Origineel topic: ''Vrienden'' die zeuren om 2 euroquote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:28 schreef Anno2012 het volgende:
Afgelopen weekend met wat ''vrienden'' een terasje gaan pakken.
Hele avond daar gedronken bij het caffee, kwam de rekening. iets van 68,20 euro dacht ik. Nou, zou je denken van iedereen betaald gewoon 20 euro. Niks aan de hand. Dat gebeurde ook. Maar vervolgens kwam de hele discussie bij ze, we moeten wel die 1,80 terug krijgen.
Ik als enige weer plijten om dat gewoon als fooi te geven,is wel zo netjes,en vooral als je goed behandeld en tevreden bent over de service.
Maar nee, ze gaan 1,80 terug vragen aan de desbetreffende ober. . . . . . .
Nou, daar zat ik dan, als ik door de grond kon zakken,dan had ik dat gedaan. Dan schaam je je toch kapot als je daarover gaat zeuren![]()
Ja,ik moet echt nieuwe vrienden gaan zoeken
Game on!quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:31 schreef Flixxy het volgende:
Na 3 jaar (fulltime) in de horeca gewerkt te hebben wil ik er wel even iets over kwijt.
Het loon in de horeca is kut. Ja, het is minimum, maar dat is nog steeds een magere 700/800 euro voor fulltime werk. Onregelmatige uren (zonder toeslag), vrijwel alle feestdagen werken, lange dagen.
Ik verwacht geen fooi als ik je weinig aandacht gegeven heb, maar als ik de hele avond goed voor je ben geweest, mag daar ook wel iets tegenover staan om te compenseren voor het (relatief) harde werken.
Natuurlijk zijn er ICT FOKkers die claimen dat horeca niet hard werken is, ik vraag ze een weekje mee te draaien in de zomer op het terras. Dat is iedere dag minimaal 12 uur rennen, 15 minuten eten als je geluk hebt (meestal na werk pas), 5 dagen achter elkaar, en dit alles in een brandend zonnetje met een graad of 30.
Zonder fooien zouden weinig mensen het werk nog doen, en krijg je een degradatie van het werkend personeel. In de loop van tijd krijg je dus je biertje van een zwetende behaarde import-Nederlander die gebrekkig Nederlands praat, want dat zijn dan nog de enige die onder deze omstandigheden willen werken. Geloof me, op dat punt had je graag 20 cent extra gegeven voor je biertje om een enthousiaste Hollandsche (dame) aan je tafel te hebben.
Ik doe inmiddels ander werk. Werk vrijwel alleen overdag, zit de halve dag, krijg toeslagen voor snachts en feestdagen werken, krijg bijna 2x zoveel betaald als horeca en het werk zelf is minder intensief. Ook dit valt onder (diplomaloos) studentenwerk.
maar deze wel.quote:
quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:40 schreef wise het volgende:
ben meestal 20 tot 25 euro kwijt op een terras. En dan geef ik 2 tot 4 euro fooi.
Kleine moeite.
Mensen die moeilijk gaan lopen doen om amper 2 euro![]()
de mensen die "huilen" doen dat omdat menige fokker of mens geen idee heeft hoe hard het werken is in de horeca. De fokker of ontwettende doen juist neerslachtig tegen over deze baan.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:45 schreef Agiath het volgende:
Al die mensen die huilen dat het werk zo zwaar is.
Zoek dan een fatsoenlijke bijbaan in plaats van veredelde slaaf te spelen
Ja, inderdaad. Dat iedereen het geld voor zijn eten/drinken in legt en er vervolgens toch te weinig ligt zomaar...quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:49 schreef Niltag het volgende:
Als je met een grote groep bent en iedereen betaalt gewoon zijn deel. Dan zijn er de goeierikken die dan meteen wat fooi inleggen. Als er dan, als iedereen heeft ingelegd, nog niet eens genoeg ligt voor het eindbedrag :/. Daar wordt ik pas moe van. Heb zelfs eens met iemand aan tafel gezeten die zag dat er iets teveel lag (fooi) en dat vervolgens gewoon in eigen zak stak.
Vind dit wel een beetje vreemd. Er zijn zat 'zware' bijbaantjes. In de supermarkt moet je ook een bepaald aantal dozen vullen en in de tuinbouw sta je ook om 4 uur op een veldje zware arbeid te verrichten. Deze mensen verdienen net zo goed het minimumloon en komen op een zaterdag niet met 100-150 euro fooi thuis. Daarnaast kost bier in de lokale kroeg nu zo'n 2,50. Die kroegeigenaren lachen gewoon in het vuistje want ze verdienen nog steeds bakken met geld.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:48 schreef wise het volgende:
[..]
de mensen die "huilen" doen dat omdat menige fokker of mens geen idee heeft hoe hard het werken is in de horeca. De fokker of ontwettende doen juist neerslachtig tegen over deze baan.
