abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103550849
Hoi allemaal,

Misschien dat dit ook wel in SES past, maar ik wil graag antwoorden vanuit de praktijkervaring. Het is wel een lang verhaal, sorry, maar het is misschien ook een niet-standaard verhaal dus vandaar! Alvast bedankt voor het lezen. ;)

Mijn situatie
Ik ben momenteel 20, studeer Bedrijfskunde (3e jaar) en Rechten (2e jaar). Rechten doe ik erbij omdat ik Bedrijfskunde alleen geen uitdaging vind en ik makkelijk lees, en vind de maatschappelijke betrokkenheid ook erg interessant. Ik doe nu verder een vrij grote commissie (circa 2 dagen in de week) waarbij ik verantwoordelijk ben voor de acquisitie en recruitment van studenten en ga daarom bij allerlei grote bedrijven langs (van KPMG, Deloitte, KPN tot Rabo en bijvoorbeeld BCG en McKinsey). Ik merk dat ik de consultancywereld erg interessant vind, maar had daar van tevoren nooit over gedacht.

Studiekeuzes
Nu kan ik dit jaar mijn bedrijfskunde afronden, volgend jaar mijn master in en 2 jaar erover doen, en dan in mijn eerste jaar master Rechten afronden en in het tweedejaar daar de master in en samen met Bedrijfskunde master afronden. Tweede optie is Bedrijfskunde samen met Rechten pas volgend studiejaar af te ronden, nu wel alle vakken doen van Bedrijfskunde op 1 na, en dan volgend jaar alle cijfers van analytische vakken ophogen. Dan tegelijk master in en dat in 1 of 2 jaar doen. Geldtechnisch gezien is de tweede oplossing handiger, mocht ik namelijk in de knoop komen met mijn masters, dan betaal ik de langstudeerboete (ik mag wel bachelors niet tegelijk afronden, zit in overgangsregeling) en ik kan tegelijk klaar zijn. Ik neig dan ook naar de tweede optie, maar dan doe ik vier jaar over bachelor bedrijfskunde en 3 over rechten (ben jaar later gestart met rechten), is dat nog nadelig?

Maar wat is handig voor bedrijven? Wat voor cijfers moet ik staan voor de analytische vakken? Word er ook gekeken naar vakken van het eerste jaar? Ik richt me dan echt op de grotere bedrijven zullen we maar zeggen.

CV
Momenteel bestaat mijn CV uit 1,5 jaar werken als hoofdcaissiere kassa bij een supermarkt, 1,5 jaar werken voor sales/marketing bedrijf als verkoopster en teamcaptain, 3 maanden fulltime als recruiter bij datzelfde bedrijf, en inmiddels een jaar voor 0,3 FTE als studentassistente voor een afdeling van Bedrijfskunde waarbij diverse projecten steeds worden aangenomen en daar onderzoek naar doen, rapporten schrijven en presenteren etc. Daarvoor geef ik nu ook 6 keer les aan een groep van 50 2e jaars studenten. Verder een veiligheids/handhavingscommissie gedaan voor 1,5 jaar en nu 2 dagen in de week een acquisitiecommissie voor een jaar.

Verder heb ik goed contact met de recruiter van BCG, vind het ook echt een leuk bedrijf, en zij wilde ook al dat ik me nu ging aanmelden voor stage (in september wil ik daar miss 4 maanden stage lopen, voordat ik mn master inga, of is het handiger om dat pas in m'n master te doen?) maar weet verder niets over m'n cijfers etc. Ook raadde ze me aan om me aan te melden voor de inhousedag en hun businesscourse, maar aanmelding is wel erg zwaar.

Ik wil gewoon nu niet falen, omdat het dan een tijd duurt voordat ik weer aan de slag kan, dus wil gewoon zo goed mogelijk voorbereid zijn.

