quote:
Op dinsdag 25 oktober 2011 15:51 schreef vaarsuvius het volgende:ik beweer altijd dat ik nauwelijks door reclame wordt beïnvloed... Of nou toch wel, maar dan in de zin van: "kolere, die reclame is zó afgrijslijk slecht / irritant / stom dat ik absoluut nooit maar dan ook nooit van mijn leven its van dat merk ga kopen.
nu helpt het ook wel dat ik niet rijk ben. als ik kon rondshoppen tot ik er bij neerval zou ik misschien ook wel dat Hugo Boss pak kopen omdat de reclame wel mooi was.. Maar bij nader inzien.. nee ik zou eerder naar Milaan vliegen en daar een pak zonder commercieel merkje kopen bij een goede winkel. Maar waardoor ben ik dan beïnvloed? Is de goede reputatie van Italiaanse kleermakers ook bepaald door reclame?
overigens... kijk alleen nog bbc, betere tv én reclame vrij... wat wil je nog meer. En installeer die adblocker!
Misschien is de werking van reclame duidelijker als je het van de andere kant bekijkt.
Morris Tabaksblat (ex topman bij unilever) heeft lang in de reclame gewerkt bij unilever. Ze hadden het wasmiddel 'Omo' verbetert en waren bezig om het te promoten. De concurrent Procter & Gamble zorgde voor een negative beeldvorming rond het wasmiddel.
quote:
De wasmiddelenoorlog kwam echter pas echt op het hoogtepunt nadat de concurrent Procter & Gamble Omo Power door diverse onderzoeksinstituten zoals TNO had laten onderzoeken. Uit deze onderzoeken bleek dat Omo Power voor gaten in het textiel kon zorgen.
Volgens Tabatsblat (in Zomergasten) was het wasmiddel prima, maar door de sterk negatieve beeldvorming ontstonden de problemen.
quote:
Mede als gevolg van deze campagne werd het groots geïntroduceerde 'Omo Power' spoedig uit de schappen gehaald. In de Engelse markt lijkt het probleem vergeten, en heeft Persil (de Britse variant van Omo) weer het grootste marktaandeel bereikt. In de Nederlandse situatie wist Omo nooit meer geheel te herstellen en werd het marktaandeel van voor de affaire (circa 10%) nooit meer geëvenaard.
bronTabaksblat vertelt in zomergasten over zijn verbazing, dat negatieve beeldvorming een product uit de markt kan drukken,
ook al is het feitelijk onjuist. Een beetje naief, omdat reclame precies hetzelfde werkt, alleen dan ten gunste van het product (en daarom wordt er ook veel geld aan besteed).