abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103921390
We gaan zeer binnenkort over van een 5x3 naar een vijfploegendienst (DDMMNNVVVV), heel mooi allemaal, liever vandaag nog dan morgen maar ze reppen over 26 terugkomdagen. Dus terugkomen op je vrije dag om aanvullende werkzaamheden te doen buiten de productie om.

We hebben dus 36 cycli`s van 10 dagen waarvan we er dus 26 terug zouden moeten komen, dus 2/3 van je `weekenden` gaat nog eens een dag af om terug te komen.

Wie werken er in een vijfpoegendienst, met name het 222 systeem, en hebben te maken met die zogenaamde terugkomdagen? Er moet nog onderhandeld worden over de ploegentoeslag en de hoeveelheid terugkomdagen dus het aantal zal uiteindelijk wel omlaag gaan, maar ik vind de inzet al heel erg hoog.

Dus hoeveel terugkomdagen heb jij als je in de vijfploegndienst werkt, en wat is je toeslag.
pi_103921752
Werkte een tijd terug in vijf ploegen(vroeg, vroeg, laat, laat, nacht nacht, vrij(4x). Terugkomdagen?? Nog nooit van gehoord...(toeslag was volgens mij een kleine 30%)
pi_103934226
Uuuh, ik ken die constructie ook (DDMMNNVVVV) maar van die terugkomdagen heb ik ook niet gehoord hoor. Vooruit, je moet wel is een keer extra overwerken in die vrije dagen, maar niet structureel..
  donderdag 3 november 2011 @ 21:50:00 #4
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_103934578
Bij ons wordt ook in 5 ploegen gewerkt, maar geen terugkomdagen. Ken het ook niet. Vind het een beetje vreemd nog bovenop je ploegen?
Bij ons is 28% ploegentoeslag.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_103935237
Vriendlief werkt ook in de ploegendienst en heeft zo'n 30-33% toeslag (weet het precieze percentage niet) en heeft geen terugkomdagen. Ik heb zelf ook een aantal jaren in de ploegendienst gewerkt en heb er ook nog nooit van gehoord. Lijkt me best wel zuur!

Overigens is cycli al het meervoud van cyclus, dus je hoeft geen " 's" te gebruiken bij cycli ;)
pi_103936659
Ze doen er bij ons alsof dat de normaalste zaak van de wereld is en de hoogte van de ploegenstoeslag willen ze niets over loslaten, moet nog berekend worden. Ja... maar die 26 hebben ze zeker uit de lucht gegerepen omdat het zo`n mooi getal is......

Maar goed, we hebben weer wat om over te dimdammen en dat vind ik wel weer leuk :p
  donderdag 3 november 2011 @ 22:26:42 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_103936939
Ga eens rekenen hoeveel uur je werkweek is als je die terugkomdagen niet meerekent? Volgens mij zit je dan op een 33 urige werkweek. De terugkomdagen zijn er dus om je aantal te werken uren op peil te houden lijkt mij.

Want dan kom je op iets van 37/38 wat al aannemelijker klinkt (je hebt niet echt 36 cycli want een jaar heeft geen 360 dagen).
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_103936993
Zijn die 26 niet het maximum wat wettelijk toegestaan is als je de arbeidstijd gaat doorrekenen?
  donderdag 3 november 2011 @ 22:33:41 #9
206580 Luxuria
pi_103937438
quote:
2s.gif Op donderdag 3 november 2011 22:26 schreef Dagonet het volgende:
Ga eens rekenen hoeveel uur je werkweek is als je die terugkomdagen niet meerekent? Volgens mij zit je dan op een 33 urige werkweek. De terugkomdagen zijn er dus om je aantal te werken uren op peil te houden lijkt mij.

Want dan kom je op iets van 37/38 wat al aannemelijker klinkt (je hebt niet echt 36 cycli want een jaar heeft geen 360 dagen).
Daarvoor werk je wel vaak in de weekenden.
  donderdag 3 november 2011 @ 22:39:15 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_103937847
quote:
1s.gif Op donderdag 3 november 2011 22:33 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Daarvoor werk je wel vaak in de weekenden.
Ja en? Dat krijg je gecompenseerd in je toeslag. Bij ons bestaat die toeslag voor de helft uit salaris en de helft uit vrije tijd en die toeslag is niet zuinig.

Feestdagen werk je ook natuurlijk.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_103938234
Ok, op dit moment werken we met het huidige 5x3 rooster 40 uur per week.

Toen ik hier kwam werken in 2008 liepen we 7x2 met drie ploegen van 6 man ex ploegchef.