Samenvatting vragen
- Welk studiepad kan ik het beste nemen?
- Welke cijfers moet ik staan voor grote bedrijven in de consultancy?
- Als ik ga herkansen, ook vakken uit het 1e studiejaar doen?
- Stagelopen in bachelor 3 of in master? En welke master het beste kiezen?
- Zijn er nog andere dingen die ik kan doen? :)

Het is een lang verhaal, sorry, maar ik hoop dat jullie me tips kunnen geven, op de uni lukt dat namelijk niet echt :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Ansu op 25-10-2011 18:42:15 ]
pi_103563951
Sorry geen tips maar ik vind dat je ontzettend goed bezig bent! Als moeder zou ik ontzettend trots zijn op je.
pi_103564920
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:57 schreef samara het volgende:
Sorry geen tips maar ik vind dat je ontzettend goed bezig bent! Als moeder zou ik ontzettend trots zijn op je.
Ik schijt ermee uit. Doei , bedankt voor het fokken.
  dinsdag 25 oktober 2011 @ 23:56:36 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_103566602
Meid.. als je zo door gaat zit je voor je dertigste in een burnout...

Ik zou bedrijfskunde afmaken en bij BCG aan de slag gaan en je verder niet zo druk maken over cijfers. Als jij je papiertje eenmaal hebt, kijkt geen hond daar meer naar.
So we just called him Fred
  woensdag 26 oktober 2011 @ 00:15:44 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_103567225
Ik zou even een jaartje vakantie nemen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_103567410
single?
pi_103569826
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 23:56 schreef FredvZ het volgende:
Sommige mensen hebben een gave/het IQ om veel stof snel en makkelijk tot zich te nemen. TS is er daar eentje van, denk ik.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_103570407
quote:

Ik zou bedrijfskunde afmaken en bij BCG aan de slag gaan en je verder niet zo druk maken over cijfers. Als jij je papiertje eenmaal hebt, kijkt geen hond daar meer naar.
Bij bedrijven zoals Mckinsey kijken ze dus wel naar je cijfers. Zelfs naar de cijfers van je middelbare school.

O, en in de juridische wereld/advocatuur kijken de kantoren in de hogere segmenten ook gewoon naar je cijfers.

@ TS: Ik zou ook gewoon gaan voor twee masters tegelijk als dat voor wat betreft je planning beter uitkomt. Ik heb dat ook gedaan, en het is te behappen mits je gewoon gedisciplineerd bezig gaat.

Voor wat betreft studieduur: daar zou ik mij niet druk om maken. Vooral bij die grotere kantoren lopen ook nogal wat mensen rond die echt niet 'nominaal' hebben gelopen i.v.m. nevenactiviteiten, andere functies, meerdere opleidingen etc.

Voor de rest zijn je vragen gewoon persoonlijk van aard. Een onderdeel van het studeren is dat je je eigen beslissingen in het leven maakt en je studielooppad daar eventueel op afstemt. Dat kunnen wij niet voor je doen ;)
pi_103570429
Cijfers doen er wel degelijk toe.

Die bedrijven hebben tegenwoordig zoveel keus en toen ik ging solliciteren 1,5 jaar geleden vroegen ze wel naar mijn cijfers.

Maargoed als je gemiddeld overal een 7 voor haalt dan zit je helemaal prima hoor :) (McKinsey willen ze waarschijnlijk gemiddeld een 8, maar als je geen 60/70u per week wil werken zou ik McKinsey lekker overslaan! )
Bla
pi_103570635
Ga er maar vanuit dat je gemiddeld minimaal een 7.5 moet staan, daarnaast is het misschien nog wel goed om wat buitenlandervaring op te doen. Stage zou ik pas in de master doen aangezien je dan sneller aan het werk kunt indien je de stage goed doorloopt.
pi_103570978
Jup , schrijf je Master Thesis bij een groot consultancy firm, dan ben je al met 1 been binnen en dan goed je best doen zodat je er mag blijven :-)

Zo heb ik het ook gedaan :p
Bla
pi_103573781
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 08:34 schreef HeertjeB het volgende:
Cijfers doen er wel degelijk toe.