Zelfde geldt ook voor de kinderopvang. Lijkt simpel, maar tis gewoon een hele zware dagtaak
Of dat iedereen in legt en 1 iemand wacht tot iedereen zijn geld heeft ingelegd en vervolgens nog erbij doet om de rekening volledig te betalen. Iedereen legt altijd wel wat te veel neer (mooi afronden, fooi, etc) en vervolgens legt die laatste alleen het bedrag bij waardoor de rekening exact uit komtquote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:49 schreef Niltag het volgende:
Als je met een grote groep bent en iedereen betaalt gewoon zijn deel. Dan zijn er de goeierikken die dan meteen wat fooi inleggen. Als er dan, als iedereen heeft ingelegd, nog niet eens genoeg ligt voor het eindbedrag :/. Daar wordt ik pas moe van. Heb zelfs eens met iemand aan tafel gezeten die zag dat er iets teveel lag (fooi) en dat vervolgens gewoon in eigen zak stak.
Hoe lang zit jij er dan? Tel eens een ober welke 5 van zo'n tafels heeft en er dan 5 keer iemand ziet komen en gaan. 25x2=50,- Als een ober er werkt heeft hij makkelijk 1000,- extra in een maand. Dus 5% is meer dan genoeg. We zijn wel Nederlanders ja.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:40 schreef wise het volgende:
ben meestal 20 tot 25 euro kwijt op een terras. En dan geef ik 2 tot 4 euro fooi.
Kleine moeite.
Mensen die moeilijk gaan lopen doen om amper 2 euro![]()
meestal een uurtje of 3 a 4quote:
zal best, maar het gaat nu over de horecaquote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:55 schreef Niltag het volgende:
[..]
Vind dit wel een beetje vreemd. Er zijn zat 'zware' bijbaantjes. In de supermarkt moet je ook een bepaald aantal dozen vullen en in de tuinbouw sta je ook om 4 uur op een veldje zware arbeid te verrichten. Deze mensen verdienen net zo goed het minimumloon en komen op een zaterdag niet met 100-150 euro fooi thuis. Daarnaast kost bier in de lokale kroeg nu zo'n 2,50. Die kroegeigenaren lachen gewoon in het vuistje want ze verdienen nog steeds bakken met geld.
Wie gaat jou dan voortaan je biertje tappen? Zoals ik al zei, gaat de kwaliteit van het personeel daardoor drastisch omlaag.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 10:45 schreef Agiath het volgende:
Al die mensen die huilen dat het werk zo zwaar is.
Zoek dan een fatsoenlijke bijbaan in plaats van veredelde slaaf te spelen
Zolang er nog ruimte is voor discussie en niet het standaard bash/slowchat verhaal gaat worden kan het wel.quote:
Ik stoor me meer aan het feit dat mensen hele verhalen houden hoe zwaar het allemaal wel niet is. Dat weet je in de horeca. Ik weet het ook uit ervaring. Maar ga dat niet als excuus gebruiken om fooi te vangen, dat vind ik wat krom.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 11:01 schreef Flixxy het volgende:
[..]
Wie gaat jou dan voortaan je biertje tappen? Zoals ik al zei, gaat de kwaliteit van het personeel daardoor drastisch omlaag.
Overigens vergeten veel mensen dat de fooien gedeeld worden met keuken/afwas. Iemand die hier over 100-150 op een zaterdag sprak zit sowieso aan de hoge kant. Daarvan hou je dan ook relatief weinig over als iedereen meedeelt.
Dat komt omdat er mensen over de horeca zeuren. Oa over fooi en dat het maar simpel werk is om een biertje van de bar naar een tafel te brengen.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 11:07 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ik stoor me meer aan het feit dat mensen hele verhalen houden hoe zwaar het allemaal wel niet is.
De reden dat je fooi neerlegt is omdat het fysiek zwaar is, ik kan zo snel geen andere reden bedenken. Het is niet zozeer klagen, meer een mededeling.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 11:07 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ik stoor me meer aan het feit dat mensen hele verhalen houden hoe zwaar het allemaal wel niet is. Dat weet je in de horeca. Ik weet het ook uit ervaring. Maar ga dat niet als excuus gebruiken om fooi te vangen, dat vind ik wat krom.
Ik heb zelf ook veel horeca werk gedaan maar ben blij dat ik dat niet meer hoef, je krijgt te weinig betaald voor het harde werk.... Zelfs met fooi
Uit mn hoofd in 2009, toen ik nog in de horeca werktequote:Op woensdag 26 oktober 2011 11:11 schreef stevenmac26 het volgende:
30graden in een brandend zonnetje....
Wat voor Nederland is dat en in welke twilightzone??
Moeilijk is het niet, wel zwaar ja.quote:Op woensdag 26 oktober 2011 11:09 schreef wise het volgende:
[..]
Dat komt omdat er mensen over de horeca zeuren. Oa over fooi en dat het maar simpel werk is om een biertje van de bar naar een tafel te brengen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |