ik heb ook zopas een blad gekocht bij ikea (eik) en dit is een schoolvoorbeeld van slechte behandeling in het begin. Zo een houten blad kan je op verschillende manieren behandelen
- vernissen -> niet veel werk
- olie -> veel werk
- beitsen -> tussenin
Als er gekozen is voor olie dan is de installatie fase en de 2 maanden daarop volgend van enorm belang. De Behandela olie is niks mis mee maar je moet de instructies nauwgezet opvolgen
- de eerste 5 dagen dagelijks ROYALE laag olie opleggen met een micro vezel doek
- dan om de andere dag olie er op zetten gedurende 2 maanden !!!! Je zal zien dat het blad na 2 maanden zo goed als verzadigd is en je steeds minder olie nodig hebt. Om een idee te geven ... na 2 maanden hebben wij een volledig busje behandela gebruikt. Dus zo een plank neemt flink wat op.
Na die twee maanden blijft olie een werkje. Ik heb het in mijn agenda geplanned en wordt ieder jaar opnieuw ingeplanned.
- Rond spoelbakken 4 keer per jaar
- Al de rest 2 keer per jaar
het is maar een klein werkje om het even in te wrijven.
Olie heeft wel wat voordelen

- beter voor de natuur
- geen geurhinder
- natuurlijk product dus ook geen risico in voedselbereiding
- waterafstotend
- makkelijk aan te brengen
- geen handschoenen, borstels, rollers etc nodig
- goedkoop
Ben je tam neem dan vernis. 2 of 3 lagen er over 3 dagen drogen en klaar.
![02.jpg]()
niet zuinig zijn met de olie trekt er volledig in en laat geen sporen na ... bedoeling is dat het hout verzadigd is met olie zodat er geen water meer tussen past.
![07.JPG]()
nu voor het zwart weg te krijgen.
Weg gooien is niet noodzakelijk hoor

je denkt dat dit diep in je hout zit maar dat is niet! gewoon je pompbak etc er uit halen en zorgen dat je volledig blad vrij is ... schuurblokje en fijn schuurpapier ... mooi volledige plaat opschuren (neem je tijd en droog schuren niet nat !!!) daarna alles goed afstoffen en olie toepassen zoals hierboven aangehaald.