Die bedrijven hebben tegenwoordig zoveel keus en toen ik ging solliciteren 1,5 jaar geleden vroegen ze wel naar mijn cijfers.

Maargoed als je gemiddeld overal een 7 voor haalt dan zit je helemaal prima hoor :) (McKinsey willen ze waarschijnlijk gemiddeld een 8, maar als je geen 60/70u per week wil werken zou ik McKinsey lekker overslaan! )
Bij elke consultingfirm draai je in de eerste jaren 60 a 80 uur/wk. Overleef je dat 3 jaar zit je gebakken.
en de sfeer moet je echt liggen.

Verder zoals iedereen al zegt, je gemiddelde cijfers zijn het belangrijkste (cum laude of beter).
pi_103574602
De grote strategy kantoren zoals BCG, McKinsey, Booz etc. letten wel degelijk op cijfers. Zorgen voor een 7.5, maar liever Cum Laude. Verder is er vaak een harde eis voor Buitenlandervaring (half jaar studeren bv.) en extracurriculaire activiteiten (Bestuur studentenvereniging).
pi_103575125
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 10:53 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Bij elke consultingfirm draai je in de eerste jaren 60 a 80 uur/wk. Overleef je dat 3 jaar zit je gebakken.
en de sfeer moet je echt liggen.

Verder zoals iedereen al zegt, je gemiddelde cijfers zijn het belangrijkste (cum laude of beter).
Dat is natuurlijk onzin!

Werk zelf ook bij een heeeeeel groot consultancyfirm al 1.5 jaar en draai echt geen 60 of 80 uur per week..

Alleen het komt wel soms voor dat ik in de weekenden aan de slag ben, maar heb dan wel door de weeks die tijd weer vrij.

Het werk moet je idd wel liggen, dat ben ik met je eens!
Bla
pi_103578646
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:33 schreef HeertjeB het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin!

Werk zelf ook bij een heeeeeel groot consultancyfirm al 1.5 jaar en draai echt geen 60 of 80 uur per week..

Alleen het komt wel soms voor dat ik in de weekenden aan de slag ben, maar heb dan wel door de weeks die tijd weer vrij.

Hij bedoelt niet zozeer groot, maar meer "top". Accenture is minder uren draaien, maar ook een ander niveau bijvoorbeeld.
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_103579534
Hoe is Capgemini? Daar wil ik ook naartoe, maar het betaalt karig in het begin en kan elders beter betaald krijgen...
pi_103582067
Zo, dit wordt een lange post, bedankt voor jullie behulpzame reacties! Echt super! :)

Wordt er naar alle cijfers gekeken, of alleen analytische? En zijn cijfers van je eerste jaar ook erg belangrijk? Tweede jaar is namelijk makkelijk te herkansen, maar eerste wordt wat lastiger..

Nu even een paar reacties geven:

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2011 22:57 schreef samara het volgende:
Dat vind ik echt heel lief! Mijn ouders zijn niet zo bij studie betrokken en betalen verder ook niet (niet dat ik dat erg vind, ben in vergelijking met mijn jaargenootjes ook een stukje verantwoordelijker, maar dat ligt ook wel aan de thuissituatie) , maar krijg alleen maar basisbeurs en geen aanvullende beurs, dus werken moet sowieso, studies vind ik leuk en commissie ook, ja, en dan is de week een beetje vol.. ;)

quote:

Haha ik weet dat ik een druk schema heb, maar zoals iets daaronder gezegd werd heb ik het geluk dat ik vrij snel lees en de stof vrij snel in me opneem, en rechten is echt een taalstudie, en bedrijfskunde is of toepassen of gewoon domweg stampen.