In oktober 2009 hadden we een reorganisatie en gingen door met 5x2 met 6 man in twee ploegen
Die mensen werden vrijdags uitgebonjourd en die maandag daar op werden we in een 7x3 rooster geduwd, want het trok ineens aan en die reorganisatie kun je natuurlijk niet meer terug draaien. Dat was binnen een week bekend en uitgevoerd.

Hoppetee, uitzendkrachtjes der bij en na een paar wisseligen tussen 7x3, 5x2 en nu een 5x3 (allemaal steeds hals over de kop veranderd) is eindelijk het hoge woord der uit: we gaan volcontinu vijfploegendienst draaien. Maarr met 26 terugkomdagen is hun bod.

Sodemieter op, we hebben al genoeg lopen kutten, geef ons nu eindeljik maar eens iets wat iedereen wil, gewoon een vijfploegendienst zonder extra gezeik en concessies, dan hebben ze iedereen van de productie aan boord!
  donderdag 3 november 2011 @ 22:49:44 #12
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_103938612
Nou ja, dan moet je met een tegenbod komen, een oplossing waarin de volcontinu dienst gewaarborgd is, dat voldoet aan de wettelijke rustnormen en rekening houdend met minimale bezetting, verlof en ziekte.
Stel daar een realistisch percentage bij (rond de 30%) en geef dat aan ze.

Sowieso is het 6 dagen achtereen met vier dagen daarna rust zwaar.
  donderdag 3 november 2011 @ 22:50:42 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_103938683
Het klinkt trouwens niet als een organisatie waar ik gelukkig zou worden trouwens. :').
pi_103939114
@ Dagonet, wat hebben jullie dan voor systeem en hoe hoog is die ploegen toeslag?

Ik vind 7 dagen achter elkaar opkomen wel aardig pittig, zeker als het 2/3e van je cycli (zonder `s :p) betreft. Het is wel even bijna een maand wat er bij opkomt, en ze moeten er wel voor zorgen dat hun medewerkers blijven, er zijn al diverse mensen weggegaan of bezig met solliciteren omdat de werkdruk te hoog ligt icm met dit klote 5x3 rooster, maak dan het nieuwe volcontinurooster dan aantrekkelijker!

Zeker , nu zou het dan 37uur gemiddeld worden, da`s minder dan wat we nu draaien, maar wie merkt dat nu als je 7 dagen achter elkaar moet opkomen?
  donderdag 3 november 2011 @ 23:08:48 #15
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_103939903
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 22:57 schreef Ariedz het volgende:
@ Dagonet, wat hebben jullie dan voor systeem en hoe hoog is die ploegen toeslag?

Ik vind 7 dagen achter elkaar opkomen wel aardig pittig, zeker als het 2/3e van je cycli (zonder `s :p) betreft. Het is wel even bijna een maand wat er bij opkomt, en ze moeten er wel voor zorgen dat hun medewerkers blijven, er zijn al diverse mensen weggegaan of bezig met solliciteren omdat de werkdruk te hoog ligt icm met dit klote 5x3 rooster, maak dan het nieuwe volcontinurooster dan aantrekkelijker!

Zeker , nu zou het dan 37uur gemiddeld worden, da`s minder dan wat we nu draaien, maar wie merkt dat nu als je 7 dagen achter elkaar moet opkomen?
Op dit moment draait hier een individueel rooster zodat er geen vaste ploegen zijn.
Drie nachtdiensten gevolgd door drie roostervrije dagen en dan nog wat avond- en dagdiensten.
Dit is bijv. één persoon voor de hele maand november en december
v,v,v,d,d,a,a,a,v,n,n,n,v,v,v,d,d,d,a,v,v,n,n,n,v,v,v,d,d,a,a,a,v,n,n,n,v,v,v,d,d,a,a,a,v,a,a,a,v,v,v,d,d,a,a,a,v,n,n,n,v

Er wordt natuurlijk ook onderling veel geruild en dat is prima zolang ze maar niet onder de minimale bezetting komen. Toeslagen zijn iets van 18% geld en 18% verlof. Met atv en je normale verlof erbij kom je al snel op een dag of 60 geloof ik.
pi_103940076
@ Dagonet, met die organisatie valt het verder wel mee, ik heb het er prima naar mijn zin, we zijn een klein bedrijf waar het in 2009 erg slecht mee ging en dat gehannes met die verschillende ploegenroosters vind ik wel begrijpelijk.

