Serge145 | dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:37 |
Dames en Heren, Ik heb mijn Opel Tigra nu een jaar of 2. Maar al 2 jaar (Welk dit probleem ook bij elke dealer of particulier bekend is) slaat de Ventilator van me Motor veel's te laat aan. Hierdoor heb je dus kans dat het blok te heet word, en dus kleppen naar de sodemieter gaan. ![]() Nu zit ik er aan te denken om de VAN handmatig te laten besturen als de auto naar de hitte toe gaat, of heeft iemand een beter idee omtrent deze MISLUKTE fout van Opel? ![]() | |
JerryLee | dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:55 |
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=39982 | |
penny-wise | dinsdag 25 oktober 2011 @ 10:55 |
Is bekend bij sommige modellen van Opel. Aan de schaalverdeling te zien denk je dat de motor te heet wordt maar dat is niet zo. Combinatie meter-fan is niet optimaal. | |
Serge145 | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:04 |
Ja dat kan het ook zijn, alleen deze is reeds vervangen. Ik had namelijk vorige week me oliepomp die het al begaf, en die week daarvoor me kleppen. De auto werd dus op een bepaalde manier in de FILE schandalig heet. Maar nog niet zo heet dat hij in het rode komt, dan slaat hij aan. En persoonlijk vind ik dat al te laat. Nu heb ik dat gelezen, alleen geven ze hier aan de Radiateur verstopt zat bij die auto. Dat is bij mij niet de oorzaak, want deze is nagekeken als oorzaak van de ramp van de kleppen die verrot gingen, en het waren er godslieven nogal 16 ! ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:08 |
Die dingen komen er laat in ja, niks aan de hand. En wat is een VAN? Bedoel je een fan of ventilator? | |
Serge145 | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:10 |
Ja sorry spelling's fout. Maar wou het even niet corrigeren. Was het voor mij nog even te vroeg voor! ![]() Je zegt nu wel te laat aan niks aan de hand, oorzaak kleppen: Te heet geworden. Dus ik weet niet hoe jij er bij komt : NIKS AAN DE HAND:P? | |
penny-wise | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:14 |
Dus de kleppen zijn vervangen omdat de motor te heet is geworden? Thermostaat ook al vervangen? Kan zijn dat die niet helemaal meer open gaat. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:16 |
Jij stelt nu vast dat er sprake is van een causaal verband? Ik zeg alleen dat het bekend is dat bij dat soort Opel-motoren de thermostaat vrij laat ingrijpt. | |
Ra-z | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:16 |
dat 'late' aanslaan is vrij normaal voor een tigra. en sowieso is het een probleembak zo'n tigra, een 1.6 ook nog toevallig?;) Als ie in de file te heet word, zeker in deze tijd van het jaar is de fan niet echt het probleem. Bij mij was het een combinatie lekke radiator, weinig koelvloestof en een brakke waterpomp. Er is trouwens een thermostaat te krijgen voor de tigra die eerder aangaat... maar dat is eigenlijk meer symptoombestrijding... Leuke auto om te zien die tigra's maar ik ben blij dat ik er vanaf ben ![]() | |
Serge145 | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:22 |
Ja het is een 16klepper 1.6 dus. Jaa dat begrijp ik , haha maar ik wil er niet vanaf ![]() Dus wat jij zegt, het kan dus zijn dat lekke radiateur is, dat monteur dit overhoofd gezien heeft of niet ziet, weinig koelvloeistof (deze zit goed vol hoor?) en waterpomp is pas vervangen samen met distributieriem ![]() ![]() Misschien is het beter om toch maar die thermostaat aan te schaffen? ook al is het symtoombestrijding? ![]() | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:29 |
Gebruikt/verliest 'ie koelvloeistof? Moet je bijvullen? | |
DJ_Scuff | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:31 |
Hoe staat het met het oliepeil? | |
Serge145 | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:37 |
Oliepeil is helemaal in orde. Staat gewoon ongeveer tussen max in.. voldoende dus. En daarnaast hij gebruikt natuurlijk koelvloeistof, maar je ziet me bakkie nou niet in 1 x leeg lopen. Hij staat nog steeds op zelfde hoogte, net tot de max. | |
ZwartmetSuiker | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:40 |
Gebruik is niet natuurlijk... | |
Ra-z | dinsdag 25 oktober 2011 @ 11:53 |
de 1.4 is ook een 16 klepper hoor ![]() ![]() ![]() begrijp me niet verkeerd, ik wil niet beweren dat de monteur een lekke radiator over het hoofd heeft gezien ![]() Het kan opzich geen kwaad, ik heb nog even gezocht maar de tigra tuning sites waar ik destijds opzat zijn allemaal offline dus kan het niet meer vinden.. maar ik zou toch nog eens wat dieper naar het probleem gaan zoeken | |
mitchelll0181 | dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:14 |
oooooo hoe zat dat nou ... gvd.. Je kon de temp sensor vd fan uitwisselen met een ander model dan ging die eerder aan. Volgens mij met die van een model uit een ander land waar het normaal warmer is ... Zou je even moetten navragen bij de dealer Edit : http://www.opel-forum.nl/ hier weten ze het zeker! | |
Gokhan03 | dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:18 |
Je had als het goed is daarvoor een laagtoerig sensor en een hoogtoerig | |
mitchelll0181 | dinsdag 25 oktober 2011 @ 14:21 |
Nee was een sensor, een blauwe uit mn hoofd ![]() Zie ook : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=16779 gewoon even de sensor vervangen dus | |
sijs | zondag 30 oktober 2011 @ 10:03 |
klopt...je moet de sensor die in de radiateur zit en de fan schakelt, vervangen door eentje die bij een wat lagere temeratuur schakelt, andere tip: draait je fan wel de goede kant op? | |
mitchelll0181 | zondag 30 oktober 2011 @ 12:57 |
Hij slaat al te laat aan volgens ts, dus dat heeft er weinig mee te maken. En kan in principe ook niet tenzij de polariteit omgewisseld is | |
sijs | dinsdag 1 november 2011 @ 19:02 |
klopt... de temperatuur wordt te hoog voordat hij geactiveerd wordt, dus een sensor monteren met een lagere inschakeltemperatuur, dan gaat de fan eerder draaien |