quote:
10s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 00:15 schreef SeLang het volgende:
Ik zou even een jaartje vakantie nemen
Maar een jaartje is idd altijd welkom ;) Wil misschien op exchange naar Australie, maar is helaas echt heeel duur!

quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 08:49 schreef _superboer_ het volgende:
Ga er maar vanuit dat je gemiddeld minimaal een 7.5 moet staan, daarnaast is het misschien nog wel goed om wat buitenlandervaring op te doen. Stage zou ik pas in de master doen aangezien je dan sneller aan het werk kunt indien je de stage goed doorloopt.
Oke, dank je wel, dat is een goede tip. Ik wil aan de ene kant alleen eigenlijk alvast kijken of het wat voor me is, maar de recruiter gaf ook aan dat je idd vaak ook een baan aangeboden krijgt, en als ik dan nog 1 of 2 jaar moet studeren is het niet handig..

quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 09:09 schreef HeertjeB het volgende:
Jup , schrijf je Master Thesis bij een groot consultancy firm, dan ben je al met 1 been binnen en dan goed je best doen zodat je er mag blijven :-)

Zo heb ik het ook gedaan :p
Leuk,praktijkervaring!! Kun je vertellen hoe het voor jou allemaal gegaan is?

quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:19 schreef Ravvie het volgende:
De grote strategy kantoren zoals BCG, McKinsey, Booz etc. letten wel degelijk op cijfers. Zorgen voor een 7.5, maar liever Cum Laude. Verder is er vaak een harde eis voor Buitenlandervaring (half jaar studeren bv.) en extracurriculaire activiteiten (Bestuur studentenvereniging).
Ja klopt, ik moet zelfs mijn middelbare school cijfers opsturen voor een inhousedag! Misschien moet ik dan maar niet een half jaar stage lopen maar inderdaad naar het buitenland. Misschien dat ik het bestuur ook wel in ga, of in ieder geval ik zou het wel willen, maar dan wordt herkansen wat lastiger natuurlijk.. Wat denk je dat ze belangrijker vinden? Of gewoon beide heel belangrijk?

quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 11:33 schreef HeertjeB het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk onzin!

Zoals hierboven gezegd, vertel!! Ik ben nu ook al drukke weken gewend, dus dat is niet iets wat me tegen staat, ben alleen gewoon bang dat ik straks niet wordt aangenomen vanwege cijfers of dat ik op gesprek mag komen en het dan verpruts oid en dan een tijdje niet meer mag solliciteren daar!
pi_103582798
Er wordt naar alle cijfers gekeken, elk vak en elke richting.

Er is een verschil tussen drukke weken en geleefd worden, je huis nooit zien, etc. Het is prima te doen maar ga geen romantisch beeld van de consultancy krijgen.
De vraag die ik altijd aan sollicitanten stel is:
Ben jij iemand die graag het resultaat van zijn werk wilt zien of gaat het jou alleen om het voorstel maken en het probleem doorgronden?
pi_103582944
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:52 schreef Den_Haag het volgende:
Er wordt naar alle cijfers gekeken, elk vak en elke richting.