Nu gaat het beter dan ooit en we krijgen door het wegvallen van concurrenten en innovaties die afgelopen jaren zijn ontwikkeld en die nu op de markt gekomen zijn steeds meer en grotere klanten binnen. Dus wat is het probleem? Het bedrijf is ontzettend oud, rijk en wordt nog steeds rijker :)
pi_103944650
quote:
14s.gif Op donderdag 3 november 2011 17:53 schreef Ariedz het volgende:
We gaan zeer binnenkort over van een 5x3 naar een vijfploegendienst (DDMMNNVVVV), heel mooi allemaal, liever vandaag nog dan morgen maar ze reppen over 26 terugkomdagen. Dus terugkomen op je vrije dag om aanvullende werkzaamheden te doen buiten de productie om.

We hebben dus 36 cycli`s van 10 dagen waarvan we er dus 26 terug zouden moeten komen, dus 2/3 van je `weekenden` gaat nog eens een dag af om terug te komen.

Wie werken er in een vijfpoegendienst, met name het 222 systeem, en hebben te maken met die zogenaamde terugkomdagen? Er moet nog onderhandeld worden over de ploegentoeslag en de hoeveelheid terugkomdagen dus het aantal zal uiteindelijk wel omlaag gaan, maar ik vind de inzet al heel erg hoog.

Dus hoeveel terugkomdagen heb jij als je in de vijfploegendienst werkt, en wat is je toeslag.
wij werken momenteel ook in een 222 dienst met 5 man...er is een persoon die in moet springen bij ziekte en zo maar dat loopt niet soepel
ze hebben het mi te krap berekend, en dat gaat komend jaar met de vakanties helemaal fout

als iedereen op 2 weken vakantie gaat, mis je al bijna twee maanden eeen fulltimer

en idd de manager loopt te zeiken dat we eigenlijk te weinig werken -gemiddeld 33.4 uur/week ipv 40, maar ze hebben wel het rooster zo geaccepteerd

alleen nu er iemand het ziekenhuis in moet loopt het vast en begint hij te zeiken dat we het zelf moeten oplossen omdat we eigenlijk te weing uren werken

kortom dit wordt nog leuk
  vrijdag 4 november 2011 @ 09:18:27 #18
206580 Luxuria
pi_103947969
Bij ons gaan ze tijdens de zomervakantie een aantal weken terug naar 3 ploegen, anders is het ook bijna niet te doen.
pi_103948183
Wij hebben een vijfploegendienst (ik werk gewoon dagdienst). dat is OOMMNNVVVV. Dat komt effectief neer op rond de 34 uren effectief per week. Ploegen medewerkers krijgen 32% ploegentoeslag.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_103965959
Ik heb ook 3,5 jaar in 5 ploegen gedraaid oommnnvvvv. Daarna de laan uitgestuurd ivm reorganisatie (terug naar 3 ploegen).
Een jaar later belde de directeur op of ik teug wilde komen aangezien ze weer terug gingen naar de 5 ploegen.
Ik heb vriendelijk bedankt.
Only skydivers know why the birds sing....
They sing because they don't have to pack
pi_104022717
Terugkomstdagen zijn vrij normaal in de continudienst. Bij mijn vorige werkgever had ik er 6 en momenteel 4. Vrienden van mij die werkzaam zijn bij andere bedrijven hebben ook een stuk of 4 opkomstdagen. Er zijn inderdaad ook werkgevers waarbij je geen opkomstdagen hebt. Waarschijnlijk zijn deze dan op een andere manier gecompenseerd.

Met behulp van de opkomstdagen worden de arbeidstijd iets verlengd omdat je met een 222 rooster maar 33,6 uur werkt.

Van 26 opkomstdagen heb ik echter nog nooit gehoord en kan volgens mij niet kloppen. Het lijkt mij eerder dat het hier om het aantal vrije dagen gaat. Bij 26 opkomstdagen wil dat dus zeggen dat je in ongeveer 2/3 van je vrije weekenden een dag moet terugkomen.

Ik zou nogeens navragen of die 26 dagen echt opkomstdagen zijn. Zo ja dan zullen ze je of heel veel moeten betalen ivm de extra werktijd en gebroken weekenden.
pi_104024980
quote:
0s.gif Op donderdag 3 november 2011 21:44 schreef silliegirl het volgende:
Uuuh, ik ken die constructie ook (DDMMNNVVVV) maar van die terugkomdagen heb ik ook niet gehoord hoor. Vooruit, je moet wel is een keer extra overwerken in die vrije dagen, maar niet structureel..
Ik corrigeer mezelf even: in de constructie zoals ik hem ken, werden er met 9 uurs diensten ipv 8 uursdiensten gewerkt. Zo compenseer je weer wat uren op fulltime basis, waardoor die terugkom dagen niet nodig waren.
pi_104038269
Bedankt voor de reactie`s allemaal, het is in ieder geval duidelijk dat de meesten niet van terugkomdagen gehoord hebben en als ze er wearen dat het er meestal niet meer dan 4 tot 6 zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')