgegeven, maar dan als Security medewerker. Ben aangenomen en nu checken ze m'n achtergrond, en als dat goed doorkomt dan mag ik binnenkort beginnen... Misschien vind ik die baan helemaal niks, maar goed, ik probeer tenminste iets anders, op zich lijkt het me best leuk om te doen, dus wie weet. Het salaris is ongeveer hetzelfde als wat ik eerst verdiende, en dan komen er idd nog bonussen bij van s'nachts werken enzo... ben dus erg benieuwd of dit 'het' is.

maandag 25 november 2002 @ 13:44:10 #90
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_6986392
* Jojogirl heeft een universitaire studie gedaan (Biofarmaceutische Wetenschappen) en heeft heel lang gedacht dat ze AIO wilde worden.

Maar terwijl ik op zoek was naar die promotieplaats, kreeg ik steeds meer het gevoel da dat dus niet was wat ik wilde. De concurrentiestrijd tussen AIO's is groot, het dagelijkse gevecht om de artikelen en impactfactoren is niks voor mij.

* Jojogirl gaat dus nu maar weer 3 maanden voor het uitzendburo werken en ondertussen op zoek naar een baan als analist. Wel lekker in het lab werken, maar niet de "lasten" van het AIO-bestaan.

maandag 25 november 2002 @ 13:50:11 #91
22259 Fogerty
slapende account
pi_6986506
quote:
Op maandag 25 november 2002 13:44 schreef Jojogirl het volgende:
Maar terwijl ik op zoek was naar die promotieplaats, kreeg ik steeds meer het gevoel da dat dus niet was wat ik wilde. De concurrentiestrijd tussen AIO's is groot, het dagelijkse gevecht om de artikelen en impactfactoren is niks voor mij.
Precies hetzelfde verhaal hier. Als 'hoger' werk gepaard gaat met ellebogen- en reetliktoestanden kan ik van tevoren al wel voorspellen dat ik eraan onderdoor ga. En hoewel het vast niet voor elke AIOplaats hoeft te gelden, geldt het in mijn te kleine vakwereldje zeer zeker wel.

Maar nu wat anders, iemand schreef:
"Achter het bureau ging de tijd verschrikkelijk langzaam, na een poosje begon ik me erg te vervelen. Veel collega's waar ik niks mee had, de verplichte lunch met z'n allen,
[...]
Na het werk was ik lichamelijk superfit, maar bijna hersendood, en had nergens meer zin in."

Ik weet niet of dit bedoeld was om de topicstarter bij te vallen in zijn klaagzang over 'hoger' werk, maar als ik lees dat de tijd zo langzaam gaat en je zo hersendood raakt denk ik persoonlijk niet aan 'hoger' werk. Of is dit topic nu een klaagtopic over kantoorbanen geworden? (waar ik mij dan van harte bij wil aansluiten )
Ikzelf zou graag nog wat meer ervaringen lezen van mensen die niet zozeer een kantoorbaan achter zich hebben gelaten, maar die worstelen met de keuze verantwoordelijk en veeleisend werk of 'dom' werk. (zoals ik nu)

Hieperdepiep hoera!
pi_6987237
quote:
Ik weet niet of dit bedoeld was om de topicstarter bij te vallen in zijn klaagzang over 'hoger' werk, maar als ik lees dat de tijd zo langzaam gaat en je zo hersendood raakt denk ik persoonlijk niet aan 'hoger' werk. Of is dit topic nu een klaagtopic over kantoorbanen geworden? (waar ik mij dan van harte bij wil aansluiten )
Wat ik deed is nou niet echt hoger opgeleid werk.. Mijn dtp / vormgever diploma is van MBO niveau. Maar het werk wordt vaak wel gezien als 'hoger' werk dan wat ik nu ga doen. Misschien is het dat wel, misschien ook niet, dat kan ik pas over een paar maanden zeggen denk ik.

Ik had trouwens wel wat te doen hoor achter het bureau, ook wel eens stress tijdens drukke dagen, maar het werk zelf werd op den duur geestdodend, ook de hele sfeer daar (en bij m'n vorige werkgevers hetzelfde). Voor mij is het meer een klaagtopic over mijn kantoorbanen.

Ik kan je in ieder geval niks vertellen over mijn baantje als tandarts waar ik geen zin meer in had en maar bouwvakker ben geworden..

maandag 25 november 2002 @ 14:39:56 #93
3878 Vork
Manisch creatief
pi_6987359
quote:
Op vrijdag 2 augustus 2002 10:01 schreef Devnull het volgende:
Berichtje aan Vork: tenzij je tevreden bent met instap-baantjes, lage salarissen, en de hele dag websites bouwen, zou ik die Multimedia kant nog eens sterk overwegen.
Nee, ik weet nu zeker dat het niet is wat ik wil, maar ik maak mijn opleiding af, haal een diploma en ga daarna een fijne HBO opleiding doen wat ik wel echt leuk vind. Ik heb al wat opties gezien, maar beslissen doe ik pas over anderhalf jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')