Er is een verschil tussen drukke weken en geleefd worden, je huis nooit zien, etc. Het is prima te doen maar ga geen romantisch beeld van de consultancy krijgen.
De vraag die ik altijd aan sollicitanten stel is:
Ben jij iemand die graag het resultaat van zijn werk wilt zien of gaat het jou alleen om het voorstel maken en het probleem doorgronden?
Mag ik vragen wat voor werk je doet? :) Maar elk cijfer, oke, dat wordt aanpoten dus :) En drukke weken en geleefd worden, ik heb er inderdaad ook geen romantisch beeld van. Ik heb nu ook een beste last om alles rond te krijgen en verwacht ook zeker niet dat dat minder wordt, maar ik vind het niet 'erg' omdat ik me erop heb ingesteld. En sociale leven leeft gelukkig 's avonds ook ;) Maar ik vind je laatste vraag een best goede, ik vind het namelijk wel jammer dat het vooral bij advies blijft en niet zozeer vaak het implementeren en resultaat zien..
pi_103583052
je moet er wel rekening mee houden dat je ook in de avond uren bezig bent met het werk (vaak dan )
pi_103583147
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 14:55 schreef Ansu het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat voor werk je doet? :) Maar elk cijfer, oke, dat wordt aanpoten dus :) En drukke weken en geleefd worden, ik heb er inderdaad ook geen romantisch beeld van. Ik heb nu ook een beste last om alles rond te krijgen en verwacht ook zeker niet dat dat minder wordt, maar ik vind het niet 'erg' omdat ik me erop heb ingesteld. En sociale leven leeft gelukkig 's avonds ook ;) Maar ik vind je laatste vraag een best goede, ik vind het namelijk wel jammer dat het vooral bij advies blijft en niet zozeer vaak het implementeren en resultaat zien..
Groot aantal jaren in de consulting gezeten, veelal voor olie&gas bedrijven. Nu zit ik in een compleet andere hoek qua bedrijf.

Als je bepaalde kennis of ervaring meebrengt maken je cijfers minder uit. Maar bedenk dat de topbedrijven uit heel veel mensen kunnen kiezen.

En sociaal leven 's avonds? Dacht je dat je dan niet aan het werk was. Of op reis naar een opdracht in het buitenland? (lees voor de lol eens het boek "Het drama Ahold", de jonkies zaten de hele nachten en weekenden te rekenen, de bazen zaten thuis).
Zelf maandenlang geleefd met alleen de zaterdagavond als vrij moment in de week :')

Veel mensen falen op die vraag, als je wilt implementeren of resultaat wilt zien houdt je het niet lang vol in de consultancy.
pi_103583350
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 15:01 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Groot aantal jaren in de consulting gezeten, veelal voor olie&gas bedrijven. Nu zit ik in een compleet andere hoek qua bedrijf.

Als je bepaalde kennis of ervaring meebrengt maken je cijfers minder uit. Maar bedenk dat de topbedrijven uit heel veel mensen kunnen kiezen.

En sociaal leven 's avonds? Dacht je dat je dan niet aan het werk was. Of op reis naar een opdracht in het buitenland? (lees voor de lol eens het boek "Het drama Ahold", de jonkies zaten de hele nachten en weekenden te rekenen, de bazen zaten thuis).
Zelf maandenlang geleefd met alleen de zaterdagavond als vrij moment in de week :')

Veel mensen falen op die vraag, als je wilt implementeren of resultaat wilt zien houdt je het niet lang vol in de consultancy.
Mag ik vragen waarom je bent overgestapt? Natuurlijk weet ik dat er ook dingen naast cijfers zijn, daarom wil ik me ook zo veel mogelijk verbreden, maar ik weet van BCG, Bain en McKinsey dat ze maar zo'n 12 tot 15 mensen in een jaar aannemen. Dus geloof me, die druk voel ik wel, daarom kom ik ook hier voor tips, want ik heb nog wel even voordat ik daadwerkelijk aan de bak ga.

Ik bedoel met sociaal leven dat ik met mijn vriendinnen in een huis woon, en als ik dan 's avonds thuis ben (al is het dan aan het werk), dan zijn ze/ben ik er toch. Geloof me, ik kan me echt wel voorstellen dat het hard werken is, en ik heb het er heus voor over als het echt iets voor me is (vandaar dat ik ook die stage wil lopen etc). Mijn ouders werken ook zo'n 70 uur in de week (mijn moeder inmiddels niet meer, die is arbeidsongeschikt), maar ik kan me dus een beetje inleven.

Het is waar over de implementatie, maar het werk wat ik nu doe is ook niet zozeer resultaatgericht, maar meer het onderzoek, advies etc. En dat verveelt me na een jaar ook niet, ik wil alleen liever toch de commerciële kant op. De afwisseling en projectgericht werken is ook wel echt iets wat me aanspreekt.
pi_103583564
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 15:06 schreef Ansu het volgende:

[..]

