abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 22:28:56 #1
304381 Loll
recommender bij BIC=goedkoop
pi_103689406
Hoi ik heb thuis een hele zooi met 5MM LED(alle kleuren) liggen en wil daar eigenlijk wat mee doen weet iemand een leuk project wat ik met mijn 15 jarige pgb maat (met niveau van "normaal" 15 jarige kind) kan doen. Moet wel in jip en janneke taal staan want erg technisch zijn we beiden niet. De onderdelen zijn geen bezwaar zolang het maar te krijgen is bij elektronica zaak. Ik heb al wat gezocht op google maar vond niet wat ik wou hebben -O-
BAM dit is 3KB
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 22:44:05 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_103690067
Ik heb een tijdje geleden in mijn studententijd een grote VU meter gebouwd met bierflesjes :) .
Heeft nooit gewerkt, maar dat kwam doordat er ergens een ledje verkeerd om zat :P .

Wat je nodig hebt is een VU-meter printje (ff zoeken op internet), wat IC'tjes, weerstandjes e.d. (staat vaak wel vermeld bij het printje wat je nodig hebt aan onderdeeltjes), ledjes, een boekenplank en (lege) flesjes.
En natuurlijk een soldeerbout, een hoop kabel, tin en een vaste hand :P .

Als dat te moeilijk is zou ik het houden bij een soort van lamp gebouwd uit ledjes. Is een hoop werk, maar is niet meer dan ledjes aan elkaar solderen en op een voeding aansluiten.
pi_103691499
Twee koperdraden, 1 voor de anodes en 1 voor de cathodes in een vorm buigen en parallel solderen. Zo heb ik pas nog een kerstboom gemaakt, met een USB-aansluiting (groen, blauw of wit doet het prima op 5V, een weerstandje is niet per se nodig).

http://led.linear1.org/led.wiz

Dit is een handige site voor een schakeldiagram.

Of een CD-rom, gaatjes erin boren waar je de ledjes doorheen steekt en aan de onderkant aan elkaar solderen.

Maar dan mooier afgewerkt.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_103691858
quote:
14s.gif [b]Op vrijdag 28 oktober 2011 23:18 schreef [url=http://forum.fok.nl/user/profile Zo heb ik pas nog een kerstboom gemaakt, met een USB-aansluiting (groen, blauw of wit doet het prima op 5V, een weerstandje is niet per se nodig).

Een weerstandje is bij leds dus wel nodig
pi_103691933
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 23:25 schreef kloas_wokkel het volgende:

[..]

Een weerstandje is bij leds dus wel nodig
Nog nooit gebruikt en bij 5v is er nog nooit een stukgegaan bij mij. Al sluit ik geen rode of gele aan vanwege het lagere voltage, maar de >3V leds gaan prima hier op USB

http://www.metacafe.com/w(...)_night_light_part_1/

Dit is ook een leuk project trouwens.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
pi_103692042
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 23:27 schreef 08gnoT. het volgende:

[..]

Nog nooit gebruikt en bij 5v is er nog nooit een stukgegaan bij mij. Al sluit ik geen rode of gele aan vanwege het lagere voltage, maar de >3V leds gaan prima hier op USB

Altijd een weerstand gebruiken of een stroombron.

Zoiets niet iets voor de TS ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')