Mag ik vragen waarom je bent overgestapt? Natuurlijk weet ik dat er ook dingen naast cijfers zijn, daarom wil ik me ook zo veel mogelijk verbreden, maar ik weet van BCG, Bain en McKinsey dat ze maar zo'n 12 tot 15 mensen in een jaar aannemen. Dus geloof me, die druk voel ik wel, daarom kom ik ook hier voor tips, want ik heb nog wel even voordat ik daadwerkelijk aan de bak ga.
Ze nemen wel iets meer mensen aan hoor, en vele verlaten binnen 3 jaar het bedrijf.

ik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Ik bedoel met sociaal leven dat ik met mijn vriendinnen in een huis woon, en als ik dan 's avonds thuis ben (al is het dan aan het werk), dan zijn ze/ben ik er toch. Geloof me, ik kan me echt wel voorstellen dat het hard werken is, en ik heb het er heus voor over als het echt iets voor me is (vandaar dat ik ook die stage wil lopen etc). Mijn ouders werken ook zo'n 70 uur in de week (mijn moeder inmiddels niet meer, die is arbeidsongeschikt), maar ik kan me dus een beetje inleven.
Denk dat als je om 10u thuis komt je niet meer zo gezellig bent ;)

quote:
Het is waar over de implementatie, maar het werk wat ik nu doe is ook niet zozeer resultaatgericht, maar meer het onderzoek, advies etc. En dat verveelt me na een jaar ook niet, ik wil alleen liever toch de commerciële kant op. De afwisseling en projectgericht werken is ook wel echt iets wat me aanspreekt.
Probeer je er alleen op te wijzen. je moet er tegen kunnen dat je advies direct de prullenbak in gaat omdat het de klant niet uit komt.
pi_103583646
Ach, je kunt ook overdrijven. Ten eerste nemen McK, BCG en Bain wel iets meer man per jaar aan. Ten tweede is 70 uur in de week zelfs voor McKinsey erg druk en dan nog hangt je sociaal leven af van je eigen instelling. Ik heb jaren 70 uur in de week gewerkt en ging gewoon lekker uit, ook doordeweeks, en heb weinig echt hoeven missen (behalve uren voor de TV hangen en een potje voetbal zo nu een dan).
"The fact that most people are too stupid to know how dumb they really are, is the fabric holding our society together"
"Money might not buy happiness, but I'll take my fucking chances"
pi_103590580
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 15:13 schreef Bajskorv het volgende:
Ach, je kunt ook overdrijven. Ten eerste nemen McK, BCG en Bain wel iets meer man per jaar aan. Ten tweede is 70 uur in de week zelfs voor McKinsey erg druk en dan nog hangt je sociaal leven af van je eigen instelling. Ik heb jaren 70 uur in de week gewerkt en ging gewoon lekker uit, ook doordeweeks, en heb weinig echt hoeven missen (behalve uren voor de TV hangen en een potje voetbal zo nu een dan).
Maar ze nemen maar zo'n 15 WO-studenten aan voor stages of werkplekken, verder zijn het allemaal mensen met werkervaring en in die categorie zit ik niet. Maar fijn om te zien dat het dus ook kan :)

quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 15:11 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Ze nemen wel iets meer mensen aan hoor, en vele verlaten binnen 3 jaar het bedrijf.

ik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

Denk dat als je om 10u thuis komt je niet meer zo gezellig bent ;)

[..]

Probeer je er alleen op te wijzen. je moet er tegen kunnen dat je advies direct de prullenbak in gaat omdat het de klant niet uit komt.
Maar kan me voorstellen dat je die switch maakt, zijn ook niet veel mensen die hun hele leven dit doen. Maar fijn dat je me iig een kritische spiegel voor houdt :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')